"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. GARAGE_INC

    GARAGE_INC Gearhead

    Minäpä kerron kuinka eräs tunar...öh "muurari" korjaa sukulaisensa pakoputken.
    Pakoputkessa on siisti halkeama joka olisi helppo hitsata oikein siistisi vm 2000 autossa..
    Mutta, muurari ei viitsi lainata hitsauskonetta , tai pyytää apua , onhan hän ylpeä,ja tosi kätevä mies. Ja myös mahottoman nuuka. Kaikki pitää korjata sillä, mitä nurkista sattuu löytymään. (sen vanhan saksitunkin kampikin on jääkairasta ja päässä melkein poikki oleva ruuvi poikittain puslana, mutta takaisin asiaan..)

    No, hänellä välähtää --> pakoputki= kuuma=tuli!! Tadaa ja tää keksii laittaa ohutta, noin 4mm paksua PALOVILLAA , putken ympärille, tusinalla MUOVISIA nippusiteitä kiinni.

    Perkele kun mä tuon virityksen löysin, kun lupasin katsoa putkea kun jostain syystä taas vähän vuotaa, meinasi alkaa oikein sattumaan kun otti kupoliin tämän ruudinkeksijän järjetön mielikuvitus. otin romut pois, siisti sauma tuli hitsattua ja on kestänyt jo useamman kuukauden.oli kuitenkin ihan helvetin hyvä paikka tehdä ja laittaa..
     
  2. Tero.Rutanen

    Tero.Rutanen Gearhead

    Tai joku paineanturi ohitettu.

    Näitä välaikasia itsekin joskus tehneenä, pitäis aina laittaa lappu, että MIKSI tämäkin johto on tänään näin surattu. Oma muistikin on niin huono että joutuu monesti uudestaan mittaamaan ja selvittämään, että mitä tässä oli mielessä kun tätä tein. :odroll:
     
  3. rrauta

    rrauta 3rd gear

    joo siellä on diodi suojaamassa ylijännitteeltä. siellä on aika iso se vetokela ja kun sieltä katkastaan virta, se tekee aikamoisen jännitepiikin sinne, ja se piikki tekee kipinän ja pilaa kontaktipinnat sieltä painekytkimeltä tai virtalukosta, tai missä se kipinä sit sattuu olemaankaan.
    eli toimii ilmankin hyvin, mutta vaan vähän aikaa.
    tavallinenkin diodi estosuunnassa tappaa sen isoimman piikin ja auttaa.
     
  4. Luksu

    Luksu 2nd gear

    Mulla suli katkaisin kapiiniin kun oli poikki ja ei kerenny pitkään pyörimään...
     
  5. Terosu

    Terosu 1st gear

    Perkele, mokasinpa sit vissiin aika hyvin. Oli vaan niin hämäävä, ku sellanen siellä välissä ja jotain teippejä ja liimoja päällä vielä. Mistäköhän tollasen Zener-diodihässäkän sitte sais, pitää varmaan käydä elektroniikkapuodissa kysymäs. Onkoha sillä mitään väliä kummin päin sen sinne sit laittaa? (bi-directional?)
     
  6. rrauta

    rrauta 3rd gear

    laita kaks tavallista parikyt volttista zener diodia, ja siis eripäin ne.
     
  7. Terosu

    Terosu 1st gear

    Jaa että noin. Ei oo ton jännitteen kanssa ton tarkempaa?

    Laittaisin sen vanhan sinne tietenkin takas mutta taisin heittää pensasaidan yli pikatienvarteen.

    Tuo ilmastointi tekis mieli saada kondikseen, tarkotus tosiaan viedä johonki huoltoon josko ne siel osais sanoa mitä kaikkea on vialla. Kompura ei ainakaan luultavasti oo hetkeen päässy toimintaan...
     
  8. PauliP

    PauliP 1st gear

    Pakoputkista muistui mieleen erään Rancheron pakoputkikannatin: Leikataan roiskeläppäkumista ripustin ja saman muotoinen peltipala. Laitetaan ne päällekkäin ja ruuvataan sitten kiinni toisesta päästä auton runkoon ja toiseta päästä pakoputkeen. Siis silleen että peltikannatin johtaa kaiken äänen runkoon ja kumi on siinä rinnalla :rotfl:
     
  9. etna

    etna 1st gear

    Ei huono ollenkaan :rotfl:
     
  10. pontiac safari

    pontiac safari 1st gear

    datsunin jarrun ilmasin sillai että takarumpu irti ja varovasti poljinta pohjaan samalla kurkkien ettei työsylinterin pölysuojakumi putoo päältä :lol: kun oli ilmausnippa poikki
     
  11. rauta ja romu

    rauta ja romu 3rd gear

    Rumpujarrun ilmaus avaamatta ilmausnippaa:
    Pölysuoja pois, ohut rakotulkin liuska ujutetaan männän ja sylinterin väliin,
    sylinterin ylimpään kohtaan.
    Poljinta painetaan varovasti.
    Ilma poistuu, jarrut palaavat, ehkä. :eek:
     
  12. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Samaa veteen tottunutta romurautaa on käytetty koko lattian korjausmateriaalina -50 luvun mersussa , mikä on minulla juuri työn alla.
    Tämä -80 luvulla "mobilistin entisöimä" vanhus on saanut myös pikantin yksityiskohdan takakonttiin salaluukun muodossa ,jonka kansi on tehty pakastimen sisäverhoilu- alumiinista :rotfl: Verhoilun kuosi ja tunnelma on kuin -70 luvun lopun ajokki linja-autossa :eek:
    Äänieristys on valmistunut kätevästi aluskatteesta :D
    Nämä "entisöinnit" on kuitenkin tehty sen verran laadukkaasti, etten aio puuttua niihin vaan tarmo suunnataan lähinnä ulkokuoren restaurointiin.
     
