Akun siirto konttiin ja plussan toteutus konehuoneeseen

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja xarper, 8.10.2019.

  1. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    En varmaan hirveästi valehtele jos väitän että ~40% alkaa oleen siirtyny akut konttiin? Ei mulla mitään tilastoja ole mutta töiden puolesta vaan todennu että kovin on monessa akku kontissa.
     
    sdfsd tykkää tästä.
  2. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Jaaha, on tämmönenkin trendi livahtanut ohi.
    No niistä mallia sitten jos haluaa starttivirrankin sulakkeen taakse, ja/tai selaileen summitin katalookia.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  3. xarper

    xarper Gearhead

    No jooh en mä nää mitään tarvetta sille starttivirralle sinne sulakkeen taakse, tuntuu vaan et noissa akunkengissä missä itessään on sulakkeet ni se paksuin piuha on just sen sulakkeen takana ja siitähän se pitäis startille vetää suoraan ni väkisin meinaa se sulake tulla väliin aina.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Gearhead

    Vielä semmottinen huomio että Marine tai RV osastoilta usein löytyy laadukasta osaa tän tyyppisiin juttuihin.
     
    Sierra ja xarper tykkäävät tästä.
  5. sdfsd

    sdfsd Gearhead

    onhan jo bmw- mersu- audi ollu varmaan 20 vuotta jo akut kontissa, takapenkin alla tms. bemari varmaan jo 80- luvulta saakka. tais mersuissakin olla?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. teippi-mikko

    teippi-mikko 3rd gear

    Megaval sulaketta saa 500a, sellanen on hyvä. Tollanen startti vetää jännitteet lähelle nollaa ja virtahan pompsahtaa taivaisiin. Etenkin kun on pitkä kaapeliveto.
    Siks se sulake jos kaapeli saa osuman niin hetkessä sulaa kuoret ympäriltä
     
    xarper ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  7. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Kyllä mä ite ainakin laittasin sen pitkän kaapelin sulakkeen taakse... Vittumaisen lämpönen kärmes kun jostain syystä lyökin maihin :confused:
     
    xarper tykkää tästä.
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Tiedän, Fairlanessa oli päässy pakosarjaan kiinni kyseinen kaapeli, ihmettelen vieläkin miten se koko paska ei palanu sillä kertaa :poff:
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Itseasiassa nyt kun mainihit ni Mätänetissäki taitaa veneosastolla just olla vähän jotain vastaavaa, pitää tutkailla.
     
  10. teippi-mikko

    teippi-mikko 3rd gear

    Jos se nalli palaa eikä saa isompaa sulaketta niin sitten sellane ohut kupariliuska sen sulakkeen tilalle. Tärkeintä on että se sulaa sitten kun on tosi kyseessä
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  11. Kalu

    Kalu Gearhead

    Peräloosterista paksukaapeli startille ja siihen samaan liitäntään nuo liuta "pilluviritys pikkujohdot". Vai olikos mopsissakin starttisolenoidi ns. sisäloksun kyljessä, niin sit noi johtoliudat siihen.
     
  12. xarper

    xarper Gearhead

    Moderni startti ni ei oo starttisolenoidia eriksee.
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Gearhead

    Jos ei kahtele jotain 1000A sulaketta, niin sekin on aika usein "lämpönen". Sulakkeen sijasta vois tietty käyttää vähän aikaa kaapelin paikan miettimiseen ja suojaamiseen.

    Eipä tossa tartte muuten mitään ihmetellä, paksu kaapeli sinne startille ja loput niinku ennenkin siitä jakaantuen. Ja vedät kans miinuksen koneeseen, etkä yritäkään käyttää koria siihen hommaan.
     
    Nikuzai ja 4d sedan tykkäävät tästä.
  14. Sierra

    Sierra Gearhead

    Muokattu: 9.10.2019
  15. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Mulla ois kans ens talven rojekti siirtää akku konttiin. Ku keulille taida kovin isompi akku mahtua
     
  16. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Tuolla akun siirrolla konttiin voi kyllä vaikuttaa painojakaumaan, mutta onko tuo kontti kuitenkaan se paras paikka ? Mikäli akku on konehuoneessa jo valmiiksi alhaalla, kannattaako sitä pelkän painojakauman vuoksi lähteä siirtämään ? Oman mutun mukaan konehuoneessa olevan akun virtakapasiteetin ei tarvitse olla niin suuri kuin konttiin kaapelin päähän siirretyn akun.

