Akselin pätkäisy / uudet boorit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja eno, 3.11.2017.

  1. eno

    eno Gearhead

    Missä onnistuu tänäpäivänä vetoakselin lyhennys ja uusien boorien teko?
    Joskus vuonna-89 lyhennytin mopen 8 3/4 vetarit jossain tampereen suunnalla muistaakseni.

    Nyt olis tarve Dana 44 etuvetoakselin samalle toimeenpiteelle.
     
  2. rb

    rb Double Gearhead

  3. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Nimimerkillä muumio oli kamppeet boorin jyrsintään. omat akselit sain duunattua muuten joten ei omakohtaista kokemusta ja ei myöskään minkäänlaista suhdetta kyseiseen herraan.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei taida Karpiolan pojat tehdä kovaan akseliin booreja vaan tekevät uudet.
     
  5. Toope

    Toope 2nd gear

    Määrittele kova teräs.
     
  6. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei nyt liity varsin vetoakseliin, mutta vanha Mercury silotti pystyakselinsa yläpäästä. Vetelin migillä siihen pooriaihiot ja viimeistelin rälläkällä muotoon. On tainu jo kestää yhtä kauan ku ne ensimmäisetkin.
     
    KajS, xarper, mikke88 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    En määrittele kun puhuin akselista. Olen tonne soittanut juuri tän aiheen takia ja sanoivat että eivät tee uusia booreja karkaistuun akseliin.
     
  8. Toope

    Toope 2nd gear

    Juu,ei tarttekkaan. Tänäpäivänä vaan joku vetariteräs karkaistunakin on "patarautaa", kun otetaan kone ja kovametalli millä lastutaan se.
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    8 3/4 vetari on inductiokarkaistu eli ainoastaan pinta on kovaa, sisu pehmeetä. Epäilen et Danassa samanlainen. On niitä koneisteltu uusiksi vuosikymmenet. Toiset onnistuu ja toiset ei.

    Karpiolalla kun teetättää ni onnistuu aina. Käytettävä terässeoshan tehdään tos naapuripitäjäs. (Imatran Ovakon Imarocia eli Moc410)
     
    4d sedan tykkää tästä.
  10. eno

    eno Gearhead

    [​IMG]
    Tuossa tuo jossain tehty booritus, ei tietoa Suomessa vai muualla.

    [​IMG]
    Ja syy miksi tarviin uuden
     
    KajS tykkää tästä.
  11. rapa-ripa

    rapa-ripa Gearhead

    splitti tykkää tästä.
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kipinätyöstö on noissa kovissa kamoissa nykyaikaa.

    Silloin kun harrastin tota offroudia niin korjasin tollaset ite tekemällä hydrauliputkesta uudet lenkit, hitsillä kiinni ja sitten sopivalla protsilla reijät oikaan kokoon.
     
  13. 401

    401 2nd gear

    Jossain kohti kannattaa miettiä onko siinä mitään järkee kaluta niitä karkastuja paskoja jos on järkevämpiäkin vaihtoehtoja olemas.ihan hyvin uskon jos eivät tahdo sielläkään karpiolas nussia vanhoja vetareita ku samaan voi saada tehtyä uudenkin akselin.ja siitä saa rahaa mutta siitä vanhan kaluamisesta ei muuta kun vähä imeksityn hiekkaan tippuneen tikkarin.
     
  14. eno

    eno Gearhead

    Totahan vois kokeilla, ei siinä ainakaan mitään häviä.
     
  15. Rytari

    Rytari Gearhead

    Eikä oo kunnon cromo tikutkaan 44:n kovin kalliita.
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead


    Ootena hyvä tieto tosta materiaalista, kiitos siitä.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu, tein ehjästä vetarista jigin tota varten.
     
  18. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    kaverilla oli koneet niin teki 8 ,75 vetariin uudet boorit ja ei ainakaan kironnut mitään.ei se nussinut sen vetarin kanssa eikä sählännyt muutenkaan,ja koneetkin oli 80 luvulta jolloin ei joka paikassa sanottu .ei kannata korjata ,osta uusi.
     
  19. Toope

    Toope 2nd gear

    Noissa vetarihommissa on selkeet myyjän markkinat,niinkun monessa muussakin asiassa nykysin. Ammattitaito on tietyillä aloilla ottanu takapakkia rajusti,kun nykysin on tapana vaan vaihtaa eikä korjata. Tapauskohtasesti ei tietysti ole aina se jääräpäinen korjaaminenkaan kovin hedelmällistä,ja varsinkaan edullista.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  20. josu

    josu Gearhead

    tulee sellainen paikka mieleen 90 luvulta kuin Maraco tai vastaava keskisuomen paikkeilta,tekivät karpiolan vetareihin uudet boorit mukisematta
     

Kerro tästä muillekin!