Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mikä se toinen kortti olisi ollut ja kenen rahoilla maksettu?
    Kyllä tuo sitä tarkoittaa suurella todennäköisyydellä, että meidän eliniän aikana täällä ei enää EM -kisoja nähdä tämän kesän jälkeen.
    En mä tosta tiedotteesta mitenkään päin lukien voi muuta ymmärtää. Vaaditaan vähintään millin investointi jota kukaan ei maksa, ja joka ei ikinä tuota sijoitustaan missään muodossa takaisin, eikä homma välttämättä parane siltikään omistajan kantilta katsottuna.
    Tietty jos vaikka sulla on sen verran tuohon kaataa käteistä, niin neuvotteluasemat voivat olla erilaiset.

    Katusuhailu varmasti jatkuukin jossain, jos se nyt jollekin lohdutusta tuottaa.
     
  2. Ikämies

    Ikämies 2nd gear

    Anteeksi off topic. Ei pitäisi kyllä edes puuttua mutta....

    Monikin tänne foorumille kirjoittava voisi miettiä sitä että foorumi toimii osaltaan myös mainoksena. Itsekin tänne eksyin ensimmäisen amerikkalaisen auton hankittuani. Toimii parhaimmillaan hyvänä tiedon lähteenä ja jos jokin asia mietityttää niin saa jopa apuakin. Aika monasti on niin että itse kohtaamansa ongelma ei ole se ensimmäinen laatuaan vaan joku toinen on sen jo ratkaissut.

    Mutta, mikäli joku apuja tiedustelee niin ei paljon auta kuitti KVG, tai että tuossa linkki, vei 5 sek. etsiä. Kaikilla ei myöskään välttämättä termit tai ulkomaan kieli ole vahvasti hallussa.

    Tarkoitan tällä sitä että valitettavasti tämä(kin) topic antaa kuvan varsin eripuraisesta porukasta ja " lajitovereilleen " vittuilevasta ryhmästä.

    Tämän topicin voisi tiivistää aika lailla pariin sivuun, suurin osa on pelkkää spekulointia ja kaverille kuittailua. Tätä foorumia lukee kuitenkin ymmärtääkseni aika moni joten vaikkei
    virallinen kanava olekaan niin kyllä tämän olisi kannattanut paremmin asioista perillä olevan tahon jo aikaisemmin faktalla kuitata.

    Noin yleisesti, voipi olla että ensimmäistä jenkkiään harkitseva tai tällainen sunnuntai harrastaja kuin minäkin olen lukee tätä foorumia tiedon janoonsa ja kuuluakseen harrastajajoukkoon.

    Eli, vittuilu ei edesauta asiaa eikä houkuttele edes omia mahdollisia ongelmiaan täällä kertomaan.

    Viime aikoina minusta kolme topiccia nousee yli muiden, Drag racingin esiintuonti lajina, No prep keskustelu ja nyt tämä Alastaro. Jokaisessa on asiaa ja hyviäkin ideoita, mutta myös paljon turhaa keskinäistä eripuraa mikä ei kyllä edesauta mainosarvon nostamisessa.

    Niin, minähän olen se kisaturisti ja olen toivottavasti jatkossakin.
     
    Pannu H-D, joteam1, JuhaKuu ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. pinola

    pinola Gearhead

    Ei sun kannata maksaa.

    Kukapa tuohon narinaan ei ois sortunut, mutta jos se jatkuu aina vaan eikä ole oikeesti itse valmis tekemään niille asioille mitään niin kuluu levy loppuun.

    Siinä on oikeestaan kaks hyvää vaihtoehtoa, joko on hiljaa tai sitten miettii pystyiskö jotenkin osallistumaan talkoisiin. Osallistumaan kyllä pääsee ja jos myöhemmin tuntuu että ois enemmänkin annettavaa niin syksyllä johtikseen ehdolle. Ota pertti ja travolta mukaan, kampanjalla Fyyra kuntoon 2019
    Sinnekin päästäkseen tosin ois hyvä olla muutakin agendaa kuin narina.
     
