alhaine öljynpaine

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pecu, 21.2.2004.

  1. pecu

    pecu 1st gear

    Tere.
    Ongelmana on 305-koneen alhaiset öljynpaineet lämpimänä. Koneessa 10W-30 öljyt. Kylmänän kun käynnistää paineita on 60, mutta kun öljyt tarpeeksi lämpiää tipahtaa ne välille 10-30. Itsellä ajatus että "vuotaa" laakereiden ja kaulojen välistä. Onko vaarallista ajella pienillä paineilla? kannattaisko laittaa jäykemmät öljyt?
     
  2. pöppe

    pöppe Gearhead

    sama juttu mulla -75 gran furyssa, paineet lämpimänä 10-20 teboilin 10/30w öljyillä. en tiedä sit onko öljyn merkillä väliä, mutta aikaisemmin ennen kuin vaihdoin öljyt+suodattimen ja öljypohjan niin koneessa bilteman halpikset 10/40w sisällä niin paineet 20-30 lämpimänä. mutta eikö tommonen 20-40 lämpösenä ja vaihde N tai P päällä ole aika lähellä totuutta ja koneenahan tossa plymarissa on 360 ja hieman kireempää nokkaa.
     
  3. rocketman

    rocketman Gearhead

    30 on aika luirua, mä käytän rempatuissakin moottoreissa yläviskona vähintään 40. Laita seuraavaksi esim joku 10w40 tai halpis synteettiset 5w50 - mobil1 markkinointikuluista on turha maksaa, varsinkaan vanhassa moottorissa.
     
  4. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Meinaatteko tyhjäkäynti paineita? Jos, niin ei noi mitenkään hälyyttävän alhaiset ole; ei se ton enempää tarvitse.
     
  5. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Niin eikös kilo ole vielä aivan normaali tyhjäkäynti paine.
     
  6. asspen

    asspen 1st gear

    Vuodelta 1974:

    318 ja 360;

    Operating pressure @ 2000 rpm
    30-80 psi

    Minimum pump pressure @ idle
    8 psi

    Pressure drop resulting from glocceg filter
    7-9 psi

    Eli, esim jos suodatin on vähänkin tukossa tai huono niin öljynpaine tyhjäkäynnillä voi tippua nollaan...

    Muistaakseni kun viimeksi ostin öljykellon niin siinä luki että palaa jos paine on alle 10 psi.

    Ja 1 psi oli siis 6.895 kPa
     
  7. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Entäs tuon vuoden B/RB lohkot?
     
  8. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Samaa luokkaa nekin. Tuli vaan tossa mieleen kun hiljattain pidetyssä popular hot roddingin Engine masters kisassa kolmanneks tulleessa mopsin isolohkossa käytettiin 20 PSI:n painetta, siis täyskaasulla dynomittauksissa. Sehän on ihan turhaa tehohukkaa sellanen yletön paineiden aikaansaanti.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Mopeman 2004-02-21 20:32 ]</font>
     
  9. rocketman

    rocketman Gearhead

    Tuollainen tehokisan dynorepäisyä varten rakennettu kone on tehty varmasti kaikki sisäiset häviöt minimoiden; moottorin pitkäikäisyydestä kun ei tarvitse murehtia.

    Mutta jos sulla on katumoottorissa täyskaasulla 20psi, niin on kyllä syytä huolestua :grin:
     
  10. asspen

    asspen 1st gear

    1974:

    400 2 ja 4 bbl, 440

    idle: väh 8 psi
    2000 rpm: 30-80 psi

    Jännää sinänsä että 1968 manuaalissa ohjearvo tyhjäkäynnin osalta on 20 psi.
     
  11. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    öööö... onkos toi 10 psi noin 1 bar?
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    No ei. PSI on paunaa / neliötuuma. Elikkä laskuhommiksi menee.
     
  13. asspen

    asspen 1st gear

    1 psi = 6,89476 kPa
    1 bar = 100 kPa

    ==>

    1 psi = 6.895 kPa = 0,06895 bar

    10 psi = 68.95 kPa = 0,6895 bar

    60 psi = 413,7 kPa = 4,137 bar

    Eikös tämä paine ole sitten ylipainetta verrattuna vallitsemaan ilmanpaineeseen eli absoluuttinen paine moottorin sisällä on mitattu paine + atm.



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: asspen 2004-02-22 08:40 ]</font>
     
  14. pecu

    pecu 1st gear

    Kun kone kunnolla lämmenny pykälä päällä paineet tyhjäkäynnillä lähentelee nollaa! olisko öljylaadun vaihto??

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: pecu 2004-02-22 13:32 ]</font>
     
  15. tapio

    tapio Gearhead

    Tarkistaisin vielä ulkopuolisella, luotettavalla öljynpainemittarilla paineet ennen hötkyilyä. Joskus auton omat mittarit näyttävät mitä sattuu: paineputkessa saattaa olla roskaa/tukkeumia, mittarin kalibrointi pielessä etc.

    Jos paineet ovat todella alhaalla, niin taitaa olla remontti edessä: laakerien vaihto, öljypumpun vaihto jne.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tapio 2004-02-24 09:48 ]</font>
     
  16. ChevCamino

    ChevCamino 1st gear

    Juu älä ny hötkyile!!
     
  17. Fireball

    Fireball Gearhead

    Semmosta oon viisailta kuullu/lukenu että nyrkkisääntönä 10psi per 1000 rpm olisi suotavaa löytymän painehia.
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Joo, sen laakerin kantokyky riippuu myös tosta paineesta. Aika pienet on hyödyt jos pudottaa paineita hevosvoimien toivossa (olisko max 0,5 hp), koneen käyttöikä ainakin lyhenee huomattavasti.
     
  19. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ei se hyöty ihan pienikään ole kunhan ollaan vielä sellasella alueella, että kalvo pitää. Mutta tavallisen ihmisen silti tarpeetonta sen kanssa ruveta pelleilemään lisätehon toivossa, toi 10 psi per tuhat kierrosta on ainakin riittävästi ja ihan hyvä nyrkkisääntö.
     

Kerro tästä muillekin!