Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Piti laittaa tää kuva tänne jo aikaisemmin, mutta en sitten viittinyt laittaakkaan, no laitan sen nyt kuitenkin.

    Jotenkin alkaa tuntuu, et noi nykyää pitäs olla toisinpäi...

    [​IMG]
     
    MK1, sbc350, weewee ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. josu

    josu Gearhead

    Voisin sano seuraavasti
    Se öljy joka maahan tulee esimm EM kisoissa,on suurinmmalta osilta parkkipaikalla olevien katsojien autoista jotka vuotaa öljyä parkkipaikalle.ei niinkään kisakalustosta.
     
  3. XJR

    XJR 3rd gear

    "AA ja BB muistutuksen täydennykseen liitetyn läheisen kiinteistön Metsälampi 783-401-0011-0283H omistajan CCn muistutuksessa vaaditaan meluntorjuntatoimenpiteitä ja tuodaan esiin huoli Trackbite-aineen joutumises-ta pohjaveden kautta juomaveteen. Moottoriratamelu rajoittaa ulkona oleskelua ja saunomista ennen kello 20. Ärsyttävimpänä meluna koetaan harjoittelujen kaasutukset ja kiihdytysajot. "
     
  4. qwerty123

    qwerty123 Gearhead

    Siis erojahan löytyy kiihdytysautokilpailujen ja rata-autokilpailujen väliltä useitakin. Avainkysymys onkin esim. miksi toisten käyttämä polttoaine olisi suurempi ympäristöriski kuin toisten. Rataliima on käsittääkseni melassi ts. sokeriperusteista jossa laimenteena alkoholia joka taas haihtuu melkein välittömästi. Jos arvioidaan riskin suuruutta, eli haitallisen tapahtuman todennäköisyyttä kerrottuna tapahtuman vakavuudella, ei mielestäni olla asteikolla kovinkaan korkealla. Epäilen että Pöyryn tekemässä riskianalyysissä lähtötiedot ovat olleet erittäin puutteelliset. Mitkä ovat Pöyryn ympäristötutkijan tiedot ja faktat koko kiihdytyskisa tapahtumasta. Onko esim. ratayhtiöön tai FHRA:n oltu yhteydessä faktatietojen varmistamiseksi. Haiskahtaa pahasti mutu asialta. "Tottahan riskit ovat erittäin suuret kun puhutaan tuhansien hevosvoimien tehoista"
     
  5. peltsi

    peltsi Gearhead

    ja CC todennäköisesti osti mökkinsä tietoisesti moottoriurheilukeskuksen alueelta, nyt sitten koittaa tappaa koko toiminnan.
    En ymmärrä miksi kommari-viher-vassarit haluaa tappaa kaiken toimeliaisuuden tässä maassa. Suomessa ei ole montaa tapahtumaa joka vetäisi yleisöä samaan tapaan ku nitrot. Siinä on kyse useamman miljoonan liikevaihdosta josta yhteiskunta saa about 70% ja kaikki muutamassa päivässä.
    Toivottavasti kukaan ei rupee pykäämään rataa itärajalle, se on lajin kuolema.
    Radan pitää olla lähellä hesaa tai turkua jotta on edes jonkinlainen mahis saada nitroja suomeen.
    Ykkösvaihtoehto kuitenkin alastaro....
     
  6. pinola

    pinola Gearhead

    Niin jollain näytteillä tms tuo on kai ollut pakko seuloa että kyse on nimenomaan kiihdytyksestä, en usko että ihan mutulla mennään. Toivottavasti tuo Pöyryn selvitys tulee johonkin luettavaksi.
     
  7. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Fyyrallakin mietinnän paikka. Pitäskö selvittää oikesti matopurkin radan asfaltointia tai jopa eestin puolelle. Eestissä 180km säteellä 3 vanhaa lentokenttää joissa ajetaan vieläkin eli fokusta siihen suuntaan myös. Täällä nähty että rata kun tulee mihin vaan niin aina on melu tms mikä rajaa toimintaa. Tietysti satsaus malmille olis hieno nähdä, taitaa olla vaan toiveajattelua.
     
    MadMike ja rb tykkäävät tästä.
  8. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Tää lienee sitä samaa kehityksen jatkumoa mihin liittyy jääratojen byrokratia ja avointen jääratojen kielto sun muu mitä tässä vuoskymmenten aikana on tullu....
     