    JuhaKuu ja nalle71 tykkäävät tästä.
  4. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    No hyvä. Toimitaan jos sinä Pinola saat radan kerrankin ajettavan kuntoon koko natikka viikonlopuksi. Ettei taas tarvitsisi hävetä suomalaisuuttaan.
     
    pinola tykkää tästä.
  5. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tarkoitan sitä, että ylipäätään ei kannata liikaa luottaa viennissä esimerkiks Nokiaan jne., saavutettuihin etuihin j apysyvään olotilaan Tilanteet muuttuu ja niistä pitää selviytyä. Ehkä mä antaisin näiden asioiden suhteen työrauhan FHRA:n johdolle tai sit osallistuisin aktiivisemmin toimintaan jos ei siihen luota. EM sarja muutenkin on kyseenalaistettu, käydään lähinnä pohjoismaisin voimin, sarjan "omistaa" britit joita ei saaren ulkopuolella juuri näy ja sitä hallinnoi FIA jonka kiinnostus lajiin on nolla. Jos ei sitten ole puitteita EM-kisoja vaikka kaudella 2019 järjestää, niin sitten ollaan samassa jamassa yli 20:n. muun euroopan maan joukossa. Niissäkin ajetaan drag racingia, toisissa enempi, toisissa vähempi. Sen eteen on tehtävä töitä että sellaiset puitteet sitten mahdollisimman pian järjestyy. Tollasille asioille ei enempäää voi tehdä kuin voitavansa ja Dragracingia oli meillä myös ennen EM kisoja.
     
    JuhaKuu ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  6. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Mielestäni olen talkoohommia tehnyt jo silloin kun sinä vielä sneppailit hiekkalaatikolla.Ja mielestäni n 3000e osallistumismaksuina kaudessa Teamiltamme on myös talkoisiin osallistumista vai eikö?
     
    Muokattu: 12.1.2018
  7. supo

    supo Double Gearhead

    Tähän pakko vielä kerran todeta että hommasta on kadonnut maksavan asiakkaan kunnioitus eli kuka maksaa homman(kilpailijat,katsojat) niin sitä ei noteerata kun asioita esittää eli samaa mieltä asiasta Tonin kanssa että kun maksaa ajallaan osallistumismaksut kilpailuihin niin se mahdollistaa kisan järjestämisen nykyään vai olenko aivan väärässä?Ps.Käynyt 3 kertaa Tierpissä ja siellä tuntee olevansa tervetullut kisaajana ja katsojana heti kun laskeutuu pelipaikalle ja palvelu pelaa eikä kukaan järjestäjistä tule heti .....jäsenmaksu maksettu 2018
     
    Tomas C5 ja josu tykkäävät tästä.
  8. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    tämi
    On siellä Katsastuksessa oltu 2000 luvulla muutamana vuotena eli se talkoista.
     
  9. pinola

    pinola Gearhead

    Niin no joo sittenhän sulla onkin hyvä syy, jatka vaan samalla linjalla. Oikeassa olet, siirryin vasta -92 suoraan hiekkalaatikolta talkoisiin mut se siitä. Ja mä laitan välillisesti varmaan kaudessa kans saman verran, mutta en koe että se oikeuttaa narisemaan.

    Olin parivuotta johtiksessa ja siinä samalla selvisi hiekkalaatikkopojalle hyvin äkkiä moni tosiasia, niinkuin monelle muullekkin on käynyt. Aluksi olin yli-innokkaana suu vaahdossa ehdottamassa kaikenlaisia ideoita ja juttuja mitä tälläkin foorumilla on käyty läpi useita kertoja ja vuosia. Lähes poikkeuksetta hyvät ehdotukset sai kannatusta ja sitten jäin odottamaan ja lopulta turhauduin kun ei niille aina tapahtunutkaan mitään. Syytin siitä " Fyyraa" kun se ei tehnytkään niille mun hienoille asioille mitään.

