"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Tänään setvinyt pajeron lisävaloja kattelin aikani ja totesin et eikun kaikki pois ja uudelleen takaisin.

    Valollinen katkaisija toimii kuten pitää mitä nyt pitkiltä ilman sulaketta tulee virta katkaisijaan jolla katkotaan releen veto plussaa, noh sen annan olla ellen sulaketta laita.

    Lisäsumarit oli kytketty niin, että irtokatkaisija ohjaa auton omia parkkeja virtalukon ja valokatkaisijan ohi mutta sumarit palaa aina kun akussa on virtaa ja sammuu kun lisäkatkaisijasta vetää parkit päällä, ilmeisesti kaikki valot sammutetaan oikosulkemalla parkit myös valokatkaisijasta. :eek:

    Ihme, ettei koko laitos ole vielä palanut :lol:

    Omasta käyttiksestä kytkin lisäpitkät ohjautumaan pitkiltä releen 30 virroittamisen sijaan ja lisäkatkaisijan vaihdoin maadoittamaan releen vedon. Sittemmin kyllästyin vilkkuviin lisäpitkiin ja sulakkeelta otin ohjauksen releen 86;teen.

    Niin ja olihan sitä pajeroa tuubista hitsattukkin :mad: kiva peltiä tilalle laitella kun ei tahtonut löytyä autosta peltiä mihin kiinni hitsata :x
     
  2. t.t.tammi

    t.t.tammi 2nd gear

    Mopoaikana on vaijereita muokattu vaikka mistä ja pilkkimällä edetty. Vääränkokoisia vanteita viritelty ku ei varaa uusiin laakereihin yms.
    Hitsattiin kerran "uus" takaratas vanhan kylkeen ku sattu melkein sopiva löytymään varastosta ja vanhasta kaikki piikit poikki.

    Automankkareista löytyny vaikka mitä patentteja, esim. mittarivalaistuksen säätimen takaa sähköt. Vähän pätki kun sääti polttimoita himmeelle. Toisessa oli otettu sähköt suoraan virtalukolta vaikka isoliitin oli liki. Keskikonsolia kasatessa oli vaan jääny kiinnitysraudan väliin.
    Ihmettelin pitkään kui välil aina aamul akku tyhjänä, mankkaria vaihtaessa koko johdosta sulanu kuoret ja lattiamatossa musta raita(saab 900 finlandia, virtalukko penkkien välissä).

    Omista virityksistä tuleen mieleen kun oli joskus etuveto brassiesco mikä ei sit toiminu millään vaiks kuinka sääti. Aattelin sit kokeilla skodan kaasarilla kun siinä ei ollu mitään erikoisuuksia.
    Sopi suoraan imusarjaan mutta ilmanputsarii ei saanu kiinni. Töihin piti seuraavana päivänä päästä niin sopivasta lastulevystä kaks levyy ja pyöree ilmansuodatin väliin. Toimis niin hyvin että sillä tuli ajeltuu monta kuukautta kunnes oli levyt vissii vähä imeny bensaa ja meinas roihahtaa. :D Sit tuli etittyy rompparilta toine orkkiskaasari.

    Just kortin saaneena meni kaasuvaijeri poikki, kauhee polte ku vkl päällä. Molempiin vaijerin päihin sokerinpala vetoesteeks ja naulan kanssa rimaan kiinni(miksiköhän en pistäny esim. rautalankaa) no viikonlopun toimi hyvin, arkena mutsi moittii että kaasu hirttää. En uskonu vaan piti käydä testaas, hirttihän se sladitelles ni tuli pajun kuva etuloksuun...
    Samaan autoon myöhemmin yks täti kajautti persuuksiin ni oikasu nätiste etupää pihakoivuun ja takakulmaan jollain patentilla ketju kiinni ja traktorilla vetään. Rupes luukut toimiin ja ajettiin tuolla se pari kuukautta mitä leimaa oli jäljellä.

    Vähemmälle noi on nykyään jääny, lähinnä muitten patentteja on joutunu korjaileen.

    Pakoputkee on tietty akkukaapeleil yms viritelty kiinni että pääsee kotiin.
     
