Aikakone, Chrysler 300 4d ht -66

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja HendriXXX, 12.6.2017.

  1. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Jälleen tyhmiä kysymyksiä. Pitäskö noissa lasinpyyhkijöissä olla joku tihkuasentoki? Tällä hetkellä se pyyhkii vaan yhellä nopeudella, eikä sekään turhan nopea ole.. :confused:
     
  2. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Tuli tossa pähkäiltyä tuota kaasaria lisää. Ei kyllä tajua tuota systeemiä..

    Kylmällä koneella ku imu naksahtaa päälle ni tuo "fast idle cam" on tossa asennossa..
    [​IMG]

    Puolen tunnin ajon jälkeen se on noin.. Eli eipä ole paljoa muuttunu..
    [​IMG]

    Eikö tuon ruuvin pitäis lämpimänä mennä kokonaan pois tuolta epäkeskolta ja jäädä tuon ruuvin taakse että jää kuristinläpät selälleen kokonaan? Eikö se tuollai ollessaan lämpimänäkin pidä imua osittain päällä..? Ku sievästi kylillä ajellessa välillä tuoksahtaa bensa kopissa aikaa raakasti ja kun vuotoja ei ole ni voisko se tuosta tulla? Toisaalta ku kulutus ei mikään mahoton ole ni ei tuo vissiin ihan päin helevettiä sitte oo..

    Onko se sitte se ryypyn lämpöanturi viturallaan, vai meniskö ihan säädöllä että tuon sais oikein toimimaan? Rautalanka ohjetta kiitoooos!

    Prkl Fargossa miljuuna kertaa parempi se manuaali-imu!
     
    Muokattu: 21.2.2018
  3. hantta

    hantta Gearhead

    Ei tihkua, mutta muuten on kyllä eri nopeuksia.
     
  4. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Jaa, eli jotain on sitte mulla vialla.. Lisää ihmeteltävää. o_O
     
  5. Bluestone

    Bluestone Gearhead

    "Kylmällä koneella ku imu naksahtaa päälle.." .. vähän mulla tökkii tuo sana "imu" puhuttaessa rikastimesta/ryypystä/ chokesta amerikkalaisittain... mutta kuitenkin pari juttua:
    - mikä tuossa kaasarissa vetää sen ryypyn päälle?? Kylmänä kun käytät kaasupolkimen pohjassa niin joku osa/komponenttihan sen ryyppyläpän vetää kiinni ja samalla vivuston kautta tuon fast idle camin ns päälle? Yleensä kaasarista tai sen ympäristöstä löytyy bi-metallijousi, yleensä jonkinmoisessa pyörehkössä kapselissa; se voi olla suoraan ryyppyläppäakselin jatkeella tai se voi olla imusarjan päällä ja käyttää sieltä erillisellä vivulla ryyppyläppäakselia. Kylmänä tämä jousi on kiertyneenä siten, että kun painaset kaasua niin sen käyttövivusto "vapautuu": ryyppyläpät menee kiinni ja vivuston kautta tuo fast idle cam siirtyy asentoon missä, usein se normaali, tyhjäkäynnin säätöruuvi siirtyy fast idle camin päälle siten että myös varsinaiset kaasuläpät aukeaa ja tyhjäkäynti on isommalla. Bimetallijousi muuttaa muotoaan (kiertyy) lämmön vaikutuksesta (lämpö johtuu jouseen imusarjasta, se voidaan tuoda sinne putkea pitkin pakosarjalta, sen voi lämmittää sähkövastus tai jopa moottorin jäähdytysneste) ja samalla vetää tuota ryyppyläppäakselia siten, että ryyppyläpät aukeavat ja samalla myös vivusto vetää tuon fast idle camin pois päältä.
    Kokeile seuraavaa: kylmällä koneella käytä kaasupoljin pohjassa ja sen jälkeen ota ilmaputsari pois ja etsi sieltä kaasarin kupeesta tuo bimetallijousi... eli se laite joka "vetää imun päälle" ... kun löydät sen niin lähde siitä kulkemaan vivustoja eteenpäin ja selvitä miten tuon yllä selostamani prosessin pitäisi toimia... Kyse on melko yksinkertaisesta mekaanisesta systeemistä. Useinhan näissä on noiden vivustojen säätäminen toteutettu niitä vipuja taivuttelemalla ... eli jos vaikka ameriikan joe on väännellyt ne asentoon missä ryyppy ei tule lainkaan päälle. Mallikohtainen shop manual olis tässä kova sana...
     
