Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Saa toki mielipiteitä esittää, mutta tuskin yhteiskunnallisia vaikutuksia arvioidaan ympäristölupaprosessissa.
     
  2. Gutless

    Gutless Gearhead

    Kuulostaa tosi hyvältä ja tehokkaalta kalustolta kun olisi myöskin oikea imuauto rivissä.

    Onhan ne turun kaksi imuria ihan ok mitkä on lauantaisin em-kisoissa mukana mutta FHRA:n oman Immun saisi ajaa romuttamolle. Se on niin sankavitun aikainen tomuttaja ettei pahemmasta väliä. Absol imeytysaineen voisi oikeasti imuroida tehokkaasti säiliöön eikä tomuttaa pitkin rataa ja sitten joutuu tahkoamaan monta kertaa ees taas että saisi jotain näkyvää.
     
  3. pinola

    pinola 3rd gear

    Niin, eihän se mikään salaisuus ole ettei se immu paras mahdollinen ole mut sillä pystyy tekemään paljon muutakin kuin imemään absolia jarrupäästä. Sitä vaan on opittava tulemaan toimeen niillä mitä on.
     
    Mikkis ja supo tykkäävät tästä.
  4. josu

    josu Gearhead

  5. pinola

    pinola 3rd gear

    Kyllä tollanen ennen olikin, niin hidas ettei radalle ole mitään asiaa. Nykyään onneksi päältäajettavat mallit käytössä.
     
  6. josu

    josu Gearhead

    Ok. Tuo toimii muussa ympäristössä hienosti.
     
    pinola tykkää tästä.
  7. homer

    homer Gearhead

    Muistaakseni Jyväskylän rallinkin järjestäjät puhuivat ennen muinoin usein puolesta miljoonasta katsojasta vaikka oikea määrä lienee ollut noin viidesosa tuosta. Nykyään tuskin tuotakaan määrää kun ei ruuhkiakaan pahemmin enää rallin aikaan ole.
     
  8. kapav

    kapav 3rd gear

    Noista ilmoitetuista katsojamääristä. Käsittääkseni kaikki tapahtumat laskevat kävijämäärät siten, että kokoaikalipun ostanut on joka päivä yksi katsoja. Nitroissa tuo tarkoittaa esim. 1500 kpl viikonlopun lippuja on 6000 katsojaa.
     
  9. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    No,niin...nyt äkkiä tie nro 11 Sastamalassa lopulliseen käyttökieltoon.
    Tielle kaatunut rekka,jossa lähes 30000 litraa polttoaineita.
    Ei ehkä ole vielä vuotanut,mutta.... saattaa sijaita pohjavesialueella,joten armeija ja muut erikoisjoukot eristämään paikka ja siihen heti suojelualue.Ajo kielletty kaikilla muilla,paitsi ehkä polkupyörillä,jos ketjuissa ei ole yhtään rasvaa,joka saattaa levitä maastoon.

    Tulee noista katsojamääristä mieleen,miksi muka ei mahdu Alastaroon 10000 ihmistä samana päivänä,Motoparkissa oli jo 1987 avauskisoissa yli 10000 katsojaa ja se on varma tieto.
    1989 juhannuskisoissa oli kansaa niin paljon,ettei varmaan kukaan täysin pystynyt laskemaan,osa tuli autojen takakonteissa ja aitojen yli sekä samalla lipulla useita,kun aidanraosta vaihtoivat.
    Arviohan oli n.14000 tai yli. Se on taas aivan eri asia,miten rahat on kassojen jälkeen tuloutettu,jos osa meni muualle kuin FHRA :n lippaaseen niin harmi.
    Tämä juttu koski lähinnä Alastaron vuosia,kun edellinen menestyvä tj. oli puikoissa.
     
    jorkat tykkää tästä.
  10. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Mutta onneksi Absol ei ole ollenkaan ympäristömyrkky vaan pääasiassa maanparannusainetta eli kalkkia. Immu kyllä imee sen raskaamman materiaalin joka on imenyt öljyn itseensä mutta hienojakoinen pöly jää valitettavasti leijaileen ilmaan.
     
  11. TIL-racing

    TIL-racing 3rd gear

    TIL-Racing on jättänyt asiaan liittyen muistutuksen. Katsoimme olevamme asianosainen, sillä radan sulkeminen vaikuttaa kaikkeen tiimin toimintaan ja myös tiimin kustannuksiin. Siksi siis muistutus eikä mielipide.