  3. Substitute

    Substitute Gearhead

    Ääliön pyörittämä autokorjaamo oli tehnyt koneremontin 90-luvun Chryselerin V6 koneeseen. Pakosarjojen kilpien ruvit oli katkeilleet mutta se pöljä ei ollut niitä ruuveja poranut irti silloin kun kone oli osina ja irti konehuoneesta.
    oli v****pää sitten hitsannut ne kilvet paikoilleen kun oli ensin ruuvannut pakosarjat kiinni sylinterikansiin. Ne ruuvit on siellä kilpien alla.

    No, oli sillä ruuvejakin hävinnyt vaikka kuinka paljon, oli hakenut marketin maatalousruuveja tilalle. Niin ja moottorin jakopääkin oli väärin ajoitettu ja se kannentiiviste jäänyt vuotamaan. Oli korjattu vaihtamalla jostain romulavalta löytynyt rikkonainen paisuntasäiliön korkki ettei tule painetta syyläriin.

    Tää on sellainen "aiva hyvä" autokorjaamo. Auton omistajalle oli tullut sydäri ja valitettavasti ennenaikainen poismeno. Toivottavasti tuo tolkuton korjauslasku ja "aiva hyvä" -laatu ei sitä ollut aiheuttanut.
     
  4. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    mikähelvetinraadonsyöjä oikein olet? ostat puoli-ilmaiseksi kuolinpesiltä, ehkä neekereiltä ja muuten vammaisilta vehkeitä ja myyt ne voitolla eteenpäin? tääkö on sun eettinen reilun kaupan bisnes?
     
  5. Substitute

    Substitute Gearhead

    Heh, väärä oletus. Ostin kalliilla ja euroakaan tinkimättä tehdyn koneremontin takia enkä ole myymässä koska korjasin turailut kuntoon itse.
     
  6. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    no ok. yritin vähän provosoida, mut ei tällä kertaa tärpänny :)
     
  7. umpio

    umpio 3rd gear

    Hmm, ei kait kyseessä ollut sama auto, jota itsekin katselin; -95 New Yorker, jota kuolinpesä myi? :eek:
     
  8. Vilkuna

    Vilkuna Gearhead

    Se on yllättävän nirso raadonsyöjä! Vammanen, oikein seepee saatana, ois antanut ilmaiseksi, eikä kelvannut! :oops: Farkku-Buickki nääs... :lol:
     
  9. hamppi

    hamppi 2nd gear

    Löysin joskus Calibrasta aiva hyvän viritelmän, oli likellä ettei sen takia keittänyt tien päällä.

    Sellanen pari mutkaa tekevä pieni muotoletku jäähdytysjärjestelmässä oli korvattu puutarhaletkun pätkällä ja tottahan toki se varottamatta räjähti puskien puolet nesteistä mäelle.

    Paras siinä oli se että se letku oli viittitty maalata mustaksi..
    Hain siihen uuden orkkisletkun ja makso oikein 8e, jollakin on ollu raha tarkalla..

    Entisessä pitkäkatossa oli normaaliin tapaan jos jonkinlaista ryöstäjää ja sähköjohtoviritystä konehuoneen puolella. Ylimääräsiä johtoja ja suojaamattomina roikkuvia johdon päitä.
    Pari iltaa meni mukavasti niitä selvitellessä sähkökaaviota tavaten ja muutama metri johtovirityksiä siinä samalla karsittiin, mutta rupespa valot ym. toimiin kunnolla :lol:
     
  10. jeddah

    jeddah 2nd gear

    Nythän tuli oikein virityksien äiti vastaan. Joku onkin joskus jo korjannut mun Jeepin 4,0 koneesta jotain kun öljypohja on käynyt irti. Ei vaan sitten ole viitsinyt tiivistettä ostaa saati etsiä RTV silikoonia, vaan sen on korvannut ikkunalasiliima tai polyuretaanimassa :mad:

    Millähän ..tulla senkin irti sieltä ehjänä taikoisi ilman että purkaa puolta autoa ympäriltä? Jostain kumman syystä vuotaa aika töykeesti... :-?
     
