Ahtaminen suunnitelmissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Catiska, 7.8.2017.

  1. micco

    micco 3rd gear

  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

  3. J.J.

    J.J. Gearhead

    Löytyy toki ja ihan Suomestakin vaikka pro turbolta.
     
  4. T.

    T. 3rd gear

    Rootsista on tultu paljon eteenpäin mitä itse ymmärrän, ja joku tuollainen Lysholm ruuvi olisi kai nykyisin se oikea valinta jos vaan on sopivasti halukkuutta kukkaron nyörejä löysyttämään. Perinteisen pumpun hyötysuhde on kai tuollaiseen verrattuna heikohko, ja tätäkautta lämmöntuotto (merkittävästi?) suurempi?
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Minun yritykseni kautta niitä ainakin saa. Kokoluokassa 2.1-4.7 litraa.
     
  6. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Turbojen yksi ongelma nimenomaan katuautossa on niiden lämmöntuotto. Se yhdistettynä monimutkaiseen systeemiin itse päädyin ruuviahtimeen. Se on paljon yksinkertaisempi ja siistimpi asennus.

    Ari, en usko että tulee kalliimmaksi kuin 10-71 paketti.
    Samaa imusarjaa voidaan käyttää (pienin muutoksin) ja ahdin samassa hintaluokassa.
     
    peltsi ja Catiska tykkäävät tästä.
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Parempi tuottaa se lämpö turbolla konehuoneeseen, kuin ruuviahtimella imuilmaan.... :rotfl::rotfl:
    Mutta tosiaan ahdas konehuone, pariturboa, pakosarjat, downpipet sinne hekuttamaan, niin lämpöä piisaa. Ja varsinkin kun Mopareissa ne on melkein pakko tuoda eteen, eikä euro tyylisesti koneen sivulle/alas.
     
  8. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Sen verran kaappaan topikkia että minkäskokoinen semmosen lysholmin pitäis olla jos 454sta ois ajatuksena puristaa 600hv/1000nm pihalle? o_O
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Taas puhutaan mistä ei tiedetä.

    LS moottori ja 2.4L ruuvi vesivälijäähy imusarjansisällä. Keulassa meidän toimittama lämmönvaihdinkenno.

    Imulämmöt tasan 40'c. Aina. Tasaisesti ihan sama cruisaatko vai rääkkäät dynossa.

    Mites turboilla? Perinteinen ilma-ilma kenno alkaa jäähdyttämään vasta kun vauhtia on 60km/h. Siis cruisailussa aivan turha kapine. Tai oikeastaan toimii vastaan koska toimii lämpöpatterina..

    Tutkittua tietoa..
     
    Herje tykkää tästä.
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    600hv ei isoa ahdinta tarvitse. 2.8L pitäs riittää. Ainakin 5.4 Fordin modularissa tuottaa 2.8;lla 850hv. Välijäähdytettynä.

    Nyt sunnitteilla yks 500cid bbc ja siihen 4.2L ni 1200hv pitäs tulla vielä kevyellä pyörityksellä.
     
  11. Keme

    Keme Gearhead

    Onkos tolla oikeestaan mitään merkitystä, kun ei cruisaillessa tarvita tehoa muutenkaan?
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    On isokin. Juuri sen lämmön varastoinnin takia.

    Ajattele että ilma-ilma välläri on n.10 kg ja se kun cruisaillessa kerää lämpöä niin mitä veikkaat mitä kone tykkää kun lähdet maantielle ja vähän avaat? Iso osa siitä varastoituneesta lämmöstä siirtyy ahtoilmaan ja siitä koneeseen..
     
  13. sbm396

    sbm396 Gearhead

    ja lämmittää kokoajan myös syyläriin virtaavaa ilmaa ainakin ite huomasin ongelman kahdella erikokoisella centrifugaaliahtimella koneen lämmöt kokoajan 95-100. Turboilla ei tätä ongelmaa pitäis olla kun ilmamäärä melko pieni rauhallisessa ajossa
     
  14. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Omista vaatimattomista turbokokeiluistani voisin sanoa että ei se cooleri kyllä ainakaan turbon kanssa mitään lämpöä varastoi. Kun cruisataan niin sitä lämpöä ei ees tuu juurikaan. Siis imuilmaan, konehuoneeseen kyllä mutta ei kai kukaan ota turbokoneen imuilmaa konehuoneesta?

    Konehuoneen lämmöt saattaa kyllä aiheuttaa monenlaista muuta murhetta.
     
  15. J.J.

    J.J. Gearhead

    Nyt on kyllä markkinamyyjän puheet kun omia kehutaan ja muita mollataan. :D

    Ei ne turbot ja cuulerit nyt niin kuraa kuitenkaan ole.
     
  16. CCZ28

    CCZ28 Gearhead

    ja mikäs oli vaikutus jos imulämpö nousee 10.....20.....30 astetta, paljonko tehoa häviää lämmön mukana ?, joutuko ennakkoa laskemaan ?.....
     
  17. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Turboissa on 2 vikaa. Ulkoinen lämmöntuotto (joka paikka hehkuu) ja konehuoneesta tulee täys.

    Testailkaa ja tutkikaa miten ilma-ilma kenno toimii ja missä vauhdeissa. Mutu kutu hutu ei aina riitä.
    Kiinan (moponetin) kennokin on dynossa hyvä ekan vedon. Sit lämpiää ja jäähtyy hitaasti.

    En ole mollannut turboja tai hyötysuhdetta.

    Markkinamies?!? Ennemminkin ruuvin valinnut harrastaja. Kovasti puntaroin turbojen ja ruuvin välillä. Ei sitä kai tarvitse hävetä että toimin tehtaan kanssa yhteistyössä.

    Jokainen tekee niinkuin haluaa.

    Imulämmöllä ja sen nousulla on tehoa laskeva vaikutus. Heti ei tarvitse alkaa ennakkoa muuttaa, riippuu tietty miten ruutan säätää. Paljonko lämmön nousu vaikuttaa on tapauskohtaista.
     
  18. urho3

    urho3 Gearhead

    Eiks ruuvi syö tehoja?
     
  19. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Syö. Mutta ei mitään teflon tiivistetyn kilpa hi-helix rootsahtimen 400hv lukemia.

    Tallinpöydällä on 4.7L (tilavuus per kierros) ruuviahdin ja sitä pyörittää sormineen. Ja on silti ainoa kompressori autokäyttöön.
     
  20. urho3

    urho3 Gearhead

    Vinkuuko ne vielä et voiko laittaa vaik kats jälkeen huomaamattomasti? Onko 90cid isolohkolle sopivaa?
     

Kerro tästä muillekin!