Akselin krymppiliitos

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja ford59, 12.11.2007.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onko tossa "lepokukossa" siis suora akseli ilman kiilauria tai booreja? AOD:n ulostuloakselissa on kaiketi boorit tai flange eli se ei liene se ongelma?
    Pystyiskö sen leycockin akselin tekemään uusiksi kokonaan jossa olis esim. pulttiliitosmahdollisuus AOD:hen suoraan? Tai purkamaan sen leycockin ja hitsaa siihen akseliin sellaisen laipan joka käy AOD:n booreille/laippaan? Ja koneistaa sen laipan/boorin akseli irtonaisena niin ei tule heittoja???
     
  2. ford59

    ford59 1st gear

    Onnistuisi se niinkin, tulee vaan hiirmu pitkä paketti. Sellaisia ne vastaavat usassa myytävät gear vendor laycockit on. Aod:n akselin saisi myös sorvattua ja rihlattua menemään suoraan loikkariin, tarvisi vaan karkasta ja päästää uudestaa. Krymppi tuntuisi kaikkein edullisimmalta tavalta, mikäli on vaan riittävän vahva.
     
  3. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Ja jos se tulee automaatin perään, kannattaa huomioida että turbiini tuplaa koneen väännön.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olen sovittanu eri booreja toisiinsa sorvin ja puikon avulla oikeastaan aina sen jälkeen kun krymppi boorin päällä petti! En nyt pikku pierussa sen hienon puikon vielä hienompaa nimeä muista! Olen joskus hitsannut 2 eri merkkisen keksinnön yokesta leikatut pätkät yhteen ja sauma ei silti pettänyt vaan vetaria ja muuta lensi pitkin mäkiä!!
    Automaatin ulostuloakseli saattaa heittää tehtaan jäljiltäkin jo joku 5kymppiä ja silti loota pysyy nipussa parikymmentä vuotta vaikka nelivetoon liitettäessä jakolootassa on neula tai kuulalaakerointi "vastassa".
     
  5. blueice

    blueice 1st gear

    Oliko ne akselit kuinka pitkiä? Jos vaikka sais järkevästi cnc koneelle kiinni (pystyyn) ja jyrsisi "tähti"muotoa, pyöristetyillä nurkilla (että vastapeluri onnistuu..), ainakin pinta-alaa saadaan lisää ja krymppi ei enää ole niin tärkeää...

    Muissa sovelluksissa joutunu tuommoisia miettiin..

    -Antti
     
  6. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joku fläspäkki iski ja se puikko on Certanium :rotfl: . Ainoa aine joka ei ton kanssa voinu hitsata oli venäläisen sukellusveneen moottorin kansipultti!! Tai voi hitsata mutta ei pitänyt!
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Muistatkos tuon puikon numeroa?
    Tietäis kokeilla sitten noihin pultteihin jotain muuta puikkoa :poff:
     
  8. nova 350cid

    nova 350cid 1st gear

    http://kuvablogi.com/blog/11434/

    Nyt on uudet laskelmat tehty ja näyttää kestävän ihan hyvin. Mukana on turbiinin momenttikerroin ja tämän lisäksi vielä varmuutena on 1.8. :lol:
    Tekasin kuvatuksen minkälaisena liitoksen suunnittelin. Hiukan muuttelin noita laskeman arvoja kun kyselin kitkakertoimesta viisailta. Arvot ovat edelleen ihan turvallisia mutta liitoksessa ei sallita ainakaan rasvaa liukastamaan. :poff: Pinnankarheudet pitäisi olla kuvassa olevia mikäli mahdollista. Akseleille joutuu jotku stopparit asentamaan ettei holkki mene hutiin. Kun akselit laittaa esim. nestetyppeen kylmään ja holkin uuniin niin asennus pitäisi olla aivan kivuton ja ilman prässiä. :rotfl:

    Ei kannata laitta mitään sokkia eikä kiilauria kun ei ne kuitenkaan paranna tilannetta. Väsymisen suhteen tilanne vain huononee. Duunissa krymppilitoksia käytetään kokoajan noissa teollisuusvaihteissa ja momentit on jotain muuta kuin terveisiä. Maksimit pyörii siellä 950 KNm nurkilla.
     
  9. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    No ei se koneen maksimivääntöä tuplaa, se lisää vääntömomenttia pyörimisnopeusalueella, joka on vähemmän kuin stallspeed.
     
  10. nova 350cid

    nova 350cid 1st gear

    Ynnäsin tossa netin kautta että tommosen efin koneen max. momentti on n. 3000 rpm mutta se ei hirveästi laske pienille kierroksille. Ehkä karkeasti jonkun 15-30% jota ei ole otettu mitenkään huomioon laskelmaan => lisää varmuutta. Kuitenkin max vääntö akselilla on tuolla 1000 Nm nurkilla ykkös vaihteella.
     
