"aiva hyvät" patentit yms. viritelmät

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja firebreather, 22.9.2004.

  1. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Saattaahan sillä kanssa olla tekoa et noihin aikoihin taidettiin siirtyä euroopassa oikeisiin autoihin

    Taunus taitaa olla edeltäjäänsä verraten jo ihan auto ajettavaksi

    Volkkarilla siirryttiin typ 3-4 mallistosta passattiin ja kuplasta golffiin

    Sit renkaissa siirryttiin super balloonista vyörenkaisiin joten autolla alkoi voida ajaa suoraan tarvitsematta olla rattimies ja paimentaminen muuttui ohjaamiseksi tavallisella tallaajalla

    Nokia lanseerasi tuolloin vyömallisen talvirenkaan nastoilla, eli enää ei talvirenkaissa tarvinnut luotaa pidossa vähäisempiin ilmanpaineisiin ja jumalten tahtoon
    Liukasta, rättirengas, alhaiset paineet ja takakoneisen vw1500s;n turvallisuus
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  2. -JJH-

    -JJH- Gearhead

    Nikuzai, toki näillä muillakin on vaikutuksensa - en mää koittanutkaan leikkiä Penis Paskensteinia ja laput silmillä väittää, että "valvontakamerat on kaiken pelastajia" :D :D

    Nuo luvut ja vuodet vaan jotenkin pomppasi silmiin tuolta.

    -JJ-
     
  3. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    :rotfl: :rotfl: :rotfl:



    Mut varmasti monet on sitä mieltä sokeesti, että rajoitukset on pelastanut kaikki liikennekuolemilta :odroll:
     
    rane58 tykkää tästä.
  4. Catrik

    Catrik 3rd gear

    6.2 dieseliin oli laitettu nappihehku. Nappi tottakai päälle jäävää mallia. Rele oli kyllä ihan jykevän näköinen (edelleen käytössä!) mutta en ymmärrä miksi se oli pitänyt kytkeä siihen alkuperäisen releen jatkoksi.

    No hehkun valo ei sit vissiin ollu toiminu niin asia oli ratkaistu virittämällä yhtälöön peräkärryn äärivalo indikoimaan hehkujen päälläoloa. Se oli asennettu kojelaudan päälle tehtyyn nyrkin kokoiseen reikään. Koko viritelmä kuitenkin toimi, mutta ei ikuisesti.

    Tunnin seurasin johtoja joissa vaihtuu väri parhaillaan kolme kertaa matkan aikana ja totesin että ei tätä voi ymmärtää.
     
    rane58, kalvetinhet, Jooli ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  5. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Noi on parhaita =D ei sitten helpommin olis joutanu toteuttaa
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Hulluko nää oot

    Ei tietenkään, jos turataan turataan sitten oikeen kunnolla viimosen päälle

    Sillä 80mm koteloporalla pitää kanssa muistaa halkoa ilmaputket ja vähän raapasta lämppärin kennoakin, et tuoksuu mukavan makialle ajellessa




    Yhestä pajerosta aikanaan korjasin hehkuvian. Ensin 4metriä sulakkeetonta johtoa ja 5amp katkasijoita peltiin porattujen reikien läpi pois.
    Sit kattelemaan et mikä siinä relepaketissa muka on vialla ja mihkä johtoon tulee virta hehkutellessa
    Avaimesta käänsin ja koekynän valo sytty :odeek: sit se hetken päästä sammu :odeek: :odeek:

    Noh kattomaan et onko jotain hassusti, joo'o :odroll:
    hehkulle tulee 2 virtapiuhaa molemmille releille omansa, ne oli kytketty jälkihehkun releen napaan ja jälkihehkun releen heräte luonnollisesti nypätty irti ja samalla jonkun järjen kanssa irroitettu vielä jälkihehkun sulakekkin

    Johdot oikelle paikoille ja sulakkeet paikalleen. Hehkut toimi normaalisti ja jälkihehkukin toimi kuten pitää
    Pari kuukautta sillä tuli ajeltua ja en kyllä keksinyt sille korjaukselle syytä


