Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    No eikös ne suunnitelmat vois suunnata jo toisille hiekkalaatikoille. Tietysti harmi pro teameille mutta ens kesän tarmo pitäis jo suunnata muualle kun ko hiekkalaatikolle. Selväähän on että Drag race vastaisuus on olemassa sieltä suunnasta vahvasti.
     
  2. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Pitää nyt muistaa ettei tuota kiihdyttelyä Alastarolla kukaan ole varsinaisesti vastustanut. On vain tehty selvitys ja ehdotettu toimenpiteitä tilanteen korjaamiseksi.

    Omistaja on ilmottanut olevansa valmis luopumaan koko kiihdytystoiminnasta, mikä on ymmärrettävää hänen bisneksensä kannalta. Etenkin jos koko ehdotettujen toimenpiteiden lasku lankeaa hänen maksettavakseen eikä fhra tai mikään muukaan taho ota homman taloudellista vastuuta harteilleen.
     
    qwerty123 tykkää tästä.
  3. VSPfinland

    VSPfinland 2nd gear

    Alastaro Circuit, Resykli Oy, Tupala, on mahdollistanut DRFn toiminnan. Asfaltti -projektin jälkeen on mietitty/suunniteltu toimenpiteitä kilpailuolosuhteiden parantamiseksi. Toiminta jatkuu edelleen.
    Jorma Honka, DRF puheenjohtaja
     
    qwerty123, supo ja jknR tykkäävät tästä.
  4. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Parantaako se kiihdytyssuoran varikoksi muuttaminen kilpailuolosuhteita?
     
    Mikkis, kojootti ja jorkat tykkäävät tästä.
  5. BUICK:it

    BUICK:it 3rd gear

    Hienoa että taustalla on tehty ja tehdään asioita dragracen säilymisen turvaamiseksi Alastarolla. Kiinnostaisi kuitenkin sellainen asia kun toimijoita/tekijöitä on ainakin kaksi tahoa (FHRA ja DRF) että onko heillä "sama köysi" jota he vetävät yhteen suuntaan vai onko molemmilla oma köysi ja köyden suunta myös oma.
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Terohan myös omistaa 2-seat dragsterin, joten on hänelläkin joku intressi pitää kiihdytyssuora toiminnassa.
     
  7. GS

    GS Gearhead

    Eiköhän se kaikki tarmo pidä nyt todellakin keskittää Alastaron säilymiseen tähtäävään työhön ja kaikki alueen toimijat samaan neuvottelupöytään.
    Kyse pahimmissakin skenaarioissa on kuitenkin pitkälti rahassa/maksumiesten löytymisessä jos hulevesipäivitystä täydessä mittakaavassa vaaditaan.

    On perin kummallista että lajin sisältä ollaan itse heittämässä pyyhettä kehään, ennen kuin minkäänlaisia päätöksiä suuntaan tai toiseen on tehty, eikä näiden päätösten vaikutuksista ole keskusteltu sanaakaan???
    Pitkässä juoksussa tässä ollaan ihan kaikki Suomalaista kiihdytysurheilua harrastavien ja seuraavien kanssa samassa veneessä ja ne kuvitelmat siitä että jos Alastaro kaatuu, kaikki voi jatkua entisellään jossain muualla maailman tappiin, on täyttä kuvitelmaa.

    Drag Race ei tietenkään Suomesta lopu vaikka Alastaro loppuisi, mutta edes sen ajattelu tässä vaiheessa on resurssien panostusta ihan väärään asiaan, kun ykkösprioriteetti lajin sisääläkin ainakin pitäisi olla Alastaron säilymisessä.
     
  8. supo

    supo Gearhead

    Kyllä tämä kannattaa katsoa loppuun eli kukaan halua lentokentille mennä ajamaan jos haluaa ajaa kovempaa jatkossa eli kunnon olosuhteet tavalla tai toisella!Hienoa että taustalla tehdään töitä että homma jatkuu Alastarolla!
     
  9. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Jos luet tupalan antamat määrät voiteluaineista/ bensoista ja salaa tiedot koko hommasta niin kyllä on jossain vikaa ja pahasti. Pitäiskö sille mielestäs lähettää ruusuja?Vai onko käymässä niin että kisoja kohta järjestääkin Drf?
     
  10. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    Jos ne määrät onkin DRF:ltä?
     
    jorkat tykkää tästä.
  11. jorkat

    jorkat Gearhead

    jättikö drf vastinetta ajallaan?
     
