alumiiniosan pinnoitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja sixpack, 27.10.2009.

  1. sixpack

    sixpack Gearhead

    mitä kannattais tehdä esin laturin,startin kuorille lasikuulapuhalluksen jälkeen ettei heti tummuis yms.. onko jotain ainetta vai joutuuko taas 40v jälkeen uudestaa puhaltamaan??
     
  2. opelisti

    opelisti 1st gear

  3. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Vetäise VHT Epoxy Paint aluminium-maali.
    Saa ostaa mm. US Partsista.
     
  4. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Anodisointi tai lakkaus. Lakkauksen voisi tehdä pulverimaalauksella jolla saa helposti siistin jäljen. Kumman tahansa valitset joudut 40v. päästä taas puhaltamaan.
     
  5. sixpack

    sixpack Gearhead

    onko siihen jotain omaa lakkaa? olis helpompi lakata tallissa kun alkaa raahaamaan osia muualle
     
  6. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Valualumiiniosien eloksointi ei edelleenkään onnistu-tai jos sattuu sellaisesta palaneen kahvin tummasta sävystä pitämään. Myöskään pulverilakka ei välttämättä toimi osissa jotka liittyy toisiinsa tai muihin tiukalla sovituksella kun on aika paksua.

    Kun ne on nyt puhallettu maalaa ne eastwoodin aluma blast "entisöinti" maalilla. Pysyy varmasti pitkään puhtaassa pinnassa ja näyttää siltä milta joskus silloin kun oli uusi.

    Ei hän startit ja laturit missään kivisateessa pitäis siellä konehuoneessa olla joten pysyy kyllä pitkään.

    http://www.mobitive.com/eastwood.html
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mitähän helevettiä tuolle Cadillacin maskille tekis? Sehän on eloksoidusta alumiini "lattaraudasta" limittäin niputettu ja joka liitoksessa on koriste bullet.

    [​IMG]

    Osia on about 250 kpl ja kaikki lievästi hapettuneita. Näyttää tosi hienolta uusien kromien kanssa. :odroll:
     
  8. BRC1

    BRC1 Gearhead


    Huh huh ,siinä on projektia. Kun en ole koskaan tuollaista livenä nähnyt niin oletko varma että on eloksoitua alumuunia ? Ettei olisi kromattua sinkkipainevalua ?

    Pahimmassa tapauksessa on kiiltoeloksoitu -aiheesta lisää haualla- ja tieto on ettei onnistu kun muutamissa paikoissa amerikassa ko pinnoitus.
     
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ei siinä ainakaan kromia ole. Sellainen silkinhimmeä kiilto siinä on pinnassa. Materiaali ainakin vaikuttaa alumiinilta joustavuutensa vuoksi. Voihan se tietty jotain seosmetallia olla.

    Joo, on kyllä hirveä savotta. Pelkkä purkaminenkin ottaa aikaa. :cry:
     
  10. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kyllä voi olla hyvinkin eloksoitu. Esim 63 veten säleet keulassa oli eloksoitu. Sitten osiksi vaan ja elkosoinnin poisto. Onnistuu siellä missä itse pinnotuskin. Osien hionta vaikka hienoimmalla karhunkielellä yhden suuntaisin liikkein. Jos saat noi bulletit vaikka johonkin poraan tms kiinni niin aina helpompaa. Hapettuneet rakkulat ensin hienolla paperilla pois ja perään taas karhunkieltä.
     
  11. niklas_

    niklas_ 1st gear

  12. black label

    black label 1st gear

    Hienoja :)
     
  13. RAL9005

    RAL9005 Gearhead

    Joo, totta se on valettujen alumiiniosien anodisointi on todella hankalaa. (eloksointi oli silloin 80-90 luvulla, termit vaihtuu, nykyään siis anodisointi).

    Jos jotain pitää maalata niin ei kannata millään spräyllä ruikkia vaan tyytyä vain kunnollisiin maaleihin. Voi jopa olla, ettei sitten 40v. päästä varvitse uudestaan käsitellä.

    Ei ole lakalla väliä kunhan on laadukasta, mikä tahansa yleisten valmistajien 2 komponenttinen automaalilakka käy hyvin.
     