  11. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Pari vuotta sitten oli '73 Valiantti harrasteena. Lemin cruisingeihin matkalla alkoi savua pukata kojelaudan alta. Äkkiä tien poskeen ja onneks oli työkaluja mukana että sain raapastua akun kengän irti.
    Vähän aikaa tutkailin, ja savun aiheuttajaksi selvisi mankalle vedetty virtajohto. Ilmeisesti johtoa oli liikaa, joten ylimääräiset oli pyöritetty rattiakselin ja käsijarrukahvan ympärille, oli sitten kuori hankautunut puhki ja kun sulakettakaan ei tietenkään oltu laitettu....

    Onneks ei sen enempää tuhoja tullut, piuha irti kengästä ja ehdin vielä cruisingeihinkin.
     
  12. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Käsijarruvaijerin puhki hankaama muovinen bensantäyttöputki oli korjattu kuminsuikaleella ja nippusiteillä.
     
  13. Trans Sport

    Trans Sport 1st gear

    kerran laukesi 405sesta pökötistä takajarrusylinteri ja alkoi kusemaan nesteitä, perinteinen korjaus, eli lukkopihdit jarruletkuun ja nippusiteillä taka-akseliin kiinni, pelasi hyvin noin 2kuukautta, kunnes jaksoin korjata...
     
  14. ajomies

    ajomies Gearhead

    Turvallista matkaa................... :soosoo:
     
  15. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hyvä että kertoo moisen, ton tekstin vois aina linkittää niihin myynti-ilmoituksiin missä toimii myyjänä.
     
  16. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Tätä ei ehkä neuvota Niksi-Pirkassa tai auton käyttöohjeissa: Jos auton lukko on jäässä eikä aukea lukkosulalla tai avainta sytkällä lämmittämällä, kombinoi näistä konsteista liekinheitin. Eli sprayta sytkärin tai tulitikun liekkiin! Pari muutaman sekunnin suhautusta ei vielä pilaa maalia mutta johan lukko aukeaa! Kiitos freonikiellon, melkein kaikissa painepakkauksissa on ponnekaasuna butaania, eli esim. deodorantti toimii yhtä hyvin.
     
  17. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Saako käyttää pierukaasua?
     
  18. Putte

    Putte 1st gear

    ^Anna mennä, jos siltä tuntuu. :rotfl:
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eikös butaani ole vielä sellaista et ei edes räjähdä jos liekki pulloon lipeää kun aikaisemmilla ponneaineilla oli kuulemma spray pulloja käsiin räjähdellyt liekin sisälle "tyhjentyneeseen" pulloon mennessä?
     
  20. kt9001

    kt9001 Gearhead

    Minä kyllästyin näihin moderneihin kevythöttöihin:
    Patterikierron shunttiventtiilin (perintölöytö, ehkä noin 60-luvulta) kansi oli jotain keikarien tahtomaa alumiinia, mutta se kansiosa märkäni ja hapettui aina muutaman vuoden välein niin huonoon kuntoon, että shuntin karalle tuli radiaalista klappia niin paljon että veti ilmoja kiertoon sieltä välistä. Keräilin vuosien aikana aina niitä kansia talteen kun jostain vastaan käveli ja vaihtelin elahtaneen aina uuteen käytettyyn.
    Olin jo aika "epätoivoinen" ja kävin jopa oikein putkiliikkeessä kysymässä UUTTA kantta siihen, mutta siellä enimmäkseen ihmettelivät sen shuntin ikää, eikä mitään kunnollista ratkaisua ongelmaan löytynyt. Kokonaan uusia shuntteja olisi kyllä löytynyt, mutta se taas olisi tarkoittanut hieman isompia putkitöitä, kuin mitä ohikulkiessaan olisi kerinnyt tekemään...

    Sitten otin kerran ja aloin oikein ratkaisemaan sitä ongelmaa ja tein sen kannen tammesta! Pohdiskelin, että jos Tammi kestää linnanherroilla vuosisatoja, niin se välttää myös minulle aiva hyväksi patentiksi!
    Ja tuli napakka kansi, eikä akseli lotissut eikä ilmoja vedellyt enää!
     

Kerro tästä muillekin!