Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. gremlin

    gremlin Gearhead

    Meillä Porissa on radan pituus n.850m ja sen päälle mutka mistä pääsee hätätilanteessa hiukan apuja hakemaan.
    Ton pitusen radan riskiraja on kyllä aikalailla 8.0, kisarajanahan meillä on pidetty 8.5s.
    Ja edes tolla 8.5s rajalla ei ole juurikaan varaa mihinkään lipsahdukseen/vikaan.

    Lyhyt on toi Mätsäläkin, et jos järjestäjällä on yhtään itsesuojeluvaistoa niin ei ajata kisavehkeillä, tai muilla vartilla yli 22o-230 loppareilla menevillä kuin 1/8 mailia.
     
  2. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Mites se kun viime kesänä liikkui höpinöitä, että Finavian alaisuudessa olevilla kentillä kuten Pori ei saisi tuolla radan pituudella ajaa kuin 1/8 mailia? Ilmeisestikin tämän huippunopeuskisailussa tapahtuneen Audi-kuskin onnettomuuden takia. Onko tästä mitään virallista tietoa, että miten homma tulevaisuudessa menee?
     
  3. gremlin

    gremlin Gearhead

    Eikähän se homma kuitenkin aika pitkälti niin mene että jos ei oo pitoa lähdössä niin ei ole merkitystä onko matka kasimaili tai vartti, peli on hävitty joka tapauksessa kuitenkin.
     
    JuhaKuu ja atobee tykkäävät tästä.
  4. gremlin

    gremlin Gearhead

    Noin se meillä meni. Mainittakoon että kyllä me ollaan tota jo vuosia itekkin mietitty ja vähän pelko perseessä oltukkin. Mut noin ei välttämättä ole kaikilla Finavian hallinnoimilla kentillä.
    Me taidetaan kylläkin olla tällähetkellä ainoita ketä ajaa semmosella kentällä missä on reittilentotoimintaa?
    Kentät missä ei ole reittilentoja niin siirtyy kunnan hallintaan ja vastuulle. Sitä en tiedä kauanko siinä siirtymisessä menee kun näin käy jos reittilennot loppuu joltain kentältä.
    Ton Lrannan onnettomuuden jälkeisessä Tukesin raportissa oli yksi melkoisen paha kommentti mikä meilläkin vaikutti tohon kasimailiin siirtymiseen. Siinä sanottiin että mikäli ajoneuvon huippunopeus kilpailutilanteessa ylittää ajoneuvon alkuperäisen huippunopeuden niin järjestäjän on varmistuttava siitä että ajoneuvolla voi turvallisesti suorittaa noita nopeuksia.
    Tommosestahan ei todellisuudessa järjestäjällä ole mitään mahdollisuutta varmistua.
    Ja toihan tarkoittaa sitä että onnettomuuden sattuessa vastuussa on vain ja ainoastaan järjestäjä!
    Tässä on ollut munkin nimi reilut 20 vuotta papareissa vastuullisena järjestäjänä, enää ei oikeen kiihota olla vastuussa muitten ajamisista.
     
    Käkö tykkää tästä.
  5. GS

    GS Gearhead

    Niin, maailmalla kiinnostus lajia kohtaan on vain kasvanut kun ajetaan 1/8. Tarkoittaa kuitenkin sitä että laji uusiutuu konseptiltaan ja kalustoltaan nimenomaan 1/8:lle, eikä vain yritetä väntää väkisin 1/4:sta puoleen latuun.
    Lajin suurempi tulevaisuus on ilman muuta 1/8:ssa niin turvallisuuden, kilpailijoiden, kisajärjestäjien, ympäristönäkokulman kuin katsojienkin näkökulmasta. Se ei tarkoita sitä etteikö 1/4 ole ja pysy, mutta kansalliset massat tulevat pyörimään 1/8:lla.
     
    atobee tykkää tästä.
  6. Tätä minä olen odottanut kuin kuuta nousevaa. Onko tietoa aikataulusta milloin rantautuu Suomeen? kuka niitä "kasvavan kiinnostuksen 1/8 mile kisoja" alkaa järjestämään? Onko huhutietoja vai faktaa?