  6. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Kiitos Bluestone selostuksesta! Juu, pitäs aina muistaa puhua ryypystä/rikastuksesta, vaan jotenki se aina mulla lipsahtaa imuksi. :oops:

    Tommonen siellä ilmeisesti on kaasarin kupeessa se bimetalli hässäkkä..
    [​IMG]
    Eli tuo kai se sitte sen ryypyn vetää päälle. Tuostahan ei näy ku tuo peitelevy ja tanko päälleppäin.

    Tuli tuossa mieleen että ku mullahan ei tuossa toimi kunnolla se "heat riser" (en tiedä tämänkään oikeata nimeä) läppä vänkärinpuolen pakosarjassa, vaan jumittelee millon mihinki asentoon. Pakotin sen sitte auki, aattelin että mitäs tuolla kesällä tekee. Oiskohan se prkl sitte sen takia tuo ryyppy tommonen, jos se nyt ei saa tarpeeksi lämpöä tolle bimetalli-kierukalle ni eihän se sitä sitte vapauta.. :confused:

    Muistelen että sillon auton oston jälkeen tuo ryyppy lähti lämpimänä täysin pois päältä, sen jälkeen rävelsin sitä "heat riseria"..

    No tuo on helppo kokeilla vaikuttaako mitenkään toimintaan.
     
  7. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

  8. Bluestone

    Bluestone Gearhead

  9. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

  10. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Aika haperoa tuntuu olevan tuo etu- ja takaikkunoiden välinen pystytiiviste, eli mikä on niinku b-pilarin paikalla.. hardtoppi ku on. Minkä niminenhän se ois niinku enkuksi..? o_O

    Tämä tiiviste..
    [​IMG]
     
    Muokattu: 21.2.2018
  11. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Kyllä tuossa melko varmasti on syy. Jos pakokaasujen takaisinkierrätys imusarjan kautta on se mikä tuota jousta lämmittää, niin sehän ei lämpiä lähsekään niin paljon/nopeasti jos heat riser läppä ei ole toiminnassa, eli vaatii uudelleen kalibroinnin.

    Sama juttu mulla Oldsissa, läppää ei pakoputkessa enää ole olemassakaan. Olen säätänyt ryypyn huomattavasti "laihemmalle" ja vielä lisäksi tarvii erillisen kesä- ja talvisäädön, koska talvella jousi lämpeää vieläkin vähemmän ja ryyppy on helposti liian pitkään (aina) päällä. Mutta siinä on helppo minuutin homma se säätö, kun olen laittanut kokeilujen jälkeen merkit missä pitää olla talvella / kesällä.
     
  12. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Sarjassamme pirkkaniksit. Tuli leivottua noita tiivisteitä kasaan että pysyis edes tän kesän nipussa. Ostin Puuilosta Locktiten "superglue power flex gel" tököttiä ja Bisonin kumiliimaa.
    Tuo Locktite puree kumitiivareihin kyllä äkäseen kiinni. Mainostavat että sisältää kumia ja tekee joustavamman liitoksen..

    Eka tuolla Locktitellä nippuun tiivisteet ja päälle vahvikkeeksi kumiliimaa..
    Kohtuu hyväthän noista tuli ja jämäkät. :D

    Kyllähän nuo uudet pitää silti jostain saada..
     
