Aloittelija opiskelee - 77 Lincolnin tavoille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja isalmela, 11.6.2017.

  1. f34

    f34 Double Gearhead

    Motonetistä ostettuna ihan tökerösti tehty. Surkea valujälki ja eristysmuovi ei pysy paikoillaan.
    Biltemasta ostettuna, yllätys, on paljon parempi viimeistely ja vastaava eristemuovi pysyy paikoillaan ja toimii hyvin.
     
    passerby tykkää tästä.
  2. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mulla ei jostain syystä mitä en ollenkaan muista, sopinut olemaan tai ei mahtunut pellin alle tms, vaikka tuntuu omituiselta että näin olisi. Jotain siinä oli mikä teki mahottomaksi. Palautin jopa kauppaan.
     
  3. f34

    f34 Double Gearhead

    Se on tehty miinusnavalle eli plusnapaan liian pieni.
    Ja vaatii kaapelin liittämiseen vähän värkkäystä.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No juu miinukseen tietty, mutta mitä se oli se ropleema.... pitäskö ostaa uudestaan :rotfl:
     
    passerby tykkää tästä.
  5. passerby

    passerby Gearhead

    Hieno Lincolni kyllä :odcool: Minkäslaisia muita ajoneuvoja löytyy, muita jenkkejä?
     
  6. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kiitoksia! No ei sitä meidän perheestä löydy enää kuin arkiauto Audi. Ennen tykkäsin hirveästi moottoripyöristä ja reissaamisesta, vaan selkävaivat laittoi vaihtamaan tänä kesänä pyörän Lincolniin. Totutellessa mennyt, kun 10 vuotta vanha ehyt pyörä vaihtui 40 vuotta vanhaan autoon. Tästä foorumista on ollut älyttömän paljon hyötyä, kun olen pikku hiljaa opiskellut vanhan jenkkiauton temppuja!
     
    vellu61 ja passerby tykkäävät tästä.
  7. passerby

    passerby Gearhead

    Mä koitan sinnikkäästi pitääkahta jenkkiä vaikka kovasti ne vastustelee... 94 caprice ja 80 Scottsdale pikappi.. Tai oikeestaan Caprice vastustaa enempi kun siinä on kaikki sähköhärpäkkeet ja ties mitkä ja Scotissa simppeli perustekniikka.. siitä kyl hävis vastikään iso osa valoista. Mikälie maavika, ei ole ehtiny tutkia.
     
  8. isalmela

    isalmela Gearhead

    Joo minä olen tässä kesän aikana miettinyt että olisiko pitänyt laittaa uudempi harrasteauto, kun tässä on kuitenkin pikku näperrettävää piisannut. Toisaalta kaikki on ollut korjattavissa ilman tietokonetta, kun on vain alkanut äheltämään! Kaikkein varmin peli olisi varmaan kuutosen koneella oleva Dart tms, toisaalta Lincolnin kyyti on aivan vertaansa vailla :rolleyes:
     
  9. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Kyllä nämä vanhat autot vaan antaa elämyksiä ihan erilailla ku uudemmat. Tietty poikkeuksiakin löytyy. Ite tykkään just yksinkertaisista tekniikoista, aikaa ilman tietokoneita. Meilläki ku löytyy vähä joka lähtöön noita rotteloita, ni jokainen niistä on kyllä niin erilainen ajella.

    -paloauto on niin karkea työkalu, raskas ajaa, iso, kömpelö, hidas, äänekäs mutta sitte samalla kertaa niin hauska ettei sillä voi vakavalla namalla edes ajella. Ja ei näytä kanssa-autoilijatkaan pystyvän pitää aina pokerinaamaansa. :D
    -paroni on pieni, kevyt ja riski ku piru kulkemaan. Makia ajaa pitkää pätkää sillä ku siinä saa ylivoimaisesti parhaan ajoasennon..
    -Craisu wanhus on sitte ihan omaa luokkaansa. Aikamatkailua parhaimmillaan, ajoasento näin pitkälle rassaa pitemmillä matkoilla mut muuten menee mahtavasti. Herättää ihmisissä ihan helvetisti kiinnostusta ja joka paikassa missä käy, ni aina on joku kyselemässä autosta.. :)
    -jeeppi on sitte kyllä arkiautona helevetin hyvä. Pelaa ku junan vessa, on kohtuu mukava ajella, sopivan kokonen pyöritellä kaupungissaki. Talvella ei tarvii ku painaa menee. Mitä paskempi keli ni sitä enempi tulee muut perse edellä vastaan. :D

    Ukolla on sitte vanha -86 Hiace joka antaa omalla karulla tavallansa myös ajoelämyksiä. Siinä parasta on just se ettei siinä ole mitään ylimääräistä. Ja on todella varma tekniikaltansa.

