"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. Fleetside4x4

    Fleetside4x4 1st gear

    Toi voortin keppihomma on tuttu mullekin. Ekana harrastepelinä aikanaan 2,8 mk1 Granada ja keppi kunnolla kakoselle vaihtaessa aina käteen..
    Eskortti-osana sai hommattua alumiisella kierteellä olevan kepin joka pysyi jotenkuten. Automaattia kaipaltiin jo sillloin... (-93)

    Muutenkin auto oli täynnä näitä legendaasia lasikuitu-ym. virityksiä joita tuli sitten kyllä (valitettavasti) jatkettua itsekin.

    Samppa

    Ps.näitä tarinoita kyllä piisaisi jos vain jaksais näpytellä....
     
  2. spad

    spad Gearhead

    Yleensä sitä korjataan peltiä lasikuidulla, muovilla, kankaalla ja kitillä. On kuitenkin myös ihmisiä joiden mielestä homma toimii myös toiseen suuntaan: korjataanpa muovia pellillä:

    [​IMG]

    Joo, ei toimi näinkään päin.
     
  3. 360ht

    360ht 1st gear

    Ja kaikki "patentit" oli/on aina tehnyt joku muu:naapuri,entinen omistaja,ex vaimo tai kälyn kaiman siskon veli...
    Yksi rehellinen tais tunnustaa ittekkin tehneensä näitä kyseessä olevia
    hyväksi havaittuja "patentteja".
    Silti jostain syystä niitä on jokaisen autossa...!
     
  4. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    OK, mä tunnustan: Kun se edellisen omistajan tekemä patentti ei ollu hyvä siinä Taunuksen vaihdekepissä niin tein ite siihen toisenlaisen patentin, mutta sekään ei ollu hyvä. Keppi jäi aina sillointällöin käteen ja kun kyllästyin siihen niin keksin sitten vasta laittaa sen lasikuidulla. Sillä se sitte pysyi
     
  5. Sherlock

    Sherlock 1st gear

    Tossa pari kk sitten broidi osti 9000 saabin, no se ajeli sillä jonku aikaa ihan ok. Ekat isommat vesikelit ja alko tapahtumaan kummia: Ihan spontaanisti yhtäkkiä saattoi alkaa pissapoika ruikkimaan vettä ja pyyhkijät pyyhkimään, yleensä myös vilkku alkoi palamaan yhtämittaa, sekä usein tämän session päätteeksi vasemman parkin sulake paloi. Siinä sitten ihmeteltiin ja putsailtiin maadotuksia jne, kunnes huomio kiinnittyi sulakerasialta suoraan vasemmalle ajovalolle vedettyyn "oikojohtoon". No siinä sitten ihmeteltiin ja kun yhtä johtosarjaa liikutteli, niin viat tulivat ja menivät ja välillä johtonippu alkoi jopa kuumentelemaan. Kyseinen johtonippu oli päässyt hankautumaan intercoolerin lähdön klemmaria vasten-> sieltä oli useasta piuhasta eriste hankautunut puhki, sekä yksi piuha oli poikki(juurikin ajovalolle menevä). Hankautumiskohtaan oli muodostunut niin paljon hapettumaa, että johdot pääsivät yhteen vain kun hapettuma kastui-> vasemman parkin johdosta alkoi virranjakelu pisapojalle sekä vilkulle... Kaiken lisäksi ongelman ydin oli jälkiasennettu lohkolämppäri, jonka johto oli nippusiteellä laitettu sillälailla, että se johto veti kyseistä johtosarjaa kohti coolerin klemmaria :soosoo: Tarinan opetus: Jos jollekkin laitteelle sähköntulo lakkaa, sulake ja rele on ehjä, ei muutakuin uusi piuha suoraan sulakerasialta 8)
     
  6. Piru

    Piru 1st gear

    Helpoiten tuo fordin kepin kojaus onnistuu kiinnitämällä se peltiruuvilla.sen pystyy tekeen kahdella lailla,joko kiertämällä sen kepin muovikierteen ja laatikon kuoren väliin yläkautta tai sitten poraamalla sivusta reikä kuoreen ja sen läpi kiinni.
     