    Muokattu: 3.8.2017
  13. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Jahas, starttiyritys ja taas aina sähköt laakista vainaa. Noin kauanko se uus starttirele kesti. Viddu!
    Jännä homma että ku käyttää akun maakaapelia irti ja samantein laittaa paikalleen ni sen jälkeen sähköt taas pelaa ja seuraavasta starttiyrityksestä se on joko sama homma tai starttaa normaalisti ja pelaa auringonlaskuun..

    Kesäkuun puolivälistä tuo on pelannu kyllä ku Buickki.. Nyt vloppuna pitäs reissata ni heti alkaa vittuilu. :mad:

    Pitänee huomenna puhdistaa akun kengät ja navat kunnolla.
     
  14. Kalu

    Kalu Gearhead

    Hapettuma tai huono kosketus voi olla myös siellä johdon ja liittimen/kengän välissäkin. Jos johdoissa varaa, niin pätkäsee vaan sen hapettuneen osan kaapelista ja laittaa uuden kengän/liittimen, jos muuten johot vielä notkeita eikä halkeilleet.
     
    palontie tykkää tästä.
  15. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Mä vaihdoin nuo tiivisteet Polaraan aikoinaan. Sama tiiviste kaikissa Mopareissa. Tämä se lienee: https://www.metrommp.com/?f=detail&ModelNumber=VS 7-A/FL&VehicleYear=1968&Make=DODGE&Model=DART

    Jos ei kiirus niin yritän muistaa tarkastaa osanumeron kun alkuperäiseen pussiin panin "säilöön varmuuden vuoksi" vanhat tiivarit.
     
  16. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Ok. Kiitos. Ei oo kiirusta. Jos ens talven aikana jostain ne sais..

    Näköjään nuo eiliset leipomisharjotukset tuotti sen verran tulosta että näyttävät pysyvän nipussa ihan omin voimin.. Kopkop.
     
  17. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Tänään on taas tutkittu ja hutkittu jotahi. Sitä ryyppyhommelia edelleen pähkäilin ja sainki sen nyt aika hyvin poistumaan moottorin lämmetessä. Lähdin sitte koeajolle, annoin lämmetä sen vehkeen ja sitte kokeilin vähä enempi lappua lattiaan. Ilme oli varmaan aika muikea ku sehän räyhäsi ku heikkopäinen ja lähti ku hauki rannasta ja sävelet oli jotain ihan muuta ku aiemmin. :D

    Ilme suurinpiirtein tämmösenä o_O:confused: menin sitte lähimmälle parkkikselle pähkäilee että mistähän helevetistä nyt tuulee.. Mites tää nyt näin hyvin kulukee.

    Diagnoosi (lähinnä arvailua ku emmä näistä mitään tiedä); se ryyppyhommeli ku on aiemmin ollu osittain päällä lämpimänäkin, ni se ei ilmeisesti silloin anna toisiokurkkujen aueta ollenkaan (?!). En kyllä netistä löytäny vahvistusta tälle väittämälle, mut näin se tuntus tässä Carterin AFB:ssä toimivan..

    Hieman koomista ku meikä vissiin sitte ajellu kesän ryyppy osittain päällä ja ensiökurkut vaan käytössä. Muistelin kyllä 20vuoden takaa että pitäs kait se 383:n rivakampi vissiin olla, mut ku sillä kerkesi noinki ihan hyvin ni tyydyin vaan ajelee. Meikän ajotyyli ku on 99%:sti semmosta sievää lotkottelua. Ja ku ei suoraa vertailukohtaakaan ole ollu, ni mitempä sitä ois tajunnu alkaa tekee mitään..

    Sitä ihmettelen että kulutuksessa se ei ole näkyny, tai no emmä edes tiiä mitä tän pitäs kuluttaa (ollu vaan tyytyväinen ku vie vähemmän ku paloauto :D). Matkassa ollu 14-15L välillä ja kylillä 16-18L välillä. Tuo ollu omasta mielestä ihan ok kulutus ni en miettiny asiaa sen enempää..
    Ja se kyläpyörityksen bensantuoksu kopissa väheni kyllä nyt huomattavasti.

