akryylimassaa tuulilasin tiivistykseen??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja plymouth 71, 15.11.2006.

  1. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    juu eli siis kun saniteettisilikoni sisältää kuulemma etikkaa niin sen takia se ei sovellu koska se syövyttää niin mitenkäs tuo akryylimassa? onko kellään tietoa onko siinä myös tuota etikkaa? ainakin se on päälle maalattavissa toisin kuin silikooni. olishan sitä kaikkia pro aineitakin tähän tarkoitukseen,mutta tuo nyt olisi edullista ja sitä löytyy nurkista pari tuubia
     
  2. makke

    makke 1st gear

    Kannattaakohan noihin käyttää nykyään enää mitään muuta kuin Sian AutomotiveLine sarjan mustaa? Se ei tarvii tartunta-ainetta ja kuivaa nopeaan. Saman hintaista muuten kun tavallinen Sika.
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Minkälaisella tiivisteellä alunperin tuo lasia odottava auto on?
    Hyvää ainettahan tuo Makken mainitsema on,mut onhan noita laseja kautta aikojen laiteltu monenlaisilla mössöillä kiinni ja eihän tuo akryylimassa ole huonoa sekään ja etenkin kun jos sitä sattuu vielä olemaan valmiiksi.
     
  4. TboPower

    TboPower 1st gear

    Tiivistykseen akryylimassa ei nyt ole paras mahdollinen, mutta ei siinä etikkaa oo.. Kannattaa muuten antaa kuivua useampi päivä ennen ku vie vesisateeseen, koska on vesiohenteista.

    Nii ja jos kyseessä kumitiiviste niin unohda koko akryylimassa. Akryyli ei tarty siihen kumiin kiinni pätkääkään ja vuotaa ku seula hetkenpäästä. Siihen on ihan oma "kuivumatton" massa jonka nimeä en nyt muista.. Mutta Sikalta löytyy ainakin..
     
  5. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    siis kyseessä on liimalasi (-81 camino) ja lasi on paikoillaan mut joku näppärä jätkä oli lisä tiivistänyt sitä silikoonilla. no raavin silikoonin pois ja putsasin ruosteet teräs harjal jonka jälkeen putsasin puhdistus sprayllä ja vedin zingan siihen päälle jonka jälkeen maalasin koko auton. nyt idea oli sen silikoonon tilalle keksiä joku muu "täyttöaine" jolla täyttää lasin ja korin välinen about 15mm leveä rako. tämä siksi että tuskin sitä silikooniakaan sinne ihan turhan takia on töhritty eli jostain se alkuperäinen liimaus ilmeisesti vuotaa. tämän raon päällehän tulee sitten se kromilista eli se sauma ei jää näkyviin joten muuta väliä ei ole kuin että se tiivistää mahdolliset vuodot.
     
  6. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo on nyt sellainen tilanne et laita ihan mitä haluat siihen,tuo Makken ehottama sika olis parasta,mutta...
     
  7. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    Re: .

    Butyylimassaa? Maksaa myös saman kuin tavallinen Sika, mutta on samaa tavaraa kuin lasin alkuperäinen tiivistys. Butyylimassallahan noin ton ikäisen GM:n lasit ovat kiinni. Kuivuminen ko. mössössä vaan keesstää. samoin kovin siistiä ei silllä päältäkäsin taida saada? Riippuu siis tekijän hermoista..

    Ehkäpä tuo Makken ehdotus lienee paras?
     
  8. LilRedTruck

    LilRedTruck 1st gear

    Ennen kuin teet mitään, istu hetki ja mieti.
    Ensinnäkin jos listojen alla oli ruostetta oletko varma ettei myös liiman alla, siis lasin ja korin välissä ole sitä lisää. Jos siellä on vähänkin ruosteen alkua jonka sitten peität millä tahansa massalla on hetken päästä tiedossa uusia vuotoja ja pahimmassa tapauksessa haljennut lasi. Jos tarkoituksesi on autoa pitää olisi parasta irroittaa lasi, poistaa kaikki ruosteen alut, puhdistaa pinnat hyvin ja liimata lasi takaisin oikealla tuulilasiliimalla melkoisella varmuudella näet kohdan mistä lasi on ennen vuotanut ja voit kiinnittää kyseiseen kohtaan erityistä tarkkuutta uudelleen liimauksessa.
    Listojen alla olevan tilan kuuluukin olla avoin jotta sinne pääsevä kosteus myös kuivuu eikä jää mädättämään koria. Tässä urassahan on myös listan kiinnikkeet joita on paljon mukavampi käsitellä ilman että niitä tarvii kaivella liiman/tiivistemassan seasta. Jos esim. joudut joskus irroittamaan listoja jälkikäteen ei ole kiva repiä liimaan tarttuneita listoja jotka vääntyy mutkalle ennemmin kuin irtoavat.
    Jos et kaikesta huolimatta halua irroittaa lasia tee ensin vesitesti, letkulla vaan vettä lasi saumoihin ja katso missä vuotokohdat ovat. Sitten vaan hyvä kuivaus ja rasvanpoisto ja tuulilsin tiivistemassaa vain vuotaviin kohtiin eikä niihinkään "rännin täydeltä" vaan vain sen verran kuin vuoto vaatii. Mikään ei ole ikävämpää kuin liimalla ryssittyjen listojen irroittelu saatikaan lasin irroitus kun liimaa on kaikki kanaalit täynnä. Oikeita aineita saat esim. paikkakuntasi autolasiliikkeistä eikä aine montaa ekua maksa eikä mene tehty työ hukkaan väärien aineiden takia.
    Euron säästöllä tekee helposti tonnin vahingon
     
  9. Elevator

    Elevator 1st gear

    se on selvä että tohon silikoniin ei akryylimassa tartu. Muutenkin toi akriilimassa soveltuu vaan kuiviin paikkohin. Säätä se ei kestä.

