Akun lataaminen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja homer, 29.12.2016.

  1. kustomkuuppa

    kustomkuuppa Gearhead

    Vähän menee sivu aiheesta, mutta onko noista nykyajan älylatureista lataamisen lisäksi 12 V virtalähteeksi? Perinteisellä akkulaturillahan on kätevä testailla auton ja muidenkin vekottimien 12 V sähkölaitteita, poistaa ruostetta elektrolyyttisesti, tehdä kaapelikenkiä yhteen raapaisemalla tulet hitsipilliin yms.
     
  2. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ainakaan vanhemmat ctekit ei tunnista edes täysin tyhjää akkua.; ei lataa.
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Pitää ryhtyä mittailemaan: Slanttivanissa hauskaa, kun sulakkeet hanskalokerossa ja akku konehuoneessa. Saa liikuntaa.

    Onko tuo hyvä ohje: Disconnect the negative cable from the battery and bridge the gap with a multimeter, looking at the DC amps reading? Meinaan että parempi minus kuin pluskaapeli.

    Teen itsestäni vähän yksinkertaisen ja kyselen tyhmiä, mutta joskus 90-luvulla kuvittelin tietäväni jotain autosähköistä. Nyt vanhempana huomaa, että olisi pitänyt mennä insinöörikouluun kauppaopiston sijaan. En tosin ole polttanut yhtään autoa ja moni ääni- ja valoasennus on onnistunut.
     
  4. Lowry

    Lowry 2nd gear

    Ei sillä muuten ole mitään väliä kummalta puolelta mittaa, mutta pluskaapelia irrottaessa on mahdollisuus sohia avaimella maihin, niin sen takia yleensä ohjeistetaan mittaamaan miinuspuolelta. Paras olisi tietysti mitata ensin virtapihdeillä, niin ei pala yleismittarin sulake, jos sitä virrankulutusta onkin vähän reilummin.
     
    KajS tykkää tästä.
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mä mittasin rysleristä miinuspuolelta. Näinkin uusissa (-97) on komponentteja mitkä haukkaa virtaa puolisen tuntia maksimissaan kun virrat on katkaistu, ATX muistaakseni 20min ja turvavöidenlukitusmikäliehässäkkä sen puolisen tuntia, muut jotain siltä väliltä. Eli pitää odottaa sen aikaa ennen kun voi päätellä virrankulutuksesta mitään. Ohjekirjan mukaan sen sai helpomminkin kun nyppi ne virtaa popsivien laitteiden releet irti, vai pitikö sulakkeet irrottaa... hmmm. tästäpä oli apua. ;)
     
    KajS tykkää tästä.
  6. f34

    f34 Double Gearhead

    Osassa latureita on power supply eli toimii virtalähteenä ja osassa ei ole. Jos ei ole ohjekirjaa, niin lukasee netistä laturin speksit niin selviää asia.
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Toi mun testi mahdollisesti auttaa myös itekseen hiipuvan akun tarkistukseen

    Ite huomannu et lampulla rasittamalla (työvalo) jotkut akut jaksaa palaa monta tuntia ja jotkut kyykkäsee tunnissa, vaikka startissa ajon jälkeen ei ollutkaan ongelmia
     
  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Ite mitannu sillä sinisellä puolella missä lukee 10A max ja valitsin sen kohtaan.
    Ja muistelisin et maa puolelta akun navan ja maadoituksen väliin mittarin laittanu

    Sit kattelemaan montako amppeeria näyttää jos on lukemia sulakkeita irti ja kattomaan milloin menee nollaan tai hyvin lähelle

    Sen huomannu et jotkut radiot nappaa melkein amppeerin jos et sammuta paneelia mustaksi
    Sit siihen kyssäriin mites se "black panel" toteutetaan on sammutuksen yhteydessä tai jälkeen pidetään off nappia painettuna.
    Ja hillitseehän se narkkareiden auton luokse tulemista, kun ei radiossa loimota valot yössä
     
  9. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Juurikin niin että miinuksen ja kengän väliin ja amperi asetuksella. Jos sulakkeita tai releitä irrottaa mittauksen ajaksi, ei tietenkään näe jos sen takana oleva laite on se vuotokohta. Illaksi akku irti ja aamulla mittaa onko tyhjentynyt, myös jos starttaus heikentynyt, mittaus kun kaveri starttaa, että kyykähtääkö akun voltit kuinka alas.....
     
    Muokattu: 12.9.2017
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Viittasin sulakkeiden irrottamiseen ryslerin manuaalissa vuotovirran etsimiseen, tosiaan 7 sulaketta veks, asetellaan yksitellen kiinni, mitataan.... sivun verran ohjetta. Ei näytä simppeliltä. En ole tota metodia edes yrittänyt.

    On ollut akun purkuvikaa aika kauan mutta vika ilmeisesti oli siinä että kun on vuosia avannut ovet kaukolla niin lukkomekanismi oli jotenkin jumittunut. Eli kun ovet laittoi kaukolla lukkoon, sisävalo saattoi jäädä päälle. Nyt oon laittanut ovet lukkoon, ja avannut ne avaimella. Ei yhtään selittämätöntä akun tyhjenemistä sen jälkeen, viime talvena viimeksi.
     
