Alumiinijäähdyttäjän muokkaus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Seevu, 5.4.2020.

  1. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Niinkuin tuonne Cadillac- ketjuun jo laitoin, niin uusi jähdyttäjä ei ihan mennytkään heittämällä paikoilleen:

    [​IMG]
    Ei oo paljosta kiinni.

    Jäähdyttäjän loveaminen ja TIGgaaminen on tietty vaihtoehto, mutta kun ei tosiaan ole kun milleistä kiinni, niin kestääkö tuollainen alujäähy pientä "koputtelua"? Lisää tilaa tulee myös, kun hion simpukan päästä hiukan pois.
     
    Muokattu: 6.4.2020
  2. 930BiT

    930BiT 3rd gear

    Ei taida muutama milli riittää, osat luultavasti kuitenkin elää jonkin verran kun ajellaan.
    Kennon vesiputki on paperinohutta joten hitsaaminen on melko hankalaa. Ja toisaalta myös altis rikkoutua jos koputtelee.
     
  3. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Uskaltaako alasäiliötä hitsata? jähdyttäjää pystyy vielä nostamaan siten, että kenno ei ole simpukan kohdalla. Ainoastaan säiliö.
     
  4. f34

    f34 Double Gearhead

    Säiliön kohtaan luulisi voivan varovasti pikku hiljaa naputtamalla saada kuopan. Kuumentaminen voisi helpottaa kuopan tekoa.
    Epävarmuus tekijä tuossa on käytetty alumiiniseos.
    Mutta on kai noita tiputeltu lattialle ja kolhittu kuljetuksessa lommoille ja silti toiminut.
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. Weijari

    Weijari Gearhead

    Mahtuisko lukkopellin etupuolelle koko jäähy? Olis paremmin tilaa jäähyn takana ja hengittäis vähän paremmin? Vai onko vain tuo simpukka edessä ja muuten on tilaa?
     
  6. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ei mahdu etupuolelle ilman isoa muokkausta. Siellä on peltiä ja konepellin lukitusta jne.

    Simpukka on CPP:n ja sen takia paksumpi jäähy ei mahdu (piti olla alkup. kokoinen). Ainoastaan tuo simpukka kiusaa.

    Alkuperäinen jäähdytin on onneksi tallessa ja sehän on paikoillaan ollutkin.
     
    Muokattu: 6.4.2020
  7. Ehkä kannattaa testailla sillä alkuperäisellä ensin, ennen kuin rupeaa tuhoamaan uutta. Joku voi ehjästä alumiinikennosta vielä maksaakin jotain.
     
  8. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    No ajattelin ihan samaa. Tosin hirveellä tappiollahan se silti menee, vaikka ois käyttämätön.
     
  9. Jos se vanha on tukkoisen oloinen, niin hapottelee sitruunahapolla puhtaammaksi.
     
  10. Seevu

    Seevu Double Gearhead

    Ei se oo tukkoselta vaikuttanut. Huuhdeltu se on useampaan kertaan (ei tosin hapolla) ja ekan kesän toimi moitteetta caddyn kanssa ilman tunnelia ja kiinan peltisiivellä. Tekis mieli vaan poistaa nyt nuo kaikki viime kesänä kiusanneet ongelmat.
     
  11. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Älkää ihmeessä laittako sitruunahappoa syyläriin!
    Sillä tuhoatte melko varmasti kennoston.

    Jäähdyttäjän puhdistus tapahtuu soodalla keittämällä.
    Varsinaiset jäähdytinhuollot avaavat ylä- ja alasäiliöt, jotta pahimmat moskat voidaan puhdistaa ihan mekaanisesti. Messinkikuorisen jäähdyttäjän rassaaminen onnistuu toki kotikonsteinkin. Leikkaa reiän sopivaan kohtaan ylä- tai/ja alasäiliöön, josta voi putsata pahimmat moskat ja rassata kennojen ylä-/alapäätä. Semmoinen reikä sitten peitetään juottamalla hieman leikattua isompi messinkipellinpala reiän päälle. Yläsäiliön päällä tuommoinen paikka tietysti näkyy häiritsevästi, mutta ruma on parempi kuin tukkoinen syyläri. Jos selviää pelkällä alasäiliön avaamisella ja keittämällä, niin jälkiä ei kukaan huomaa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. Olen pahoillani, jos se oli huono idea. OD:ssakin olleiden keskustelujen perusteella joku siinäkin onnistunut, joten luulin sitä hyväksi ideaksi.
     
  13. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Kyllä mä pesin orkkis messinki/kuparisyylärin sitruunahapolla vuorokausi oli liemet sisällä aikamoinen kuravesi sieltä tuli ulos että jotain paskaakin varmaan liukes pois
     
    Seevu tykkää tästä.
  14. f34

    f34 Double Gearhead

    Onhan niitä ihan sitä varten olevia puhdistusaineitakin. Poistaa kattilakiveä ja ruostetta. Kattilakivi taitaa olla kalkkisaostumaa, joka on emäksistä. Se tarkoittaa, että liukenee happoon.
    Taitaa noissa syylärin puhdistusaineissa olla fosforihappoa?
    Sitruuna tai fosforihapon kanssa ei tule vahinkoa kun liottaa vain sen aikaa, että saostumat lähtee. Sen jälkeen hyvät huuhtelut.
    Messinki kestää, alumiinin kanssa pitää olla tarkkana.
     

Kerro tästä muillekin!