    Sillä on toinen auto sitten -94 C-mersu, 2L tiisselillä. Siitä en tykkää yhtään. Se on epämukava ajaa, jotenki niin herkkä ajotuntumaltaan, se ei kule mihinkään, penkit on ihan perseestä. Jokainen reissu sillä aiheuttaa mulle ahistusta ja roadragea pukkaa välittömästi. Nykyään vältän sillä ajamisia, otan hiacen ennemmin.
    Ainut hyvä siinä on että tuntuu olevan aika varma liikkumaan. Muutamia kalliita tukivarsia yms puslia siihen on jouduttu laittaa mut muuten vaatinu vaan tiisseliä tankkiinsa..

    Anteeksi offtopic.. :oops:
     
    isalmela tykkää tästä.
  10. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tämän paremmin ei voi aiheeseen osua, mainiota pohdintaa!
     
  11. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Aika hyvä "fleet", vähän jotakin joka päivälle. Ehkä mersun tilalle joku hulvaton "hot hatch"? Nekin on hassuja, pienillä ylläpitokuluilla.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. isalmela

    isalmela Gearhead

    No sinne se jäi Lincoln talvisäilytykseen. Olipa hienoa kalustoa, mm. Lincoln Mark V, hieno 70/80-luvun Trans am ja yksi valtionmiestason jenkkilavavehje samassa hallissa:cool:
     
    passerby tykkää tästä.
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tossa tuli nyt semmosia vähällä käytöllä ja paljon seisoneen auton vikoja. Sanosin että säännöllisellä käytöllä ja vastaavalla määrällä ropaamista saa parissa vuodessa ihan luotettavan pelin. Eli kahta ajotuntia kohden kaksi tuntia huoltoa ja korjausta.
     
    Jussi289, isalmela ja Karpov tykkäävät tästä.
  14. isalmela

    isalmela Gearhead

    Juuri näin ;)
     
  15. isalmela

    isalmela Gearhead

    Taitaa tulla pitkä talvi :( Lincoln on ollut puolitoista viikkoa talvisäilytyksessä, ja nyt jo vituttaa. Tekisi mieli lähteä purkamaan valokatkaisijaa, mutta auto on 35 km päässä teollisuushallissa, eihän sinne pääse rassaamaan autoa. Täytyy kyllä jossain vaiheessa kysyä, saisiko autoa käydä rassaamassa joskus arkipäivänä kun työntekijät ovat paikalla. Onneksi oli eilen jenkkiautokerholla saunailta, niin sain vertaistukea ;)
     
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tulipa yhtäkkiä mieleen. Onko tuossa Lincolnin kaasarissa joku venttiili tms joka estää bensaa valumasta takaisin tankkiin päin, kun auto ei käy? Jos auto seisoo yön yli, niin saa startata kolme kertaa että lähtee käyntiin. Sen jälkeen lähtee käyntiin heti, kun vähän avainta näyttää :cool: Tuntuu että bensalinja tyhjenee yön aikana. Onko minkälainen homma tutkia ja korjata?
     
  17. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Lähtee kumminkin heti käyntiin? Että ei ole kaasari kumminkaan tyhjä? Enpä osaa neuvoa. Mutta kyllä kai bensapumpun pitäisi takaisin valuminen estää. Toisaalta luulisi että jos kaasari on kuitenkin täynnä, niin sillä pysyisi niin kauan käynnissä että ehtii linjan pumpata täyteen. Ettei ole jotain muuta kylmäkäyntihäikkää?

    Olssia saa pidemmän seisonnan jälkeen sahata aika pitkään kun kaasari on haihtunut(?) tyhjäksi. Mutta sitten kun lähtee niin jää kyllä käyntiin. Ja vaatii pidemmän seisonnan kuin yön yli enen kuin ominaisuus tulee esille, mitä viileämpää niin sen pidemmän. "Ratkaisin" tuon silleen että laitoin bensalinjaan perämoottorin primeripumpun, sellaisen "verenpainemittarin pumpun". Sillä kun pumppailee kaasarin täyteen niin lähtee heti.
     
    Muokattu: 12.11.2017
  18. isalmela

    isalmela Gearhead

    Minäpä vähän tarkennan. Rituaalit ovat tosiaan ihan samat joka aamu. Kolme kaasupolkimen painallusta ohjekirjan ohjeen mukaan. Sen jälkeen muutaman sekunnin starttaus , ei yritäkään käyntiin. Toinen muutaman sekunnin starttaus, ei lupaa yhtään. Kolmannella starttauksella lähtee aina käyntiin, käy hyvin ja pysyy käynnissä. Tämä jälkeen lähtee nätisti käyntiin koko päivän. Työpäivän jälkeen (7-8 h) voi joutua starttaamaan pari kertaa.
     
  19. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    OK, no sitten on kaasarikin tyhjä, se nyt ei pitäisi ainakaan päästä tankkiin takaisin livahtamaan. Eli ihan sama homma kuin minulla, mutta tapahtuu lyhyemmässä ajassa.

    Entäs jos teet silleen että pistät auton tänään käyntiin, mutta et käytä lämpimäksi vaan sammutat saman tien. Onko samat temput huomenna? Jos on, niin bensa vuotaa johonkin, jos ei niin kysymys haihtumisesta. Luulisin.
     
  20. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ok kiitos. Pitääpä tutkia kun pääsee käymään tuolla talvisäilytys hallilla
     

Kerro tästä muillekin!