    Oliko sitten säikähdetty sitä kun hehkun valo jäi palamaan jälkihehkutuksen merkiksi ja luultu et on jotain vikaa joten nappi hehku ilman relettä tai sulakkeita ollut se ainoa idootin mieleen tuleva mahdollisuus

    Tosin pari ylimäräistä relettä oli konehuonessa ihan sulakkeilla varustettuna ja niille katkaisijat valmiina koelaudassa :odroll:



    Uudemmassa ei sitten käynytkään niin hyvä tuuri, siihen oli väkerretty nappihehku toimivan rinnalle ja luonnollisesti johtoahan ei voi viedä läpiviennistä vaan pitää porata uus reikä 2cm läpiviennin viereen.
    Johto raappautunut ja polttanut hehkureleen sekä alkuperäisen ajastinreleen

    Siihen laitoin sulakkeen läpi napin ja merkkivalon laitoin toimimaan, et palaa kun hehkun nappia painetaan
    Jälkihehkun solenoidi-releestä tein hehkureleen, kun ei jälkihehkukaan toiminu sen auton oman hehkun ohjausreleen paiston jälkeen
    Ostaja oli tyytyväinen, meillä ainoa 5;destä kattomastaan missä hehkut toimi vaikkakin napilla :odroll:
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    kalvetinhet ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Upee. Ja helppoköyttönen.
     
    kalvetinhet tykkää tästä.
  9. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Nämähän lähtee ihan mopoiässä liikkeelle.
    Justiin tuossa ihmeteltiin tuota pojan mopoa, joka on taas mattamustasta riivitystä muuttumassa vähän siistimmäksi. Neljä vuotta vanha laite ja on vaan kummasti osat kadonneet matkan varrelle.
    Se on kun valot revitään pois (ja johdot sivuleikkureilla), niin miksei niitä voi edes säilyttää ja antaa seuraavalle mukaan, jos se seuraava omistaja sattuisi vaikka tarvitsemaan niitä.

    Mutta sama menohan se on sitten autoissakin.
     
    Jussi289 ja palontie tykkäävät tästä.
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Toi on just yks ihmetys et mikä ajaa ihmisen pilaamaan jotain ja vielä tyvestä katkotaan ne piuhat

    Sama on radioissa mitä varastelevat, johdot poikki tyvestä radion päästä
    Luukuttaja ei tee mitään sillä liittimellä josta moralla katkottu piuhat ja auton omistaja joutuu virittelemään uuden liittimen ja 90% tapauksissa se radion räkki? on vielä jätetty sinne autoon ja koristekehys kadonnut matkalle


    Yks fiksu kerran purki meille tulevasta autosta oman radionsa pois katkomalla johdot, en ollut vieressä kattomassa joten hiukka säikäytti kun johdon päät roikku koelaudasta
    Noh istahdin autoon ja aloin katella sitä miten ne johdot oli katkottu, pituudesta päätellen veti johdot poikki käytännössä radionsa päästä, siinä vaiheessa voi olla huvi kaukana ja vitutus käsillä, kun tajuaa et oli puukottanut mankastansa rca lähdötkin poikki kaikki 4kpl :poff: 2pätkää oli irrallaan koetaulun sisällä ja 2 pätkää oli kiinni konttiin menneissä piuhoissa kiinni
    Noh ei se mitään saipahan ylimääräsen audi->iso-sovittimen ja vielä yhet mankkaan asenneltavat iso-piuhat.
    Sen audin takakontissa oli orkkis liittimiin sopiva cd soitin jääny kyytiin
    Niijja sen pois purkamansa mankan koristekehys oli takapenkille heitettynä katkenneena
     
    Pertti K tykkää tästä.
  11. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    ^Tingitkö liikaa :rotfl:. Pääasia varmaan ettet sinä päässyt hyötymään siitä radiosta.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  12. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Musta tuntuu että käytetyssä autossa, mikäli ei ole alkuperäinen soitin paikallaan, on soittimen johdotukset aina kamalia räpellyksiä... On abikoja ja surriliitoksia ja kaikkea mahdollista.
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  13. xarper

    xarper Gearhead

    Musta tuntuu vähän samoin, ihankun olisin ainut maailmassa kuka tinaa sinne autoon sen ISO liittimen jos siellä ei mitään liitintä ole valmiina??
     
