Alumiini vanteiden kiillotus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 20.10.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nii mitä tykötarpeita tarvitsee tollaseen toimenpiteeseen?
    tarkotus ois poistaa maali ehkä jollain maalinpoisto aineella,ja sit alottaa tautinen työskentely ja saada niihin kiiltävä pinta,kuin kromi.

    onko vaivan arvosta,vai pitäskö maalata vaa uudelleen sopiviksi.....vanteet on sellaset turbiini malliset...''turbo mag???''
     
  2. Tapi

    Tapi Gearhead

    Vaivanarvoistahan on kaikki, rahanarvoinen on toinen juttu..

    Ensin maalinpoisto, sitten hiekkapaperilla pinta sileäksi (joissakin jää huokosia pintaan). Paperina (vesihionta) esim 400:sta 1000:een pykälittäin.

    Lopuksi huopalaikalla ja hiomavahalla/tahnalla voiman kanssa hinkuttaen muutamia päiviä.. Huopalaikaksi kannattanee hankkia kerralla hyvä ja jäykkä, jota voi "sorvata" puhtaaksi pellinreunalla.

    Ja lopuksi suojavaha pintaan. Talven ulkosäilytyksen jälkeen taas homma uusiksi, kokemusta on. Vaiva on suuri, mutta olen kovin paljon ylpeämpi vanteistani nykyään..
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    nonii että kannattaako laittaa vaha vai lakka pintaan ku periaatteessa jos siihe laittas jonku hyvän kovan metallilakan pälle nii saattais kestää pitempää ku se vaha ja antais samalla siihe hyvi laitettuna ehkä enemmä kiiltoo.
    kokeile johonkii alumiini palaseen molemmat siis vahaus ja lakkaus nii näät kumpi o parempi ja lakkaa kannattaa laittaa monta ohutta kerrosta.
    ja jos mahdollista nii kerro miten on käyny ku minä oon tuon saman projektin edessä.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ostin joku 17 v sitten Cosmicin aluvanteet, jotka olivat syöpyneet ja päällä oli ikään kuin merisuolakiteitä. Hioin muistaakseni eri karkeuksisilla vesihiomapapereilla 600:n asti ja sitten Pata Pata-käsittely, Farecla-, kromitahna- ja vahakäsittelyt. Huom, mulla ei ollut silloin mitään erityisiä työkaluja ja tuli todella hyvät, tuskin oli uutenakaan niin kiillotetut olleet. Riippuen vanteen mallista voi kokeilla myös sorvia. Porakonekiilotuksessa on aina vaara naarmuttaa hiottava kappale istukalla. Kerran lakkasinkin ko. vanteet, oli ne muutaman kuukauden hyvät, mutta sitten kun niihin tuli kiveniskemiä, alkoi kosteus lakan alla hapettaa alumiinia.. Tuli kiire poistaa lakka liuottimilla ja taas kiillotella.
     
  5. Fastback

    Fastback Gearhead

  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Nuo turbiinimallit näyttävät houkuttelevan suorapintaisilta kiillottamista ajatellen. Luulisi sen onnistuvan kohtuullisen helposti.

    Itse en lakkaisi kiillotettua pintaa senkään takia, että yksikään lakkavalmistaja ei anna takuuta kiinnipysymiseen kiillotetussa pinnassa (harvoinpa maalauksen pohjatöinä kiillotetaan alusta peiliksi). Mielestäni lakka myös tummentaa pintaa hieman (voi olla omaa kuvitelmaanikin, mutta siltä vaikutti kun pari pärrän kiillotettua osaa lakkasin.

    [​IMG]
     
  7. Tapi

    Tapi Gearhead

    Minä se olin..
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Cyclone II vanteilta se näyttää....http://www.geocities.com/jonathan_fin/Elky.html tuolta löytyy se mun biili ja ne vanteet....www.elcamino72.tk on sitte helpompi osote tonne mun sivulle....kiitti teille muuten kaikesta tiedosta,pitää vissiin kohta ''hinkaamis lihasta'' alkaa treenata...ostin sellasen lehden ku Steet Rodder october 2002,siinä oli kans jotai kiillotus opasta.
     
  9. dimmmu

    dimmmu 1st gear

    Ostin käytetut Formen B80:t vanteet joissa on kiillotetut puolat ja mustat sisukset jo tehtaalta tullessaan:
    [​IMG]

    Pinnassa on ilmeisesti jokin lakkakerros kiillotuksen päällä kun on aika paljon lohkeillut tuota lakkakerrosta puolista, ja naarmuja ja kolhujakin löytyy.

