alumiinikannen hitsaus (tarviiko seetit vaihtaa)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 68corvette, 28.11.2006.

1. 68corvette

68corvette Gearhead

Nyt kävi niin hassusti että jouduttiin hitsailemaan pakokanavan seinää umpeen, kun kanava oli jostain syystä haljennut.

Onko kellään tietoa että saako seetirenkaille antaa lämpöä vai menevätkö mahdollisesti hitsauksessa pilalle?

Sen kyllä hoksasin että seeti kannattaa koneistaa uudelleen, kun kansi on saattanut hieman vedellä hitsauksessa, mutta eivätkös seetirenkaat ole muutenkin ylesisesti päästettyä tavaraa?

2. vipottaja

vipottaja 1st gear

Enemmän olisin huolissaan sen renkaan paikallaan pysymisestä. Mikäli oon oikein käsittänyt, niin ennen hitsausta noi seetirenkaat yleensä irrotetaan, hitsauksen jälkeen niiden pesät koneistetaan uudelleen ja sitten asennetaan joko vanhat tai uudet seetit. Mut toi riippunee myös paikasta mistä hitsataan. Ei kai ollu päässy liian ohueks seinämät?

3. Stefa2

Stefa2 1st gear

Voisi kokeilla tosi varovasti läpätä ja jos yhtään on epäkeskeisyyttä tai jotain muuta ihmeellistä huomattavissa jäljessä, niin seetirenkaat uusiksi. Paha tietysti jos renkaat on jo koneistettu. Itseä hitusen hirvittäisi.

4. 68corvette

68corvette Gearhead

noi kannet on uitettu ameriikasta ja niiden historiasta ei ole tietoa.. kanavia oli hieman siistitty ja palotilojen umpärilä oli liekkirenkaiden urat joten rallia koneessa lienevät olleen.
    Mielestäni pakokanavissa oli kyllä seinämää, mutta jostain syystä oli kutenkin haljennut, halkemasta tuli vettä vasta yli baarin ponnistuksella ja dynossa tulpan reijästä, onneksi ei mitään rikkoutunut.

Kanava oli halki shortsiden keskeltä ja kansi avattiin kyljestä ja hitsattiin sisäpuolelta.

Eli ongelmana lienee ennemminkin kannen eläminen seetirenkaan ympärillä kuin materiaalin pehmeneminen tms.

Noi on isolohkon kannet ja tulevat kilpa käyttöön joten epäilisin että niitä tarkkaillaan säännöllisesti ehkä kerran pari kesässä, varsinkin jos niille aletaan syöttämään ilokaasua.

5. VooDoo

VooDoo Gearhead

itse kyllä ton yhen seetirenkaan vaihtaisin, sen verran "halpa" homma viellä kuitenkin, ja eipähän pääse sitten syyttään itteensä jälkikäteen että tulipa sitte taas säästettyä väärässä paikassa

6. 68corvette

68corvette Gearhead

Mikä sulla olis syynä tuon seetirenkaan vaihtoon?

7. kime2

kime2 Gearhead

Samaa mieltä olisin ja mielipiteeni perustan noihin dieseleitten kansiin joita on tullut hitsautettua muutamia ja aina on koneistaja vaihtanut kummatkin seetirenkaat,vaikka olis joutunut hitsaamaan vaan jompaan kumpaan kanavaan!
    Pieni "säästö" jättää seetirengas vanhaksi,mut omahan on valintasi!

8. VooDoo

VooDoo Gearhead

materiaalien ominaisuudet muuttuu lämmetessä. Ilkeä jos lähtee kulumaan pirusti nopeammin kuin muut tai irtoaa tms muuta mukavaa. Mutta oma kanteshan se on

9. 68corvette

68corvette Gearhead

Toi ei ole mun kansi, siksipä kyselenkin..
    Tuskin yhdenkään seetirenkaan ominaisuudet muuttuvat huonommaksi kuin valuraudan jota käytetään paljon seeti materiaalina valurauta kansissa?

Miksi dieseleihin vaihdetaan seetirenkaat hitsauksen jälkeen, onko koneistaja sanonut syytä vai onko syynä ollut rahastus?