    Lisäksi tulee tietenkin paksun virtakaapelin + suojausten paino tuon akun massan päälle. Äkkiseltään voisi kuvitella, että konehuoneeseen voisi laittaa nykyistä kevyemmän akun, jolloin painoa saisi pois sen lisäämisen sijaan.

    Turvallisuusnäkökohtien mukaan konehuoneessa oleva akku on matkustamon ulkopuolella kun konttiin sijoitettuna se on samassa tilassa. Jos kontissa on vielä polttoainetankki ja takapenkin taustan palo-osastointia ei ole tehty, on kyseessä melkoinen setti.

    Ulosajossa tai kolarissa heppoinen akun kiinnitys esim. kuormaliinalla tai muutamalla M6 pultilla on äkkiä poikki ja matkustamotilassa pahimmillaan bensahöyryt + irrallinen akku.
    Niin kauan kun onnettomuutta ei satu kaikki on kunnossa, mutta loukkaantuneena tai puristuksiin jääneenä ei niin hyvä juttu.

    Bensatankkia pidän kyllä pahempana riskinä kuin akkua, mutta jos auton kokonaismassa kasvaa akun siirrolla, kannattaako siihen edes lähteä ? Jos taas tilaa konehuoneeseen ei saada muuten kuin akkua siirtämällä, se on toki jo toinen juttu.

    IS
     
  17. xarper

    xarper Gearhead

    Kannattaa, saan tarvittavan tilan tolle Garretille tonne konehuoneeseen. Tuo takakontin eristäminen kävi kyllä mielessä tossa koska meinasin polttoaineelle laittaa keruusäiliön tonne samalla hyllylle penkin taakse akun kanssa. Tosin ei tää nyt mikään raaceri oo vielä ni kerkeehän tuota.
    Ja noille kyllä tullu yleensä M10 pulteilla tehtyä kiinnikkeet, ei ainaskaan Fairlanessa lähteny karkuun koskaan vaikka sillä tuli ajeltua vähän miten sattuu aina.

    EDIT: Näin siis:
    [​IMG]

    Ja tonne tuo akku takapenkin taakse. Ei ole pois tavaratilasta oikeestaan ollenkaan ku tuolla on.
    [​IMG]
     
    Muokattu: 9.10.2019
    Imusihti tykkää tästä.
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Gearhead

    Paremmin se painonjakaumaa toteuttaisi oikeassa takanurkassa pyöräkotelon takana.
     
    -kk- ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  19. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Nuo bensavehkeet kontissa vaatii aina ylimääräistä huomiota.

    Ei olisi yhtään mukavaa, kun takakontissa esim. tilapäisesti irrallaan oleva tunkki tai työkalupakki murjoisi bensalinjan rikki jostain kohtaa. Kunnolla asennetut ja laadukkaista osista tehdyt systeemit toimivat kyllä, mutta tarkkaan saa miettiä mitä kontissa voi kuljettaa tämän jälkeen.

    Arkuutta vai järkevyyttä, mutta ensisijaisesti pitäisin polttoaineen matkustamon ulkopuolella.
    Jos bensat saa kunnolla matkustamon puolelle ja vielä tuleen, voi ainakin autolle jättää jäähyväiset saman tien...

    IS
     
  20. Sierra

    Sierra Gearhead

    Tuosta aiemmin mainitusta kaapelin painosta.
    Alkujaan jos akku konehuoneen etunurkassa, sillä kaapelin mitalla tullaan jo puoliväliin ohjaamoa..

    Tossa yhdessä - 70 lukulaisessa fiatissa mulla tankki sekä akku kontissa, akku keskellä selkänojan takana, on koteloitu ja väliseinä umpipeltinen ohjaamoon, tehdas asennus.
     

Kerro tästä muillekin!