Aloittelija opiskelee - 77 Lincolnin tavoille

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja isalmela, 11.6.2017.

  1. isalmela

    isalmela Gearhead

    Ruotsista purkaamolta tuli alipainesäiliö. Säiliö näytti ehyeltä, mutta oli väärää mallia.

    [​IMG]

    Mulla on autossa tuommoinen alemman kuvan mukainen järjestelmä, jonka säiliössä on kaksi letkuliitintä (reservoir vacuum ja check valve). Ruotsista tulleessa säiliössä on yksi liitin, reservoir vacuum.

    Päivän typerä kysymys tietomiehille: ovatko nuo molemmat säiliöt sisältä "tyhjää täynnä" ? Eli voisiko tuohon Ruotsin säiliöön vaihtaa vain liittimen ja saada toimivan säiliön? Miten tuommoinen vaihto onnistuisi, onko kokemuksia? Kiitos jälleen kaikille jotka jaksoivat lukea tämän älyttömän pitkän viestin :)
     
  2. isalmela

    isalmela Gearhead

    Jatkoa edelliseen. Purkaamolta tuli vastine reklamaatioon. Kuka ymmärtää niin hyvin ruotsia, että älyää mitä tuo 3-vägskoppling voi käytännössä tarkoittaa?

    "Beklagar det blev fel. Tyvärr har vi inga andra att erbjuda i dagsläget.

    Dock så bör det funka med den vi skickade om man monterar en ”3-vägs” koppling precis vid anslutningen.
    Annars får du såklart returnera delen till oss."

    Tuoko voisi toimia, jos siihen löytäisi jostain tuommoisen liitoskappaleen?
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    T-haaraa ymmärrän tuon tarkoittavan, eli saat sillä 2 letkua samaan lähtöön.
     
    isalmela tykkää tästä.
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Luulisi toimivan jos vanhassakin ne 2 erillistä liitintä menee samaan tilaan. Olikos se vanha jo niin sökö että sinne raaskii kurkata sisälle?
     
  5. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Ei siellä sisällä varmaan mitään ole.
    T-haaralla ja vaikka pissapoikaan tarkotetulla takaiskuvenalla sais siitä ykslähtösestä tehtyä vastaavan ku toi kaksputkinen.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kävin ostamassa sekalaisia letkun pätkiä, t-haaroja ja klemmareita. Katsotaan mitä tapahtuu kun ehdin perehtymään asiaan lähiaikoina :rolleyes:
     
  7. isalmela

    isalmela Gearhead

    Meinaat että pelkkä t-haara ei riitä? Takaisku tulisi siis säiliön ja t-haaran väliin? Perkele ku ei näistä tajua mitään :(
     
  8. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Eiku siihen imupuolelle se takaisku. Eli imusarjaan menevään letkuun.
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ettei alipaine karkaa imusarjaan takaisin. Semmoinenhan siinä todennäköisesti jo on?
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Noi kaks systeemiä on varmaan sen liitoskappaleen osalta sillai erilaisia, et siinä toisessa ei varmaan ole erillistä takaiskua. Siksi se on joko testattava tai lisättävä suosiolla.
     
    isalmela ja Pertti K tykkäävät tästä.
  11. TransSami

    TransSami Gearhead

    Tuo kaksiletkuisen kuvassa oleva Check valve on juuri se takaisku, varmaan jotenkin sisäänrakennettu siihen pyttyyn.

    Eli just noin kun Jussi289 sanoi, takaisku ennen t-kappaletta. Ja takaisku niin päin että imusarjan alipaine pääsee pyttyyn muttei takaisin imusarjan suuntaan... :odcool:
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ainiin te kattelitte oikein kuvia. Pilaa hyvän arvailun. :soosoo:
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  13. TransSami

    TransSami Gearhead

    Sori... :odoops:


    :odcool:
     
  14. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kiitoksia kaikille neuvoista, periaate on nyt selvillä. Katsoin tuota säiliötä. Käytännössä mahdotonta vaihtaa tuo liitin vanhasta säiliöstä, liittimen pohja on säiliön sisällä ja juotokset ulkopuolella. Vannoutunut pussihousu kuten minä meinaa ahdistua, kun ajattelee kokoelmaa letkunpätkiä, venttiiliä ja t-haaraa noin näkyvällä paikalla. Ei taida muukaan auttaa, ei tunnu aivan helposti oikeaa säiliötä löytyvän. No, kai tämä on osa harrastusta :cool:
     
  15. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Onko siinä vanhassa säiliössä mitään varaosanumeroita? Useempi kuva vähä eri puolilta pönttöä ja mittoja jos sais ni voisin alkaa ettii aikani kuluksi sitä sulle..
     
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Kiitoksia, mukava kuulla että asevelihenkeä löytyy! En ole löytänyt tuosta mitään numeroita, mutta minäpä katson vielä kerran kun tämä vauvaperhearki joskus helpottaa ;)
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Musta t-haara hukkuu kyl siihen pöntön viereen ihan hyvin luulen, laittaa viel sillai T- jalkaosa sivullepäin. Josta sitten se letku imusarjaan ja sen sinnepäähän voi jemmata sen takaiskun. Ei se tartte olla pöntön vieressä näkyvillä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  18. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Molemmista pöntöistä ne liitinpuolen kannet irti sievästi leikkaamalla. Ja juottaa tai tigillä vetää sitte vanhan kannen kiinni uuteen pönttöön. Ei kyllä hajuakaan onko edes mahollista ja kuinka ohutta peltiä se sitten on.. :rolleyes:
     
  19. isalmela

    isalmela Gearhead

    Niinpähän se koitti semmonenkin päivä kun Lincolnista ei kuulu alipainevuodon pihinää!!! Kiitoksia kaikille neuvoista, eikä asennuskaan ole niin susiruma kuin voisi kuvitella :D
     
    cdv70, riviera56, Pertti K ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  20. isalmela

    isalmela Gearhead

    Edelliset omistajat on joskus paikkamaalanneet takaluukun reiän seutuja valkoisella maalilla, ja roiskeita on riittävästi. Maali lähti tiivisteestä liuotinpesulla, mutta takavalorampin päällä oleva musta muovi on vaikeampi saada puhtaaksi. Ihan ohut maalinpöly lähti kynsilakanpoistoaineella, mutta paksumpi maalikerros ei. Puukon kärjellä raaputus naarmuttaa muovia. Onko ideoita, millä maalin saisi pois niin ettei muovi ala sulamaan?
     

Kerro tästä muillekin!