Aluvanteiden entisöinti, koneistukselle tarvetta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Pertti K, 25.5.2017.

  1. Kun tätä videota katsoo, niin kyseessä on ihan normaali iso CNC-sorvi, jolla tuo tehdään:



    Tuon radan joutuu ohjelmoimaan jollain CAM:illa, kun se on hiukan erikoisen muotoinen. Kyllä kai Suomestakin tohon tekijä löytyy..
     
  2. TimoN

    TimoN 3rd gear

    ^ No väittäisin kyllä myös, että varmasti Suomesta löytyy koneita, joilla tuon voi tehdä. Kysehän ei ole mistään vannesorvista, vaan ihan mistä hyvänsä sorvista, jossa on NC-ohjaus ja riittävästi tilaa laittaa vanne pyörimään (ja tietysti riittävä terän liikealue).

    CAMin tarvettakaan en pidä niin välttämättömänä, kun sen voi tehdä myös niin kuin se tossa Wheeler Dealers -pätkässä tehtiin, että jollain koskettavalla mittapäällä (touch probe, esim. Renishaw) käydään tökkimässä ja jos ohjaimesta löytyy oikeat ominaisuudet, niin sen saa suoraan käännettyä 2D -työstöradaksi.

    Mutta se sitten tosiaan on varmasti hankalampi homma, että pitäisi löytää jostakin sellainen firma, jolla on tuohon sopivat välineet ja lisäksi mielenkiintoa palvella yksittäistä asiakasta, joka haluaisi saada neljä vannetta koneistettua. Yleensä taitaa nuo koneet olla sellaisissa firmoissa, jotka tekevät hommia vain toisille yrityksille. Se edellä mainittu Rimfix on sitten jatkossa mukava poikkeus tuohon kaavaan. Ja tosiaan kuten mainittu myös edellä, niin se on siinä mielessä hyvä paikka myös, että saa kaikki maalaukset, lakkaukset ja sorvaukset samasta paikasta. Vaikka tietty se ottaa päähän odottaa, että joku tekijä saa laitteensa hankittua tai pitkät jononsa purettua, kun olisi intoa päästä aloitetun vanneprojektin kanssa eteenpäin. Ainakin itsellä ollut muutaman kerran niin...
     
  3. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Juurikin tällaisen vaikutelman olen saanut kyselykierroksellani.
     
  4. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Kiinnitin vanteen tuohon turbotettuun V6-sorviin ja testasin tuota edellä linkkaamaani konstia. Lopputulos melko samanlainen kuin aiemminkin, eli laikukas. Minusta siinä on kohtia joihin hiekkapuhallusta on annettu reilummin ja siitä kohti on tuo diamond cut-kuvio hävinnyt kokonaan. Niistä tulee sitten helposti kiiltävämpiä kuin muista kohdista.

    [​IMG]

    Fiksaan nuo slotit ja reunat valmiiksi ja jään odottelemaan että Rimfix saa hommattua sen sorvinsa.

    Kiitoksia vaan kaikille avusta!
     
  5. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Tuonne Rimfixille olen pariin kertaan ollut yhteydessä ja ovat luvanneet tehdä kunhan saavat vehkeet pystyyn. Diamond cut -sorvin siis. On kuulemma ollut muita kiireitä ja sairastapauksia ym., että homma ei ole edennyt ihan suunnitellusti.
     
  6. jenkkijussi

    jenkkijussi Gearhead

    Lappeenrannassa L-Weld OY. Kannattaa kysyä.
     
  7. EVO X

    EVO X Gearhead

    L-Weld on varmasti Suomen parhaimpia vanteen korjaajia, mutta pintakäsittelyjä ja Diamond cut sorvausta he eivät tee.
     

Kerro tästä muillekin!