Alipainesäätimen kalvo puhki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja MGB GT V8, 9.9.2009.

  1. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Virranjakajan kyljessä oleva SU HIF6 kaasuttimen alipainesäätimen kalvon uusinta / korjaus? Tätä ei enää valmisteta, eikä myynnissä ole kesällä netissä näkynyt. Korvaava uusi "sinneppäin alipainesäädin" tuski käy, koska moottoritilavuus on eri ja sisällä oleva vastapainejousi on eri.
    Korjaus olisi aika simppeli eli säätimen saa nätisti puukonkärjellä kiertäen metallin reunasta auki. Kasaaminen menee tiiviiksi pikaliimalla ja metallireunan naputellen.

    Kalvo näkyy olevan jotain "mustaa guttaperkaa" ehkä kumitettua, samantapaista kuin kaiuttimien kalvo. Paksu vinyyli ei toiminut kuin hetken, ilmeisesti venyy lämmetessä tai ei kestä bensahuuruja imuletkusta?

    Mikä materiaali sopii kalvoksi?
    - lähes venymätöntä / tai jäykähköä täysin palautuvaa
    (tarvinnee tukikudoksen)
    - ei reagoi bensaan
    - ilmatiivistä

    Miten dragon ja muut purjemateriaalit esim. kevlar?
     
  2. PauliP

    PauliP 1st gear

    Myydäänkö jotain suunnilleen samankokoista ja samantyyppistä alipainesäädintä? Jos sellaisesta ottaisi kalvon niin voisi kestää. Jos kyseessä on kaasarin säädin, niin esim. Hygrade:lla on kirja jossa on kuvat säätimistä. Varaosaliikkeellä voisi olla kirja josta tutkia.
     
  3. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Monessa kalvohommassa on ollut apuna esim. Korjakumista saatava bensapumpunkalvokumi. Kestää lämpöö ja kaikki huurut/nesteet mitä autoissa tarvii kestää. Siitä seppäsin mm. dieselin hukkaportin kalvon ja toisaalta glykolilla toimivan bensanpainemittarin, amerikaksi "isolator".
    Halpaa ja hyvää :wink:
     
  4. SamiL

    SamiL Gearhead

    Etolasta (tai siis nykyisin Etrasta) olen ostanut metritavarana bensapumpunkalvoa ja korjannut sillä Corollan alipainesäätimen.
     
  5. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Väärä materiaali

    Ostin Etrasta bensakalvonpumpun kalvoa palan.
    10cm ympyrä paksuus 1mm (kysyin ennakkoon ja piti olla metritavaraa, mutta ei kuulemma ohuempaa sekään) maksoi 5€.
    Laitoin paikalleen ja on ilmatiivis. Kalvo reunapinnoilta pikaliimalla, metallien taivutus puristukseen ja tiivistys ulkopuolelta epoksilla. Taipuminen onkin eri juttu. Arviosta 10kg työntö virranjakajan puoleisesta tangosta ja samanaikainen imu siirtää kalvoa 5mm, imu ei jaksa yhtään.

    Ohjeen antajalla toimi eli kalvo on liian paksua, kokeilen jotain ohuempaa.
    Samalla selvisi että kokeilemani vinyyli oli muuttunut ilmaa läpäiseväksi eli muuten hyvä, mutta moottorin puolelta oli pelkkä kudos jäljellä 2kk ajon jäkeen.

    Jos joku tietää jonkun muun sopivan kalvon materiaalin niin kirjatkaa tähän!

    Miten olisi mahdollista vaihtaa systeemiä tuolta toisesta topiikista lainaten:
    "Säädettävä alipainekello on hyvä idea. Säädä perus- ja mekaaniset ennakot kuten aiemminkin ilman alipainekelloa, sitten maksimi alipaine-ennakot, mitä kone kestää rytkyttämättä. Jos kone epäröi tai kakistelee osakaasulla kruisatessa, niin alipaine-ennakkoa vähän pienemmälle.

    Ja se letku siihen manifold vacuum -porttiin, kuten edellä mainittiinkin."

    Voiko tuon ympätä Roverin V8 3,5:seen? Eli hommaisin jostain alipainesäätimen jonka modaisin virranjakajaan (ilmeisesti Lucas jossa on jotain keskipakosäätimiä)?
     
  6. AVRO

    AVRO Gearhead

    Korjasin entiseen mobiilin (Classic Range) alipainekellon kalvon myrkynkestävästä kumihanskasta leikatulla palasella. Semmosta vihreetä hieman paksumpaa kumia joka silti aika joustavaa, toisella puolella jonkinmoinen kudos/harsokangas.
    Tämä oli väliaikaisviritys joka korjasi auton käyttäytymistä, eikä se uus orkkiskello sitten eronnut käytökseltään juuri mitenkään tästä korjatusta.

    Tässäkin alkuperäiskalvo oli semmosta kaiutinkalvon tapaista kamaa.
    En nyt muista kuinka kauan ajoin kumihanskalla... :cry:
     
  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Re: Väärä materiaali

    Ihan kuin kalvo olisi pingotettu liian tiukalle? Senhän ei kuulukaan juuri venyä, vaan se jätetään vähän "pussille" ja jousi toimii sitten vastuksena alipainetta vastaan.
     

Kerro tästä muillekin!