Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. tcb62

    tcb62 Gearhead

    Luomukommarit tuhoaa Suomen, ne pitäis muiluttaa maasta pois!!!
     
  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mikä noissa maaseutu kylissä yleensä jyllää? KEPU tietenkin

    http://tulospalvelu.vaalit.fi/KV-2017/fi/kutulos_102.html

    Ja Kepu pettää aina.
     
    rane58 ja Cumminski tykkäävät tästä.
  3. supo

    supo Double Gearhead

    Tämähän voi olla hyväkin asia sillä tämä voi nopeuttaa uuden radan tekoaikaa.Onhan reilu vuosi tehdä rauhassa uutta!Ja Motoparkkiin uusi pinta ja muita huoltoja ja ei kun kumi palaa!
     
    pinola tykkää tästä.
  4. jart$u

    jart$u Gearhead

    Kyl tää seutu oli jo siihen aikaan kepuvetosta ku ensimmäiset puut kaadoimme rata-alueelta. Olisit jo sillon tullu sanoon ettei tämmönen rata täällä kauaa ole.
    Malmin kentän äänestyksistä voisit myös tarkastaa kuka pettää milloinkin. Taidat olla hieman kommunisti.
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead

    Joo, mutta tuskin sinne EM-kisoja saadaan.
     
  6. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Mikä mahtaa olla Kymiringin nykytila, vaikkakaan lyhyellä tähtäimellä (jos pitemmälläkään) siitä ei apuja tähän tilanteeseen ole. Kiihdytysrataahan sinne ei ole suunnitteillakaan mutta toiveitahan tulevaisuudelle voi aina esittää. Täytyy kirjoittaa korvatunturille. Oli tää sen verran paska joululahja harrastelijoille. Jos toi Alastaron uhkakuva toteutuu niin otetaan kyllä enemmän kuin 10 vuotta takapakkia.
     
  7. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen mukainen Alastaron moottoriradan ympäristöluvan voimassa oleva uusi lupamääräys 9 kuuluu seuraavasti:
    Eli KHO ei edellytä kiihdytyskilpailujen lopettamista. Sen sijaan Pöyry Oy:n konsultti esittää:

    Koska KHO edellyttää Etelä-Suomen Aluehallintovirastoa tekemään asiassa ratkaisun AVI pyytää Huittisten ympäristöviranomaiselta lausuntoa miten asia ratkaistaan. Rakennustarkastaja esittää Pöyry Oy:n esityksen pohjalta Huittisten ympäristö- ja rakennuslautakunnalle lausunnoksi:

    Ja lautakunta hyväksyy esityksen lausunnosta yksimielisesti.

    Lopullisen päätöksen asiasta tekee lausuntoja kuunneltuaan Etelä-Suomen Aluehallintovirasto.
     
  8. jart$u

    jart$u Gearhead

    Heikki, miksi tää on huittisten asia, rata kuitenkin sijaitsee naapurikaupungissa, loimaalla?
     
  9. triniemi

    triniemi Gearhead

    Hiukan haisee nuo perustelut. Useimmissa kiihdytysautoissa on moottorin alla öljyvahingoilta suojaava vaippa ja/tai kaukalo. Polttoainemäärät ovat varmasti pienimpiä kaikki kilpa-autot mukaanlukien, joissakin kiihdytysautoissa vain luokkaa 5L tankki. Ei siellä kannata pitää yhtään ylimääräistä painoa mukana.
     
  10. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Kunnilla on yhteinen ympäristö- ja rakennuslautakunta, jonka isäntäkuntana on Huittinen. Tyypillinen järjestely monilla eri seuduilla. Esimerkiksi Pieksämäen kaupungissa sijaitsevan Motoparkin osalta ympäristölautakunnan isäntäkunta on muistaakseni Leppävirta naapurimaakunnan puolella...
     
    jart$u tykkää tästä.
  11. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Niin haisee. Mielenkiintoista olisi nähdä tuo Pöyry Oy:n tekemä selvitys, jossa varmaankin on oltava jotain faktaa tuon väitteen tueksi, että juuri kiihdytyskilpailut ovat ympäristöriski, mutta muutoin moottoriurheilu on ok... tuota selvitystä en ainakaan itse löytänyt netistä kun kahlasin asiakirjoja läpi.
     
