Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. auburn

    auburn Gearhead

    Tänään ( 22.12.2022 ) Hesarissa :

    Otsikko :
    Halpakauppaketju Puuilon perustaja on nuuka miljonääri :

    Tekstissä : .................................................
    Tuorein hankinta on viime vuonna ostettu Alastaron moottoriurheilukeskus Loimaalla. Siellä tulee vierähtämään ensi kesä hommissa.

    Tuomaalan suunnitelmana on nykyaikaistaa paikka, tehdä siitä koko kansan harrastuspaikka, jossa on tarjolla kaikenlaista moottoriurheiluun liittyvää toimintaa kilpailujen lisäksi. Jo nyt siellä esimerkiksi tehdään rengastestejä ja ajoharjoittelua.

    Tuomaala kutsuu sitä eläkevirakseen. Sen hankinnassa nuukuus ei kuulemma painanut, koska moottoriurheilu on ollut aina koko perheen rakas harrastus. Poika Henri on ajanut kilpaa jo parikymmentä vuotta eri sarjoissa ympäri Eurooppaa.

    Jo ennestään Tuomaala omistaa Legends-kilpa-autoja maahan tuovaa Iceboys-yritystä ja kilpailutiimin.................................


    Tiedä sitten tuoko tuo mitään kiihdytyspuolelle vai ei, aika näyttää
     
    Muokattu: 22.12.2022
    impala67 ja hapa58 tykkäävät tästä.
  2. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Jostain muistan lukeneeni ettei uutta omistajaa kiinnosta herätellä kiihdytysurheilua Alastarolla henkiin.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Dragracingilla voi menettää, muttei tienata miljoonia.
     
    kerkko ja Araldite73 tykkäävät tästä.
  4. Pate-68

    Pate-68 3rd gear

    Kiihdytysradalle pitäs varmaan hakee uusi ympäristölupa ja se tuskin on helppoa enää. Monen lähiseudun asukkaan mielipide melusta on että mutkaradan melu riittää muuta ei enää tarvita. Vaikka koko Virttaa olikin aikoinaan tukemassa myös kiihdytyskisoja ja kisat työllistivät useita niin mieli muuttuu
     
  5. Fastback

    Fastback Gearhead

    jaa, mä en tunne kukaan rataa vastustavaa Virttaalta, mutta kaippa maailma muuttuu. Rata tuo edelleen rahaa alueen harvoille kaupoille ja matkailu/mökki-vuokra yrityksille. Mutkaradan melu on jatkuvaa, krääkreissiä oli vain viikonloppuisin. Minulla on kytköksiä Virttaalle n. 5 km radasta, sateisina päivinä kun kuuli, että nyt alkaa lämmityskäytöt niin tiesi pikkuhiljaa lähtevänsä radan suuntaan. Moottorirata-alueet ja ampumarata-alueet tulisi ympäristölailla rajata kaiken valituksen, meluhaittojen ja ympäristöhaittojen ulkopuolelle - vai tämä toisi varman jatkumon harrastuksille ja harrastuspaikoille. Maalaistolkku täytyisi saada asioihin.

    -----
    heti täytyi muokata, en tunne mutta tiedän toki valittajan kenen toiminta sai yökisat loppumaan. Aika se hänetkin nappaa.
     
    Seevu ja JYR tykkäävät tästä.
  6. Mopar

    Mopar Gearhead

    Tuossa ensivuoden radanvuokraus kalenterissa, on vaihtoehtoina 3 erimittaista rataa, eli lienee mutkaradan laajennu työnalla
     
  7. JiiTee

    JiiTee Gearhead

    Näin Alastaron rataa suht lähellä asuvana en koskaan ole kokenut mitään sieltä kantautuvaa ääntä häiritsevänä. Silloin kun vielä Nitroja ajettiin, niin silloinkin se melu oli vähintäänkin siedettävällä tasolla.

    Nyt kun mutkarata on enää käytössä, niin se melu on hyvin satunnaista. Yleensä viikolla kuulee, kun siellä motoristit kiertää rataa.

    Ja onhan siinä vieressä intin ampuma- alue, josta kantautuu myös aikamoista jytinää harjoitusten aikana. Enempi se häiritsee, jos ampuvat iltasella/yöllä.
     
