Alu vai valulohko ahdettuun?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja JukkaK, 1.6.2009.

  1. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Kumpiko olisi parempi vaihtoehto jos puhutaan että moottorista otetaan kahdella ahtimella siinä 7-800 hepoa pihalle moottoritehoja? Kyseessä siis chevyn 350 kokoiset pikkulohkot. Ajatuksena oli ostaa LS1 moottori ja siitä tehdä kyseinen moottori mutta tarjonta heikko ja hinta on kova... pelkkiä lohkoja/alakertoja ei näy olevan myytävänä missään.

    Mites sit tommonen valulohko, osaako joku arvioida paljon tommonen painaa ilman apulaitteita alumiinikansilla noin suunnilleen? Ja onko näissä lohkoissa (Kestävyys)eroja eri vuosimallien suhteen?

    Moottori olisi tulossa 700 sarjalaiseen bemariin johon on saanut 5.0L alumiini V12 moottoria jota siis käytän projektissa vertailumoottorina.
     
  2. Joller

    Joller 1st gear

    Selaa tuolla yleistä rakentelusta osiossa topiccia "voiman haku" ja osallistu keskusteluun siellä on jo hieman mietiskelty noita kaikenmaailman lohko optioita ym..
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Kyllä mä tuohon ottaisin Dartin Little M:n lohkon niin siinä on kestävyys ikään kuin taattu...
    Akseliksi ja veiveiksi sitten jotain laatukamaa tuollaisille tehotavoitteille,ei scattia tai eaglea...
     
  4. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Kerroppas mistä tuollaista dartin lohkoa saa? summittia jonkun verran selanneena ja us parts selattu läpikotaisin :rotfl:
     
  5. kime2

    kime2 Gearhead

    Soitapa Racers Placeen,siellä pitäis olla hyllyssä hiukan pienemmille tehoille tarkoitettu SHP-lohko(riittäisköhän se sulle?) mut hommaa sulle kyllä Little M:nkin!
     
  6. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Joo katsoin tuolta valmistajan sivuilta, toi little M saattas olla parempi vaihtoehto eikä pahan hintainenkaan toisaalta. Mutta nyt kun aloin haaveilemaan näistä aftermarket lohkoista nousi tehotavoitekkin heti nelinumeroiseksi :lol:
     
  7. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Näinkö on? Eli että ei ole tarjolla, vaikka vanhimmat LS1-moottorit ovat jo 12 vuotta vanhoja.

    Alumiini-LS1-lohko kyllä kestää noi tehot ja vakiokampuraakin kestää, mutta männät ja kiertokanget menee tietysti vaihtoon. Vakiokansia ei tarvitsisi vaihtaa noihin tehoihin jos ahtopaineita on tarpeeksi. ARPin tauhkaa ja muuta tarpeellista kuvittelisin löytyvän aika kilpailukykyiseen hintaan (vs. perinteinen pikkulohko).

    Asiaa voi lähestyä myös toisesta suunnasta, eli paljonko olit varannut budjettiin? Siitä sitten vaan vähentämään lohkon ja takokamojen ja kansien ja muitten moottorin sisäisten osien hintaa ja perään moottorinohjaus, suuttimet, ahdinsatsi, välijäähdyttimet jne.

    Ei millään pahalla, mutta jos käytetyt LS1:set tuntuvat kalliilta ja 800 heppaa on hakusessa, niin ehkä kannattaisi miettiä jotain muuta tapaa saada 700-800 kaakkia kuin ahdettu jenkki(pikkulohko)kasi. Supran kuutonen kenties? :)
     
  8. JukkaK

    JukkaK 1st gear

    Nojoo tuo että ovat kalliita oli ehkä ajattelematon heitto, yritin siis kertoa sillä sitä että turhaan ostaa koko konetta jos siitä ei tarvitse kuin pelkän lohkon. Pudjettina on taivas rajana, tosin järjen kanssa. Ei nyt olla tekemässä mitään viimesen päälle billettimoottoria.

    Kestääkö tosiaan vakio kampura nuo tehot? Mihis asti tommonen kone vakiona kiertää?

    Supran eikä nipponien eikä myöskään bemarien koneet tule nyt kysymykseen, kartan jopa vähän tuota bemarin 4 litrasta V8 moottoria :rotfl:
     
  9. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

  10. JukkaK

    JukkaK 1st gear

  11. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Tää ajattelu ei ole ollenkaan epätavallista. Just noin asia pitää miettiä.

