Alumiini listojen kiillotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja poika perämetsästä, 6.2.2014.

  1. Onko hyviä ohjeita millä ja miten saisi kylkilistat kiiltämään.Kokeilin Mothersia ja karhunkieltä mutta pysyykö kiilto?
    Entä lumppulaikka?
    Tiedän että eloksoidut listat pitää pinnoittaa mutta nämä ei ole eloksoituja.
    -60 luvun Jenkkiauto kyseessä
     
  2. Make.S

    Make.S Gearhead

    Lumppulaikalla, karkealla ja hienolla hiomatahnalla oon ite osia kiilloitellut.
     
  3. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Ja lopuksi joku hyvä vaha päälle, niin pysyy paremmin kiiltävänä.
    Ja kun ne on kerran kiilloittanut kunnolla, niin seuraavan kerran on helppo kiilloittaa paljon pienemmällä vaivalla jos tarvetta ilmenee.
     
  4. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Auttaa myös kestoon kun kiillotetun alumiinin pyyhkäsee sinolilla tai muulla vahvalla etanolilla.
     
  5. SamiL

    SamiL Gearhead

    Rautakaupasta pitäisi löytyä sarja, jossa on porakoneeseen kiinnitettävät kangas- ja vilttilaikat sekä hiomavahaa. Sillä olen kiillottanut esim. Checkerin alumiiniset ikkunankehykset. Kokeilin näillä, josko tavalliseen alumiinilevyyn saa hiottua peilipinnan. Ja kyllä siitä lopulta kuvansa näki, valitettavasti.
     
  6. Kiitos vinkeistä,kokeillaan näillä.
     
  7. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    Jep. Biltemasta tai Motonetistä saa myös erilaisia rättilaikkoja ja metallinkiillotustahnaa.
     
  8. passerby

    passerby Gearhead

    hyvä tietää :) vaikken olekaan ketjun aloittaja. itselläkin on tuossa Cottikärryssä alkuperäiset alumiinilistat.

    [​IMG]
     
  9. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Etrasta itse hain laikat ja vahat.

    Ei noi biltsun ja motonetin kamat oikein säväyttäny.
    Mirkeliin laikka kiinni ja saa pitkittäin vedettyä kylkilistaa.
     
  10. Mosku

    Mosku 1st gear

  11. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Kaikki alumiinilistat on alun perin olleet anodisoituja, eikä huonoksi mennen listan kunnostamiseen ole oikein mitään hyäksyttävää menetelmää. Listan saa kiillotettua kiiltäväksi jos hiooo anodisoinnin pois, mutta kiilto jää melko lyhytikäiseksi, jollei kiillotusta ja vahausta uusi säännöllisin väliajoin.
     
  12. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eloksointi, joka siis on oksidointi, lähtee alumiinista esim kodin putkimiehellä tai muulla vahvalla emäksellä.

    Voisin kuvitella että ihan raaka-lumiininkin kiilostutyötä helpottaa, kun ottaa oksidit ensin pois putkimiehllä ja kiillottaa sitten. Tuo eloksointi ja varmaan myös ihan luonnollisesti syntynyt oksidikerroskin on huomattavasti kovempaa kuin tuo itse alumiin, eli pinnan poiston aikan se hiontajäte naarmuttaa listaa lisää. Poistamalla pinnan kemiallisesti ja kiillottmalla mekaanisesti ainakin teoriassa listasta pitäisi hävitä vähemmän tavaraa = kiillotus on helpompaa.

    En ole kokeillut tätä raaka-alumiinissa, mutta eloksoiduissa työmäärä väheni n 50%.

    Listan voi vahata, pyyhkiä spriillä, etanolilla and whatnot. Listan voi myös lakata. Ainakin veneseen vedettiin epoksilakka listoihin. ja heloihin.
     
  13. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Lainaan topiccia sen verran offiksi, ettei uutta tarvitse samasta aiheesta tehdä.

    Eli itselläni olisi muutama rosterilista suunnitelmissa lattatavarasta, niin milläs ne helpoiten pyyhkäisisi kromin kiiltäväksi? Lumppulaikalla ja jollain tahnalla? Ei oo ikinä tullu ton rosterin kanssa pelailtua...
     
  14. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei oo helppoa konstia, pyyhkäisy ei ole oikein sopiva termi tässä yhteydessä. Latta on melko karkeaa pinnaltaan tehtaan jäljiltä ja varmaan sitä joudut muotoilemaankin jotenkin. Hiomalla pitää silitellä pikkuhiljaa nauhaa/laikkaa hienommaksi vaihtaen. Joku 320-600 karkeus olisi sopiva viimeiseksi, kun vaan jostain löytäisi. Siitä jatketaan ensin sisallaikalla ja karkeammalla tahnalla ja lopuksi rättilaikka ja hienompi tahna. Peilikiilto on tolkuttoman työn takana.
     
  15. O.J.

    O.J. 3rd gear

    Aaa, eli ei olekaan ihan yhden illan homma. :rotfl: Ei onneksi sen enempää työstämään tarvitse alkaa, Ramista nappasen astinlaudat veke ja kopin kynnyskotelon alalipare pistää sen verran silmään että ajattelin käydä sen ruosteiden jäljiltä läpi ja pultata päälle kiiltävän rosterilistan, johon sitten pieniä kylkivaloja vähän. 8)

    Jos ihan nauhahiomakoneen ottaisi lainalle ja siihen ei papruja sitten? Lopuksi epäkesko/lumppulaikkaa tahnalla? Ei taida kaikki hiomatahnat kovaan rosteriin purra?

    EDIT: enpä tuosta sisallaikasta ollut ennen kuullutkaan, tuolla voisi siis "esihioa" ja sitten viimeistellä jollain muulla?
     

Kerro tästä muillekin!