Alumiinivanteen levittäminen.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja max, 6.3.2018.

  1. max

    max Double Gearhead

    Peltivanteiden levittäjiä taitaa löytyä useitakin,mutta mites sitten alumiinivanteen levittäminen ulospäin 6".Missäs tällainen onnistuu?
     
  2. Bukero

    Bukero Gearhead

    ysärin alkuaikoina piti volvoon tehdä ihan itte aluvanteita joko kaksiyksilöä yhdistämällä tai rata-auton kiekkoja kaventamalla. molempia tuli kokeiltua.
    suuritöisiä olivat pirulaiset, mutta silloin ei voinut netinkautta kiinasta tilata..
    vaatii hieman perehtymistä metallurgiaan ja alumiitin sielunelämään.
    saattaahan noita joku nykyäänkin muokata, on vaan yhä aika tabu/pyhäasia tietyissä piireissä.
     
  3. lpr

    lpr 2nd gear

    Ysärillä oli tuolla Nurmijärven suunnalla yks kuka niitä tiettyihin piireihin teki. Nykyajasta en oo tietonen, kun on kaupasta tarvitsemansa saanu.
     
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

    nykyisin on aluvalssien tarjonta sen verran runsasta että olematonta on vanhojen vanteiden
    muokkaus tarve.
    ja onhan noille uniikki versioille "cnc billet" valmistusta maailmalla. ehkäpä myös täällä.
     
  5. haapis41

    haapis41 3rd gear

    Tuli kanssa päiviteltyä jarruja ja nyt ei meinaa löytyä eteen vannetta joka olisi kapea(7-6,5"x 17") jos pystyisi kaventamaan tosta 8"...yksi hitsari sanoi että on mahoton homma hitsaaminen ja ymmärettävää kyllä jos hajoo edessä niin ei ole paljon tehtävissä.
     
  6. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    Omaan wanhaan Kawasakiin levitytin etu ja takavanteet Degetillä saksassa takanen jopa isonnettiin 15” - 17”
     
    Bukero tykkää tästä.
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    näissä vanteiden muokkaus töissä korostuu aina ihmisten asenne ,joka yleensä on jyrkän kielteinen. vaikka kyseessä olisi kuinka kokenut hitsari, niin asenne kyseiseen aiheeseen ratkaisee enemmän kuin ammattitaito.
    jos kaveri on sitä mieltä ettei onnistu/on mahdoton tehdä, ei saa tms, niin se siitä. joku muu voi olla toistamieltä.
    en toki kehoita ketään muokkaamaan aluvanteita tai vanteita yleensäkään ja varsinkaan tekemään sitä muille, mutta jos on mahdollisuus itse kokeilla asioita niin mikäpä estää.
    varsinkin jos omaa itse sopivan asenteen aiheeseen vaikka esim. uteliaisuuttaan ja kokeilunhalusta, tekemällä oppii jos on oppiakseen.
    jotkut ihmiset on luonnostaan/periaatteeltaan sitä mieltä ettei pidä tehdä mitään jos haluaa välttyä virheiltä.

    itse aloitin aiheeseen tutustumisen mm. weldin alukiekoista, hitsaamalla nekin on tehty.
    pyöreitäkin yleensä ovat ja kestävät varmasti rajumpia otteita kuin useamman muun valmistajan vanteet. kaksi prässättyä puoliskoa hitsattu yhteen ja välilaippa on vieläpä irrallaan siellä sisällä. piste. ja toimii.

    sama periaate hieman soveltaen käy kevytmetalliseen valuvanteeseen.
    vaativin vaihe on etukäteissuunnittelu ja ennenkaikkea sopivien aihioiden haaliminen.

    eli sorvi pyörimään, huom. s o r v i, ei se tallin nurkasta löytyvä rälläkkä..
    siis ensin sisäpuolelta kehä sopivasta kohti puoleen väliin ainevahvuutta poikki. ja sitten se tärkein asia...toiselta puolelta ajetaan vastaan, mutta ei samalta kohtaa vaan ainevahvuuden verran sivuten ekaa leikkausta jotta muodostuu "porrasmainen" liitospinta.
    tämä toistaen ja soveltaen liitettävään/leventävään osaan (yleensä toisesta samanlaisesta vanteesta) jolloin syntyy toivonmukaan valmiiksi
    keskittävä liitos, joka voidaan hitsata kappaleen molemmilta puolilta saumat hieman (ainevahvuuden verran) limittäin,
    niin suurella virralla että sauman taustapuolelta on nähtävissä lievää "läpimenoa".
    vannealumiinia ei pidä hitsata vähällä virralla "kuivalla saumalla" koska se on varmin tapa epäonnistua.
    hitsausta ennen ja jälkeen kappaleiden uunitus/kuumennus 200-300 c.
    hitsaus pintaan kevyt oksidin poisto juuri ennen hitsausta vain alu/mess harjalla jolla
    ei ole koskettu mustaan rautaan.
    ja ;)....työssä on helpoin epäonnistua mikäli hitsattava sauma on jollain tapaa likainen.

    ... niin eli onko näin aikaiseksi saatu vanne suora. väitän että on ja mikäli ei ole niin saatua kokemusta hyödyntäen ehkä jo seuraava on.:D
     
    Roberto tykkää tästä.
  8. stana

    stana 3rd gear

    Moottoripyörän vanteita muutellaan myös suomessa. Kaivaa jonkun sellaisen tiedot ja kysyy. Pompperipuolella vois löytyä.
     
  9. EVO X

    EVO X Gearhead

    Suomessakin on monista vakiovanteista sorvattu keskiö irti ja tehty niistä kolmiosaiset ostamalla halutun levyiset ulko ja sisäkehät. Kehiä saa vaikka omilla spekseillä Saksasta. Samalla saa vaikka tuuman tai kaks lisää korkeutta.

    Perus esimerkki vaikkapa w123 mersun orkkis barokki vanne 14-15” josta on tehty 16-17” koottavia.
     
    Bukero tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!