Aiheena SUV:it

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja kaarne, 18.5.2017.

  1. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kurkkasin piruuttani nettiautosta pari myytävää Navigatoria ja Expeditionia. On muuten ero tuolla sisustalla kuin yöllä ja päivällä :) Hienoja vehkeitä, minun tilanteessa tosiaan karsii tuo ABC-kortin tarve ja bensakone.
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tollanen torsen tyyppinen ratkaisu ois varmaan normiajoon se paras. Pääsee mökkitiellä ja stadin lumikaaoksessa.


    Taas kokemukset vanhoja esim bronco ja explorer, mutta niillä sai ajaa takavedolla niin kauan kuin kantti kesti ja sitten kun laitto nelivedon niin autosta tuli tönkkö. Kuivalla ajoahan tuli välttää.

    Tollanen työkalumainen neliveto sopis enemmin pellolle ja metsään varmasti.
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    sitä nelivetoa ei tartte kun jossain umpimaastossa tai umpihangessa niin mitä väliä jos se sillon o tönkkö kun autolla ajetaan joku 20kmh max.

    Miks ajaisit kuivalla neliveto päällä???
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Sähän asut oudossa paikkaa kun ei ole kuin kuivaa asvalttii tai umpihankee/umpimaastoo.
    Turkmenistan?

    Neliveto päällä aamuneljältä ei enää huomaa onko alla kuiva vai märkä muutenkaan.
     
    Muokattu: 28.10.2017
    Gary Grand, isalmela ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Kun se nelikko on, niin kyllä sille keksii kaikenlaisia käyttöjä. Esim. mökillä venevalkamapaikassa mulla on oikeen hyvä parkkiruutu. Ja aina vapaa. Koska kukaan ei pääse siitä pois kokeiltuaan.
     
    isalmela ja Powerstroke tykkäävät tästä.
  6. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Ja puhumattakaan veneen laskusta/nostosta rampilta, mikä omalla kohtaa tapahtuu joka kerta kun käy vesillä. Venepaikkaa kun ei ole eikä tarviikaan olla.
     
  7. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    No muotoilin asian ehkä vähän tymäkästi.


    Jotenkin se jäykkä neliveto ei vaan antanut sitä huotonta quattro mainoksen kuvaa. En ois ihmetelly jos 80kmh vauhdissa ois mutkassa puskenut suoraksi.


    Saatto myös aamulla olla erilaisia kelejö 100km työmatkan välissä kuivaa, lunta, liukasta tai jotain siltä väliltä. No eise jäykkä nelikko heti rikkoonnu mutta jotenkin tuntu plah. Vielä kun esim explossa oli manuaaliset napalukot edessä (autom hajos) ja takana lukoton akseli.




    Pysähtyminenkin otti aikansa vielä kun autossa olleet ihan hyvät absit meni nelivedolla pois päältä.


    Takavedolla autolla ei talvella taas ollut kovin häävi ajaa.



    Vaikee kaikkea sanoiks pukea, mutta kun en vedä veneitä, aja pellolla/metsässä niin tollanen quattro tyyppinen vaan rulaa.


    Ja netistä kun videoita kattoo, niin aika moisissa hangissa ne quattrotkin kahlaa joten en sinäänsä naurais niille.



    Toki jos on metrin maavaralla oleva hj missä pyörii traktorista lainatut nappulat (kilometrin päästä kuulee kun tulee wou wou wou) mutta se menee jo vähän offiharrastuksen puolelle ja on kaukana mun mieltymyksestä mikä on SUV.
     
    Powerstroke ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    En kyllä käyttikseen tönkkönelikkoa huolis, kyllä jonkinlainen keskitasauspyörästö täytyy olla.

    Ja itse tykkään alennusvaihteistostakin, mutta ymmärrän että sitä ei suurin osa tarvi koskaan.
    Ja näiden vaatimusten jälkeen kun katselee vielä hintoja niin ei jää oikeastaan kuin jeep mutta ei se nyt niin huono asia ole:D
     
    Muokattu: 28.10.2017
    isalmela tykkää tästä.
  9. DslCat

    DslCat Gearhead

    Mitä mulla on näitä nelikkoja ollut alla, niin kyllä eniten käyttöä on (ja ollut) kytkettävälle 4wd:lle. Ja ihan motarillakin, maantiellä on menty 80-100 kmh kytkettynä lumipöperössä. Ainoa missä olen ottanut se varmuuden vuoksi pois, on liukas alamäki ja hiipien pidon rajamailla alastulo, jossa mutkaa.. toisissa fullsize 4wd:ssä tuppas takanen liian herkästi lukkitumaan jarrulla - sitten vietiin etustakin. Jotkut väittävät, että homma olis toisinpäin (pyörittää väkisin lukkoon yrittävää) - oma kokemus on toisin.. sitten kun kurkistetaan jäykkä akselisen perän abs-ratkaisua, niin ei voi kardaanikontrollilla muuta olettaakaan, oli kitkalukko (tai karannut sellainen) tai ei..

    Kun on tarve siirrellä raskaampii kärryjä ympäri vuoden en muuta kuin kytkettävän nelikon (rungollinen) ottas - ehdottomasti alennusvaihteellinen, sillä viedään takaperinkin yhtä vaikeaan paikkaan mitä etuperin..

