Akselimassoista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja Catiska, 31.5.2023.

  1. Catiska

    Catiska Gearhead

    Chevy pitää käyttää muutoskatsastuksessa ja auton massatiedot varmaan muuttuu. Etu- ja taka-akselisto on vaihtunut kaikkinensa, joten mistä saisi akseleiden kantavuusmassatiedot, sellaiset mitkä kelpaa konttorilla?

    Etujousitus on Progressive Automotiven kyseiseen autoon tarkoitettu kitti, eli pohjautuu Mustang 2 jousitukseen: https://www.progressiveautomotive.c...suspension/tubular-ifs-front-suspensions.html

    Kelpaako konttorilla Mustang 2 etuakselin massatiedot vai kyselenkö tuolta Progressive Automotivelta nuo tiedot, vai ihan jotain muuta?

    Taka-akseli on -68 Novan 10 pulttinen. Sen osalta kait mennään Novan taka-akselimassalla vai taaskin jotain muuta? Jos Novan, mistä löydän konttorille kelpaavat tiedot?

    Nykyiset massatiedot on omamassa 1250kg ja kokonaismassa 1600kg.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  2. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Eikös maksimi massat pysy entisellään omamassa muuttuu ja noista vaihdetuista todistaa että kantavuus/tehonsieto vähintään alkuperäinen/verrokki
     
  3. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kokonaismassan muutoksesta en tiedä, se selviää konttorilla. Jollain saattaa olla kokemusperäistä tietoa asiasta. Jos kokonaismassa ei muutu, taidan olla hiljaa taka-akselista ja mainita vain että takajarrut on vaihdettu tuon Novan osiksi.

    Etuakseliston osalta sain valmistajalta sähköpostilla tiedon. 2400lbs, perustuen Mustang 2 olka-akseleihin. Pallonivelet on -89 Imperialista ja jarrut -85 Camaro Z28:sta.
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  4. mikka

    mikka 3rd gear

    Ei muuttunut kokonaismassa ainakaan mulla mihinkään, vaikka lehtijouset lähti ja etuakseliksi tuli Heids mustang II akseli ja taka-akseliksi TransAm perä nelilinkeillä. Katsastuksessa etuakselista todistus että käy kyseiseen autoon ja nelilinkistä sama. Akselista vaan tieto mikä malli ja mistä kotoisin.
     
  5. teippi-mikko

    teippi-mikko Gearhead

    Kokonaismassan muutokseen tarvii valmistajan luvan. Eli ei muutu kokonaismassa vaikka laittais kuorma-auton akselit.
    (Töissä tarvii joskus painonkorotus/-madallus todistuksen kun tehään pakusta kevyt kuorkki tai päinvastoin)
     
  6. Catiska

    Catiska Gearhead

    Tämä selvä. En toisaalta usko että sen suurempaa korotusta tarvitsen, auton omamassa tuskin on noussut liian paljon. Ei tuo alkuperäinen -30 luvun moottorikaan keijukainen ole. Vaihteisto on varmasti nyt painavampi, taka-akselin osalta ei suurta eroa ole.
    Etujousituksen- ja ohjauksen suhteenkin ollaan varmaan melko tasoissa. Rungossa on toki enemmän massaa, mutta jos tuohon nyt saisi edes neljälle istuinpaikat papereihin.
     

Kerro tästä muillekin!