    Cumminski ja bandit_1 tykkäävät tästä.
  12. Hate

    Hate 3rd gear

    Tällainen lausunto löytyi aiheesta:

    LAUSUNTO ETELÄ-SUOMEN ALUEHALLLINTOVIRASTOLLE RESYKLI OY:N ANTAMASTA SELVITYKSESTÄ ( DNRO ESAVI/7738/2016 ) Ymp.rak.ltk. 13.12.2017 § xx Valmistelija: Ympäristöinsinööri Matti Forsman Korkein hallinto-oikeus on päätöksellään (taltionumero 2820, annettu 2.10.2015) määrännyt Resykli Oy:n antamaan Etelä- Suomen aluehallintovirastolle selvityksen Alastaron moottoriradan toiminnasta pohjavesille aiheutuvasta riskistä ja suunnitelman sen vähentämiseksi. Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksen mukainen Alastaron moottoriradan ympäristöluvan voimassa oleva uusi lupamääräys 9 kuuluu seuraavasti: ”Luvan saajan on vähennettävä toiminnasta pohjavesille aiheutuvaa riskiä. Sen on hyvissä ajoin ennen laajennusalueen käyttöönottoa ja viimeistään 31.8.2016 toimitettava aluehallintovirastolle selvitys toiminnasta pohjavesille aiheutuvasta riskistä ja suunnitelma sen vähentämisestä. Suunnitelmassa on muun muassa esitettävä, miten rata- ja varikkoalueilla muodostuvat hulevedet öljynerotuksen jälkeen kerätään tiiviiseen säiliöön tai altaaseen ja kuljetaan tai johdetaan pohjavesialueen ulkopuolelle. Lisäksi suunnitelmaan on liitettävä riskinarvio rata-alueella käytettävän kitkansäätöaineen vaikutuksista alueen pohjaveteen. Aluehallintoviraston on selvityksen ja suunnitelman saatuaan annettava päätös, jolla täydennetään lupapäätöstä lupamääräyksillä hulevesien kuljettamisesta tai johtamisesta pohjavesialueen ulkopuolelle ja muilla pohjaveden suojelemiseksi mahdollisesti tarvittavilla lupamääräyksillä.” Resykli Oy on antanut päätöksessä määrätyn selvityksen 31.8.2016 ja edelleen aluehallintoviraston pyytämiä täydennyksiä 27.10.2016, 19.6.2017, 7.8.2017 ja 31.10.2017. Selvityksessä on esitetty alueella tehdyt laajat pohjaveden korkeuden ja laadun tarkkailutulokset ja arvioitu radalla tapahtuvien toimintojen aiheuttamia riskejä. Selvityksen liitteenä on myös toiminnanharjoittajan esittämä päivitetty Alastaro Circuit, pohja- ja orsivesien sekä moottoriradan valumavesien tarkkailusuunnitelma. Nykyisellään moottoriradan toiminnan suurimmat riskit aiheutuvat Pöyry Oy:n tekemän arvioinnin mukaan kiihdytyskilpailuista, aikaisemmasta toiminnasta sekä hulevesien johtamisesta erotuskaivojen jälkeen maastoon pohjavesialueella. Aikaisemmasta toiminnasta aiheutuvaa riskiä voidaan seurata pohjavesitarkkailun avulla. Aikaisemmin toimintaa on ollut myös vesitiiviiksi päällystämättömällä alueella. Kiihdytyskilpailutoiminta esitetään lopetettavaksi ja varikkoalueiden hulevedet johdettavaksi rakennettavaan hulevesiviemäriin ja sen kautta pohjavesialueen ulkopuolelle vuoteen 2019 mennessä. Havaintoputkissa (PE1 ja 567), jotka sijaitsevat pohjaveden virtaussuunnassa moottoriradan alapuolella, ei ole analyysihistorian aikana vuosina 2015 – 2017 havaittu kertaakaan tutkittuja haittaaineita. Hakemuksesta on kuulutettu Loimaan kaupungin ilmoitustaululla 4.12.2017 – 3.1.2018. Kuulutus ja julkiset hakemusasiakirjat ovat lisäksi luettavissa osoitteessa www.avi.fi/lupa-tietopalvelu. Hakemusasiakirjat ovat kuulutusaikana yleisesti nähtävillä Loimaan kaupungintalossa (kauppalankatu 3). Etelä-Suomen aluehallintovirasto pyytää hakemuksesta Huittisten kaupungin ympäristönsuojeluviranomaisen lausuntoa. Lausunnossa pyydetään tuomaan esiin myös lausunnonantajan tiedossa alueella olevat pohjavedenottamot. Lausunto pyydetään toimittamaan aluehallintovirastolle 3.1.2018 mennessä. Ehdotus: Rakennustarkastaja: Ympäristö- ja rakennuslautakunta antaa Resykli Oy:n Etelä-Suomen aluehallintovirastolle antamasta selvityksestä, Dnro ESAVI/7738/2016, seuraavan lausunnon: Huittisten kaupungin ympäristö- ja rakennuslautakunta katsoo Resykli Oy:n antamien selvitysten vastaavan Korkeimman hallintooikeuden päätöksen mukaisen ympäristöluvan lupamääräyksessä 9 edellytettyä selvitystä pohjavesille aiheutuvista riskeistä. Pohjavesien pilaantumisen vaara on huomattavasti pienentynyt, kun moottoriradan kaikki toiminta on sijoittunut päällystetylle alueelle. Selvitys osoittaa, että mainittavaa vaaraa pohjavesille aiheuttavat kiihdytyskilpailut suurimpien poltto- ja voiteluainemäärien sekä kitkantorjuntaan käytettävän kemikaalin johdosta. Lautakunta katsoo, että kiihdytysajojen lopettaminen on erittäin tehokas tapa vähentää pohjavedelle aiheutuvaa pilaantumisen vaaraa. Huittisten kaupungin Lohensuon vedenottamo on noin 1 600 metrin etäisyydellä moottoriradasta koilliseen ja Vampulan vesihuollon Nuijamaan vedenottamo noin 2 000 metrin etäisyydellä itä- koilliseen. Selvitysten mukaan moottoriradan alueen pohjavesien virtaussuunta on mainituista ottamoista poispäin, mutta pohjavesien ja orsivesien tason muuttuessa tilanne saattaa muuttua. Esitetty aluetta koskeva pohja- ja orsivesien sekä moottoriradan valumavesien tarkkailusuunnitelma ja siinä esitetyt näytteenotot ja pohjavesipintojen tarkkailut ovat toimintaan nähden riittävät. Tarkkailusuunnitelman mukaan vesien tarkkailua koskeva vuosiraportti toimitetaan vuosittain helmikuun loppuun mennessä Varsinais-Suomen ELY-keskukselle sekä Loimaan kaupungin ja Säkylän kunnan ympäristönsuojeluviranomaisille. Lautakunta katsoo, että vuosiraportti tulee toimittaa myös Huittisten kaupungin ympäristönsuojeluviranomaiselle. Lisätietojen antaja: Ympäristöinsinööri Matti Forsman, rakennusvalvonta- ja ympäristöpalvelut, puh. 044 560 4350.
     