  11. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Nyt ei tajua.
    Jos tuota Novan piirrustusta ymmärsin niin AOD:ssä on siis suora ulostuloakseli? Siis ilman mitään booreja? Meinaan että eikö ne boorit ulostuloakselissa heikennä sitä "pinnanlaatua" oikeen oleellisesti jolloin se krympin pitokyky ei riitäkkään??
    Tarkoitin tuossa aikaisemmin esittämälläni liitostavalla sitä että toiseen akseliin hitsaa esim. 80mm halk. laipan ja koneistaa sen suoraksi akselin ollessa irti. Aod:n päähän hitsaa siihen orginelliin kartaanin lähtömokkulaan vastaavan laipan ja koneistaa sen suoraksi. Sitten liittää nämä kaksi laippaa pulteilla, vaikkapa 6kpl M10 nauloja. Tuloksena purettava rakenne joka kestää taatusti eikä tarvita mitään ihme kikkoja. En ymmärrä miten pituus kasvaa tälläisellä rakenteella?

    Certanium merkkisiä puikkoja on monenlaisia ja ovat useimmat tarkoitettu jonkinsortin korjaus hitsaukseen. Niitä on tosiaan sellaisia millä voi liittää about minkälaista rautaa toiseen erilaiseen rautaan tahansa. Tyyliin nuorrutusterästä valurautaan :eek: Menee kyllä mutta liitoksesta jokainen voi miettiä mitä miettii....
    Kys. merkin myyntiedustajaa kiusasin joskus että mitäs jos paineelliseen vettävuotavaan haponkestävään putkeen pitäis liittää pronssinen tulppa niin millä puikolla pitäis vetää?
    Mietti aikansa ja totes että siihen ei taida olla puikkoa olemassa!! :rotfl:
     
  12. nova 350cid

    nova 350cid 1st gear

    En tiedä tarkemmin mitä alkuperäinen kysyjä hakee mutta itse käsittänyt että boorit hiodaan pois tai jotain?
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tuota tuota. Eikö sitten voi käyttää alkuperäistä booriosaa, siis sitä mikä menee aod:n sisään ja hitsasta siihen se koneistettava klimppi kiinni. Hitsauksen jälkeen koneistaa siihen klimppiin se krymmpiliitoksen vaatimat jutut?(ulko- ja sisähalkasia)
    Näin ne sais joskus irtikin ja aod:tä ei tarvitse purkaa hiotuttaa/sorvata?
    Jotenkin tulis se asennuskin varmaan helpommaksi kun vertaa sitä että on kaksi extreme kylmää vaihdetoosaa ja yksi svidun kuuma pötkö käsissä :rotfl:
    Toiseen päähän boorit jättämällä ei tarvitse kuin lämmiittää toistä päätä ja tökätä se siihen leycockiin??
     
  14. ford59

    ford59 1st gear

    Ajatuksena on poistaa alkuperäinen laatikon häntä niin että loikkari muodostaa uuden hännän. Laatikon rungon ja loikkarin väliin sorvataan välilaippa, akselin lopullisesta muodosta ja pituudesta riippuen. Totta kai akselityöt tehdään irtoakseleilla, laatikko täytyy rempata muutenkin. Helpoin tapa tietenkin olisi lyhyt väli kardaani lootasta loikkariin ja apurunko kannattelemaan laycockia. Mikäli krympin ennuste on noin hyvä, sitä voisi koettaa. Mikäli kestää, nova350cid saa sixpackin olutta...
     
  15. nova 350cid

    nova 350cid 1st gear

    Mikäli alkuarvot on oikein niin krymppi ei petä. :rotfl: Tommonen 26 mm akselikin rupee kiertymään aika rajusti laskelman momentilla.

    Minkäslainen akseli on tuossa laylockissa?
     
  16. ford59

    ford59 1st gear

    Loikkarissa on 28mm akseli, toistaiseksi vielä 40cm liian pitkä. Katkotaan hionnan jälkeen.
     
  17. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Joo, nyt tajusin minäkin :rotfl:

    Kun kerta irtoakseihin ne modifioinnit teet niin suosittelisin silti sitä hitsausta. Vaikka sen krympin lisäksi. Ja tekis vielä pulttilaipat molempiin puoliskoihin niin sais purettuakin joskus.
     
  18. ford59

    ford59 1st gear

    Hitsausta voisi ajatella ylimääräiseksi varmistukseksi krympin lisäksi. Jotenkin vain etoo ajatus ylimääräisten jännitysten vuoksi. Vaikka onhan sitä legendat monista hitsatuista vetoakseleista jne... Hitsaus on helppo toimenpide vaikka krympin petettyä autossa paikallaan, loikkari vaan irti ja akseli törröttää suoraan esillä.
     
  19. Z11

    Z11 Gearhead

    Hitsausta kannattaa harkita vielä, koska:

    - silloin akselin voimaasiirtävä pinta-ala pienenee väsyttävässä kuomituksessa
    - krymppi "muuttuu", koska toit krymppäyksen jälkeen lämpöä ja jäähtymistä alueelle, jolloin krymppi "löystyy"

    Tee niinku Nova 350 cid krympin laski, noi hitsit vaan heikentää tilannetta.

    Jos krymppi ei kestä => tee boorit kuten ehdotettiin, nekin kestää vain jos akselimateriaali/holkki on riittävän vahvaa ko. väännölle ja lämpökäsittelyt on tehty oikein.

    Pitää myös muistaa, että voimansiirron läpimenevän väännön rajaa asfaltin ja renkaanvälinen kitka, tai oikeastaan liukukitka, ja ilman sliksejä voi huoletta ajaa 850 Nm koneella, jos laskut sen osoittaa :wink:
     

Kerro tästä muillekin!