Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. Cumminski

    Cumminski Gearhead

  2. Weijari

    Weijari Gearhead

    Voi olla helpompi käyttää jotain toista ainetta kuin putsata. Jos siis kyse on yhdestä lähdeaineesta. Nythän me emme tiedä.
     
  3. Hegemon

    Hegemon 2nd gear

  4. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    "..Pohjaveden laatuun ja määrään vaikuttavat hiekanotto ja käytöstä poistetut hiekkakuopat. Säkylänharjun-Virttaankankaan alueella kunnostusta odottavia hiekkakuoppia on 26 kappaletta. Osassa näistä on haudattuna romua ja roskaa, ja niissä saattaa sijaita öljysäiliöitä." https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Säkylänharju_ja_Virttaankangas

    Pitäs vissiin lopettaa tää taustatutkimus, kaikkee jännää löytyy siltä alueelta :D
     
    JuhaKuu ja pinola tykkäävät tästä.
  5. Cumminski

    Cumminski Gearhead

  6. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Tämä tekopohjaveden tekeminen Virttaankankaalla Turkulaisille ollut jo vuosia tekeillä, ei tämä mikään uusi asia ole, onhan tuosta ollut juttua monta kertaa telkkarissakin.
    Käsitykseni on vain ollut että koko moottorirata suljetaan sitten "joskus" , mutta se tuli nyt ja tällä tavalla :odrealmad:
     
  7. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Sellasenkin asian vois kuvitella että tollasellakaan vesifirmalla ei ole mitään halua millaseenkaan kompromissiin asiassa millä saisi molemmat toimintaansa jatkettua
     
  8. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Juu ei, nehän totes jo sillon aikanaan, että moottorirata on uhka pohjavesi projektille.

    Kaipa sen dokumentin tai ajankohtaisohjelman jostain arkistosta vois löytääkin, varmaan YLE:n kanavilla lähetetty ?
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Taitaa tuo vesiprojekti itse saastuttaa enempi pohjavesiä kun kiihdytysrata...

    https://yle.fi/aihe/artikkeli/2003/09/26/tekopohjavesi-maku-korvien-valissa-kasikirjoitus

    Ervola: "Pelkäämme, että pohjavesi, aito pohjavesi pilaantuu, se muuttuu tekopohjavedeksi ja pohjaveteen tulee kemiallisia aineita, ydinsaastetta, öljyä, kaikkea mahdollista, mm. elohopeaa, jota runsain mitoin on Kokemäenjoessa jo vanhastaan. Ja Kokemäen joen varsi on erittäin teollinen, sen rantamat ovat suurta asutusaluetta, mitä tahansa voi tapahtua ja vettä otetaan vauhdilla, kukaan ei pysty analysoimaan niin suuresta vesimäärästä hetkessä, mitä aineita siellä liikkuu".
     
  10. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Miten muuten tuommoiselle tekopohjavesilaitokselle voi antaa luvan tehdä pohjavettä alueella missä on moottorirata ja valtateitä ? Kyseinen laitoshan on ainakin wikipedian mukaan rakennettu vasta paljon myöhemmin kuin moottorirata kyseiselle alueelle joten sen olemassaolo ei voi olla yllätys.
     
  11. sbc350

    sbc350 Gearhead

    rane58 tykkää tästä.
  12. arih

    arih 3rd gear

    Kyseessä on Huittisten kaupungin lausunto aluehallintovirastolle. KHO ei ole vielä päättänyt mitään uutta tuosa asiassa.
     
  13. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Sehän tässä on menossa Suomen ryöstö http://velkakello.fi/
    Siinä vaiheessa kun ei pystytä enään velkoja maksamaan, joudutaan myymään omaisuutta eli pohjavedet.
     
    rane58 tykkää tästä.
  14. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    koska lobbaus ja suomi

    Tota samaa on niillä verissä jotka ostaa jonkun tehtaan alajuoksulta mökin itelleen ja sitten jos joki on joskus uimakiellossa ne alkaa valittamaan siittä tehtaasta että sen pitäs nyt siittä lähteä vekeen vaikka on ollu ihan normaalijärjellä varustetun ihmisen tiedossa että tehtaan vieressä kesämökki on vähän arveluttavalla paikalla....

    Tai ne jotka muuttaa moottoriradan viereen ja alkaa valittamaan melusta, siis asiasta joka on ollu ihan yleisesti tiedossa kun siihen muuttaa että moottoriradalta tulee melua.