  12. GS

    GS Gearhead

    Luin kyllä ja osin jopa ymmärrän ne, siis miten ja miksi, kun kyse on ympäristöluvasta(siis minulla omakohtaista kokemusta ko.prosesseista).
    Tämän määräasian taustoja kuitenkaan tuntematta, siihen muuten en ota kantaa, koska se on arvailua ihan niin kuin kaikilta muiltakin ja mikäli teoreettiset maksimit+lisättynä varoarvoilla on oleellisesti eri kuin ilmoitetut, se toki pitää päätöstä riskiarviosta tehtäessä arvioida uudelleen(oma näkemys on että tällä ei kokonaisuuden kanssa ole juurikaan merkitystä).

    En usko että Tupala kaipaa ruusuja ko.keissistä nyt eikä myöhemmin, koska hän hoitaa omaa bisnestään, ei harrastustoimintaa.
    Toimivaa ja kehittyvää bisnestä johdetaan taskulaskin kourassa, ei tunteella.
    Hän tekee omistamansa bisneksen päätökset yrittäjän näkökulmasta ja jos bisnes on huono/tappiollinen, sellaisesta liiketoiminnasta pitää päästä eroon.
    Eli tässäkin kohtaa "tangoon tarvitaan kaksi”, eli onko radan käyttäjät tehneet oman osuutensa siitä että lajia on mahdollista kannattavasti pyörittää tämän tason radalla?
    On perin kummallista syyttää yrittäjää oman yrityksensä päätöksistä ja niistä syistä mitkä eri päätösten taustalla ovat, koska ne oikeasti tietää vain yrittäjä itse.
    Kuitenkin, se mikä on varmaa on se, että jokainen yrittäjä aivan varmasti tekee bisnestä, jos jossakin on bisneksen mahdollisuus ja mitään mikä tuottaa, ei varmasti lopeteta.
    Tämä ratabisneskin on kuitenkin pohjimmiltaan puhdasta kaupankäyntiä ja kaupassa tässäkin kohtaa on kaksi kaupan osapuolta.
    Tappiolla ei kannata myydä ja mikäli riittävää kulutuskysyntää suhteessa tuotantokustannuksiin ei ole, tällaisella yritystoiminnalla ei ole elinmahdollisuuksia.
    Tämän kaupan pelkästään toinen osapuoli ei voi määritellä tuotteen hintaa, vaan jotta homma pyörii, kummankin on saatava kaupasta omansa.

    Voihan se vain olla nyt niin että kiihdytysurheilu Suomessa on lopulta taantunut ja korruptoitunut niin pienten harrastajapiirien puuhasteluksi, että EM-tason kiihdytysradan ylläpito Suomessa ei vain enään ole kannattavaa. Eli että meillä on komeat kulissit, mutta niistä ei kukaan halua eikä voi enään maksaa riittävästi?
    Jos tämä vain on kylmä realiteetti, niin sitten unohdetaan Pro:t, siirrytään lentokentille ja SM-tason radoille ja entistä pienemmissä ympyröissä jatketaan siellä.
    Tupalaa on varmasti ihan turha mitenkään syytellä siitä että laji on ajettu käytännössä maksukyvyttömään tilaan, suhteessa siihen mitä tämän tason radan ylläpito vaatii.
    Tupalahan vain suorittaa ja raha millä koneiston pitäisi pyöriä tulee lajista/lajilta itseltään.
    Jos laji ei tuota, ei kai meistä kukaan voi vaatia Tupalaakaan sijoittamaan omaa rahaansa muiden harrastuksiin?

    Jos oma pesä on kunnossa, laji edelleen kiinnostava suuren yleisön silmissä ja sitä kautta katsomot täynnä maksavia katsojia....joka taas poikii maksavia yhteistyökumppaneita, silloin myös Tupalalla on mahdollisuus tehdä bisnestä ja silloin hommat rullaa.
    Se mikä on tämän tarinan opetus....tai se pitäisi olla, on se että viimeistään nyt pitää katsoa peiliin ja saada lajille lisää uusia vetovoimatekijöitä.
    Se millä laji nousi raketin lailla suuren yleisön tietoisuuteen 80-luvulla, ei toimi enään v.-2018, eikä vanhaa enään toistamalla saada uutta lopputulosta, vaikka kuinka toivottaisiin.
    Se että kaivaudutaan omiin poteroihin ja nähdään että vain oma etu on lajin etu, näivettää touhun pikku hiljaa pelkäksi lentokenttäkisailuksi josta suuri yleisö ei koskaan kuule eikä näe mitään.
    Sitten kun laji on tarpeeksi pieni ja heikko, ympäristöpuolelta saadaan muutamalla uudella lauseella uusia vaatimuksia, saadaan koko homma lopulta lopetettua tästä maasta kokonaan.