  11. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    niin tolla tavalla sitä purkamista voi paikantaa että mittaa amppeerimittarilla ensin varokkeet paikallaan ja sitten napsii niitä yksitellen irti ja kattoo muuttuuko virtamäärä mikä kulkee akussa, jos jossain kohtaa vuoto lakkaa, on siinä kohtaa syypää. Jos ei lakkaa, se vuoto on jossain missä ei ole sulaketta
     
  12. Rotten

    Rotten Gearhead

    Mite ja mitä tuo hupiakku vaatii?
    Meinannut jos laittais dotsiin, nii voi paremmalla omallatunnolla katella venäjän jonoissa leffoja! (Kerran onnistuin kattoo akun tyhjäks, oli pikkusen noloa, kun piti liikkua, ni apuvirtaa kyselee)
    Sit ois parit niskatuki näytöt, muksuille, jos ne jaksais askarrella kiinni!
     
  13. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Yleisin vika joka tyhjentää akun on itse tehty radio/vahvistin asennus mallia tein itse ja säästin... Ratio kytketään siten että molemmat + karvat vedetään jatkuvaan virtaan ja vahvistimen heräte myös jatkuvaan virtaan; sitten ihmetellään ko akku tyhjä:(.

    Toki onhan se mukava kun ratio pelaa ilman avaimia, vaan nyky ratio tyhjentää tehokkaasti akun.

    Laturi myös saattaa purkaa akkua vaikka vielä lataisikin suht hyvin, diodi vuotaa vasta suuntaan. Ja klassikko sisävalo, saattaapi omia aikojaan palaa...

    Puhumattakaan nyky vehkeet CAN sun muine väylineen... Jos et paa ovia lukkoon kakella jää auto valmiustilaan ja viikonlopun mökillä olon jälkeen jälleen akku tyhjä. Saati jos jätät korttimallisen avaimen lukijaan...
     
    KajS tykkää tästä.
  14. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Sahkotarvikkeet/Sahkotarvikkeet/Erotusrele-2000024038/

    Bilteman suomennokset hieman pielessä, eli kytkee akut yhteen kun pääakun jännite nousee 13.3v ja erottaa akut kun jännite laskee 12.8v
     
    Rotten tykkää tästä.
  15. Rotten

    Rotten Gearhead

    Pitääkö vetää sit näihin "hupi laitteisiin" sähköt siitä hupiakusta, vai miten tuo niiku toimii käytännössä?
     
  16. KajS

    KajS Gearhead

    Taas kiitän raatia vanhemman harrastajan päästyä eteenpäin raatoautoiluprojektinsa kanssa.

    Mittasin eilen illallla akun jännitteen auton levättyä kolme tuntia: 12,5 V. Aamulla mittaus 6.40: 12,33 V. Sitten kaupunkiin ja auto "lepää" pari tuntia: akkujännnite 12,6 V. Hyvä.

    Jännnitys tiivistyi vuotovirtamittaukseen: Tulos nolla, ei vuotoa. Ei edes se suoraan akkuun kytketty JVC KD-G611 vm 2004 syö akkua. Viisas radio, vaikka kytketty keltainen ja punainen suoraan akkuun.

    Tuohon Rottenin kysymykseen hupiakun kytkennästä: juuri noin. Jo 1990-luvulla oikeat autohifistithän teki niin, että soittolaitteet oli omassa akussaan kiinni, jotta auton sai parkkipaikkakekkereiden jälkeen käyntiin sillä auton alkuperäisellä akulla.
     
    Rotten tykkää tästä.
  17. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Jostain syystä hurleyn akku näyttää vielä viikon päästäkin 12.9-13V. Eikä lataa liikaa, tyhjäkäynnillä 12.9, naru kireellä 14.3V. Mut eipä tuo onkelma ole, käytännössä.
     
  18. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Joo siihen kytketään kaikki lisävarusteet, ja joskus olen auton omiakin ei käynistyksen estäviä varusteitakin (sisävalo) siirtäny hupi akkuun
     
  19. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Voi olla hölmökin kysymys, mutta vaihdoitko yleismittarissa sen piuhan myös siihen amppeeri osioon? Ihmetyttää että suoralla virralla oleva mankka ei kuluta mitn?
     
  20. KajS

    KajS Gearhead


    Erittäin hyvä kysymys: Vaihdoin kyllä ja mittasin vielä radion omasta sulakerasiasta (siis poistin sulakkeen). Ja merkonomina vielä vaihtaen johdot toisinpäin...

    Ei sen radion tarvi välttämättä viedä virtaa tuolla kytkennällä. Se osaa sulkea itsensä, kun painaa napista. Onhan sellaisiakin radioita ollut, jossa kanavamuisti on toteutettu patterilla (JVC ei onneksi).
     

Kerro tästä muillekin!