    Tällänen valitus on suomessa jostain syystä tehty mahdolliseksi.
     
    rane58, dart -66, Pertti K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. kapav

    kapav 3rd gear

    Radalta ei sadeveden mene maaperään. Radan kummassakin reunassa on ritilikkö josta kiihdytys radalle tuleva vesi johdetaan viemäriin. Näin ollen ei myöskään radan valmisteluun käytetyt kemikaalit joudu pohjaveteen tai luontoon. Tämä ei ole mielipide vaan fakta. Myöskin jos sattuu moottoririkko ja radalle tulee öljyä tilanne on sama tosin öljy poistetaan radalta välittömästi jotta kilpailu voi jatkua. Siksi sitä ei joudu edes viemäri verkostoon.

    Moninkertainen riski vakavaan ympäristö vahinkoon on lähistöllä oleva lentokoneiden varalaskualue. Siellä käsitellään tuhatkertaisia polttoaine määriä.
     
    JuhaKuu, Weijari ja Akseli von Gardan tykkäävät tästä.
  16. Jza

    Jza Double Gearhead

    Niin.
    Näyttää muuten olevan aika tarkkaan kolme kilometriä pitkä suora. Siinähän olisi kansalaistottelemattomien hyvä vetää katukisaa jos varsinainen rata-ajelu kielletään. Liikenteenkin voi ohjata säkyläntien ja kievarintien kautta näppärästi ohi kisapaikan.
     
  17. Cam69

    Cam69 2nd gear

    Mitä luulet, missä ajettiin ennen rataa? :rolleyes:
     
    jart$u tykkää tästä.
  18. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Oon ollu jo vuosia sitä mieltä,että Suomi on PASKA MAA,TÄÄL ON KAIKKI PERSEESTÄ!
    Tuo olettamus vaan lisääntyy,kun lukee nuo raportit.
    Vittu,tässä maassa on aivan sama,mihin korpeen moottorirata tehdään,kohta löytyy joku saatanan vihertäjä valittamaan.Asun suht lähellä Motoparkkia ja muistan hyvin,kun porukat sanoi 1987,kun rata avattiin...nyt tuli ainakin rata paikkaan missä ei ole oikein ketään eikä häiritse millään lailla...juuri näin.Aina ja jokapaikassa on joku mulkku,joka ostaa tontin vaikka tahallaan,että saa luvan valittaa.
    Italiassa on suorastaan kilpailua siitä,kuka voisi saada asunnon tai tontin läheltä rataa,jossa testataan esim.Ferrareita,Siellä ollaan ylpeitä siitä,kun V-12 laulaa ja sen ääni kuuluu omalle pihalle.Samoin Ranskassa F1-veneet harjoittelee aika pienellä järvellä ja meteli on melkoinen.
    Paikalliset mökkiläiset ovat todenneet,että jossainhan noittenkin on harjoiteltava ajamista.

    Koko Suomi joutaa myydä vaikka Norjalaisille....

    Kukahan on ollut se henkilö,joka on pyytänyt tuon konsulttifirman tekemään,noita tutkimuksia ja antamaan lausuntoja.
    Millä perusteella jokin Pöyry Oy voi antaa tuollaisia tulkintoja,on varmaan muitakin vastaavia firmoja?Eiköhän kerätä kolehti,että saadaan aivan toisenlaiset tulokset,joltain muulta yhtiöltä.
    Yleensä tulokset ovat sitä mitä maksava tilaaja haluaa?
     
    rane58, dart -66, Weijari ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. KajS

    KajS Gearhead

    Lopetettaisiin lentoliikenne ja kaivosteollisuus, niin voitas kaikki ajaa pre-saastekauden moottoreilla ja kiihdytellä maailman tappiin asti ja jääkarhut pelastuisi.

    Onhan se tyhmää, että Alastaron rata sattui pohjavesialueelle. Mutta Suomessa on usein paikoin niin huono pohjavesi, että se ei kelpaa juomavedeksi. Meilläkin kaivovedessä liikaa fluoria, sitähän lisättiin keskitysleireillä juomaveteen, jotta vankien aivotoiminta hidastuisi.

    Me tuodaan juomavesi muualta, naapuri juo edelleen Rymättylän fluorivettä ja sen huomaa.

    Sori ootee, mutta ymmärrän kummankin pointin, sekä kiihdytyskisojen tarpeellisuuden että pohjavesialueen. mutta en ymmärrä näitä "retroaktiivisia" toimintakieltoja. Alastarollehan tehtin se rata siksi, ettei se siellä mitään häiritse. Kyllä nuo päästöongelmat on ratkaistavissa muuten kuin toiminta lopettamalla.

    Suomi on ihmemaa, täällä on aina "ympäristö" ja "autoharrastus" napit vastakkain, kun taas USAssa autoharrastajat ja ympäristöväki on yhtäköyttä esim. Bonnevillen suola-aavikon suojelemisessa.
     
    Pertti K tykkää tästä.
  20. Cumminski

    Cumminski Gearhead

    "Yhtiön toimitusjohtajana toimii sveitsiläinen Martin à Porta.." wikipedia

    Tarviiko enempää kertoa :D
     
    rane58 tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!