    Eli onko kaikissa tehdasvalmisteisissa kiillotetuissa vanteissa lakka päällä, kun ne eivät hapetu?

    Mitä lakkaa ne niihin laittaa jos hioisin ja kiillottaisin nuo puolat uudestaan ja vetäisin vaikka PPG:n 880 lakan niskaan?
     
  10. poikelin

    poikelin Gearhead

    Nostetaas aihetta ylös...eli millaisia laikkoja kannattaisi hommata. Edellisten vanteiden kanssa hiomatyynyjä meni varmaan toistakymmentä kun murenevat jos hiemankin kanttiin sattuu ostumaan.
     
  11. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    kiilotettu vanne ei hapetu , ainakaan kesäkäytösä .
    sitten kyllä hapettuu jos sen lakkaa, siinä tapuksessa että lakkkaan tulee kolhu jonka alla hapettuma alkaa leviämään.
     
  12. arska82

    arska82 1st gear

    Ja kun kiillotetun alumiinin pyyhkii vielä tenuun kostutetulla rätillä niin ei heti hapetu. Tuo tenuhomma kannattaa tehdä aina kun vanteet pesee. Tekee pintaan jonkun oksidipinnan joka suojaa hapettumiselta.
     
  13. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Jos vanne on maalattu niin ensin kannattaa maali poistaa jollain maalinpoistoaineella, esim NitroMorse tms. Sitten pinta hiotaan sileäksi vesihiomapaperilla asteittain hieman hienommaksi vaihtamalla esim. 400-800-1200-2000 jonka jälkeen alkaa pinta olla tarpeeksi sileä jotta itse kiillotus voidaan aloittaa. Kiillotukseen kannattaa valita oikea vaha joka on tarkoitettu juuri kyseiselle metallille. Ns. yleisvahoillakin saa hyvän lopputuloksen mutta juuri ko. metallille tarkoitetulla vahalla hyvä lopputulos tahtoo syntyä jonkinverran helpommin. Laikaksi kannattaa valita ensin esikiillotukseen sisallaikka ja sen kanssa käytettäväksi esikiillotusvaha. Ja sitten loppukiillotukseen hieman kiillotettavan pinnan muodon mukaan sellainen laikka joka mahtuu jokaiseen kiillotettavaan paikkaa. Esim. flanellilaikka suuremmille pinnoille ja vannekehälle ja sitten pienempi kangaslaikka koloihin ja kulmiin ja ihan pienimpiin koloihin huopalaikka. Tarvikkeita on paljon erilaisia.

    Tuolla hyviä ohjeita http://www.timohapponen.net/hiontajakiillotus/
     
  14. Latva jr

    Latva jr Gearhead

    Hoi.

    Samansuuntaista hommaa olisi täälläkin tiedossa. Paitsi että ajattelin lähinnä vain lakata vanteet uudelleen, sillä vanhat lakat on aikain saatossa jo hieman lohkeilleet.

    Vanteet, mitkä olisi tarkoituksena kunnostaa, on -91 Capricen alkuperäiset aluvanteet. Tästä onkin muutama kysymys jo mielessä, sillä niissähän on "salmiakkikuvion" pohjalla harmaa maali. Joten miten menetellä, koska harmaa väri ei ole mennyt miksikään.

    Täältä PITÄISI löytyä kuva samanlaisesta vanteesta, about samassa kondiksessa.


    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/15-9...6825&_trksid=p3756.m20.l1116#ebayphotohosting


    Mutta peruskuviona olisi siis vanteesta hiottava ainakin laita ja siitä sisäänpäin noin 4-5cm leveä alue.
    Opastusta sekä vinkkejä kaivataan.
     
  15. thap

    thap Gearhead

    Tuollaiset monikuvioiset aluvanteet on yleensä niitä hiojan painajaisia. Varsinkin , jos pintaa on syönyt katusuola ja reunakivetykset. Jos vanteeet ovat hyväkuntoiset ja vain lakka on osittain lähtenyt kiillotetuista alumiiniosista, voit kokeilla poistaa varovasti loputkin lakat ja kiillottaa pinnat kiillotustahnan ja rätin avulla. Jos tahnakiillotus ei anna toivottua lopputulosta, on ainoa mahdollisuus hioa kolot ja naarmut pois hiomapapereilla, sekä kiillottaa pinnat koneella. Reunojen pyöristymisvaara on suuri, joten kannattaa käyttää kovia huopalaikkoja ja tiukkaan kudottuja kangaslaikkoja. Hiomakoneena paineilmavinku tai pieni kovakierroksinen porakone voisivat olla käyttökelpoisia. TH
     