  14. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Tohtiskohan tuota anodisointia kokeilla itse.... Olis yksi ylimääräinen ja kolhuinen maski, jonka vois purkaa paloiksi ja kokeilla pinnoitusta. Happosen sivulla tuo näytti niiiin helpolta, mutta kuinkahan käytännössä. :)
     
  15. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Kiitos! Tollaisiin kuviin ei väsy ikinä..Kyllä tulee täydellinen Cuda 8)





    Joo liian helpolta.. 30 vuotta sitten "pikku kemisti" sarjan välineillä oon räjäyttänyt yhden koeputkellisen sekalaisia mömmöjä pitkin seiniä ja kattoa, riitti mulle tosta aiheesta :oops:
     
  16. thap

    thap Gearhead

    Ei tuo anodisointi ole sen vaikeampaa kuin tuossa mun kuvasarjassa on esitetty. Muistakaa nyt kuitenkin, että jos hommaan alatte, on välineet ja aineet oltava kohteen mukaiset. Ei näitä hommia millään pikkukemistisarjoilla tehdä, mutta ei vehkeet maltaitakaan maksa. Ison maskin anodisointiin on oltava isommat välineet. Niin virtalähde, altaat kuin anoditkin. Kannattaa alkaa kokeilemaan pienemmillä esineillä ensin. Ja vain ja ainoastaan harjoittelemalla oppii ja pääsee haluttuun lopputulokseen. TH
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Alumiinilevystä prässätty maskin kehys pitäis saada kiiltäväksi. Tuo edellä kuvattu aktivointikäsittely vaikuttaa kuvauksen perusteella maallikon mielestä sellaiselta, että hinkkaamalla saatu kiilto saatta vaikka hävitä ainakin jos liian kauan liottelee.Muutenkin tuollaisen lähes 2 m pitkän osan käsittely kotioloissa tuntuu melko työläältä ja hintoihinsakin varmaan tulee kun aineita tarvii ämpärikaupalla ja virtaa arviolta 0.5 neliömetrin kappaleelle laskukaavan mukaan 50-100 A. Alkaa kuitenkin vaikuttaa siinämäärin mielenkiintoiselta, että pitää varmaan yrittää. 8)
     
  18. JyrkiLaukaa

    JyrkiLaukaa 1st gear

    Jaggeni entisöinnissä tuskailin aikani alumiinisten lootan ja öljypohjan viimeistelyn kanssa. Wanha veteraani neuvoi seuraavaa 'reseptiä':
    1. Varovainen hiekkapuhallus
    2. Huolellinen puhdistus
    3. Ruiskumaalaus muoviosien maalaukseen tarkoitetulla kirkkaalla 2K-primerilla. Tämä tunkeutuu huokosiin kunhan vetää riittävän ohuesti!

    Kestävyydestä en vielä tiedä, mutta melko siistit niistä tuli.
    Esimerkiksi: http://www.ids.fi/mk2_partimages.htm#OilGallery


    Midgettini etumaski on alumiinia ja sen entisöinti on juuri menossa. Muutaman osan olen jo kiillottanut: http://www.ids.fi/mk2_partimages2.htm#DIYchroming -> selaa hieman alemmas.

    MG:n maskissa ei onneksi ole kuin noin 40 irroitettavaa pystysälettä ja kerään juuri voimia näiden kunnostamiseen. Ei taitaisi minkaan kärsivällisyys riittää tuon letukan keulan kiillotukseen.

    Osat on ainoastaan vahattu ja olen vielä miettimässä miten suojata pinta. Täytyypi taas kysyä Wanhoilta papoilta niksejä.
     
  19. BRC1

    BRC1 Gearhead



    Ohoh.. täydellistä dokumentointia ja upeaa jälkeä !! Ompa hieno projekti !!!
     
  20. Nickel

    Nickel 1st gear

    Kyllä tuon nikkelin saa yhtä kiiltäväksi kuin krominkin,mutta mutta,se on kuitenkin vain nikkeliä,joka on väriltään kellertävämpää ja hapettuu/tummuu ulkoilmassa.

    Kiilloitetun alumiiniin saa pysymään kiiltävänä kun sen pyyhkii heti kiilloituksen jälkeen Sinolilla,kiilto pysyy todella hyvin.
    Ainoa ongelma noitten alumiinien kanssa on se,että seoksia on varmaan kymmeniä erilaisia ja kaikki käyttäytyvät hieman eri tavalla.
    Tuo Sinol konsti kyllä tepsii useimpiin laatuihin.
     

Kerro tästä muillekin!