Ameriikan ja Suomen tehot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja saresks, 30.10.2021.

  1. max

    max Double Gearhead

    Aulis,muistan kyllä hyvin Mikion Pomonasta ja tän toisen jantterin joka oli kotosin Uudesta Seelannista joka teki taas alakertoja ja koneistuksia.
    Niillähän oli myös dyno.Kyllä sinne meni moni poika rinta kaarella,ja tuli pois leuka rinnassa....700hp motti olikin 350hp motti.

    Vähäisellä kokemuksella en voi ottaa kantaa lukujen oikeellisuudesta,mutta sen kyllä tiedän että paljon voi olla väärin jonka dyno kyllä paljastaa,ja näin se sit voidaan usein siellä oikaista.
     
  2. JarmoY

    JarmoY 1st gear


    Mulla oli bb moparis aina sama, hemin vakio turbiini, moottoreita vaihtui 383-440 ja 450 Cid remmiahdettuun mutta yhdellä ja samalla turbiinilla mentiin kokoajan.
     
  3. saresks

    saresks Gearhead

    Mä luulen, että "dyno racing", dynokilpailut, voi useastakin syystä vielä joskus nousta oikeaksi lajiksi ja lopuksi olla viimeisiä polttomoottoriurheilumuotoja.

    Maankäyttöä ja rakennettua infraa ajetaan alas, holhous ihmisen terveydestä ja riskienotosta lisääntyy, polttomoottoriautolla ajaminen muuttuu liian kalliiksi, liikennevalvonta muuttuu kattavaksi jne jne. Vesiliikenteeseenkin nämä tulevat iskemään.

    Voi vaikka olla, että tulevaisuuden dynohuoneen pakokaasut johdetaan läheisen suon turpeeseen, kun moottorit huutaa äänieristyksissä ja taas saadaan touhuta hetki rauhassa.
     
  4. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ihan yhtä tärkeetä on se et se kertoo kaiken olevan oikein, sit voi keskittyy muuhun ihmettelyyn et miksei se mene.
     
    -71 MoPar tykkää tästä.
  5. -71 MoPar

    -71 MoPar 3rd gear

    Omasta mielestä ihan yhtä tärkeää auotossa kaikki muu , alusta renkaat paineet ym. ja kuljettaja vastaan motin tehot . Dyno on vain yks apuväline ja helpottaa asioita ihan niin kuin S W totesi.
     
  6. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Onks nää niitä american hevosia? 670hv tuotantorautakansilla pikkusen huokaavalla alakerralla

     
  7. janihei

    janihei 3rd gear

    En saanut selkoa dyno lapuista mutta jos tuo 675hv olisi sae j607/stp tehoa, niin 640hv olisi luku Sämpyllä.
     
  8. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Hyvin on ainakin tähdet kohallaan. 11:1 ruttuu, 0.6" nostoo, 260astetta .050" ja orkkis six pack imusarja muokattuna kaasareineen.... 108 nm vääntöö per litra. Ei sitä ainakaan missään nimessä voi huonoks suoritukseks väittää. Jos on oikeen velho, ni noil 452 kansilla 2.14/1.81 venoilla päässee johki 280 cfm tasolle. Siit ku laskee teoreettisen tehon tuoton ni... hyvin on onnistuttu.
     
    LPV tykkää tästä.
  9. 440Mag

    440Mag Gearhead

    Samat sepät sano mun käsittääkseni toisessa jaksossa et ne on oikee 906 koska niis on parempi short side!
     
  10. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Kuvast olin kattovinani et 452, ja tais se sen jossain sanoakin. Mut noil on helppoo,; jos ne ei jotain tiedä ni ne voi soittaa Uncle Tonylle ja kysyä!
     

Kerro tästä muillekin!