Akun kulutus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jarpat, 19.3.2014.

  1. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Jos ny ihan tollasesta "nykyautosta" tai tai edes -90-luvun värkistä pohditaan, niin paljonko näyttää mittari, jos ottaa akun kengän irti ja panee siihen väliin virtamittarin - olettaen, että autossa on kaikki suht kunnossa. Niin ja auto siis ei ole käynnissä eikä virrat päällä.

    Laitoin nääs akun paikalleen ja (pakkas)yön jälkeen oli akku tyhjä. Joko auto imee virtaa, tai akku on kaputt..?
     
  2. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Ei pitäisi juurikaan näyttää yhtään mitään, muutamia, korkeintaan kymmeniä milliampeereja soittimen jne. muistien säilyttämiseen. Auton oma ajonesto- tai muu omaelektroniikka saattaa toisen mokoman imaista, mutta ei kyllä mainittavissa määrin. Lataa akku täyteen irti autosta ollessa ja käytä paikallisessa akkuliikkeessä rasitusmittauksessa, ei maksa mitään.
     
  3. pptalo

    pptalo Gearhead

    Kaipa se jossain 50 mA lähellä pitäisi olla jos kaikki on kunnossa.

    Jos on reilusti enemmän niin anna mittarin olla kiinni ja revi sulakkeita yksi kerrallaan irti.
     
  4. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    olettaen et autossa ei ole joku johto maissa , ja siten saattaa purkaa , niin muuten lukema on O.J:n mainitsema olematon , jos akusta(normi lyijyakku) valunu möhnää pohjalle riittävästi on kennot oikarissa ja akku periaatteessa entinen
     
  5. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Juu, kyllä se akku varmaan sökö lie, mutta täytyy vielä mittailla tota virtaa, ettei käy niin, että uusikin akku ois kohta entinen. Sen verran pian ja ihan kyykkyyn meni se akku yön yli...
     
  6. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Laturin diodisilta hajoamassa niin virtaa alkaa kulua purkaa rikkoutuneen diodin kautta. Lataako kuinka?
     
  7. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Päälle 14 volttia. Joko siellä "oli" oikari tai sitten akku oli vaan huonona. Siis latasin akun simppelillä laturilla ja ihmettelin, että tulipa nopeasti täyteen. Löin akun kiinni ja siirsin autoa. Sit tuli pakkasyö ja seuraavana iltana napajännite oli 3,5 volttia. Löin "älylaturin" kiinni, mutta se ei osannukkaan käydä hommiin, ku jännite oli niin alhainen. Latasin sitten sillä "simppelillä laturilla" jännitteet ylös ja löin sitten vasta älylaturin kiinni. Se latas sitä koko yön. No, akku ei purkautunut itsestään, eikä tuota virtaakaan näyttänyt menevän, kun siihen mittarin laittoi väliin. Nyt se oli taas autossa kiinni "pakkasyön" ja napajännite oli aamulla 12,77, eli varmaan ihan normaalia meininkiä. Lähden siitä, että autossa ei ole vikaa, mutta akku on vanha ja mahdollisesti jo huonohko.
     
  8. JTE3

    JTE3 Gearhead

    Minulla 2001 mallisen auton ohjekirjassa
    sanotaan ettei kulutus saa ylittää 0.6mA *Ah määrää.
    60Ah akku * 0.6mA = 36mA maksimissaan.
     
  9. Caideman

    Caideman 1st gear

    Ja muistetaan sitten odottaa 2- 5 minuuttia sen mittauksen kanssa. Eli sen verran ainakin pitää odottaa, että sähkölaitteet siirtyy takaisin "unitilaan". Joissain autoissa saattaa joku ohjainlaite heräillä ovia avatessa tai olla "valveilla", vaikkei mitään olisi käyttäjän mielestä päällä.

    Annetaan siis auton huilata hetken, mittari kytkettynä ja tarkastetaan vasta sitten se lukema uudelleen.
     
