Alumiiniin hapettuneen/ruostuneen teräspultin irroitus?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Kapteenikosmos, 13.8.2015.

  1. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Ilmausnippa keskustelua seuraanneena tuli mieleen omat ongelmat kiinni hapettuneiden pulttien kanssa.

    Onko kellään tarjota pettämätöntä niksiä millä alumiiniin kiinniruostuneen pultin saa irti? Itellä on osunu tällaisia tapauksia aina satunnaisesti vastalle ja vielä en oo keksiny mitään järkevää tapaa ruuvien irroittamiseen. Eli viimeks katkes yks pultti 4r70w laatikon häntää irrottaessa ja en saanu jämää pois vaikka tein mitä. Eli koetin lämmittää ja jäähdyttää sekä hitsasin parikymmentä mutteria pultin jämään kiinni vaan ei antanu periks. Ilmeisesti tuo alumiini ja teräs hapettuu sen verran kireälle keskenään ettei tunnu mikään purevan?

    Vastaava hapettuminen/turpoaminen oli itseasiassa halkassu lincolnista alumiinisen jarrusatulan pultin reiästä.

    Tuon laatikon hännän kohdalla korjasin tilanteen poraamalla ja kierteyttämällä uuden reijän hajonneen viereen kun siinä laipassa oli sille sopivasti tilaa.
     
  2. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Poralla keskelle pulttia reikä, mieluusti ennen kun se on katkaistu, sitten pilliä, läpi reijän, annetaan jäähtyä, pilliä, annetaan jäähtyä, pilliä, annetaan jäähtyä, eikä tietty pahitteeks ole ajaa reijän läpi pultin pohjalle asti jotain irrotusöljyä samalla.


    Pultissa reikä keskellä -> lämpö pääsee pidemmälle paremmin -> lämpö "pumppaa" pultin halkasijaa isoksi ->jäähtyessä pienenee -> irtoaa. Sitten jos viellä katkee niin ei se olis sieltä ehjänä pois tullut. Poraa ja uutta kierrettä.


    Mutta Monesti kun antaa _monta_ kertaa pultinkannan punaseks, antaa jäähtyä, kokeilee "varovasti" jos ei, niin uudestaan kuumaa vaan. Ei kannata kerrasta lannistua.
     
  3. reynolds

    reynolds 3rd gear

    Yksi mikä kanssa auttaa sen pultin aukeamisessa,niin antaa siihen pultinkantaan kunnon iskun=se tärähtää siellä alumiinin sisällä,ja täten myös se hapettuma/ruoste murtuu osittain+tietysti ne irroitusöljyt myös käyttöön/lämmitykset ja jäähdytykset :wink:
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Jos on riittävän iso pultti niin poratkaa se reikä pultin sivuun mahdollisimman lähelle kierrettä ei keskelle. Lämpölaajeneminen ja jäähtymisen kutistuminen toimii tehokkaammin. On testattu.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Muutaman nyt nitkuttelemalla saanut irti

    Eli ilman katkeamista 1 lähti kauniisti tosin oli ruosteessa eikä hapettunut ja loput kolme toi kierteen alumiinista mukanaan

    Pahimmassa paikassa ollut onneksi lähti niin, et koko kierre tuli mukana ja vielä kriittinen pultti
    se ei oikeen passaa jos ovea aukaistessa jää koko lukko kahvoineen kouraan :poff: mut saipahan puukierre ruuvilla kiinni

    Pitää yhtä kahvaa alkaa entisöimään, kun on parikin pulttia katkottu ja siksi lukko irtosi oven sisäpuolelta


    Sit aiheeseen liittyen mistähän ois saatavilla toimivia vääräkätisiä poran teriä
    niissä kun on mahdollisuus, et lämmittää sopivasti ja leikkaan kiinni niin lähtee peruuttamaan jämää reiästä ulos
     
  6. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Wurtilla ainakin on
     

Kerro tästä muillekin!