    Seevu tykkää tästä.
  8. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Useana vuotena tuli Natikoiden aikaan majoituttua B&B tyylisesti Virttaan kylässä. Majoitusta tarjonnut pariskunta piti kiihdytyskilpailuja piristysruiskeena ja olivat jopa hieman pettyneitä kun oli viimesten kisojen aika.
     
  9. fmila

    fmila Gearhead

    Samoin sanoi ravintolayrittäjä, joka sitä ylävarikon "Pädäriä" pyöritti. Silloin kun oli kiihdytyskilpailut, niin väkeä oli ja kauppa kävi aina pilkkuun asti. Rata-autoilijat sen sijaan kävi juomassa (korkeintaan?) jopa kaks kaljaa ja kyräilivät toisiansa senkin ajan. Hänen mielestään tylsää porukkaa, eivät osanneet pitää hauskaa vaan lähtivät aikaisin "murjottamaan", "telttoihinsa". Uhkasi sanoa sopimuksensa irti ratayhtiön kanssa, kun menivät Drag Racingin lopettamaan kesken sopimuskauden.

    t. AM
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  10. Aika kultaa aina muistot, niin myös Alastaron kohdalla.
    Sijainti hyvä, palvelut hyvät, mutta tosiasia on se että homma on ohi ja Drag Racing on muutenkin pienenemässä 80luvun mittakaavaan, valitettavasti.

    Onneksi edes satsaavat mutkarataan, hatunnosto sille.
    AH
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hesassa ja Turussa ja Tampereella asuville ei muille hyvä sijainniltaan, mutta kerta tapetaan kisat niin saman voi tehdä muualtakin. Sehän (Alastaro) kattaakin koko Suomen melkein väestöltään. Mutka rataa on hyvä kehittää siitä todennäköisesti tulee 10 vuoden päästä melkein ainut, kunnon rata, kun ei lasketa premierparkkia. Muut radat kasvavat kohta horsmaa.
     
  12. Jii.Koo.

    Jii.Koo. 1st gear

    V...u mitä kitinää ja menneiden haikailua sivutolkulla, dragrace oli ennenmuinoin (jostaki -70
    luvulta) FHRA alkuajoilta hieno uutuuttaan viehättävä laji ja se viehätti sen aikasia "nuoria",
    Valitettavasti se vaan on kuoleva laji ainakin suomen pienllä markkina alueiila, ei kiinnosta tämänpäivän
    maksavaa yleisöä ja" junioreita", muutamia hienoja poikkeuksia lukuun ottamata (Hatunnosto heille)
    Dragrace kukoisti -80 luvulla, tuli Motopark; oma dragrace seuraaminenki alko itselläkin
    just sieltä, myöhemmin tullu asuttua varikollaki toistskymmentä vuotta.
    Kaikki kehitty, tehot, nopeudet, turvavarusteiden vaatimukset.......
    Nykyään meitä suojellaan ja varjellan kaikelta, mitään ei saisi sattua ja tapahtua::" ei tehä mitään
    ni ei tapahu mitään. " Valitettava esimerkki parivuotta sitten Lappeenrannan "kiihdytystapahtuma",
    valitettava tapaturma, ja liitettiin aamulla ilmestyvissä iltapäivä lehdyköissä kiihdytyskisoihin,
    taas vettä myllyyn moottoriurheilun vastustuajille ja muille vas .. ituhipeille
     
    Vermilion tykkää tästä.
  13. litres

    litres Gearhead

    Kitinää ja valitusta...näin se vaan on kun nyt melkein 60v ukot muistelee:D
    Mutta se aihe mistä parkasin, siis kuka löysi tän paikan yms...
    Loimaa/Turku alueella oleva harrastaja oli asiasta kertonut FHRA M.Luosolle
    ja siitä olis homma lähtenyt käyntiin...en tiedä onko tämä tarina tosi...:)
     
  14. Jii.Koo.

    Jii.Koo. 1st gear

    Joo, ehkä tämä vuodatukseni sattu äkkinäisenä käyttäjänä (itekki lähemä60v) nuorena vähä väärään aihealueeseen, mutt yleisesti lajin nykyisyydestä ja tulevaisuudeesta aprikoin.....
     
