Ajo-opetus automaatilla

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja VilleMatti, 20.8.2018.

  1. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kaks on ehkä vähän turhan pappakerhoa, mutta neljällä pärjää svidun hyvin jo neloskoneellakin saati kasilla :cool:

    E: siis automaatista kyse oli. Elämä on edelleenkin liian lyhyt kytkimen painamiseen.
     
  2. mietmi-3

    mietmi-3 Gearhead

    Onnex mulla on bensa kuorma-auto (1969 Natikka 304 Cid) niin mulla riittää toi A,B,C,E KORTTI . Tosta kirjainsarjasta puuttuu se D eli mä en voi ostaa/ajaa diisseli autoa :):) . En tiedä oliko vahinko vai eikö vaikuttanut se II osion liukasrataajo likan kohdalla korttiluokkaan kun neiti veti buikin pitkäkatolla pitkää luisua:eek: kurvit läpi :cool::cool:. Sai ihan normi B kortin ilman mainintaa automaatista. Toki oli ajellut autokoulun muut ajot manuaalilla.
     
  3. VilleMatti

    VilleMatti 1st gear

    Jeps, ja mielestäni pelkästään jo automaatin toiminta on kiehtovaa. Ylipäätään se, että masiina tietää, milloin vaihtaa ja miten. Ja aina yhtä siististi ja huomaamatta. Tuo Chryslerin 41TE tosin on tietokoneohjattu. Vielä kiehtovampi kapistus on täysin hydraulisesti ohjattu laatikko, joka hoitaa saman homman ilman tietokoneita.
     
  4. juhamann

    juhamann 2nd gear

    Mikäs muuten on kehittynein tomaatti ilman tietokoneohjausta? Menee jo aika lailla asian vierestä...
     
  5. Karpov

    Karpov Gearhead

    Millä kehittyneisyyttä mitataan? Tekniikan määrällä, vaihteiden määrällä vai ajomukavuudella/sujuvuudella?
     
  6. juhamann

    juhamann 2nd gear

    Niin, arvasin että tämä lisäkysymys pompsahtaa :) Kai eri tyypit arvostaa eri ominaisuuksia.
     
  7. Karpov

    Karpov Gearhead

    Ilman tietokonetta olevat tais loppua 90-luvun alussa?

    Jää suht vähän valikoimaa kait. Mersun oma ja takapotkuvolvon aisin ainakin kaukana mukavasta. Japseilla oli sähköä jo kait aiemmin?


    Mikä muuten lasketaan tiekoneohjaukseksi? Turbiinilukko ym ecm seurantaa on gmmän th440-t4 lodjassa muttei solenoideja. Tämä 4v loota oli monessa "lippulaivassa" (etuveto) 80-luvu lopusta ysärin alkuun. Sitten tuli 4t6x solenoidilootaa tilalle.
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Kehittyneimmästä tiedä, mutta th350 lootan saa toimimaan ajatuksen lailla, kun vähän paneutuu.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Mikropiirin joka ohjaa jotain laatikon toimintoa laskisin tietokoneohjaukseksi.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    eikö neljä vasta olekkin sitä pappakerhoa? Kakshan on huippumodernia tohon verrattuna.

    Ainakin noissa 200 ja 700 ja vastaavat toosat ainakin aivan hanurista tuon neljännen vaihteensa kanssa kun mun mielestä ei ole kuskin tehtävä valvoa että millon täytyy loota pakottaa pienelle deelle ja millon isolle.. Mersukin parempi mutta se onkin eri tyylinen tossa suhteessa.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    Aika paljon on valikoimaa sillä uusin ei välttämättä tarkoita kehittyneintä etenkään saasteaikana vaan kompromissia lainsäätäjän sekoilujen ja sen mitä ihmisten on ajateltu haluavan, ja tän halun tyydyttämiseen käytettyjen resurssien, suhteen.

    Tutustu esim. Dynaflow toosaan niin voit todeta sen olevan kehittyneempi muutamasta kohtaa mitä moneen vuosikymmeneen sen jälkeen henkilöautoihin tehty. Eka hydramaticcikin on tietyillä mittareilla kehittyneempi mitä monet kasarilootat.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Gearhead

    Automaatissa ihan sama paljonko niitä on, kun ei tarvi mokomalla päätään vaivata. Manuaalissa 5 ehd. max.
     
  13. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Haluaisitko perustella että miks loikkariaskissa tarvis kuskin vahtia nelosen käyttöä? o_O

    Koska mikäli siellä on kaikki niinkuin pitää niin ihan voi päästellä od päällä koko ajan nimim. Viimeset 5kesää ~15tkm ainakin jo päästelly sillai ku vaihdoin 200r4sen 350sen tilalle ;)
     
    Karpov tykkää tästä.
  14. Impala76

    Impala76 Gearhead

    Tässä lienee kyse siitä kun ainakin th200-4r ssä kaikki voima kulkee pelkän vapaakytkimen kautta kun keppi on od:llä. D:llä tulee avuksi pakka. Tällä ei väliä vakio moottorin perässä, mutta vähän tehokkaampien koneiden perään asennettuna suosittelevat käyttämään D:tä silloin kun ylivaidetta ei tarvita.
     
  15. kuutio

    kuutio 3rd gear

    Juu tää aihe aina välillä putkahtelee esiin.. onhan joissain käyttöohjekirjoissa maininta ja joskus jopa kuskin oven pielessä tarra asiasta. "Ylivaihdetta ei suositella mäkisessä maastossa ja/tai vedettäessä traileria.."
     
  16. grantorino

    grantorino 2nd gear

    Muotoillaan kysymys uudelleen; mikä on kehittynein öljynpaineella(turbiinilla) toimiva automaatti? Itselle tulee mieleen mm aisinin valmistama 6 vaihteinen, tiptronic ja sport toiminnalla varustettu laatikko. Varmaan on muitakin.
     
  17. Karpov

    Karpov Gearhead

    Sössöllä on perus alitehonen leppä joka ei jaksa sen kanssa vetää 80kmh jos vähänkin nousua tiellä. Siksi harmitus
     
    sdfsd tykkää tästä.
  18. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Mutta kun jos se aski toimii niinkuin pitää niin kyllä se tajuaa pudottaa kolmoselle kun nelosella ryytyy :D
     
  19. Karpov

    Karpov Gearhead

    Kyllä kaks ja kolme vaihdetta on enempi kompromissi välityksen suhteen. Suorituskyky, kulutus ....

    Ylivaihteella on mahdollistettu kaikkea kivaa. Toki kolmellakin pääsee kuluutuksiin ja suorituskykyyn. Ja normaali liikenteessä ajosta nyt kyse ei 1/4.
     
  20. Karpov

    Karpov Gearhead

    Se jatkuva on off sitä vituttaa kun sen pienen mäen jälkeen tulee taas suora ja od päällä. Pienen suoran jälkeen pieni mäki ja od off taas ja sama jatkuu....
     

Kerro tästä muillekin!