Alfa Romeo 156 millainen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja WBBC, 13.2.2019.

  1. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Tytär saa keväällä ajokortin, ja kävi mielessä jos ostaisi halvan kakkosauton kesäksi perheeseen.
    Onko nuo Alfat millaisia pommeja?
    Ihan hyvän näköisiä, ja melko sporttinen ohjaamokin näkyy olevan.

    https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/10240008
     
  2. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Ruoste ja sähköviat vaivaa, jos ei tykkää remppaa, jättäisin pois. Kivoja ajaa kun toimii, et jos löydät tiistai kappaleen niin...
     
    isalmela tykkää tästä.
  3. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Alfa-foorumilta voisi löytyä paremmin ihan oikeita kokemuksia ennakkoluulojen sijaan.

    Tuo Fiatin 1750-kuutionen bensamoottori on todella luja ja mukava kone kunhan ei venytä öljynvaihtoja yli 10-15000 km:n (mäntien öljyrenkaat on suunniteltu öljylle eikä pikitervalle). Alle 7 litran kulutuksista ei kannata edes haaveilla, sen verran kierrosluonteinen se on ja kovat nostajat eivät kestä superohuita öljyjä (5w40 ehdoton minimi). Auto voi kyllä opettaa nuoren tytön vaatimaan jatkossa ihan epärealistisia; joku uusi peruspomputin tuntuu tuon jälkeen nimittäin ihan samalta kuin työntäisi ostoskärryä lumessa. Varaosien saatavuus on hyvä ja varmaan pysyykin sellaisena kun kysyntä on jo laantumaan päin - ja ne osat ovat todella halpoja. Vertaistuki voi yllättää positiivisesti.
     
    riviera56 ja isalmela tykkäävät tästä.
  4. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    Kokemusta vain 2 kun vain 2 kaverilla ollut 156, kumpikaan ei toista osta, mutta voihan ne olla ollut maanantai kappaleita. https://www.gesu.fi/tyyppiviat/alfa-romeo/156 noi tyyppiviat on simmosia et kun netistä niitä etsii, niin niitä myös löytää, joka merkistä.
    hylkäysprosentti on keskimäärin ollut 46,2%.
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Yhdellä kaverilla ollut kaksi 156:sta ja yksi 166. Taisi kommentoida että 156 pitää olla kutosella (sillä oli molemmat nelosella että kaitpa tiesi mistä puhuu). Toinen sillä oli uudesta aika pitkään ja toinen käytettynä. Ei sillä mitään isoja murheita ollut niiden kanssa.

    Se facelift on ehkä yksi parhaimman näköisiä "tavallisia" Alfoja.
     
  6. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Halpojahan nuo eli jos perusasiat kuten jakopää/renkaat/kytkin/tuulilasi/katsastus ovat ok
    niin miksipä ei. Ainahan käytetyssä voi olla ties mitä, halvinta ei kannata ostaa kun se tulee
    loppupeleissä todennäköisesti kalliimmaksi, valitsee "hyvän" ja tinkaa hinnan kohdilleen
    kun ei nuo mitään ns. ensilähdön autoja markkinoilla ole, eli ostajan markkinat.
     
  7. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    En noita hylkäysprosentteja ihan kauheasti tuijottelisi. Ne tuppaa nousemaan autoilla jotka vaan kulkee ja kulkee eikä vaadi välitöntä korjaamista ajokauden aikana.
     
  8. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    V6 on toki hieno haluttu moottori ja melko vapaa tyyppivioista, mutta ei se ainkaan huoltamista helpota kun konehuone on täyteen sullottu ja painava. Nelosista taas kannattaa pysyä erossa JTS suoraruiskusta jos ei halua harrastaa, twinsparkit on ihan toimivia koneita.

    Kannattaa katsoa helmojen kunto takaoven kohdalla helman sisäpuolelta. Noissakin kuten monissa nykyautoissa näkyvät pellit on sinkittyjä mutta helmakotelot mätänee.

    Hammastankoja on alkanut vuotaa jo alle 200tkm. Joko ulos tai hyttiin. Takaiskareista lahoaa jousilautaset ja muutenkin iskaritornit korista, niin etu kuin taka. Etujousitus tuppaa narisemaan helposti. Etuvakaajan koripuslat väljistyy ja alkaa kolisemaan, vähän hankala vaihtaa raottamatta apurunkoa mutta onnistuu. Tai sitten vaan isoa ruuvia kumipuslaan..

    Lambdaliittimet konehuoneessa renaa ja samoin ovien sähköliittimet.

    Kuskin penkin sähkölämmitys harvemmin toimii vanhemmiten

    Takaovien ikkunahissit jumii, ainakin sähkökäyttöiset

    Tuulilasin pesunesteen täyttö on perseestä, samoin pohjamuovin alkuperäiset kiinnitysruuvit ja puskurien kiinnitykset.

    Ei noi nyt sinänsä sen kummempia ole kuin muutkaan 15 vuotta vanhat autot.. useimmiten auton hylkäämisen syy on korin mätäneminen. Tekniikka on toki kehittynyttä on koritietokoneet, automaatti-ilmastointi, sähköiset kaasuläpät ja laajakaista-lambdat sun muut.

    Onneksi noihin on oma softansa, multiecuscan. Helpottaa elämää.

    Itellä on juurikin JTS, joten vikakoodien putsaus ennen katsastusta on normisettiä. Muuten kaikki sähköt on kyl pelanneet.
     
