Alasin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Anonymous, 26.7.2004.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Onko kukaan nähnyt vieläkö jossakin myydään perinteisiä alasimia??
    Kaikki mitä itse olen nähnyt enää myynnissä niin ovat vain pieniä max 5 kilosia.

    Aina silloin tällöin kun käyttöäkin olisi sellaiselle elikkä 30-50 kiloinen olisi sopiva.
     
  2. Super commando

    Super commando 1st gear

    En ole minäkään nähnyt muita kuin niitä pieniä. Suomessa ei enää alasimia valmisteta, joten nykyään saatavilla olevat on luultavasti saksalaisia. En kyllä tiedä, mistä niitä saisi... Kannattaa katsella romiksilta yms. vanhoista pajoista käytettyjä. Uudet sitäpaitsi saattaa olla aika hintavia. Hyvällä tuurilla voit saada vanhan Lokomon A-, B-, tai C-mallin muutamalla kympillä...
     
  3. perkele

    perkele Gearhead

    eikö muka löydy työkalumyyjien katalookeista?
     
  4. makke

    makke 1st gear

    Onhan noita kaupan vaikka mitä kokoa kunhan valitsee oikean paikan. Mutta toki sopivimmalla hinnalla ostaa sen ex-kyläsepältä ja samalla saa osan kulttuurihistoriaa! :lol:
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitä eroa noilla kolmella oikein on?
     
  6. forgeman

    forgeman 1st gear

    A, B, ja C on mallisarjoja eli alasimet ovat eri muotoisia. A on leveäselkäisin, bertta on hoikempi ja cee on kaikkein harvinaisin, siinä peräosa ja sarvi on samassa tasossa alasimen yläpinnan kanssa. Kaikkia malleja on suunnilleen tehty välillä 10 kg-150kg. Mallit on erilaisia, koska soveltuvat erilaisiin töihin: kengityssepän alasin on kokolailla eri mallinen kuin konepajan raskas lekausalasin.

    Jos alasinta käytetään pelkästään kylmän raudan taontaan ja autopeltihommiin, kannattaa tsekata, ettei se ole liian 'kova' , eli pinta on karkaistu liian kovaksi ja vasara heittää reboundina silmille tai pinta murtuu, kun lyö alasimeen. HAlvoilla tsekkiläisillä ja itäblokin valmisteilla on tapana tehdä tätä. Paras vaihtoehto pelkkiin peltihommiin on joku loppuunajettu vanha Lokomo. Uusi saksalainen Peddinghausin 225 kg alasin nimittäin maksaa 2500 eur rahteineen, mutta se nyt onkin ammattisepän peli ja tarkoitettu pelkästään kuumataontaan.

    Kauppa OY:llä Helsingissä vois muuten olla jotain snadeja kiinalaisia halpoja alasimia, ei ole kyllä mitään kokemusta käytössä, miten ne kestää.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kiitokset vastauksista. Täytyypä tässä kalkaa vilkuilemaan jos sattuisi sopiva löytymään.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Oliskos sulla tarkempia tietoja tuosta Kauppa Oy:stä tai muista alasimia kauppaavista liikkeistä?
    Googlellä ei löytynyt mitään:)
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kattelin työpaikalla Ruuska Group OY:n työkaluluetteloa nii ainaki siltä lötyy monenlaisia alasimia ja lisävarusteita moisiin..
     
  10. kariboy

    kariboy Gearhead

    Jos lähistöllä on joku koulu, joka uhkaa jäädä säästön jalkoihin, vois löytyä ...
     

Kerro tästä muillekin!