    Vielä kun olisi ilmaista "uuden markkinointi tyylin" kisaamista eli kuskeille ilmaista, rahasäkit tipahtelisi taivaalta järjestäjien syliin, sosiaalinen media kiljuen ostaisi mainospaikat,... niin eihän siinä enää tarvi edes katsojia kun raha tulee ilmaiseksi sosiaalisesta mediasta jotenkin, jollain, jossain.... Niin ja liekö siinä tarvii edes kuskeja, tiimejä kun homma pyörii itsestään?

    Mihin tämä bitcoin sos.media drag racing maailma vielä meneekään?
    60jalan kisat ois vielä jännempiä. Siinä huonommatkin voisi pärjätä jos vähän tuuria...

    Nopeudet ois hallinnassa ja jäis turhat köröttelyt pois.

    AH

    Nyt jo rantautunut uusi tyyli kysyä toiselta amerikanauto-omistajalta: "paljo tää menee kasimaililla? kukaan ei enää muista tai osaa sanoa että onko 13,1sek varttimaililla kova juttu vai ei, kun ei ole mitään muistikuvaa mitä ne jenkit menee varttimaililla. Niin se kasimaili on jo tullut meidän elämään , forever.
     
  7. FB236

    FB236 2nd gear

    Täysin sama havainto ja samaa mieltä GS:n kanssa, vaikka sen tunnustaminen tekeekin henkilökohtaisesti kipeää.

    1/8:lle löytyisi ehkä uusia suorituspaikkoja Ruuhka-Suomesta.
     
    Muokattu: 12.12.2020
    Käkö, GS, KKOSKINEN ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. supo

    supo Gearhead

    Todella loistava matka ratkaista paremmuus!
     
    atobee tykkää tästä.
  9. nikkez_

    nikkez_ 1st gear

    Ootkos montaki kertaa ajanu kilpaa 1/8? Ja jos ahdistaa ettei saa tolla matkalla ku kakkosen tupaa ni laittaa manuaalin;)
     
  10. pile

    pile Gearhead

    Oon varmaan sen verran vanha jo itse että peukku nousee täyden matkan puolesta. Mutta en sylje puolen matkan päällekään.
     
    Lasse73 tykkää tästä.
  11. Akit

    Akit 1st gear

    Ekoja kertoja 1/8 tuli ajettua joskus 80-90 luvun taitteessa. Viime vuosina jokusen kerran/vuosi.
     
  12. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    1/8" kisoissa se joka ostaa tälläiset
    https://www.jegs.com/i/Goodyear/478/D2078/10002/-1
    ja laittaa jonkun naurettavan 6.2 perävälityksen niin pärjää jo hyvin (vaikka ois vaan se 450 heppainen 454 siellä vaan). Huippujenhan ei tarvi olla kuin joku 180kmh. Katurenkailla normaali välityksillä olevat kärsivät koko hommsta. Mutta ihan miten vaan.... Tai noh ainut jota vois tulla 1/8 maililla kattomaan on Ford Racing teamin Andreas Arnoweria joka taitaa olla melkein ainut joka ajelee alle 4s aikoja 1/8 maililla ja 1/4 maililla 6.0s aikoja.
     
    Akit tykkää tästä.
  13. FB236

    FB236 2nd gear

    Tehokkaat mutta painavat laitteet eivät pärjää 1/8:lla. Four in line-turbot (+N2O) tulevat olemaan faffoilla sitten joskus.
     
