Ameriikanautojen pienet/pienehköt kantavuudet?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja umpio, 11.3.2015.

  1. umpio

    umpio 3rd gear

    Pistänyt tuossa silmään sellainen jutska, että ameriikanvehkeissä vaikuttaisi olevan jostain syystä aika pienet kantavuudet, varsinkin lava-autoissa. Mikähän moiseen on oikein syynä? Esim. omassa S10:ssä oli kantavuutta huikeat 300 kg, kokonaispainoissa olisi kuitenkin ollut vielä varaa helposti sen 200 kg lisää antaa kantavuutta. Samaten kun tänään tutkailin oman -02 Silveradon otetta, niin kantavuutta on rapiat 900 kg, vaikka alusta ja jousitus mahdollistaisi isommankin kantavuuden, eikä kokonaispaino vielä nousisi käsittääkseni liikaa. Mistäs moinen johtuu, vai olenko saanut asiasta väärän kuvan?
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Suomipaskaa osa, hiacella kantavuutta helposti yli tonni, kuorma-auton alustaisella dodgen vanilla 900kg jne...
     
  3. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Double Gearhead

    jos ne on valmistajan ilmoittamia kantavuuksia niin arvelen että USAn lainsäädäntö löytyy taustalta.
     
  4. Imperial413

    Imperial413 1st gear

    Kyllä omissa pick upeissa on ollut ne kantavuudet mitä tehdas on luvannut pois lukien uusimmassa johon tehdas lupaa jarrullisen peräkärryn maksimi painoksi 4000kg ja Suomessa saa olla vain 3500kg.
    USA:n lainsäädäntö vaatii, että auto on samanlainen ajaa täyteen kuormattuna kuin tyhjänä sen vuoksi niiden kantavuudet on niin pieniä.
     
  5. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ei voi olla "varaa".
    Kantavuutta ei ilmoiteta otteella vaan vain kokonaispaino ja omapaino. Erotus on kantavuutta.
    Akselipainojen summa on yleensä suurempi, kuin kokonaispaino. Se mahdollistaa erilaista kuormausta.

    S10 kohdalla olisin vain tyytyväinen mahd. alhaisesta kokonaispainosta, siitä kun maksetaan käyttömaksua. (olettaen, että vanhempi kuin 2001)
    Harvemmin pakettiautoja punnitaan kuin verolappuja maksetaan. :D
     
  6. umpio

    umpio 3rd gear

    Ilmaisin siis itseni huonosti; tarkoitin juurikin tuota erotusta puhuessani kantavuudesta. Omapaino oli S10:ssä normaalia alhaisempi ainakin itselläni. Toki voi olla että tuossa on ollut ensirekisteröitäessä muitakin kuvioita/säätöä; tullut uutena muuttoautona maahan.
     
  7. Hai

    Hai Double Gearhead

    Vilkaiseppa kuskin ovivälin tarrasta.
    GM-tuotteissa tiedot löytyy hyvin sieltä.
    GVWR = kokonaispaino
    Omapaino on Suomessa rekisteröintikatsastuksessa punnittu.
     
  8. T.hilter

    T.hilter Gearhead

    Minulla GVWR on ovessa 2994 ja otteessa 3550. Pientä toleranssia...
     
  9. umpio

    umpio 3rd gear

    Kattoo kattoo mutta ei oo mitä kattoo... Eli tuo tarra on kulahtanut lukukelvottomaksi. Saakos uuden jostain?
     
  10. MH

    MH 3rd gear

    Mulla on päinvastainen kokemus kantavuudesta. 2-hengen coupe fjoordi -30 luvulta ja kantavuus tais olla 750kg!
    En muista enään tarkkaa lukemaa, mutta kun toi vaikuttaa käyttömaksuun, niin kyllähän se harmitti.
    Olisi saanut takaluukkuun laittaa melkolailla painavaa tavaraa, et olis painot ylittynyt...
     
  11. fmila

    fmila Gearhead

    Joo ei! Noi kantavuudet ja vetokyvyt liittyy juurikin jengkien omaan lainsäädäntöön ja sen mukaisiin testauksiin. Aikanaan kun niitä (surullisen-)kuuluisia Diesel-Pickareita suomeen alettiin tuomaan törmättiin samaan asiaan. Sitä kun eräät silloin jo selvitteli oli sikäläisen normiston mukaan suomeenkin tullut lämpimien seutujen (kaikkein tiukimmat) mukaiset maksimi painot, jotka olivat esim. akselistojen maksimi painoja paljon alhaisemmat (n. puolet). Tähän vaikuttavia tekijöitä oli esim. nesteiden lämpötilojen nousut kun vedetään maksimi painoilla pitkiä ja jyrkkiä mäkiä (joita suomesta ei edes löydy) ylös ja ulkoilman lämpötila +40 C (n 100 F). Niihin olisi maahantuojan pitänyt osata hakea silloin tuo ilmastoalueen muutoksen mukaiset lisät ja/tai varustaa ne autot HD jäähdyttimillä/lauhduttimilla.

    t. AM
     

Kerro tästä muillekin!