AMC 232 vai Chevy 305 vai mopar 318

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Sierra, 25.3.2025.

  1. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Auto n.1300kg takaveto sekakäyttöpurkki. Nyt paikollaan amc232, vähän huono 1-bbl vuotavalla pakosarjalla, perässä 3v rattimanuaali tiheällä perällä. Ei oikein mukava matkassa, jotain muutakin koppaan sopivaa sportti fiilistä vähän puuttuu, bensa kyllä maistuu.
    Pähkäilen mitä tolle tekis mielen virkistykseks pienellä budjetilla ja vähän haen ajatusta ääneen, älkää kovasti kritisoiko.
    Vaihtoehtoja:
    Pitää oma koneensa, peltisarja aihio siihen olisi, mutta edelleen kaipaisi ylivaihetta tms..

    Sitten olis pari hyljeksittyä joten tähän varsin joutavaa kasia:
    Camaron rullanokka 305 peruskone, ollut tbi, mutta ruiskun juttuja puuttuu. Siihen löytyy t5 aski hiluineen. Tällä sais matkavälitykset alas, tulis aavistus sporttisuuttakin 2d koriin ja kasin äänet, kaasaroidakko eli jakaja/imusarja/kaasari etsiä.

    Sitten ois täysin joutava mopen 318 ja 727 jostain pakusta, siinä ois uudet mopar performance kopat, edelbrock aluimari, kaasari/jakaja puuttuu. Ton ulkonäöllä sais vähän race henkeäkin, mutta edelleen tiheät välitykset joten janoinen yhdistelmä? Myös tämä kokonaisuus painavin joka haitta tässä.
    Toki mopen perään laittas ton t5 askin, mutta kytkinkoppa/vauhtipyörä metsästettävä. 360 kannetkin tähän hyllyssä viritysaihioks.

    AMC koneen perään vois tietysti laittaa ton t5 askin ja rakentas sen peltisarjan, tolla combolla ei rambler hemmot vetäs nenään. Toi 232 vaan vanhempaa versiota, eli jos siihen rakennan jotain, niin palikat ei sovi ristiin 72-uudempiin parempiin koneisiin ja kytkinkopan jakokin eri eli t5 kytkinkopan rakennus menis hukkaan jos koneen haluaa päivittää.

    Eli tommoista pähkäillyt, nuo kone vaihtoehdot menee jarruja muuttamatta, paitsi ton mopari automaatilla kanssa voi joutua painon kanssa ihmettelemään.
    Ideoita?
     
  2. Jotenkin sitä olisi ilman pussihousujakin olisi kiva nähdä Rämpylä AMC -tekniikalla. Niitä, kun on ihan riittävästi vierastekniikalla.

    Jos sitten mennään noihin kahteen muuhun vaihtoehtoon, niin noista on Chevy on varmaan helpompi, halvempi (ja tylsempi?) kuin Mopar, jos haluaa myös sen T5 lootan.

    Mopariin näyttää olevan valmis kytkinkoppa saatavilla:

    https://www.holley.com/products/drivetrain/bellhousings/mopar/parts/RM-6071

    Se vaan on hiukan arvokas. Sillä hinnalla virittelee Chevyä jo jonkin verran.

    Edit: Toinen ja halvempi tapa naittaa Mopar ja Fordin T5, jos siitä on jotain apua:

    https://www.gillwelding.com/product-page/t-5-bellhousing-adapter-plate-for-slant-six

    https://www.slantsix.org/forum/viewtopic.php?f=20&t=64912&hilit=t5+transmission+swap
     
    Muokattu: 26.3.2025
  3. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    AMC 258 ja 4.0 kansi tai 4.0 ruiskulla... menee suoraan T5 loota ja menohaluja on. Säilyy "alkuperäisen" näköisenä. Ei tarvetta isommille alustamuutoksille.

    Mikäs oli koppana?
     