  7. Tuukka

    Tuukka 1st gear

    Yritin tuota ruuvikikkaa kiertämällä ruuveja sen muovikierteen ja laatikon kuoren väliin yläkautta. Pysyi aina vähän aikaa ja irtos taas.....
     
  8. zouni87

    zouni87 1st gear

    Taitaa olla aika yleistäkin tuo esim. monella tutulla on diesel vanista ottaneet flektin "siivet" pois talveks.. lämpee paremmin mut tyhjä käynnillä ei kannata paljo ylimääräsiä käytellä :lol:
     
  9. narskutti

    narskutti 1st gear

    Jaa mistähän sitä alottaisi. Meillä on faija tollanen hc tee se itse mies, valitettavasti vaan harvinaisen kovapäinen sellanen.

    Ekana autona sillä oli tommonen vanha kunnon 96 limppusaabi, josta on tosi loistavia lapsuusmuistoja. Parhaiten ehkä muistaa faijan pakoputkikiinnitykset, herra yksin tietää mikx mutta vanhana partiolaisena sillä oli tapana, ja on muuten edelleen tapana, kiinnitellä pakoputket kätevästi köydellä. Siinäkin hommassa pysty tosin huomaamaan sellasta kehitystä, se alotti muovisella verkkonarulla jolla oli tosin paha tapa katkeilla kun putki kuumeni. No sitten se siirtyi mustekaloihin. Kaupunkiajossa putki ei ehtinyt kuumenemaan ihan niin paljon että olisi polttanut kiinnityksen irti, se riemu oli sitten edessä aina pitemmillä matkoilla. Porukat kun asuu Vaasassa ja faijan siskot Turuus niin kasitietä sai mittailla ihan riittävästi sillä aikaa kun faija ähelsi putken kanssa.

    Mut ei se nyt tyytynyt pelkkää tekniikkaa parantelemaan. Auton pahin vika oli ruma väri. Limppu oli liikkunu vasta jotain 60 000 ja maalipinta oli ihan täydellinen mutta ruskea. No faija kätevänä miehenä alkoi maalailemaan autoa ihan ite. Spraypurkeilla, parkkiksella, jokainen purkki vähän eri väriä. Esim. halpahallissa käydessä mukaan tarttu väriä aina kivan värin perusteella. Maalisävyjä oli esim. viinipunainen, kupari, kulta jne.

    Nykyään se korjailee tosin lähinnä veneitä, kovin monella eri tavalla. Puuvenettä voi sitten korjata esim sillä tavalla että lahonneen puun ottaa kirveellä pois ja sitten liittää siihen pulteilla painekyyllästettyjä paloja päälle, mukaan vielä massaa, muita paloja hieman eri materiaalia, tervaa jne. Ja harrastaa muuten kipollaan pitkän matkan purjehdusta ja kyllä, kyllä se vuotaa.

    Kyseinen herra muuten osaa myös rempata taloja. Edellistä mökkiä, joka oli alunperin saaripaikalle rakennettu ruuanlaittomökiksi ja saunaksi joskus pulavuosina sillee nopeasti että ulkoverhoilun ja sisälaudoituksen välissä ei ollut oikeastaan muuta kuin ilmaa, se sitten päätti tiivistää poraamalla sisälaudoitukseen reiän ja päästämällä sitten uretaania tilan täyteen. Omalaatuinen ratkaisu, joka olisi varmaan voinu toimiakin, ainakin jollain tavalla, ellei se olisi käyttäny sellasia pieniä ponnekaasulla toimivia uretaanipatruunoita, jotka on tarkotettu esim. ikkunavälien tiivaamiseen. No se sitten tiivisti taloa vähitellen aina purkki kerrallaan. Talvella mökki kuitenkin paloi. Faija kun oli keksinyt lämmittää uretaanipönikkää puuhellalla, ku se oli kylmä, eikä toiminu ja lähti sitten ite mummon ja vaarin mökkiin kaffelle. Turha kai sanoa mutta patruuna paukahti ja kun seinillä oli tunnelman vuoksi puolenkymmentä öljylamppua palamassa niin mökki palo oikein iloisesti. Sen nykysen mökin eristyksistä ei kannata sitten puhuakaan mut kohtuu levotonta jälkeä se mies kyllä tuottaa on sitten kyse ihan mistä vaan.