  14. GS

    GS Gearhead

    Ihan turha ampua viestintuojaa, jos muu maailma on jo herännyt tämän päivän maailmaan ja realiteetteihin.
    Kelloja kun saataisiin käännettyä 30-40-vuotta taaksepäin, meidän ei tarvitsisi käydä koko keskustelua, mutta ikävä kyllä nyt eletään vuotta -2020, ei 80-lukua, jolloin kaikki oli paremmin...kiihdytettävät matkatkin.
    Jenkeissähän tämä juna meni jo, eikä siellä enään edes keskustella 1/8:n mielekkyydestä kaikessa NHRA:n ulkopuolisessa kiihdyttelyssä, vaan se on standardi.
    Katsoja ja kilpailijamäärä ei suinkaan ole vähentynyt, vaan se on suorastaan räjähtänyt uuteen kasvuun ja sitä kautta somen+median mielenkiinto riittää jakamaan tosiTV-ohjelmia jo maailmanlaajuisesti.

    Ei, tämä ei edelleenkään ole minun keksintö ja meillä varmasti tulee olemaan lajit+kisat+radat 1/4-mile kiihdyttelylle kuten ennenkin, mutta 1/8 tulee olemaan se juttu jonka ympärillä tapahtuu suurin osa.
    Kuten todettua, kyse ei ole suinkaan vain siitä mitä ”halutaan ajaa”, vaan puhtaasti myös realiteeteistä jotka syntyvän monin tavoin kustannuksista.
    Kiihdytyskatsomossa päät kääntyy uuteen lähtöön 80-90%:sti siinä kohtaa kun ajava pari ajaa 200m:n kalkkiviivan yli, joten katsomo ei ole oikeasti se joka pitkässä juoksussa tarvitsee 1/4:sta. Katsomo saa 1/8:lla bonuksena vähemmän rasvaustaukoja ja intensiivisemmät tapahtumat.
    Vähänkin kovempi kalusto säästyy huomattavasti pienemmin kalustotappioin kaudesta, kun ei ”rallatella tyhjää” tuota viimeistä 200m:iä.
    Tarkoittaa sitä että kilpailijoilla budjetit eivät sula vuosittain isoihin tekniikkamurheisiin, vaan rahaa jää vuosittain myös auton kehittämiseen ja nopeammaksi tekemiseen. Tämä taas palvelee myös yleisöä pitkässä juoksussa.
    Kilpailun järjestäjän on huomattavasti helpompi ja halvempi hallita ratakustannuksia, joka madaltaa kynnystä järjestää kisoja.
    Tulevaisuudessa ympäristömääräykset tulee tiukentumaan entisestään ja ne radat joille saa levittää mm.liima-aineita 1/4 matkalle, tulee olemaan oikeasti harvassa. Myös melua on helpompi/halvempi hallita 1/8 matkoilla.
    Autojen nopeutuessa 1/4:lla tulevat vastaan ennen kaikkea turvallisuusnäkökohdat jos kalusto ei ole EM-Pro Mod tasolla.
    Suuri lajia seuraava yleisö ja sitä tukevat yhteistyökumppanit eivät välitä tuon taivaallista onko matka 1/8 vai 1/4...jne,jne?

    Eli kerro nyt sinä perustelusi miksi esim.Suomistreetissä pitäisi pitää väkisin kiinni 1/4:sta? Mitä lisäarvoa tällä saadaan ja onko tässä pysyminen lupaus lajin uudelle kasvulle?
     
  15. GS

    GS Gearhead

    Ei se ainakaan jenkeissä ole näin mennyt?
    1/8 toki näennäisesti tasoittaa ja lähtö korostuu entistä enemmän, mutta kyllä se on ihan raaka voima mikä puhuu 1/8:kin.
    Full Prep 1/8 radalla teho/painosuhde painottuu toki, mutta jos alla on jotkin muut pito-olosuhteet kuin MM/EM-prepattu liimalatu, muutama lisäkilo ei haittaa jos pn tehoa sitä liikuttamaan.
    1/8:ssa kuljettajan tarkkuus, alustan toiminta ja auton säätö/tunteminen on iso tehokasta suorittamista.
     