    Tämähä se parasta on tässä hommassa ku jotain uutta hoksii ja saa ite jotain välillä onnistumaanki. :)
     
    jarona, Saetkae, tooke ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Ei se tuo ryypyn termari toimi viddu edelleenkään kunnolla, edelleen se jää päälle. Sitä bimetalli kierukkaa vois ilmeisesti säätää ns laihemmalle vaan ku ei se lähe sieltä kolostaan ilman kaasarin pois ottoa. Ja ku uutta tiivistettä ei ole varalla niin empä ala tuuskaamaan, otin sitte koko ryypyn pois käytöstä. Lähteepä tuo ilman sitäkin käyntiin näköjään, aika pitkään vaan menee että alkaa toimii motti normaalisti..
    Kattoo ens talvena sen sitte mitä se on syöny.

    Taas turhaakin turhempaa kulutusmittailua harrasteltu ohimennen ku kerran tankki tuli laiteltua täyteen asti. Matkaa oli n.175km (gps:llä mitattiin), bensaa meni reissulla 22,3Litraa >> kulutus ois muka 12,7L/100km. :D
    Vauhtina semmoset 80-85km/h. Aika helevetin vähä tuo on omasta mielestä ku Jeeppiki vetää sen 12 litraa satkulle..

    Tollahan on toiveita päästä nyt yhellä tankillisella Saariselällekki.. :cool:
     
  19. HendriXXX

    HendriXXX 3rd gear

    Uskaltaakohan edes kysyä tän vehkeen laatikosta, että miksi lootasta kuuluu uikutusta liikkeessä..? Menee vielä prkl yöunet..o_O

    - Öljyä on laatikossa tarpeeksi. Öljyt myöskin ihan hyvännäköset.
    - Se uikutus ei kuulu kun auto on pysähdyksissä (D päällä), mutta heti ku lähtee liikkeelle ni alkaa uikuttelee. Samoin ku liikkeessä D:ltä tökkää N:lle ni ääni jatkuu.
    - Pakilla sitä ääntä ei kuulu.
    - Ääni muuttuu vaimeammaksi ku menee kakkonen silmään ja hölkkävauhdissa sitä ei enää juurikaan kuulu. Kolmosella se on hiljaa. Kovemmissa vauhdeissa ei kuulu.
    - Se ääni muuttaa taajuuttansa nopeuden kasvaessa.
    - Jotenki muistelen että hellepäivinä sitä ulinaa ei juurikaan kuulunu, mut nyt ku ollu viileitä päiviä ni se ois kovempi se ääni.
    - Laatikko pelaa muuten oikein nätisti. Vaihtaa terävästi ja ei luista.

    Oon yrittäny ettiä netistä että mikäs ton aiheuttais, vaan ei oo oikein selvinny. Tosi monella se kuulostaa ulisevan enemmän tai vähemmän.

    On tällä päästelty tommosena jo reilu 2000mailia ja samanlainen se on edelleenkin ku ostaessaki. Eipä tuo sisänsä menoa haittaa, mut vois kyllä ilmanki ulinaa olla..

    Varmaan ens talven aikana vaihdan lootaöljyt ja suotimen. Mietin että voisko osittain tukkeentunu suodin aiheutaa moista ääntä. Tai turbiini. Ei oo oikein nämä automaagilootat meikän vahvimpia alueita.. :confused:
     
  20. kingsway

    kingsway Gearhead

    Kai ne joskus pikkusen vinkuu, mutta hankala sanoa kun ei ole kuulemassa.
    Mahtaisko nuo planeetat pitää ääntä.
    Ei kait siinä varsinaisesti mitään vikaa ole. Se nyt vaan vikisee.
     

Kerro tästä muillekin!