  13. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Isä kertoi että osti joskus kuumalla 80-luvulla käytetyn kärkisorvin, ja huomannut asentaessa että koneessa ei ollu kytketty ollenkaan maata. No tilanteessa säästettiin aikaa ja vaivaa siten että maa vedettiin vanhoilla apukaapeleilla koneen rungosta viereisen koneen runkoon. 8)

    Turvakytkentä pysyi samanlaisena about 10 vuotta, kunnes kerran huomattiin ettei siinä toisessakaan koneessa ollut maata. :poff: :poff:

    Safety fast...
     
  14. No H2O

    No H2O Gearhead

    Mikäs tuossa kun vielä yhdistää nuo patteri vesikiertoon niin saa lattialämmityksenkin talvipakkasille... :rotfl:
     
  15. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    Nostetaas hyvää ketjua...

    Autoharrastukseen liittymättä, korjasin taannoin vessan peilikaapin tamppoonilla. :lol: ja tuli parempi kuin uutena.
     
  16. V8-Tipu

    V8-Tipu 1st gear

    :eek:
    Pakko kysyy.. Miten? :odroll:
     
  17. Multislayer

    Multislayer 3rd gear

    No eipä sillä tampaxilla suurta remonttia saanut aikaseksi... Mutta sen verran että kun muovinen kaappi, ja/tai sen takana oleva seinä olivat sen verran kierossa ettei ovi ei mennyt kunnolla kiinni, niin tamppooni oli millilleen oikean paksuinen sinne kaapin nurkan taakse niin että ovi asettui presiis keskelle kaappia. :lol: Enkä usko että uutenakaan on noin hyvin ovi istunut. Ja kun se vielä sattui ensimmäisenä silmään kun etsin jotain mitä laittaa sinne taakse, toinen vaihtoehto olisi ollut tyhjän vessapaperirullan hylsy taitettuna mutta onneksi tuli kokeiltua tätä ensin koska olen todella tyytyväinen tähän ratkaisuun.

    Lisää patentteja??

    En muista olenko tätä jo tänne kirjoittanut mutta jopon etujarruvaijerin tehtävä vaihtui vartissa jarruttamisesta kiihdyttämiseen kun firebirdistä katkesi kaasuvaijeri ja lauantai-iltana oli kiire kylille.
     
  18. Rzlli

    Rzlli 1st gear

    Pariviikkoa sitten hajosi pari putken kannatinta ja putki laahasi maata. Ensiapuna sidoin putken ylös muovikassilla. Siellä se on vieläkin :odroll:
     
  19. Antti the Mato

    Antti the Mato Gearhead

    Mun rämähti kans kerran putki tielle niin et oli enää pakosarjasta kiinni, ensin koitin kaiuttimien johdoilla sitä sitoa, mut ne petti kilometrin jälkeen.
    Loppu 5 kilometriä pidettiin stereoita vähän isommalla ja ajettiin kipinäsuihku perässä :rotfl:

    Pattereista tuli mieleen, et mulla on itellä oikein säästössä jostain farkusta jääneet väliseinä ja takaluukun välipohja, kun on sopivasti just noi jäykkäriurat niissä ni on sit hyvä paikata jotain lattiaa niillä.
     
  20. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    toi meidän '73 malibu on saanu osakseen vähän patenttia. ainakin kun on ollut intoa sitä rakentaa niin just silloin on ollu rahat vähissä.

    kutoskoneen pakoputkisto syntyi caminon entisestä putkistosta. vaimentajaksi sain työkaverilta täysin uuden chevy vanin pöntön.

    koeajolenkkejä varten piti kötöstää alipaineletku vaihdelaatikolle = koostuu kahdesta jostain kumiletkusta, toinen on läpinäkyvää rehellistä puutarhaletkua ja toinen jotain mustaa mitälie. l

    ootan öljynjäähdytyksen hoitaa jonkun jääkaapin mikäliekenno.

    jarruputken kaveri teki työpaikalla ilmaseksi, tietenkin ilman mitään mittoja joten sitä joutui kiertelemään melko solmuun ennenkuin se mahtui sinne taka-akselin päälle :rotfl:

    sähkötöitä tehdessä on tullut käytettyä monia katkaisijoita joita on tullut löydettyä jostain purkutuomioautoista.

    ei löytynyt sopivaa käsijarruvaijeria niin töistä roskalavalta jotain 4mm vaijeria pätkä mukaan johon lukot päihin että sai sidottua ne kiinni rummuilta tuleviin pätkiin.

    lattiata hitsatessa on tullut käytettyä peltejä joita on siunaantunut autotalliin, eli jonkilaisia jämäpaloja. näitä siis tullut kun joku tuttu käynyt hitsauttamassa autojaan täällä meillä kun löytyy noita hitsikoneita talosta muutama kappale.

    en tiiä lasketaanko näitä nyt ihan "patenteiksi" mutta osassa on kyllä mielikuvitusta käytetty 8)
     

Kerro tästä muillekin!