  16. Kine

    Kine 3rd gear

    Minulla lojui jonkin aikaa hyllyssä satsi 13" hiekkapuhallettuja alumiinivanteita, jotka otin nyt sitten työn alle. Näistä tarkoitus kiillottaa vain se lippa, jossa kissan on hyvä köllötellä aurinkoisena päivänä. Tämän näköiset tartteis saada http://www.revolutionwheels.com/assets/large/A0038.jpg

    Ensialkuun kokeilin virsikirjaterää porakoneessa. Ei hyvä, tolkuttoman hidasta ja pölyä kaikkialla. Sitten käsin 120:lla paperilla kuivana, ei kehumista.

    Sitten tämmöinen punainen nailon vai mikälie-laikka

    http://dronco.info/englisch/dyn_product ... ierfaecher

    joka toimikin vähän perhanan hyvin, pöly kyllä infernaalinen. Tolla lähti tasoittumaan tosi nätisti. Noita näyttää olevan muunkin merkkisiä ja karkeutta kolmea sorttia, tuo oli siitä keskeltä.

    Seuraavaksi päätin soveltaa puusorvia hiontaan/kiillotukseen. Sorvasin noin kullinmittaisen, eli ~35 senttisen pölkyn vanteen keskireikään sopivaksi, ja vanne siihen pyörimään. Aluksi kokeilua kuivahiontana 120-320-600-800-1000-2000, työlästä ja pölyistä. Sitten kokeilin veden kanssa, joka toimikin paljon paremmin. Vähentää kitkaa, parantaa tehoa, ja pöly jää kokonaan pois. Ympäriinsä roiskuva vesi on vähän ongelma, mutta virittelin muoveja, kuuppaa ja saaveja sopiviin paikkoihin, niin ei paha.

    Ihan vaan sellaisella pumpattavalla paineruiskulla laskin vettä vanteen kehälle ja hiomapaperi vähän edempänä kehällä. Ei mene paperi kovin herkästi tukkeeseen.

    Kiillotukseen tuo sorvi ei oikein käy, mutta porakoneella ja parilla eri vahalla tuli aika vikkelästi kiva peilipinta. Teippasin jesseteipillä varmuuden vuoksi sen istukan, jottei metalli kolhi vaivalla kiillotettua pintaa.

    Toisen vanteen laitoin suoraan sorviin ilman tuota laikalla esivalmistelua, aloittaen 120 karkeudella märkänä. Voisi olla jopa karkeampi aluksi. Terävän nurkat on hankalia ja tuppaavat pyöristymään hieman, mutta minua ei haittaa.

    Laitan parit kuvat johonkin, jahka saan otettua. Sen verta komiat tuli, että kelpaa esitellä muillekin.

    Aikaa mennyt arviolta 6h/vanne, mutta minusta ihan sen arvoista. Ja työn edistyminen näkyy koko ajan.
     
  17. Kine

    Kine 3rd gear

    http://smg.photobucket.com/albums/v680/Mkin/romuja/

    Tuolla kuva ensimmäisestä kiillotetusta rinkulasta ja työvälineistä. Vielähän tossa naarmuja näkyy, mutta taitaa kesän lopulla olla kahta enemmän.

    Taidan jättää loput vielä kiillottamatta, käyvät ensin pulverimaalaamossa näillä näkymin.
     
  18. makeheikki

    makeheikki 1st gear

    tsekkaa ne vanhat veekasit missa joku varkkas jotain vettee, siinahan tais olla jotain juttua al-vanteiden puunaamisesta, aikaa tais menna jotain viikko tai 2 per ratas..eli kylla taytyy olla aikas tottunut puunaamaan :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  19. tw

    tw 1st gear

    ...tai sitten viimeisin V8 mag. Siinä on taas jotain kiilloitus juttuja.
     
  20. poikelin

    poikelin Gearhead

    Bilteman lamellikiillotuslaikkoja. Medium ja fine.

    Vartti kieputusta porakoneella ja pirun hyvät tuli. Vielä autosolin kanssa yksi kierros niin saa peilailla.

    http://public.fotki.com/otso/sekalaista/p3240029.html

    Laikkoja meni kaksi kpl molempia. Lähtökohtana oli todella hapettuneet kiekot. Suosittelen.
     

Kerro tästä muillekin!