    Sit kun vähän enemmän asioita ehti miettiä niin tajus että ehkä niillä muutamalla palkallisella on prioriteettilistalla myös jotain muuta siinä edellä, ja ne mun ehdotukset täytyykin toteuttaa jotenkin muuten. Se alkaa sitten jossainvaiheessa väsyttämään ja vituttamaan kun joutuukin itse tekemään niitä asioita mitä itse on ehdottanut..
    Eli onko se FHRA ne muutama palkallinen, kaikki vapaaehtoiset, vai kaikki jäsenet yhdessä?
    Taloudesta ymmärtäville ja kokouksissa käyville on helposti laskettavissa että pystyykö niihin kaikkiin hommiin mitä halutaan paremmin tehtäväksi palkkaamaan jonkun vai joudutaanko tekemään talkoilla.

    Kritiikkiä saa ja pitää antaa, mutta jos sitä tulee jatkuvasti samoilta tyypeiltä ilman korjausehdotuksia tai avun tarjoamista niin se muuttuu lopulta paskaksi. Kritiikin kyllä myös itse kestän sitten kun siihen on aihetta ja oon varma että sitä myös tulee, ratahommista sen saa nyt antaa suoraan mulle eikä kasvottomalle fyyralle.

    Meillä on tiedossa että asenneongelmaa on ollut ja sen muuttamiseksi tehdään kyllä mitä pystytään. En tiedä vaikuttaako myös jollain tavalla asenteisiin se että Tierpissä on 2 kisaa vuodessa, siitä saa pienen korvauksen ja täällä on helposti yli 10 tapahtumaa omalla kustannuksella. Mutta se ei ole missään nimessä syy huonolle käytökselle, kivaa pitää olla kaikilla. Ollaan myös käyty syksyllä Ruotsissa ja sovittu yhteistyöstä toimitsijoiden kesken joten apujakin saadaan sieltä jatkossa.
     
    jknR, joteam1, JuhaKuu ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. nixxon

    nixxon 3rd gear

    H uomenta
    Luulen että kun muutama tissiposki kirjoittaisi
    "omalla"nimellä niin moni asia olisi monelle selvempi
    eikä vain jonkun nimimerkin takana
    HYVÄ
    -enz0
    -pinola
    -salakazi
    Yst Terv
    Richard "nixxon"Sundblom
     
    Muokattu: 12.1.2018
    jknR, JuhaKuu, nalle71 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Ehdotuksia on annettu ja talkoisiin osallistuttu. Mutta en silti mitään työnsankarinviittaa tai kruunua tarvitse.

    En kuuna päivänä usko että hulevesien keräysjärjestelmän kuntoon saattaminen Alastarolla maksaa miljoonan, mikä nyt on vallalla oleva käsitys. Sen verran on tullut lajin kanssa touhuttua.

    Kritiikki mitä olen täällä jakanut, on ollut aina vähintäänkin oikeutettua lähinnä maksavan asiakkaan näkökulmasta. Silloin ei tarvitse mitään kehitysehdotuksia jakaa, ja vielä kun teidän mielestä hommat on täydellisesti hoidettu ja katsoja on saanut rahoilleen vastinetta. Syökö Pinola mielellään kaupasta ostamansa mädän munan vai antaako palautetta kauppaan?

    Lajin kannalta on tietysti huono asia että palaute tulee näin kirjallisesti vain muutamalta hölmöltä, jotka vuodesta toiseen uhraavat rahansa sekä aikansa ja mieli kirkkaana, täynnä toivoa, raahautuvat kiihdytyskisoihin pettymään. Kuka toimitsijana, kuka kisailijana tai katsojana. Suuri enemmistö kun ei vaivaudu palautetta antamaan, vaan nielevät tappionsa menetettyinä euroina sekä vitutuksena ja jäävät yksinkertaisesti pois tapahtumasta joka ei antanut vastinetta heidän euroilleen. Heitä on pirun vaikea saada takasin radan ääreen. Otaako kritiikkiä vastaan ja yritää kehittyä vai kuollakko pois? Siinä vasta kysymys jota tapahtuman järjestäjän on syytä pohtia vähän syvällisemmin eikä vain vittuilla jos joku nyt enään vaivautuu kritiikkiä edes antamaan. Kymmenet tuhannet muut pettyneet ovat jo myöntäneet tappionsa ja luovuttaneet.