  10. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    jos tiedät akun olevan vanha , en kyl hirveesti ihmettelis , lähes 100% tod. näköisesti oikarissa kennot akun pohjasta , liikuttelulla saattaa just tollee palailla välillä "henkiin" , ihmiset raapii turhan paljo päätään akkuun liittyvillä vioilla.
     
  11. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Varmasti ihan totta. Kuis pitkään ihmisillä akut kestää? Ittellä on 11v vanha auto vielä alkuperäisellä akulla. Luulen, että se on kestänyt, kun sitä ei oo koskaan "otettu tyhjäks", eli ei oo ollu lataustarvetta. Luulenpa kuitennii, että seur huollon yhteydessä - ennen ensi talvea - vaihdan akun uuteen. Samoin vois vaihtaa noi alkup. 11v vanhat kitkat... :oops:
     
  12. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    oikein arvasin , toi akku elää jo toista elämää , 4-8 vuotta noi yleisesti kestää ja jos et sitä vaihda pikapuoliin niin haet todella ongelmia , oikarissa oleva akku saattaa polttaa laturin ym. , mut jos ajattelit testata , niin onnea valitsemallesi tielle
     
  13. jarpat

    jarpat 3rd gear

    Ei ei ei.. Toi alkuperäisen kysymyksen akku on ihan eri bilikassa, eikä sen ikää edes tiedetä varmuudella. Tää 11v vanha on mun "käyttöautossa", joka on siis 2003 -mallinen primera. Mä joskus kuvittelin että hyvä ikä akulle on 6-7 vuotta, mutta tää on nyt sen 11v, eikä mitään ongelmaa oo tän akun / auton kanssa koskaan ollu. Kyllä mä sen tajuan, että se on oikeesti jo vanha ja kuten sanoin - tuskin sillä enää ensi talvea yritetään päästä. Tuli vaan mieleen, että missä iässä muilla on yleensä tullu "ongelmia" eteen? Kestääkö alkuperäiset akut useinkin yli 10 vuotta? Bilteman akku tuskin kestää ku sen 6-7 vuotta..? (On mulla yhessä autossa sellanenkin..)
     
  14. CHEVY HESSU

    CHEVY HESSU 3rd gear

    okei , sekotit mut hyvin , sain juu käsityksen et puhut edelleen samast tapauksesta kuin alotukses
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    4-8 vuottakin nykylaadulla kiitettävä tulos. Noita halppisakkuja 2v takuulla mennyt yleensä samassa ajassa kabut. Joskus on saanut takuuaikana uuden tai joskus mennyt yli hiukan.

    Käyttökokemukset sisältää 30-60tkm ajoa ja paljon startteja ja kylmääkin myös.
     
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla ei oo akut kestäny rysleris kun parisen vuotta. Exide, AcDelco... Nyt on Motonettilainen ilmeisesti joku tsekkipatteri kestänyt noin 2v3kk, ennätys.

    Manuskan mukaan vuotovirta pitäs ola ~5-35mA, moneen kertaan mitattu vajaa 70mA. Mulle on valehdeltu et jos on alle 100 niin hyvä.
     
  17. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Oma kokemus noista ZAP/Sznajder akuista on samanlainen, yllättävän hyviä ovat kestämään ja ei pakkasilla jää käynnistys akusta kiinni. Myös kestävät tyhjäksi menemisen elpyen taas kuntoon latauksen myötä.
     
  18. jarpat

    jarpat 3rd gear

    ^^
    Jos vuoto on 100mA ja akku vaikka 72Ah, niin auto saa seistä 30 päivää ja akku on tyhjä..?
     
  19. ROD-32

    ROD-32 1st gear

    Jos tietyssä ajoneuvossa tuntuu akkuja menevän tarkastaisin latausvirran tasasuuntauksen oskilloskoopilla. Vaihtovirta on varmin akun surma. Samoin akkulaturia ei oikeastaan pitäisi ostaa ilman oskilloskooppitarkastusta. Aika huonoja tasasuuntauksia löytyy yksilöittäin.
     
  20. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Periskoopilla tarkistin.
     

Kerro tästä muillekin!