    Nykysin onkin sitten helppo välttää noita virityksiä. Miettii mitä faija tekisi ja tekee sitten täsmälleen päinvastoin.
     
    bottipoika tykkää tästä.
  10. narskutti

    narskutti 1st gear

    Jaa mistähän sitä alottaisi. Meillä on faija tollanen hc tee se itse mies, valitettavasti vaan harvinaisen kovapäinen sellanen.

    Ekana autona sillä oli tommonen vanha kunnon 96 limppusaabi, josta on tosi loistavia lapsuusmuistoja. Parhaiten ehkä muistaa faijan pakoputkikiinnitykset, herra yksin tietää mikx mutta vanhana partiolaisena sillä oli tapana, ja on muuten edelleen tapana, kiinnitellä pakoputket kätevästi köydellä. Siinäkin hommassa pysty tosin huomaamaan sellasta kehitystä, se alotti muovisella verkkonarulla jolla oli tosin paha tapa katkeilla kun putki kuumeni. No sitten se siirtyi mustekaloihin. Kaupunkiajossa putki ei ehtinyt kuumenemaan ihan niin paljon että olisi polttanut kiinnityksen irti, se riemu oli sitten edessä aina pitemmillä matkoilla. Porukat kun asuu Vaasassa ja faijan siskot Turuus niin kasitietä sai mittailla ihan riittävästi sillä aikaa kun faija ähelsi putken kanssa.

    Mut ei se nyt tyytynyt pelkkää tekniikkaa parantelemaan. Auton pahin vika oli ruma väri. Limppu oli liikkunu vasta jotain 60 000 ja maalipinta oli ihan täydellinen mutta ruskea. No faija kätevänä miehenä alkoi maalailemaan autoa ihan ite. Spraypurkeilla, parkkiksella, jokainen purkki vähän eri väriä. Esim. halpahallissa käydessä mukaan tarttu väriä aina kivan värin perusteella. Maalisävyjä oli esim. viinipunainen, kupari, kulta jne.

    Nykyään se korjailee tosin lähinnä veneitä, kovin monella eri tavalla. Puuvenettä voi sitten korjata esim sillä tavalla että lahonneen puun ottaa kirveellä pois ja sitten liittää siihen pulteilla painekyyllästettyjä paloja päälle, mukaan vielä massaa, muita paloja hieman eri materiaalia, tervaa jne. Ja harrastaa muuten kipollaan pitkän matkan purjehdusta ja kyllä, kyllä se vuotaa.

    Kyseinen herra muuten osaa myös rempata taloja. Edellistä mökkiä, joka oli alunperin saaripaikalle rakennettu ruuanlaittomökiksi ja saunaksi joskus pulavuosina sillee nopeasti että ulkoverhoilun ja sisälaudoituksen välissä ei ollut oikeastaan muuta kuin ilmaa, se sitten päätti tiivistää poraamalla sisälaudoitukseen reiän ja päästämällä sitten uretaania tilan täyteen. Omalaatuinen ratkaisu, joka olisi varmaan voinu toimiakin, ainakin jollain tavalla, ellei se olisi käyttäny sellasia pieniä ponnekaasulla toimivia uretaanipatruunoita, jotka on tarkotettu esim. ikkunavälien tiivaamiseen. No se sitten tiivisti taloa vähitellen aina purkki kerrallaan. Talvella mökki kuitenkin paloi. Faija kun oli keksinyt lämmittää uretaanipönikkää puuhellalla, ku se oli kylmä, eikä toiminu ja lähti sitten ite mummon ja vaarin mökkiin kaffelle. Turha kai sanoa mutta patruuna paukahti ja kun seinillä oli tunnelman vuoksi puolenkymmentä öljylamppua palamassa niin mökki palo oikein iloisesti. Sen nykysen mökin eristyksistä ei kannata sitten puhuakaan mut kohtuu levotonta jälkeä se mies kyllä tuottaa on sitten kyse ihan mistä vaan.