    Elän kaikesta huolimatta siinä toivossa että se päivä vielä koittaa, jolloin näen Alastarolla hienot ja onnistuneet kiihdytyskisat ja voin jakaa vuolaat kiitokset kaikille osallisille.
     
    GS, cutlass cruiser, Pate-68 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  12. Tomas C5

    Tomas C5 3rd gear

    Joo ei maksa, ei sinnepäinkään.
    Vaikka uusisi betonikaiteetkin molemmin puolin, ei siltikään maksa miljoonaa.
     
    jknR tykkää tästä.
  13. ChevaMan

    ChevaMan 2nd gear

  14. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Melustahan oli myös valitettu no ihmiset kun asuu siellä metsän keskellä ovat tottuneet hiljaisuuteen ja meidän kisoista kai tulee niin hirvee melu ettei siellä pysty oleen. Siinä radan vieressä on kuitenkin valtatie ampumarata ja porin prikaatin harjoitusalue niin ne eivät häiritse yhtään mutta muutama nitrolähtö vuodessa saa pään hajon ja korvat verille. Kyllähän niihin hulevesien keräysjärjestelmiin saa rahaa menemään vaikka kuinka paljon riippuu siitä tekeekö ne niin kuin säännöt juuri ja juuri vaatii vai tekeekö ne ihan viimeisen päälle. Se että vaatiiko esim EU:n ympäristö säädökset millaiset suojaukset sinne sitä ei kukaan tiedä voi olla että meillä suomessa mennään kovimpien sääntöjen mukaan mutta muualla ei sellaisia vielä vaadita. Aikoinaan kun huoltoasemien pihoja alettiin kunnostaa meiltä vaadittiin mittarikentän laatoituksen alle tekemään koko kentän kokoinen asvalttikaukalo ja 13tuhannen litran öljyneroituskaivo. No se tehtiin ja maksettiin sit kävi ilmi että toisella paikkakunnalla asvalttikaukalon sijaan riitti kumimatto joita käytetään mm. lietealtaissa ja paljon halvempi. Juha "Pate" Vuorio
     
  15. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    No esim Virttaankankaan läpi kulkevan vt12 suojaukseksi on riittänyt kalvotus luiskiin eikä tien ja varalaskupaikan alla ole mitään erityis-suojauksia tehty. Joten tuskin kiihdytysrataakaan joutuisi auki repimään. Ehkä kaivopistoja kaiteiden reunaan. Keskelle rataahan ei voi minkäänlaisia kaivoja laittaa. Ei niitä kaivoja ole lentokentilläkään kuin reunassa.
     
    jknR ja Pate-68 tykkäävät tästä.
  16. pile

    pile Gearhead

    Juurikin tästä eripuraisuudesta kommentoin tuolla ennemmin. Ilmeisesti ainoastaan bemari potukka pysyy suurin piirtein yhtenäisenä. Kaikki muut autoharrastajat kerääntyy omiin pieniin kuppikuntiin ja vittuilee toisilleen ja lajin kattojärjestö näyttää olevan yleinen sylkykuppi. On sitten kyse aiheesta kuin aiheesta. Tämäkin ratajuttu yli 40 sivua eri tasoista ja suuntaista toisten mollaamista. Ei kyllä anna sellaista kuvaa ulkopuoliselle että kiihdytys porukka olis jees ja niitä olis kiva tulla tervehtimään varikolle. Saati katsomaan. Monelle itsetutkiskelun paikka sanoisin.
     