    Muokattu: 13.12.2020
  16. GS

    GS Gearhead

    Joo, ilman muuta ainakin mahdollisuudet kilpailujen järjestämiseen paranee huomattavasti, mikäli tämä olisi se standardi. Ei pelkästään ratojen suhteen, vaan myös halukkaiden järjestäjien suhteen. Myös turvallisuusasiat saadaan hanskattua paremmin kun loppunopeudet eivät nouse tolkuttomasti ilman säännöin rajattua keinotekoista jarruttelua ja tätä kautta kisan järjestäminen on myös helpommin mahdollista.
    1/8:ssa vain on yksi sisäänrakennettu ongelma, eli se ei oikein palvele pelkkää omien enkkojen ja pelkkää kelloa vastaan ajelua.
    Eli 1/8 vaatii ollakseen pitkässä juoksussa maksavien edelleen katsojien näkökulmasta mielenkiintoista, aitoa kilpailua vedosta toiseen, tai sitten rajuja laitteita.
    Se lajittelu+kilpailutyyppi millä nyt mennään ”kivaa pitäen” 1/4:lla, ei oikein pelitä 1/8:lla, vaan kilpailu pitää olla ainakin pääosin oikeaa kilpailua.
    Katsomot toki täyttyvät jos luvassa on rajuja laitteita, mutta lajihan ei kanna kokonaisuutena pelkästään pro-laitteilla.
     
  17. supo

    supo Gearhead

    1/8 matka on varmasti tulevaisuutta ja luulen että ihan lähivuosina saamme jos kaikki tähdet kohdillaan esim.Mäntsälään oivan suorituspaikan ja varmasti muitakin ilmestyy sillä uskon että homma muuttuu silleen että saamme uutta näkökulmaa hommaan eli näkyvyys,tapahtuman kokoonpano muuttuu jolloin saadaan enemmän muutakin porukkaa paikalle jne.Tosiaan pro kuusi,voittaja ensin maalissa,ilman moottorin koon tai vastaavaa rajoitusta,kunnon räikettä ja pärinää ja mukana jonniinlainen bräket ryhmä että saadaan kaikki kynnelle kykenevät viivalle ja kunnon rokkia,kauniita naisia eli vaarallisia tilanteita hieman lyhyemmällä radalla,nopee ajoryhmi kun ajetaan!
     
    GS, Araldite73 ja three hundred tykkäävät tästä.
  18. peto

    peto Gearhead

    Onko kukaan selvittänyt Nummelan kentän käyttöä kiihdyttelyyn. Kenttä sai viime kesänä uuden pidemmän ja leveämmän pinnoitteen.

    Kenttä on keskellä kylää hyvien kulku yhteyksien päässä, joten olisi yleisölläkin helppo tulla paikalle.
     
  19. kerkko

    kerkko 2nd gear

    Uusi baana on myös Pyhtäällä, ABC-Majakan kohdalla 7-tien eteläpuolella. Hiljaiselta näyttää, riitäisikö sitten rata ja pääsisikö ajamaan? 1 000 m x 30 m näytti asfaltti nyt olevan, pidennetään 1 600 metriin.
     
    Muokattu: 13.12.2020
  20. Katselin eilen Kiihdytyskisa: Kaksintaistelu (Kausi 1, osa 3.) -ohjelmaa. Ymmärtääkseni ne siinä ajeli 1/8 mailia, kun ajat oli jotain 4,5 sekuntia ja loppunopeudet 260 km/h.

    Niin se ryhmä oli aika jännä, mitä ne ajeli siinä. Sen nimi oli X275 , jossa säännöt oli aika vapaat, mutta renkaan leveys oli max 275 mm, mikäli oikein ymmärsin. Siinä toisessa vehkessä oli 2000 hepan kone, joten kyllä sillä tehollakin on merkitystä..

    Ohjelman alussa hehkutettiin, että se X275 -luokka on todella suosittu Amerikassa. Onko kukaan miettinyt tuommoista rengasrajoitusluokkaa Suomeenkin?
     

Kerro tästä muillekin!