    Joku jossain kohtaa jo sanoikin että tämä voi olla lopulta parasta mitä Suomalainen Drag Racing on pitkään aikaan kokenut ja juuri näin se voi olla, jos tämän keissin läpikäyminen oikeasti pakottaa lajin uudistumaan. Tavalla tai toisella.
     
    Muokattu: 5.1.2018
    MadMike, Tomas C5 ja MIAMIDRAGRACING tykkäävät tästä.
  13. ET1121

    ET1121 Gearhead

    Eaglen on dragsteri edelleen/ taas ymmärtääkseni.
     
  14. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Onko tosiaan noin? Miksi kaikissa mainoksissa lukee selvästi, Eagle Racingin ja SUOMEN AINOA 2 paikkainen Dragster?
    Olen viimeset 15 vuotta ollut siinä uskossa,että ks.laite on nimenomaan Eaglen oma.
    Mitä Tupala muka sillä tekis?Suoraan sanottuna en usko pelkkiin puheisiin.
     
    MadMike tykkää tästä.
  15. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Samaa mieltä kyllä siinä että jossain on varmaan menty metsään kun ajatellaan kommunikointia noinkin tärkeässä asiassa Siis Tupala/ Fhra.
     
    supo ja Tomas C5 tykkäävät tästä.
  16. 930BiT

    930BiT 2nd gear

    Kannoin korteni Fyyran kekoon ja maksoin 25€ jäsenmaksun. Ei tullu konkurssia. Todella paljon huonomminkin oon rahojani laittanu. Toivottavasti muutkin drag reisingin fanit tekee samoin ja saatais laji uudelleen nousuun. Ajaakin yritän jos legot on läjäs.
     
    Pate-68, jknR, pile ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. jorkat

    jorkat Gearhead

    luovuin jäsenyydestä kähminnän takia
     
  18. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Toivottavasti myös jokainen ymmärtää, että Tupala joutuu laittaman myös hintalapun niille kiihdytyskilpailujen jälkeisille kahdelle meluttomalle päivälle, jolloin ei saa ajaa millään radalla.
    Ja se hintalapun maksaja on kiihdytyskilpailun järjestäjä.
    Tästä tuntui olevan epäselvyyttä viime kesänä ainakin yhdellä kilpailunjärjestäjän johtohahmolla.
    Jos tämmöisistä asioista tulee vääntöä kumppaneiden välillä, on se huono juttu.
     
    jorkat tykkää tästä.
  19. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Tämmöstä 2 melutonta päivää ei kyllä muualla maailmassa voi olla...paitsi Suomessa.
    Kyllähän tämä maa,vaikka on olevinaan ei missään ja täällä ei asu ketään ,alkaa yht.äkkiä kiinnostaa,kun joku voi jostain valittaa.
    Joskus vaan tulee mieleen,eikö teillä ihmisillä ole ns.omaa elämää,eli töitä,töitä ja vielä kerran töitä.Itse yrittäjänä ei ole A. Aikaa, B. Aikaa ja C. ei vois vähempää kiinnostaa tehdä joka asiasta valitus,joka vaikeuttaa jonkin yrittäjän/järjestön elämää tai toimintaa.
    Sen vähän,ketä tunnen ihmisiä pohjanmaalla,siellä ollaan hieman eri tavalla kateellisia,ei kusta omiin ja naapurin muroihin vaan tehrään vielä paremmin ja hienommin.
    Nyt tää karkaa aiheesta,tarkoitan vaan,mistä hevon..tusta näitä valittajia ja muita patsastelijoita riittää?
    Hoitakaa omat asianne ja antakaa ihmisten harrastaa,oli laji mikä vaan.
     
    jorkat tykkää tästä.
  20. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Joo mut ota huomioon et Kiihdytyskisat vastaavat noin kymmentä prosenttia radan toiminnasta ja se tulee vain 8 päivän käytöllä et kai hinnat on jo noita muita lajeja kallimpia koska niissä on 200-240 päivää eli eikai se ihan huono "Bisnes" oo ollut tuo Stripin vuokra.
     
    peltsi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!