  13. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tämä on juuri sama lausunto, josta siteerasin olennaisen kohdan tuolla ylempänä. Se varsinainen taustaselvitys, johon lausunto pohjautuu on vielä näkemättä.
     
    Cumminski ja qwerty123 tykkäävät tästä.
  14. fishbone

    fishbone Gearhead

    täällä maaseudulla kun pääsee kohta vauhtiin nuo viherpiipertäjät niin kohta vaan hongat humisee.kyllä tuo Alastaron rata on tuonut Huittisiinkin paljon tuloja,että olisivat nyt ajatelleet edes sitä puolta!esim Nitrokisat on jättänyt tällä seudulle paljon euroja.
     
  15. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Nythän yhdeksi avainkohdaksi muodostuu Heikin jo mainitsema Pöyryn selvitys ja siinä olevat perustelut (vai onko niitä) miksi nimenomaan kiihdytyskilpailu on suurempi riski kuin muu moottoriurheilu. Ei kai se voi olla mitään salaista tietoa.
     
  16. pinola

    pinola Gearhead

    Ei tuohon oikein muuta keksi kuin polttoaineet ja rataliima millä nimenomaan kiihdytyskilpailut vois erottua muista lajeista?
     
  17. peltsi

    peltsi Gearhead

    Eikö polttoaineet haihdu ilmaan?
    Millon sinne maaperään on kilpaautosta päässyt merkittäviä määriä öljyä?
     
    bandit_1 tykkää tästä.
  18. triniemi

    triniemi Gearhead

    Lisätääs vielä yksi asia. Vähän kovemmin viritetyissä laitteissa on usein kuivasumppuvoitelu, jolloin isossakaan moottoriräjähdyksessä öljyä ei tule paljoakaan kaukaloon, vaippaan saati sitten radalle, koska suurin osa öljystä on aina sumpussa ja sinne jääkin kun moottori sammuu.
     
  19. pontso

    pontso Gearhead

    taitaa se perimmäinen syy löytyä siitä naapuri yrityksestä ja niiden asiakkaista , on golf pallo lentänyt ihan mettään kun anita on käskenyt radalla nitroputkee ja peli hävitty tämäntakia . niin laitetaampa noilta peli seis ettei häiritse mun kolffinpeluuta
     
  20. Buick55

    Buick55 Gearhead

    Tai taustalla häärii joku "kelmienkerho"joka hamuaa noita maa alueita johonkin muuhun käyttöön.
     

Kerro tästä muillekin!