    Gary Grand, Pietsi, 6PPC ja 1 muu tykkäävät tästä.
  4. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Aiemmin aikani katselin jos tulisi vastaan Jeepin 4.0 ja jos siihen olis vielä kytkinkoppa, hiljaista ollut etenkin kun kustannukset yritän pitää minimissään. Sama juttu ton moparin kytkinkopan ja vauhtiksen kanssa. Tämä auto vielä semmoinen ylimääräinen sivujuttu johon en aikaa joutaisi käyttää kauheita, se ajatus vähän karsii rakentelutoteutuksia.
    Chevy näistä olevista kaseista olisi "helpoin", eikä katsastuksellisesti tartte tehdä alustalle mitään.
    Suuren yleisön mielipidettä kunnioittaen olisi vaan laittaa toi komea RST peltisarja tuomaan kisahenkisyyttä tohon omaan koneeseensa ja ajan kanssa odotella jos tulee vastaan 2bbl imusarja/kaasari.
    Olen myös katsellut jos vastaan tulisi sopivasti joku tusinamalli irtokopallinen 5v aski, sen lykkäis tohon. Menis sitten niillä. Hornet.
     
    Muokattu: 26.3.2025
    Gary Grand tykkää tästä.
  5. Mitenkäs se vaihtoehto, että vaihtaa perävälitystä? Mikäs siellä nyt on?
     
  6. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    TBI 305 camarosta kai on jo rullanokalla ja 170hv versio, puristustakin vakiona päälle ysin, niin siihen toinen nokka, niin pitäisi päästä vielä yli 200 hepan ilman suurempia muutoksia.
     
    Sierra tykkää tästä.
  7. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Jep, semmoinen kone juuri.
    Tässä päivällä join useamman kupin kahvia ja lähti vähän idea jo laukalle...
    Sanotaanko näin että ulkomaan tilauksia tuli tehtyä ja nämä määrittää nyt eteenpäin..
    Kiitos osallistuneille, case closed.
     
    LPV, Gary Grand ja toyopet tykkäävät tästä.
  8. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Työn iloa... Kuvia amccf.com foorumille ja hieman jutun tynkää. Neuvojia löytyy myös tuolta. :)
     
    Sierra ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  9. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    En muuten pääse sisään foorumipäivityksen jälkeen.:confused:
    Ei tunnista salasanaa käyttäjän yhteydessä, eikä anna laittaa ylläpidolle viestiä..:D:D:D

    Ja itse asiaan:
    Kun halvalla haluaa vähän lisää kulkua ja pienempää kulutusta, niin 305 ON ihan kiva vaihtoehto.
    Erityisesti jos se jo tallin nurkasta löytyy..
    Tuo Juhan ehdottama 4.0 HO olisi melko mukava vaihtoehto kanssa. Ainakin stroukattuna..:odcool:
     
    Catiska ja Sierra tykkäävät tästä.
  10. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Mulla on itellä ollut jo vuosia 4.0 + 258 stroukkiosat valmiina menossa yhteen Americaniin... osat tallissa ja auto pellon laidassa... mutta joku päivä vielä...
     
    Kustom STW ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  11. Millaiset männät ja kierokanget se 258:n kampura tarttee seurakseen?
     
  12. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Ihan vakiot 4.0 -koneen, siihen ylikokoon kuin haluaa tai jos tilavuutta haluaa lisää, isompaa reikää. Mulla on kasattuna myytäväksi noin 4.77 litrainen stroukki-kone...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  13. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Kävin muuten testaa miten AMC Hornet -70 232cid, ykskurkkuinen ja 3v rattimanuaali kiihtyy lähdössä nastat kipunoiden.
    0-100km/h 13sec
    0-400m 18.5s 117km/h
     
    kerkko ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  14. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    "TBI 305 camarosta kai on jo rullanokalla ja 170hv versio, puristustakin vakiona päälle ysin, niin siihen toinen nokka, niin pitäisi päästä vielä yli 200 hepan ilman suurempia muutoksia.
    Jep, semmoinen kone juuri.
    Tässä päivällä join useamman kupin kahvia ja lähti vähän idea jo laukalle...
    Sanotaanko näin että ulkomaan tilauksia tuli tehtyä ja nämä määrittää nyt eteenpäin..
    Kiitos osallistuneille, case closed."

    Teit parhaan valinnan!
    Kun aikoinani etsin tuollaista "swap pakettia" tee-se-itse- miehilla ja naisille Volvoihin koe ajoin monta eri autoa ja vaihtoehtoa.

    1982 Camaro 305 + 5 spd oli paras paketti ja paras keppi vaihtaa.

    Useat tekivät ko swapin ja olivat tyytyväisiä. TBIn sijaan tuli kaasari.
     

Kerro tästä muillekin!