    Helppo homma. Eli lomake auki: https://anon.ahtp.fi/_layouts/Lomake.ashx?LomakeID=10013
    Ensin täytät omat tietosi.
    Sitten tästä copy-paste tiedot lomakkeelle:
    Virasto: Etelä.Suomen AVI
    Asioinnin tarkoitus: Muistutus tai Mielipide
    Hakemuksen diaarinumero: ESAVI/7738/2016
    Hakija: Resykli Oy
    Hakemuksen nimi: Alastaron moottorirataa koskevassa Korkeimman hallinto-oikeuden päätöksessä määrätty selvitys, Loimaa
    Kirjaile asiasi lomakkeelle tai liitä mukaan tiedosto(ja).
    Ja lopuksi vasemmasta ylänurkasta löytyy submit.

    Jos et itse jaksa/viitsi/osaa kirjoittaa asiaasi, niin sitten voit ratsastaa kaverin sivellä ja todeta "Yhdyn xxxx:n tekemään muistutukseen." ja lisäät kaverin muistutuksen painoarvoa. Kaikki äänet lasketaan!

    Nythän ei todellakaan ole tarkoitus kampittaa tuota hakemusta, vaan todeta, että Resyklin suunnittelemat ja jo tekemät toimenpiteet ovat riittäviä, jotta kiihdytystoiminnasta aiheutuvat riskit ovat vähentyneet edellisvuosiin nähden. Pöyryn raportin todenperäisyyden voi kyseenalaistaa ja YVI saattaa tämän johdosta pyytää asiassa vielä lisäselvityksiä.

    Vältimme viimeiseen saakka rata- ja kiihdytyspuolen vastakkainasettelua, sillä eihän tarkoituksena ole tappaa moottoriurheilua Suomessa kokonaan, eihän? Ajakoot "uusinta nykytekniikkaa" olevilla Mineillä, Camaroilla ja historic-luokan autoilla radalla niin paljon kuin haluavat :D

    Aikaa on enää tämä päivä!

    Pasi/TIL-Racing
     
    Muokattu: 3.1.2018
    Pertti K, Pate-68, GS ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  12. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kiitos pohjatyöstä. Nyt sit ehkä kannattaa olla aktiivinen asiassa, kuvittelisin että myös toisenlaisilla mielipiteillä on aktiivisia esittäjiä. Tosin, tais olla niin et ne piti olla toimitettu tähän päivään mennessä...
     
  13. TIL-racing

    TIL-racing 3rd gear

    Edellisellä sivulla oli:
    Muistutukset ja mielipiteet on toimitettava viimeistään 3.1.2018 ensisijaisesti sähköistä muistutuslomaketta käyttäen www.avi.fi/muistutus postitse (Etelä-Suomen aluehallintovirasto, PL 150, 13101 Hämeenlinna) tai sähköisesti (ymparistoluvat.etela@avi.fi).

    Tarkastin myös AVIn sivulta, että tänään keskiviikkona 3.1.2018 on viimeistään toimittava. Tämän päivän postileima ei taida enää kelvata, mutta lomake oli helppo täyttää. Eli vielä ehtii.

    Pasi/TIL-Racing
     
  14. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ok, hieno juttu, noilla tiedoilla oli helppo täyttää. Nyt sit vähän sitä kansalaisaktiivisuutta muutenkin kuin somessa.
     
    TIL-racing tykkää tästä.
  15. MRKM

    MRKM Gearhead

    Mielipide lähetetty! Tosta ylempää vaan muutkin kopsaamaan. Nopee homma, paits piti toki kirjoitella omiakin mielipiteitä mukaan.
     
  16. Catiska

    Catiska Gearhead

    Omasta ja tiimini puolesta lähetin perustellun muistutuksen.
     
  17. pontso

    pontso Gearhead

    jep
     
  18. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Joo ja tuo toimeen tuleminen on hyvä esimerkki siitä kuinka muutaman tonnin säästöllä saadaan aikaan jopa satojen tuhansien tappio menetettyinä lipputuloina. Lopulta tapetaan koko laji tällä menttaliteetilla. Jos kilpailijat ja katsojat satsaa, pitäisi kisan järjestäjänkin satsata esim. vuokraamalla toimivat ja tarkoituksen mukaiset koneet ja laitteet.

    Imuautolla tarkoitin lähinnä öljynerotuskaivon öljykalvon imemistä varten olevaa kalustoa.
     
    three hundred, Araldite73 ja jorkat tykkäävät tästä.
  19. pinola

    pinola 3rd gear

    En ihan ymmärrä missä tässä nyt on se muutama tonni sit säästetty? Fyyran immulla pärjätään ihan hyvin, ja EM kisaan on hankittu 2kpl vielä varalle lisäksi. Öljynerotuskaivojen imemiseen löytyy kalusto ratayhtiöltä.
     
    kojootti ja Pate-68 tykkäävät tästä.
  20. TimeMachine69

    TimeMachine69 2nd gear

    Oma kannanotto lähetetty. Kiitokset siitä, että saatiin palstalle helpot ohjeet.
     

Kerro tästä muillekin!