    Nykysin onkin sitten helppo välttää noita virityksiä. Miettii mitä faija tekisi ja tekee sitten täsmälleen päinvastoin.
     
  11. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

  12. A.McBill

    A.McBill Gearhead

    :rotfl: :rotfl: :poff: :rotfl:
    Asia Äijä :rotfl: :rotfl:
     
  13. GMC 6000

    GMC 6000 Gearhead

    Fysiikan lakeja vastustava "omena" :poff: :rotfl: .
     
  14. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    :-? :D :p :lol: :rotfl:
     
  15. Terosu

    Terosu 1st gear

    En keksi tälle parempaakaan paikkaa.

    Tutkin tuossa vähän Buick-farkkuni ilmastointia, joka ei siis ole minun aikanani koskaan toiminut. Sinne kompuralle tulee se kaksinapainen liitin, ja siitä oli hyppylangalla liittimen juuresta nuo kaksi johtoa yhdistetty ja vedetty sähköteippiä päälle. Osaisko kukaan arvailla mitä tuolla on haettu? :eek:

    Ei alkanut ilmastointi pelaamaan vaikka hyppylangan otinki pois. '86-mallinen auto siis. Täytyy varmaan keväällä käyttää jossain huollossa tutkituttamassa ilmastointivehkeitten kunto muutenkin.
     
  16. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei se ehkä ollu hyppylanka. Moparissa ainakin siellä on joku diodi tms. käikäle.
     
  17. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Ite tuli tehtyy muutamia virityksiä (tosin lyhytaikasia), mutta kuitenkin:

    1. Mäni Olds Delta 88 sladi luikuri pitkäks ja pokkas suoraa puskuri valopylvääsee ja irti. Ei mitää köyttä tai muuta tietenkää löytyny ni laitoin pyyhkeen mallia SA-int toimittamaan köyden virkaa. Hyvin kesti kotia ja seuraavana päivänä tuli korjattua se.

    2. Vaihtelin tankin ja putket edellä mainittuun autoon, eikä itsellä vielä hitsaus hommat ollu hanskassa niin isoveli avuks, palkaksi pullo kossua. Tein suuren virheen ja annoin pullon kesken asennuksen.
    Rupes painumaan päivä iltaan ja pullon tietty veli korkkas, sitte rupes kaihoomaa isoV paariin ni hitsas miulle putket runkoon kiinni! :odroll: No eipä ne ollu hitsattuna ku pari päivää, et pääs ostamaa kunnon liittimiä ja niitä putken kiinnitys kumeja, mut semmosia väliaikais virityksiä.

    Eipä tässä nyt muuta tuu mielee hätäpäissään, mut kaippa noita on muitakin väliaikasia ja "väliaikasia" tullu tehtyä.. :poff:
     
  18. Terosu

    Terosu 1st gear

    Äläs :eek: Ei se kyl diodilta vaikuttanu. Langan keskellä tosin oli eristettä jäljellä palanen (mielestäni oli eristettä..), ei kai se sit olis ollu diodi, voi prkl...

    Kertokaas ny joku että oliko se oikeesti joku diodi. En kai mä ny näin mokannu :-?
     
  19. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kaivoin ihan manuaalin esiin varmistaakseni asian, ja kyllä siellä on sellanen "bi-directional Zener-diode". General Mistaken tekeleistä en kyl tiiä, mut jos se hyppylanka oli, niin jostain kohdasta on savun tarvinnu tulla ulos.
     
  20. Luksu

    Luksu 2nd gear

    Onse sama diodititootoo siellä GM puolella.Jos se epäilyttää niin katkaise ja kokeile toimiiko,ei toimi...
     

Kerro tästä muillekin!