Joskus olen renkaita vaihtanut kun ovat saaneet siipeensä hitsauksessa, mutta sillon on ollut jo ongelmia seetien pitävyyden kanssa.

..pitänee kysellä koneistamoista.

10. kime2

kime2 Gearhead

Ei ole muistaakseni sanonut syytä,mut nehän halkeaa monesti seetirenkaiden välistä kanavaan ja jo senkin takia joutuu renkaan irroittamaan ja ehkäpä se sit työn helpottamisen takia ottaa sen toisenkin renkaan pois tai sit sen takia kun se esilämmittää kannen ennen hitsausta!
    Rahastuksesta siinä ei tämän koneistajan kanssa ole kyse,se kun ei ole varsinaisesti kaupallinen koneistamo.

11. minorv8

minorv8 Gearhead

Itse olen Vipottajan kanssa samoilla linjoilla. Hitsautin takavuosina yhden antiikkisen kilpa-alukannen parempaan iskuun, oli aika huokoista kamaa ja vielä matkan varrella kulunut sieltä sun täältä. Hitsauksen jälkeen tehtiin sitten seetityöt ja niiden koneistuksessa osan seeteistä hoksattiin olevan aika löysässä. Ei siinä sitten auttanut muu kuin poistaa ne ja koneistaa uudet poterot/seetirenkaat. Aika paskla nakki jos ajossa löysällä sovituksella oleva rengas lähtee liikkeelle. Siinä tuppaa hajoamaan paljon muutakin kamaa.

12. Fireball

Fireball Gearhead

Sama kokemus kuin minorilla. Mun W5 alsapipoon piti täyttöhitsata ykkösen palotilaa. Pari kisaa myöhemmin seiskan ohivuodot 50%, ja syynä melken sormin irrotettava seetirengas. Päädyttiin vaihtamaan kaikki.

En sit tiä oliko syynä toi hitsaus vai kansien muuten vaan raakilemainen laatu tehtaalta

13. 68corvette

68corvette Gearhead

Tuota kyllä hieman mietinkin että jos tulee tarpeeksi lämpöä, niin rymppi voi heiketä renkaasta.
    joskus olen hitsannut pannupää harrikan alska kansista kanavat tukkoon ja tehnyt uudellen, mutta HDssa on L-mallinen seetirengas joka on sisällä valussa..

Pitää vaihtaa noi pari rengasta, niin eipähän tule sanomista ja tulihan sitä tietoakin lopulta. =)

kiitokset vastanneille.

14. max

max Double Gearhead

tässä kyseisessä kannessa kävi niin että hitsaus tehtiin 1 ja 3 sylinterien välistä ja 7 pytyn seeti on siirtynyt pari milliä alaspäin pesästään.kannen esilämmitys on ilmeisesti sen aiheuttanut.tosin koska en ole mikään metallurgi,vaan ihan tavallinen jörn donner ,niin en tunne metallien lämpölaajentumis ominaisuuksia sen paremmin.

15. Concarne

Concarne Gearhead

Osaisiko joku suositella paikkaa missä saisi alukannen hitsattua? Mielellään pääkaupunkiseudulla tai lähellä. On halki seetirenkaiden välistä n. 5mm. Hyvä jos samassa paikassa onnistuu seetirenkaiden vaihtokin. Tekisi mieli kokeilla itse täräyttää migillä kun ei ole vuotanutkaan tuosta halkeamasta mutta vaatisi alumiinia varten sen verran investointeja ja harjoittelua että parempi viedä jollekin joka osaa.

16. 383

383 Gearhead

fmila tykkää tästä.
  17. Slant Sickness

Slant Sickness Double Gearhead

Ei tainnut enää nykyisessä paikassa tehdä hitsauksia. Mut kysymällä selviää.

18. Concarne

Concarne Gearhead

Selviää kyllä suoraan kysymälläkin mutta tietääkö joku tekeekö Vantaan moottorikoneistamo? Nettisivulla lukee täyttöhitsaukset.

Kerro tästä muillekin!