    JuhaKuu, joteam1 ja josu tykkäävät tästä.
  17. PetteriT

    PetteriT Gearhead

    Tässä on asiaa paljon, kuppikuntia on ja kyräilyä ja kyttäämistä...tuo saa tehdä tuota ja minä en...ja liitto ei tee mittään minun takia.
    olen miettinytkin että Suomessa pitäisi olla kattojärjestöjen kattojärjestö Autoharrastajien liitto joka ottaisi kaik saman katon alle bemarista zastavaan ja Drag racesta Ralliin ja customeista Tuunareihin ja museoautoihin ja sitten ruvettaisiin ajamaan AUTOHARRASTAJIEN yhteistä asiaa valtiovallan kanssa. saattaisi olla sen verran harrastajia takana että rupeaisi ääni kuulumaan Arkadianmäelläkin. Mutta tuskin suomalaisella luonteella saman katon alle mahtuisi tuo porukka...tukkanuottasiksi menisi aika nopeasti. Meni vähän OT:ksi
     
  18. GS

    GS Gearhead

    Mutta, pitää ymmärtää, koska ”Ankeuttajat” (huom.erityisesti sen pelottavat kyvyt).....

    PotterWiki:

    Ankeuttaja:

    Ankeuttajat (engl. Dementors) ovat sieluttomia olentoja, joita pidetään iljettävimpinä olentoina maan päällä. Kirjoissa ankeuttajien kuvaillaan olevan ihmisenmuotoisia, noin kolmen metrin mittaisia hahmoja, jotka ovat mustien, vain niljakkaat kädet paljastavien kaapujen peitossa. Haamumaisilla olennoilla ei ole lainkaan silmiä ja suun kohdalta niiltä löytyy suuri aukko. Ankeuttajat lisääntyvät kuin sienet, pimeissä ja kosteissa paikoissa, luoden tiheää ja hyytävää sumua. Ankeuttajat omaavat ilmeisesti muutaman taikakyvyn, joista tärkein on kyky liitää (elokuvissa lentää). Yksi ankeuttajien tähdellisimmistä kyvyistä on "ankeuttajan suudelma", jossa ne imevät ihmisen sielun pois suun kautta. Uhrista jää jäljelle vain tyhjä kuori, joka ei pysty ajattelemaan eikä paranemaan. Uskotaan, että ankeuttajan suudelman saaminen on pahempaa kuin kuolema.

    Ankeuttajien älykkyydestä on teorisoitu, mutta niiden oletetaan olevan tuntevia, sillä niiden on nähty johtavan kapinoita ja ne tietävät kuinka käyttää kykyjään.

    Kyvyt:
    Koska ankeuttajat ovat sokeita, ne aistivat ja ruokkivat itsensä positiivisilla tunteilla, onnellisuudella ja ihmisten hyvillä muistoilla, pakottaen nämä muistamaan vain pahimmat muistonsa. Ankeuttajien läsnäolo tekee ympäristön ilmastosta kylmän ja pimeän. Vaikutukset riippuvat siitä kuinka monta ankeuttajaa lähettyvillä on. Vaikka ankeuttajat aistivat tunteita, niillä on vaikeuksia erottaa ihmiset toisistaan. Niillä on myös vaikeuksia aistia eläinten tunteita, koska eläimen tunteet ovat alkukantaisemmat kuin ihmisen.

    Ankeuttajilta suojautuminen:
    Ankeuttajat ovat kuolemattomia ja siksi on vain muutama keino torjua ne; yksi keino on käyttää Suojeliusta, joka ajaa ne pois. Jos ankeuttajat onnistutaan ajamaan pois, suklaa on tehokas ensiapu kohtaamisesta toipumiseen.
     
    Muokattu: 12.1.2018
  19. qwerty123

    qwerty123 Gearhead


    Suoraa ainakin piisais. Loppupää on ainakin vielä vähän pomppusta.
     