  9. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    V6 oli parempi tossa autossa ajaa, nelonen vähän tunkkainen. V6 huoltaminen tosin on ihan oma taiteenlajinsa:eek:
     
  10. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Pohja pitää tarkastaa paremmin, kuin vain vilkaisemalla. On pinnoitettu massalla, joka piilottaa tilanteen alle aika tehokkaasti. Etupään nivelet, joita on paljon, kannattaa hankkia laadukkaina. JTS-koneet tykkää ilmoitella herkästi vikakoodeilla, ja katsastajat ei osaa päästömitata, TS-koneet on helpompia. Jakohihnan vaihtoa ei kannata lykätä neloskoneisissa.
     
  11. Catiska

    Catiska Gearhead

    Itselläni oli 156 V6 silloin kun nämä oli uusia. Mukava auto oli ajella ja ihan reipasluontoinen siihen aikaan.

    Myin sen pois ennen sytytystulppien ja jakohihnan vaihtoa. Itseasiassa tulpat olisi pitänyt vaihtaa 100tkm kohdalla mutta huollossa sanottiin että vaihdetaan ne sitten samalla kun 120tkm kohdalla nostetaan moottori pois jakohihnan vaihtoa varten.

    Sittemmin saivat kait kehitettyä jonkun erikoistyökalun jolla jakohihnan vaihto onnistui moottori paikoillaan.
     
  12. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Onpas ukoilla paljon tietoa kyseisestä katiskasta.
    Kiitos infosta.
    Täytyypä pitää nettiautoa silmällä, jos vaikka tuollaisen hankkisi.
    Tuo vihreä on aika makee väri Alfassa.

    Juu. Pitää nuo ruosteviat katsoa tarkkaan.
    Kuvissa kun kaikki ropposet näyttää usein kovin hyviltä.

    https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/9958141
     
    isalmela ja Pertti K tykkäävät tästä.
  13. jarona

    jarona Gearhead

    Tuossa WBBC:n linkittämässä autossahan ei ole 1750 TBI konetta.
    Taitaa olla 1,8 TP
     
  14. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    1750 TBI on uuden sukupolven mosa (159), tuo "1.8" on käsittääkseni sama 1747cc twincam mitä käytettiin 20 vuotta sitten mm. Mareassa ja Barchettassa.
     
  15. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Minä kehitin noita työkaluja kun tein jakopäähomman ja vaihdoin laatikon tollaseen. Pomolla oli pakkomielle että konetta ei saa nostaa pois vaihteistoineen niin käytettiin paljon enemmän aikaa työkalujen tekemiseen yms. muuhun turhaan pelleilyyn.

    Startin pultit ainakin oli aika kamalat irrottaa.
     
    fordgranada ja Catiska tykkäävät tästä.
  16. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Mulla ei oo isommin tietoo noista Alfoista, mutta jos just tota mallia haluu, niin tää vois olla ihan tosissaan hyvä yksilö: https://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/10214496
    On mun viime syksykesällä kuolleen kummisedän vanha. Koko ikänsä haaveili Alfasta, mutta eläkeikäseks asti joutui tyytymään fiateihin. Kun sit lopulta sai sellasen hankittua, piti tosiaankin kuin kipeetä sitäniin... On ruostesuojattu, mutta varmasti ei ruosteetsuojattu. Alfa seisoi aina suolakelit tallissa ja kummitädin skoda kuljetti kauppaan ym. Toki Alfakin oli koko ajan lähtövalmiina talvirenkaat alla ja muutaman viikon välein lämpimäks käyteltynä ja muutenkin silleen vanhankansan automiehen tarkkuudella ylläpidetty yksilö.
     
    Muokattu: 13.2.2019
    riviera56, Pertti K, caprice305 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  17. freetime-cruiser

    freetime-cruiser Double Gearhead

    Työkaveri on noita huoltanut silloin kun olivat "uusia", jakohihnan vaihdon kauhutarinoita en alkuun uskonut mutta tuollahan se jo mainittiinkin, ei oo ihan parin tunnin homma.
    Ja sitä hihnaa kun saa vaihtaa sitten suht usein...

    Saman konsernin isomman merkin osia myyn työkseni, ja Alfojen osiakin siinä sivussa tasaiseen tahtiin. Turhan usein kaupanteko vaan päättyy siihen kun kerron asiakkaalle osan hinnan. Nykyään toki osat tulee maailmalta edullisesti jos ei ole ihan pakko merkkiliikkeen palikoita saada.

    Ja jos ei muuta positiivista keksi ni onhan noikin Mopareita nykyään :D
     
  18. fenix

    fenix 3rd gear

    Duunikaveri osti uudehkona 2.5 V6 ja piti sitä n. 8v.
    Eli pääsin seuraamaan sitä taistoa melko läheltä.
    Ekat 3v. meni melko kivuttomasti, mutta sitä seurasi jatkuva rassaaminen.
    Moottori kesti, mutta manualivaihteistosta porsi laakeri 2 kertaa ja viimeisen kohdalla loppui huumori.
    Auto jäi seisomaan samoille teloille jossa se yhä on.
    Viimeiset vuodet oli jotakin korjaamista 3kk. välein.
    Mittarissa oli lopulta n. 200 00km.
     
    Muokattu: 14.2.2019
  19. Scuderia Gungko

    Scuderia Gungko 3rd gear

    Tuossa vielä aamulla myhäilin, että kutosessa noin varmaan juu. Koko päivä kuitenkin meni, että löysin sopivat kalut 1.8:n startin pulttien aukaisuun. No, onneksi on pienet kädet vaikka onkin iso pää!
     
    isalmela, sdfsd ja jarona tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!