    DX tykkää tästä.
  9. Ade62

    Ade62 Gearhead

    Taitaa toi radan sijainti pohjavesialueella olla se kaiken pahan alku. Ympäristönsuojelulaissa mainittu pohjaveden pilaamiskielto on niin määritelty, et jos on edes teoriassa mahdollisuus päästä pohjaveteen jotain sellaista tuotetta mikä ei sinne kuulu, on toiminta lopetettava.
    Tossa voimassa olevassa KHO päätöksessä 2820/2015 mainitaan ongelmakohdiksi mm. ajoneuvojen tankkaus, huolto ja radan liimaus. No noita mutkarataa ajavia autoja ei sit varmaan tankata tai huolleta lainkaan. Toi kannattaa lukea ,vaikka onkin melko pitkä tarina.
    Linkkiä en tähän saanut mut Korkein hallinto oikeus päätökset, ja sinne hakuruutuun Resykli.
    Lupahan on voimassa 31.12.2018 saakka.
     
    peltsi tykkää tästä.
  10. Juupes

    Juupes 1st gear

    Pöyry teki vuosi sitten minun naapurissa olevaan konkurssissa menneen nahkatehtaan tontiin maaperätutkimuksen ja tämä kaupungin toimeksi annosta .Tutkimus oli puhdas ja kaupunki myi tehtaan tontteineen yksityiselle henkilölle tarjous kilpailulla.Satunnainen ohikulkija valitti että maaperästä löytyy jätettä ja ely keskus teetti pöyryllä uuden tutkimuksen. Yllätys yllätys nyt ku konkursiin mennyt nahkatehdas oli yksityisellä alan harrastajalla olikin maaperä saastunut uusissa tutkimuksissa ,eli kannattaa olla hieman kriittininen tämän Pöyryn tutkimuksista/lausunnoista.
     
    Cumminski ja rane58 tykkäävät tästä.
  11. skyhigh

    skyhigh Gearhead

    Lainaus raportista:
    Kiihdytyskisoissa mainittavaa vaaraa pohjavesille aiheuttavat suuret poltto- ja voiteluainemäärät ja kitkantorjuntaan käytettävät kemikaalit.

    Ei tuo raportti ainakaan asiantuntemuksella loista, mitä minä olen kisoja seurannut niin kyllä sitä kitkaa mun mielestä pyritään parantamaan eikä torjumaan.
     
  12. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Taas tää, vissiin, et. Ostin vittu rehelliseltä maajussilta mökkitontin, missä ei oo jumalauta minkäälaista möykkää koskaan. Mullon nyt 700 metriä korkee porakaivo vaarassa kaatua.

    Taistelkaa Äijät.
     
  13. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Otin kantaa lukematta edes topiccia :) HIH
     
  14. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Mites toi Iitin moottoriratahanke ketään kiinnostais?
     
  15. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Jumissa vissiin perkele. Mistäs yksityistä rahotusta. Vittu multa ainaki. Kysyy vaan, helvetti.
    Löytyykö muita ääliöitä rahoittamaan Iitin ratahanketta?
     
    Catiska tykkää tästä.
  16. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sepä onkin huvittavaa kun se asia ei rakennusvaiheessa ole ketään kiinnostanut tai nyt menneinä vuoskymmeninä eikä liene kenenkään vedet ton toiminnan vuoksi saastuneet.

    Mut pohjavedet yks keppihevonen nykyään ajaa kaiken kieltoa ilmaston saastumisen kanssa.
     
  17. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Ei pidä niitä liito-oravia unohtaa , tossa sunkin sarkasmissa.
     
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Itte olisin valmiimpi tukemaan pieniä ratoja ja niitä tavallaan tuenkin. Sellasia johon vois mennä huvikseen ajelemaan ja maksaa ratamaksun johon ei talous kaadu.

    Tollaset isot keskukset ei ole mun juttu mut ymmärrän että ne on se joka sen rahan tuo järjestöille.
     
  19. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Kyllä tai joku muu elämää suurempi havainto jostain elikosta, käävästä, puusta yms. jonka vuoksi kaiken toiminnan tulee loppua ja joka pysäyttää kaiken....
     
  20. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Drug taitaa nykysin olla helpommin ja halvemmalla harrastettavaa mitä car.
     

Kerro tästä muillekin!