    Nyt kun on pitkäkoppinen katettu pickupnelikko vuoden alla ollut, niin pitää todeta, että tää on vielä käytännöllisempi SUVien jälkeen - tarttee autoon saada vaikka löpöpönttö, tai jotain muuta likaista ja haisevaa.. hirvitti Suburbanin vaaleaan kokolattiamattoloosteri mitään muutakui puhdasta laittaa :(
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Mun kokemus on just sillai toisin.
     
    isalmela tykkää tästä.
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Oma kokemus on minullakin tässä kohtaa toisin, ilman abseja kylläkin. Tässä on yksi ajotie tyyliä hyppyrimäki, yhtä suora ja jyrkkä ja hyppyrin nokalla maantie. Alastulo on (oli huonoilla renkailla) hieman herran haltuun, mutta onnistuu nelikkotempulla puolihallitusti ja ohjattavuus säilyy. Pelkillä jarruilla tuli sukkana siihen maantielle...
    Mutta uskon kyllä että hyvillä moderneilla abseilla menis vielä paremminkin.
     
  12. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    On muitakin kelejä, niillä ei nelivedolla ole mitään hyötyä vrt. Etu tai takaveto

    Oon ajanut jonkun verran 4wd laitoksilla ja ei o kertaakaan tullu sellasta et se olis joku juttu muualla kun jossain ihan ääriolosuhteissa. Suurin osa niilläkin meni takavedolla tai nelivedolla jos unohtui päälle kun jostain ojasta tullu
     
  13. Toope

    Toope 2nd gear

    Sdfsd:een kanssa samoilla linjoilla. Ei ole ollu lisä"optiota" normi käytössä. Äärijutut sit erikseen.
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Näin on, pikuppia ei voi korvata SUVilla. Sen takia pitää olla molempia talossa :D.
     
  15. isalmela

    isalmela Gearhead

    No jaa, mitähän tuohon sanoisi ;) Muutaman talven takavetoisilla E-mersuilla ajettuani sanoisin, että kyllä neliveto on kiva. Molemmilla pääsee liikkumaan, nelivedolla vaan älyttömän paljon nopeammin :p Eikä tarvitse ylämäessä katsoa niin tarkkaan, että missäs kohtaa löytyisi pitoja :D:D
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Juu kyllä se takavetoseen verrattuna isot edut antaa, vaikka eräässä topicissa täällä moni sano että kuskissa vika jos ei lumisella ja mäkisellä metsätiellä takavedolla pärjää :D


    Millä koneella isalmela sun q7 on?
     
  17. isalmela

    isalmela Gearhead

    Se on se tavallinen eli 3.0 tdi
     
    Karpov tykkää tästä.
  18. DslCat

    DslCat Gearhead

    Molempi parempio_O

    Mulla sellainen referenssi mäki, jossa voi mitata vehkeen kyvyt (ja kuskinki). 200m suoraan peruuttelun jälkeen tulee 135asteen kurvi ylämäkeen - nouhätä kun 4tn voorti puskee 2tn purtiloa..
    [​IMG]
    Siitä on temppuiltu alas kissanuolemalla - ilman abseja, abseilla ja rwal-systeemeillä. Ne ei noissa vauhdeissa auta. Just kuvaan kohdalta tienharassa, selän puolella tien toispuolella tulee hieman toista metriä tiputusta ojaan. Sinne on mennyt volvoa ja Suburbanikin melkeen kokonaan - melkein oik. menevään haaraan riitti pito, sitten mentiin perseellä joka nakki lukossa.. alaspäin tullessa hallittavissa 1 pyörän lukkiutuminen, mutta 2. jos meinaakin, niin sitten ollaan ihan kyytipoikaa jonneki muualle kuin kaarteesee.. sisäkaarteen ojaa pitää hyväksikäyttää välillä.
    Jos 5tn nelikkotraktorilla ote pettää jääaikaan, niin tullaan nahkoineen jos kaikki lukot päällä (keski, etu- ja takaperä), jos jarrulla liikaa ottaa tai liian pieni pykälä - kaikki lukot+himmauspois ja keskitytään ohjaamaan kaarteessa. Villeintä meno on, jos ei perälevyä tai linkoa kerkee jäästä nostamaan..
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Ei itellä tarvinnu ikinä mitään pitoja haeskella mäissä lukkoperällä eikä etuvetosillakaan ole tarvinnu. Jokasella myös hakenut kuusen mettästä oli sit lunta tai ei eikä sielläkään mitään ongelmaa ole ollu.

    Toki se on jokaisen valinta mistä tykkää ja mitä tahtoo, mulle ihan yks hailee mistä päin auto vetää tai työntää kun kaikilla olen päässy suunnilleen kaikkialle mihin olen halunnutkin. Omiaan se tietty oli antamaan mielenrauhaa siittä että jos jää jumiin niin on se optio nelivedolle siellä olemassa mut harvemmin tartti sitäkään optiota. Tietty paskat renkaat neliveto antaa paremmin anteeksi.
     
    isalmela tykkää tästä.
  20. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nyt sä kyllä pikkasen valehtelet ittelles.
     
    Karpov tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!