Alipainetoiminen pyyhkijänmoottori (Trico)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Lisälaitteet ja -varusteet', aloittaja koni, 21.11.2002.

  1. koni

    koni 1st gear

    Onko jollain tietoa saako näihin kokkareisiin korjaussarjoja? Tehdaskorjattuja on kuulemma ainakin tarjolla, mutta onko joku törmännyt Suomalaiseen firmaan joka näitä myyt?
    Oma on hiukan heikossa hapessa ja olisi kiva saada toimimaan ensi kesää silmälläpitäen!
     
  2. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    kuullostas samalta merkiltä joka teki noi alipaine pyykijät rambleriinkin. mulla on ko. moottoreita tusina. tuu hakeen pari ja kokeile jos pitää paineet.
     
  3. koni

    koni 1st gear

    Joo, trico on tehnyt melkein kaikkiin jenkkeihin pyykijänmoottorit. Ovat sisuskaluiltaan melko pitkälti aina samanlaisia. Päälipuolella on joskus pieniä eroja.
    Eli ainakin varaosana saattaa olla arvokkaita minulle jos ei suoralta kädeltä ole toimivia!

    BTW: AMC on kaiketi käyttänyt alipainetoimisia pyyhkijöitä joissakin (en tiedä tarkimmin missä, ehkä Jeep tms.) vehkeissään vielä niinkin myöhään kuin 1975! Mikä ei silti mielestäni ole miinus, koska ovat äärettömän toimintavarmat olosuhteista riippumatta.

    Tulen hakemaan. Kiitos jo etukäteen.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: koni 2002-11-22 14:15 ]</font>
     
  4. fisu

    fisu Gearhead

    yep, oli taannoin -64 classic kuutosella ja manuaalilla, sai kummasti lisää vipinää pyyhkijöihin kun heitti 2:n silmään ja laski moottorijarrutukselle jossain 80: nopeudessa, ei tainnut olla systeemi ihan tikissään :wink:
     
  5. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Kyllä se on toiminut ihan oikein, moottorijarrutuksessa se on nopeampi, en muista tarkkaan miten ne letkut menevät mutta sytytyksen alipaineletku taitaa olla samassa pumpussa.
     
  6. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    Joo AMC kustannustehokkaana merkkinä tietty käytti niitä niin pitkälle kun mahollista. nehän kato vei vähemmän bensaa (ei tarvii sähköä/akku ei tarvii latausta) ja alipainemoottori ei tarviinnut 'kalliita' sähköhäkkyröitä. efficient, cheap to build and reliable. oli muistaakseni mainoksessa mainitut hehkutussanat.

    mullakin oli horneteissa muistaakseni kolmessa noi alipainella ja yhessä lisävaruste sähkösellä.

    Ite en koskaan jaksanut noita alipainemoottoreita tutkia, ne kun on niin tarkkoja alipainevuotojen kanssa ja mulla ei ollut ehjää katkasijaa (ainakin omissa ollut se yleisin ongelma, moottori ehjä, katkasija vuotaa). Olishan tollasen voinut väsätä, mut 'kauhee vaiva'. Sähköset pyyhkii ihan riittävästi mun miinaan..
     

Kerro tästä muillekin!