    Pate-68 tykkää tästä.
  20. GS

    GS Gearhead

    Eli edelliseeni viitaten, kritiikki ja asioista asioina keskustelu minkä tahansa lajin sisällä on aina tervettä sekä suotavaa.
    Se että tämän laajuisesta harrastustoiminnasta esitetään kritiikkiä, on ihan normaalia ja kertoo enemmän siitä että mukana on vielä ihmisiä joille lajiin on intohimo, kuin että kaikki alkaa olemaan ihan yhdentekevää.
    Uusien lajissa/lajin kehitysehdotusten ainakin pitäisi olla kaikille tervetullutta, koska se takaa sen että lajia ollaan viemässä eteenpäin ja vähintään pitämään ns.”ajassa kiinni”.
    Tämä vieläpä niin, että sillä mistä kehitysehdotuksia tulee, ei pitäisi olla mitään merkitystä kenen kaveri sattuu olemaan tai tuleeko kehitysehdotukset ratavarikolta, katsomosta vai kokonaan lajin ulkopuolelta.


    Silloin kun kaikki uuden esittäminen ja kehitysehdotukset vaiennetaan ”Ankeutuksella”, ollaan voimakkaassa taantumuksen tilassa ja taustalla tässä on pienten eturyhmien omat henkilökohtaiset ambitiot” joista ei haluta luopua tai olosuhteita ei haluta kehittää.
    Yleensä juuri ”Ankeutuksen” ja ”Ankeuttajien” määrä kertoo siitä kuinka kovaa tahtia laji on näivettymässä, eli kaikki esitykset mitkä tähtäävät lajikehitykseen nähdään muutosvastaisuuden kautta mörkönä ja uhkana itselle. Eli niin jolloin koko ympärillä oleva laji katsotaan olevan vain minua ja minun etujani palvelevana ja kaikki muu on toisarvoista.

    Tästä tietenkin kumpuaa näissä keskusteluissa se että itse asiasta ei voida keskustella, ei perustella omia näkemyksiä eikä suhtautua annettuihin kehitysesityksiin ilman ”Ankeutusta”, mikäli esittäjä ei kuulu FB-kaveripiirin automaattitykääjiin.
    Keskusteluissa mennään itse asiat unohtaen henkilöön ja henkilövittuiluun, ”Ankeutuksen” parhaalla ja oikeastaan ainoalla argumentilla.

    Voisi kuvitella että mikäli laji on jo jollekkin kaikkensa antanut ja nykyään kaikki on paskaa paitsi kusi, niin olisiko aika vaihtaa kokonaan uusiin harrastuksiin?
    Eli aika aikaansa kutakin, eikä koko lajin pidä kaatua/loppua jos itse on mukana enään vain siksi että irroittautuminen toisten harrastusten piiriin on eroahdistuksen vuoksi mahdotonta.

    Se ei kuitenkaan voi olla paljoa vaadittu että aikuiset ihmiset osaa keskustella asioista ihan puhtaasti asioina ja ilman henkilöön kohdistuvaa vittuilua ja viitailua, vaikka niin kovin helppoa se näin kasvottomana somessa monelle onkin.
    ”Ankeuttajan” roolin ottaminen ja tuominen se joka keskusteluun missä keskustellaan lajin tulevaisuuden näkymistä....huom.Mahdollisista tulevaisuuden näkymistä” teoriatasolla, tappaa kaiken lajia eteenpäin vievän dynamiikan, joka aina kuitenkin lähtee ruohonjuuritason ”kevyestä keskustelusta”.
    Siellä oman kaveripiirin FB-kuplassa kuulee ja näkee vain ne asiat jotka haluaa nähdä ja kuulla, mutta täällä ikävä kyllä joutuu tulemaan sieltä kuplastaan ulos ja kuulemaan vähän kokonaan erilaisiakin mielipiteitä.

    Pitäisikö siis kaikkien ”Ankeutusta” OD:lla kohtaavien pitää sulkaata mukana ja olla myös provosoitumatta provokaatioista...
     
    Muokattu: 12.1.2018

Kerro tästä muillekin!