    Jos kerran halvalla haluaa tehdä nii sitten mielummin vaikka sitä silikonia, kerran siel sitä silikoonia on ollut nii samapa tuo mitä sinne isket. Hyvän saat vaan oikeella aineella!
     
  10. Tupperware

    Tupperware 3rd gear


    Toinen ääni tälle vaihtoehdolle!
     
  11. puiski

    puiski 1st gear

    Viisainta viiä koko auto lasiliikkeeseen ja antaa ammattimiesten tehdä.Minä säästin ja tein ite, vituiks män,vaikka oli lasiliikeestä ostetut aineet.Akryylimassa on muuten vain rakennuskäyttöön sisätiloissa.
     
  12. makke

    makke 1st gear

    En kyllä alkais akryylimassalla liimaamaan, sillä ei sillä pysy niin etteikö alkais vuotamaan. Toi Sian Automotive sarjan massatuubi maksaa Motonetissa muistaakseni sen noin 12 euroa mitä tavis sikakin, eli sijoitus ei ole järin suuri ja pysyy varmasti kiinni.
     
  13. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    No entäpä millä tiivistäisi tuulilasin ympäröivät listat? sikaa ei viitsi laittaa kun se on liian kovaa pysymään. Listat ovat ruuveilla kiinni joten riittää kun se massa pitäisi veden ulkona.
     
  14. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Akryylimassa on päällemaalattava KUIVIIN SISÄTILOIHIN TARKOITETTU SAUMOJEN JA PYKÄLIEN KORJAUSMASSA!


    Ei oo kestämässä ulkona.

    T:Kirvesmiehen retkule..
     
  15. makke

    makke 1st gear

    Laita vaan ne listat Sialla kiinni, pysyvät ainakin ja kun pyyhit ylimääräiset pois moottoriöljyyn kastetulla tikulla tms. niin jäljestä tulee oikein siisti. Jos vielä jää jotain ylimääräistä, niin tinnerirätillä viimeistelet pinnat. Kyllä ne listat saa sit irti jos tarvii, leikkaa vaan välistä vaikka paperiveitsellä tai tuulilasin irrotukseen tarkoitetulla 4-kulmaisella rosterilangalla sahaten.
     
  16. plymouth 71

    plymouth 71 1st gear

    .

    juu kiitoksia vinkeistä täytyy siis hetki vielä tuumailla ennenku toimii =)
     
  17. LilRedTruck

    LilRedTruck 1st gear

    Liimalasin listat ei ole tarkoitettukaan olevan vesitiiviitä.
    jos kiinnikkeet on kunnossa ja listat pysyy kiinni ei kannata liimaa listoihin laittaa. Vesi joka listan alle menee tulee sieltä myös pois ellei ole liimalla tukittu paikkoja.
    Liima joka on lasin ja korin välissä pitää lasin kiinni ja veden ulkopuolella.Listat on vain koristelistoja ei tiivistystä varten.
     
  18. mercman

    mercman Gearhead

    Vaihtelen töissä noita autojen tuulilaseja ja kaikki lasiliiman jälkeen työnnetyt
    tökötit ovat haitallisia.Varsinkin näissä vanhoissa se kosteus jää ja pysyy siellä lasiurassa ja ruoste pääsee rauhassa muhimaan ....Nykyautoissa jo 90-luvun lopun malleissa on jo puhkiruostuneita karmeja...Tosin silloin on aina ollut joku jälki tiivistelijä liikenteessä...Listan alla oleva lasiURA kuuluu olla tyhjä niin että ilma kiertää siinä. Ainoa oikea tapa on irrottaa lasi siivota/putsata ja liimata uudestaan Oikealla lasiliimalla.Kumitiivistelasi voidaan tiivistää butyylimassalla joka on juuri tätä varten,eli ei siis kuivu. Jossain autoissa esim GM ja Volvo lasi on joskus kiinni Butyylinauhalla...
    Nämä yleensä lasiliike korvaa liimalla koska on käytännössä osoittautunut paremmin kestäväksi...Esim vanhojen volvojen etulasin alanurkat EI tahdo pysyä lakunauhalla kiinni...Nauha on lisäksi kalliimpi kuin liima ja 100 kertaa ikävämpi poistaa lasin vaihdon yhteydessä PS.Lasiliima tuubi maksaa 10 eeroo...
     
  19. coupe64

    coupe64 1st gear

    möhlömassa=akryyli on syytä jättää rakennus käyttöön. sika tuotteet on paaljon parempia
     
  20. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Ok, näin tehdään.
     

Kerro tästä muillekin!