  14. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Jollain on varmaan jossain laatikoissa iso jemma niitä ISO-liittimiä koska mäkin olen semmosen laittanut aika helvetin moneen autoon :rotfl:
     
    xarper tykkää tästä.
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Muijan urpoSaabista pöllivät joskus 90-luvulla soittimen, kojelauta aivan paskaksi murjottuna. Saivat sen Clarionin sen aikusen huippumallin, jossa siinä soittimen paikalla on vain näppäimet ja cd-koneisto. Kaikki muu oli ripoteltuna johtojen päihin muualle, cd:n ohjausyksikkö, viritin ja vahvistimet.
     
    kalvetinhet, Camino'79 ja Pertti K tykkäävät tästä.
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Yhessä saabissa oli ilmeisesti puolet mailman liittimistä ja sovittimista

    ISO->saab saab->ISO ISO->ISO :odeek: jossa molemmat kiinteästi yhdessä ilman kelta-puna käännöstä, eli ei ollut ees sen takia se ylimääränen.

    Lopputulemana kattelin vähän aikaa niitä johtoja ja laitoin saab tekstillä olleen jonkun cd-mankan niillä auton omilla isoliittimillä paikalleen
     
  17. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Käytiin poikain kanssa treeni-illan päätteeksi syömässä, ja siinä sitten ruvettiin ihmettelemään ilmalämpöpumpun asennustapaa:
    [​IMG]

    Jos nyt lähdetään ihmettelemään ton sisäyksikön sijoitusta, niin se puhaltaa suurimman osan ilmasta päin tuota väliseinän pätkää sen sijaan, että se olisi puhaltanut sinne ravintolatilaan, missä pöydät ovat.

    No sit toi johto. Ensinnäkin MMJ:n päähän on vetäisty pistotulppa, mitä ei käsittääkseni tosiaan kuulu tehdä. Sit se tulppa on laitettu paikalleen noin, että sillä estetään toisen pistorasian käyttö. Lopuksi koko hoito on osittain kiinnitetty ja osittain yritetty kiinnittää seinään, ja kaikki aivan vinoon. Jostain syystä se on pitänyt myös vetää (käsittääkseni patterikäyttöisen) ilmanraikastimen alta, vaikka sen yläpuolellakin olisi tilaa ollut.

    Ekassa kuvassa ei näy, että yhtä hienosti on tehty kaapeliveto myös tuolla sisäyksikön vieressä:
    [​IMG]
     
    onoff road, rane58, Jooli ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tuo kaapelikouru on saattanut olla alunperin suorassa, mutta tarra pettänyt.
     
    palontie ja urho3 tykkäävät tästä.
  19. rizla^^

    rizla^^ 2nd gear

    Jep. Ruuvit unohtunu listasta..

    Mitä tuleen kaapeliin niin ihan yleinen tuo käytäntö tuntuu olevan. Siihen ei tarvi tilata sähkömiestä kun kylmälaiteasentaja itte ruuvaa ämmämjiin päähän pistotulpan ja tökkää töpselin paikalleen.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jotenkin sähköasennus ja siisteys ei sovi samaan ilppi asentajaan

    Ttu että hirveen näköstä jälkeä noitten kourujen kanssa, kun laittoivat ilpin yhteen paikkaan
    Muu oli siististi laitettu ja kaapelin vetokin iha jees

    Mutta moralla vuolemalla noi kourut poikki kun jiirisahakin ois ollut ja seinällä 90 asteen kulmat tekivät vuolemalla kourun kuljestä palan pois jolloin se kourun toinenpää jäi näkyviin

    Sit yhteen kohtaan laitoin ite liimaa kourun taakse, kun kouru oli tahdottu laittaa laattojen sauman päälle, eikä mittansa viereen tasaiselle



    Sit onhan tossa pistoke asennuksessa sekin hyvä et saa laitteen vikatilanteessa irti nousemalla tuolille ja nyppäsee pistokkeen irti, kuin kirveellä johtoon tai soittella sähkäriä et josko tuut ennen ku savu muuttuu liekeiksi
     

Kerro tästä muillekin!