Alumiini osien entisöinti.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja zero, 16.8.2018.

  1. zero

    zero 3rd gear

    Kyseessä vuoden -60 bel air, keulassa käytännössä kaikki on alumiinia, maski, lampun kehykset, listat yms...
    Ne tarvisi saada jotenkin takaisin kiiltäväksi.
    Esim maskin osalta hiomalla kiillotus on maailmanlopun homma, niin paljon muotoja ja pieniä koloja joten se voidaan unohtaa, siihen ei edes mun pitkät hermot riitä :odroll:
    Ja osaako joku sanoa varmaksi onko vuonna -60 alumiinit eloksoitu?
    Ja onko kellään kokemusta mitä saadaan aikaiseksi jos osat käyttäisi jossain pintakäsittely firmassa jossa ne hapotettaisiin ja uudelleen kiilto eloksoitaisiin?
    Ikävä vuosimalli tämä -60, ei hanki löytyä tällaisia osia aftermarkettina... -59 löytää ja sitten taas -61 löytää.
    Ajatuksena jos auton maalaisi talvella, niin sitten tarvisi saada myös alumiinit kiiltämään.
     
  2. Rotten

    Rotten Gearhead

    Mites lasikuula puhallus ja joku kakskomponetti lakka päälle!?
     
  3. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Ei tullut kiiltävää tuolla menetelmällä mun M/T venakopista. Valitettavasti köykämiini vaatii sen kiillotuksen ensin.
     
    Rotten tykkää tästä.
  4. zero

    zero 3rd gear

    Joo oon koittanut joskus imusarjaan soodaa ja lasikuulaa, ei tule kiiltävää vaan mattaantuu entisestään.
     
  5. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Itsellä olisi myös vastaava projekti. Ei noille oiken muuta keinoa ole kuin maalata. Ajattelin kokeilla maalauttaa "kromipulverimaalilla". Eihän se yhtä kiiltävä ole kuin kiiltoanodisointi. Tuossa yksi kuva: http://www.metallityot-soikkeli.com/palvelut.html
     
  6. zero

    zero 3rd gear

    Tämä pulverimaali olikin uusi juttu, tai siis siltä osin että joskus haravoittin mahdollisuuksia vuosia sitten ja silloin vastaus oli että ei löydy mitään maalia joka olisi edes lähellä kromia.
    Kuopion elektropintaan soitin tänään, lähetetään töistä sinne alumiineja anodisointiin. Vastaus oli että ei tehdä yksityisten juttuja mutta aikamme kun juteltiin niin sanoi että voisi onnistua kun lähetän firman kautta osat, kehui että pinnasta saa uuden veroisen kiilloltaan mutta hinta oli tyyliin "lähetä osat, me tehdään ja laitetaan lasku teidän firmalle" eli ei mitään hajua kuin kallista tai halpaa olisi. Asiallinen mies muuten oli tämä elektropinnan kaveri.
     
  7. maxvo2

    maxvo2 Gearhead

    Tuossahan on juuri Matti / Teppo venakoppa. Komea!
    On kylla kaukana meikäläisen venakopan "kiilto" tuosta mallista.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Vähän aihetta liipaten, siitä alumiinin kiillotuksesta, onkohan tuollaisella menetelmällä toimivaa kiillotusta kukaan koittanut? Sen tiedän että teollisesti ruostumattomia osia "täristämällä" kiillotetaan rakeissa, mutta onkohan alumiinille vastaavaa systeemiä kukaan kokeillut tai törmännyt?



    Kiiltävää alumiinia hienompaa pintaa kun ei olekaan:rolleyes:
     
  9. stana

    stana 3rd gear

    Tuommoinen löytyi - https://rimfix.fi/tarykiillotus/
     
  10. zero

    zero 3rd gear

    Juu tuo rimfix on hyvä firma, siellä olen vanteita käyttänyt ja jälki on aina ollut priimaa ja palvelu ensiluokkaista. Mutta tuollaiset pitkät listat ja maski tuskin mahtuvat heidän tärymaljaan.
     
  11. stana

    stana 3rd gear

    Juu, ei varmaan mahdu. Ei taida olla taikatemppuja oikein millekään koriste osalle. Pohjat on oltava hyvät, pintakäsittelyt ei peitä mitään.
     
  12. NorthElite

    NorthElite 3rd gear

    Tätä asiaa on pähkäillyt aika moni muukin:

    Tuossa yks opinnäyte:
    https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/87495/Ojanpera_Olli-Pekka.pdf?sequence=1

    ...ja NASAn tekemää testiä.
    https://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/20160013260.pdf

    Ite pinnoittelin tuolla Nasankin prujuissa mainitulla surtekin 650 tökötillä

    https://www.silmid.com/specialties/specialty-chemicals/surtec-650-brush-rtu-1kg-plastic-container/

    Surtekin kanssa pinnoittaminen vaatii että pinta on puhdas kiillotusvahoista yms. muista. Pesu emäksellä ja huuhtelut hapolla. Kiillotusvaha feikkaa aika paljon, eli kun kappaleen pesee puhtaaksi, kiillotuksen virheet alkaa näkyä. Omat listat hioin ennen pinnoitusta 4000 abralonilla jotta sain toistettua prosessin tasalaatuisena kaikille osille. Aika lähelle originaalia kromatointia vastaavan näköinen tulikin.

    Tarkoitus on vielä vetää korulakka päälle mekaaniseksi suojaksi. Zapon -lakka siis, jota käytetään korujen ja uistimien lakkaamiseen. Hyvää on että se on ohut
    ja pysyy hyvin kiiltävällä pinnalla, mutta huonoa on heikko kemikaalien kesto. Päädyin tuohon, koska lakka liukenee kovettuneena tinneriin, ja sen saa sitten poiskin.

    Lakkasin kokeeksi 2K PU-lakalla ja se irtosi kynnellä viikon kuluttua lakkauksesta. 2K lakan poistamisen työmäärä sai miettimään jotain muuta. Yksi listanpätkä on kokeeksi tehtynä Zapon -lakalla, ja odottelen viikon verran, ennen kuin teen päätöksen laitanko tuotakaan, vai pelkän vahan. Periaatteessa Surtek pitäs riittää normaalimaailmassa yksinkin. Toki Surtekin ongelmana on että listojen alumiinilaatua ei taida tietää kukaan, kestossa kun on merkittäviä eroja alumiinilaatujen välillä (NASA -paperi)

    [​IMG]

    Zapon lakkaa voi korjata lisäämällä lakkaa, kun se liukene itseensä... Päälle tulee omassa kokeilussa kiinalainen kestopinnoite.

    ...mutta lakkaus/kestopinnoite menee kokeelliseen kylähulluuden piikkiin, joten kannattaa suhtautua tähän asiaan vähän varovaisesti. Surtekista voi lueskella mitä NASA sanoo, niin se lienee lähellä faktaa asiasta ;)
     
    Muokattu: 19.8.2018
    zero tykkää tästä.
  13. Poke

    Poke Gearhead

    Hyvä kun muistutitte. Täytyykin käydä Motonetissä hakemassa Autosol-eloksoidun alumiinin tahna. Saan krillin ja valokehykset taas kiiltoonsa. Kynnykset ovat kyllä karmean likaisenharmaat. No, hihat heilumaan. Ei sitä kukaan muukaan suorita. :cool:
     
    NorthElite tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!