    Heitänpä tällaisen haasteen:

    Ei ole olemassa ainuttakaan pikkulohkoa, joka kestäisi ahdettuna 800 kaakin tehoja

    Jos olen väärässä, niin siinäpä sinulle halpa aihio. Niin ja ne jotka naureskelee LS9:stä pitäkööt moottorin itsellään.

    Vakiosta LS1:stä käsittääkseni lohko ja kampura ja kannet on ihan ookoo noille tehoille. Ahtopaineet ei saa nousta 18 lbs yli, mutta et sä sellaisia noilla tehotavoitteilla tarvitsekaan.

    Vakiona LS1 punaraja on muistaakseni 6100, vähän tiukemmassa eli LS6:ssa se on 6700 ja ja LS7:ssa 7100. Ei toi venttiilokoneisto tule olemaan ongelma.

    Veikkaisin että teet miten tahansa (pikkulohkolla), niin kymppitonni siihen menee kaikenkaikkiaan. Noin hatusta vedettynä.
     
  12. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Vortec 6.0 eli LQ4 tuttavallisemmin, löytyy mm 2000-luvun pickupeista, kuuluu LSx-perheeseen. Ihan yleisesti kestää vakiolohko ja kampura +1000 kaakkia. Ruotsissa on yks heppu jolla vakio lohko, vakio valukampura ja portatut vakiokannet, ahdettu yhdellä 91,5mm turbolla, käy etanolilla = 1360hp.
     
  13. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Jep ja lienkkirenkaat koneistettu lohkoon ja kansiin että varmasti kestää, kuten hyvin tiedät. :)

    Novahan se oli, eikös vaan?
     
  14. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Sehän on selvä...vanha valurauta keksintö 50 luvulta varmasti parempi kuin LSx konsepti.. :odroll:
     
  15. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Sitä paremmuuttakin toki voi määritellä monella eri tavalla. Yks pointti on sekin, että noita LSx motteja ja niiden osia ei vielä kasva varsinaisesti puissa, leetukan perinteisen pikkulohkon kanssa asia on toisin. Siihen löytyy osaa myös hätätilanteessa täältä Suomesta vähän minkälaista hyvänsä, lähtien ihan yksinkertaisista tiivisteistä sun muista. Sit ainakin mussa aina herättää pientä hämmennystä noi tehonkestot, oon aika lailla varma, että niitä on satu rikki pienemmiläkin tehoilla kuin 1300 heppaa. Et välttämättä en aina ottais esimerkiks jotain yksittäistapauksia mitä joku jossain on tehnyt, niistä kyllä löytyy esimerkkejä noista vanhoista normilohkoistakin, mut tokkopa niille kukaan takuuta antaa. Puhumattakaan niistä oppirahoista ja kantapään kolhimisista joilla sinne asti on päästy. Mä väittäisin, että netistä kattomalla noi kaikki asiat tuntuu vähän turhan helpolta, käytäntö arkimaailman murheineen voi olla jotain ihan muuta ja noista eksperimenteistä saattaa loppupelissä tulla hyvinkin arvokkaita.
     
  16. valiant65

    valiant65 Gearhead

    Joo kansitiivistys on noissa avainsana kun ohutvaluiset kannet tahtoo joustaa. Semmoset erikoisliekkirenkaathan ruotsinpojat lähetti mullekin, nyt vaan pitäs keksiä kuka osaa ne asentaa lohkoon... Nehän muuten koneistetaan tosiaan vaan lohkoon, kansiin ei tehdä mitään.
     
  17. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Ai joo, niin olikin eli vain lohkoon.

    Kyllä ne paksuvaluisemmatkin kannet valitettavasti joustaa mutta onneksi tuo liekkirenkaan käyttö ilmeisesti auttaa tiivistyksessä.
     
  18. partel

    partel 1st gear

  19. plosil-1

    plosil-1 3rd gear

    Lapuan hiomopalvelu koneistaa ja tekee niitä (ei pianolankajuttuja) vaan paine-astiateräksestä tehdyt 2-harjaiset liekkirenkaat. niitä tehty mm. vetotraktoreihin, Bemareihin, omaan skeidaan ym... ja toimii...
     
  20. Rässi66

    Rässi66 3rd gear

    Vai oisko se Suomen Hiomopalvelu, Lapua?
     

Kerro tästä muillekin!