Aiheena SUV:it

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kaarne, 18.5.2017.

  1. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tätä minäkin olen usein ihmetellyt
     
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jäipä huomaamatta diesel vaatimus. Se rajaakin pois 100% täkäläisistä suveista :rotfl:.
    Suveja on liikenteessä ehkä 35%, pikuppeja 50% ja normi pikkuautoja 15%. Karkee mutu, riippuu alueesta. Jossain suurkaupungin keskellä ihan eri juttu.
     
    Muokattu: 26.10.2017
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    entäs range rover
     
  4. isalmela

    isalmela Gearhead

    Range on hieno peli, mutta hieman hankalan hintainen ;)
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Jos diesel pitää olla niin ajelisin q7lla tyytyväisenä :cool:

    Kai siihen sais löllömmät jouset ja iskarit.
     
  6. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tuota voisi joskus selvittää, vaikka internetin ihmeellisestä maailmasta
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Mun mielestä 2 vetoiset ”suvit” eivät ole katumaastureita, vaan ihan tavallisia henkilöautoja.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Aha. Sana "katumaasturi" ei kuulu mun sanavarastooni, mutta mukaasi tuosta 35 prosentista SUVeja osa olis katumaastureita, osa ei, vetotavasta riippuen. Esim Escalade voi olla katumaasturi tai ei, mutta SUV se on joka tapauksessa. Noh, toimiihan se noinkin.
     
    Muokattu: 26.10.2017
  9. g-series

    g-series 1st gear

    löytyykö sitten edes alle 5t hintaluokassa mahdollisimman mukavaa SUVta? verraten kun tollane vanhaakoria oleva g30 alustainen vani tuntuu melko jyrältä suomen teillä
     
  10. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    SUV (sports utility vehicle) on suomessa puhekielessä näköjään vakiintunut sanaksi ”katumaasturi” joka on kyllä ihan älytön nimi.
    Siis niinkuin maasturi, jolla ajetaan pääsääntöisesti kadulla, kuten tehdään suurimmalla osalla oikeistakin maastureista, Land Rover, Jeep, G-Mersu jne. Sillä erolla että katumaastureissa on oikeaan maastoajoon täysin kelvoton alusta, ja alennusvaihteisto puuttuu.
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tämähän on järkeenkäypää kun ne ovat SUVeja eikä maastoautoja. Alusta on siis AWD eli jokapyöräveto tyyliin quattro ja subarut eikä nelivetoalusta. Tosin aina löytyy joku ääliö joka luulee ostaneensa maastoauton, juutuubista löytyy esimerkkejä.

    Mikä osuus SUVeista on AWD alustalla riippuu taas alueesta, jossain SoCalissa tuskin yhtään, ja täällä useimmat.

    Jenkkisivuilta kun katselee, esim consumer reports, niin siellähän on erikseen kategoria off-road SUVs, mistä löytyy sit jeepit ym.
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Joo pitikin mainita tuo crossover luokka mikä on ikäänkuin paluuta henkilöautomaisempaan suuntaan. Suomennos on pöljä kun siinä on taas tuo maasturi sana. Ei kai kukaan alkanut puhumaan maasturista kun quattro tuli markkinoille, niin miksi nyt sitten.
     
  14. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Taitaa silti noilla perinteisillä nelivetomerkeillä esim jeep ja audi, päästä noilla suv:eimmillakin maastureilla ihan hyvin huonossa kelissä?

    Sitten taas joku nissan kaskai -luokan autot :wc:
     
  15. isalmela

    isalmela Gearhead

    Juuri näin. Esimerkiksi Mersu ML, Toyota Land Cruiser ja Audi Q7 on jatkuvalla nelivedolla, ei millään haldexilla tms
     
  16. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Osaatteko sanoa jenkkisuveista että miten awd/4 veto on tarkemmin ottaen toteutettu? Esim Lincoln MKX (CUV), Lincoln Navigator, Buick Enclave, Chevy Trailblazer, Cadillac Escalade, Ford Expedition, GMC Yukon, Chevy Tahoe?
     
    Muokattu: 26.10.2017
  17. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Taannoin koeajoin MB GLK - ihan lelu, pieni ku mikä. Taasen silloinen uusi R oli aika herkku peli. Onneksi Ärrän sijaan päädyin ostamaan Excursionin :D
     
    Powerstroke ja isalmela tykkäävät tästä.
  18. isalmela

    isalmela Gearhead

    En osaa :D
     
  19. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla on 09 Navikaattori, napista menee awd päälle
    renkku etu ja takaperät, ja jakari tomaatin perässä
    Expedition on teknisesti sama huussi , sosiaalidemokraatti hytillä
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  20. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    -04 Suburban 2500 6.0
    Edessa risukeula, takana jäykkä akseli kitkalla.

    Kytkentä napeilla: AUTO, 2WD, 4WD ja 4-LOW
    AUTO asennolla on joku kitkapakka, joka kytkee nelikkoa päälle takapyörien luistaessa. Joo. siis vasta kun alkavat sutata tyhjää. Käyttäytyminen kulmikasta..
    2WD pelkkä takaveto, jolla lähes kaikki ajot tuleekin ajeltua.
    4WD, nopea nelikko jäykällä kytkennällä. Ei sovellu kääntämiseen kuin luistavalla alustalla.:D
    4LOW, Jäykkä nelikko alennusvaihteella.. Hyvä asento vaikkapa jarrut jumissa olevan Hiluxin hinaamiseen. :D Ei tunnu juuri millään tavalla paino perässä:confused::eek:
     
    Powerstroke ja isalmela tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!