  15. jknR

    jknR Gearhead

  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Robert Lappalaisen alkuunpanema hanke formularadan saamiseksi Suomeen. Tais ratayhtiön nimikin olla joku formulafinland tms. alkuun. Sinne tuli sit kiihdytysratakin, ja se tais Truck racejen lisäks olla eniten yleisöä tuova toiminta radalla.

    Drag Racing on vähän vittumainen laji. Se mikä siin on enitenm muuttunut vuosien varrella on osallistujien asenne. Alkuaikoina ei kilpailijoita niin haitannut vaikka tiesikin etukäteen ettei omalla kalustolla pärjää naapuria vastaan. Nyt pitäis olla edes teoriassa mahdollisuus voittoon, ja valtaosa jengistä ajaa bräkettiä. Se taas ei juurikaan keksivertokatsojaa kiinnosta.

    Kalusto on tullut nopeammaksi, nyt ajetaan katuautoillakin aikoja jotka oli vain haaveita Pro Stockissa ratojen alkuaikoina. Turvamääräykset ovat tiukentuneet, ja jo pelkästään niiden ajantasalla pitäminen on melkoinen summa vuositasolla jo ihan normivehkeillä. Siihen päälle osallistumismaksut, ja omasta pussista asioita maskava duunari jää kyllä veke.

    Ainoo mis tuntuu olevan isommin imua on vapaamuotoisemmat kadunmiehen tyyppiset tapahtumat. Mut niissäkin on katsomosta käsin havaittavissa tää "emmä kehtaa ilmiö". Paljon potentiaalista ja mielenkiintoista kalustoa ei aja yhtään missään. Ja luulenpa et niissäkin yhä tarkemmin aletaan puuttua turvavarusteisiin...
     
    JYR, Herje ja valtope tykkäävät tästä.
  17. Millaisia aikoja ja aikoja tarkoitit? Ja oikeastaan millaisia olivat Suomessa Pro Stockin alkuajat. Muistan kyllä ne ajat, kun Pro Stockit meni reilut 7 sekuntia ja oli 500 cid isolohkolla.

    Suomessa ei tainnut olla niitä pikkulohko -Pro Stockeja, kuten jenkeissä? Eikös täällä ollut se Econo Gas -luokka ennen sitä.
     
  18. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ”Ainoo mis tuntuu olevan isommin imua on vapaamuotoisemmat kadunmiehen tyyppiset tapahtumat. Mut niissäkin on katsomosta käsin havaittavissa tää "emmä kehtaa ilmiö". Paljon potentiaalista ja mielenkiintoista kalustoa ei aja yhtään missään. Ja luulenpa et niissäkin yhä tarkemmin aletaan puuttua turvavarusteisiin...”

    Itseä lopetti kiinnostamasta siinä vaiheessa drag race kun tuli indeksiajat. Onko kadunmiehen kisat ainoat vai oliko se indeksiaika nykyään kaikissa? En löytäny selkeää vastausta.

    Line upissa oon ollu katu buickilla motoparkissa 90-luvulla mutta sade senkin sitte pilasi. Että jäi sitten kokematta. Ehkä vielä ennen kuolemaa…..
     
  19. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 2nd gear

    Street Altered muuttui Pro Stockiksi alkuun oli pikku lohkoja suurin osa oliko Sämpy eka joka oikein Pro motin hankki. Econo Gas oli taas budjetti luokka mutta sääntöjen tulkinta lähti lapasesta kun ei ollu kiinteetä indeksi sit tulikin tilalle Super Gas.
     
  20. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Juurikin noin,Econo Gas tuli sen takia,että saadaan talleissa lojuvat kilpurit mukaan ja radalle.Piti alunperin olla ns.jokamies luokka lajiin.
    Homma toimi suht hyvin pari vuotta,mutta sitten kaverit löysi porsaanreiät ja Sandberg/Saapunki team ja Horto sekä jokunen muukin alkoi takoa sellasia aikoja,että Econo oli historiaa.Ei ollut enää normi kisaajista mitään jakoa.
    Jykä ehkä tietää millä tuo olis voitu pitää ns.roskapönttö luokkana?
    Alku oli hieno,autoja paljon ja fiilis korkealla...sitten moni lopetti,kun ei ollut muuta kuin lajittelu ja eka kierroksella putoaminen reilusti nopeammalle.
     

Kerro tästä muillekin!