Amerikan pikuppien vetokuulat, mistä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Ck, 19.8.2013.

  1. Ck

    Ck Gearhead

    Tuli yllättävän haastava ongelma vastaan vaikka alkuun tuntui että ei se mikään ongelma ole.

    Eli tilasin tohon omaan dodge ramiin vetoraudan johon tulee pultattava kuula kiinni. Vetoraudassa lukee 7500lbs joten sillä uskallan sillä kyllä huolettomasti vedellä 3000kg kärryä. Raudassa on 1" kokoinen reikä mutterikiinnitteiselle kuulalle.

    Hain vetokuulan motonetistä ja kotona katoin pakettia, max 3500lbs?? Lukee tietysti vielä ei tieliikennekäyttöön. Mutta vaan 1587kg? Sama bilteman kuulassa.
    Sitten seuraava kuula IKH:n varastolta. Näytti ehkä hieman silmään paremmalta mutta mitään vetopainoa siinä ei lue. Sähköpostikysely ikh:lle ja kysyttiin että mihin asti kuula on luokiteltu ja voiko tällä kuulalla vetää 3000kg peräkärryä.

    Vastaus: Ei voi.

    No sitten nettiä selasin ja löysin tälläisen:

    http://www.teohydrauli.fi/PublishedServ ... code=06510

    Eihän se tietysti sitten sovi ton tilaamani vetoraudan kanssa kun toi on niin paljon korkeampi ja kärry ei oo enää suorassa. Seuraavaksi tilasin amerikasta 12000lbs vetokuulan joka on tietysti 2" kokoinen. Motonetin standardikuula on 49,8mm ja amerikan kuula 50,8mm. Käytettyihin vetopäihin toi menee ongelmitta mutta uuteen kun kokeilin niin ei lukitu. Kaveri sitten koneisti palloa hieman ja nyt se on 50,1mm ja sopii uuteenki kitaan. Kierre on paljon isompi ja muutenkin paljo järeemmän oloinen kun motonet/biltema laatu.

    Onko muut vaan laittanu motonetti tavaraa ja toivonut että kestää vai onko noita 3500kg 50mm kuulia täällä jossain hyllytavarana.
     
  2. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Suomessa nauretaan noille amerikkalaisten perävaunun vetosysteemeille, mutta kun tarkemmin miettii, niin ne on paljon järkevämpiä, kuin nämä kotimaiset viritelmät. Mielestäni kuula pitäisi olla isompi, silloin kun vedetään isompaa kärryä. En ole edes katsonut, paljonko Dodgen perässä olevan koukun vetopaino on, vaikka olen sillä 3500kg:n kärryä vetänyt. On siinä ainakin hyväksynnät... :odroll:

    Epäilenpä, että 90% Suomen tiellä liikkuvista koukullisista kevytkuorma-autoista omaa koukun, jolla ei sais vetää kuin tuota 1,5 tonnin kärryä? Toivottavasti olen väärässä.
     
  3. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Kaverin rotkessa oli myös tuo jenkkikuula paikallaan. 2 kertaa tipahti traileri perästä hidastetöyssyssä(Onneks oli tyhjä ja vauhtia vähän). Viereisessä työkalukaupassa sitten testattiin uutta makitaa hiomalla kuulasta tavaraa pois. Toimii ku junanvessa..
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Monikohan noita vetokuulan merkintöjä oikeasti katselee... :eek:

    Tuon väitetään kestävän 3500 kg ja hintakin huikaiseva -> http://tuontitukku.fi/tuote/vetokuula-e ... 168039244/

    Onhan tollanen vetokuula todellisuudessa aika lapsellinen...monissa euroopan maissa sillä ei ilmeisesti saa edes vetää autotraileria / hevoskärryä.
    Usein näkee engelsmanneilla ja sakuilla ihan rehellistä vetokitaa maasturin perässä ja siinä sitten isompi kärry.
    Ihme että Suomessa ei olla menty tässä asiassa samojen EU-määräysten mukaan, kun kaikessa muussa Suomi on eturintamassa jos jotain uutta direktiiviä edes suunnitellaan.

    Onhan jenkeilläkin se isompi vetokuula raskaampiin vetoihin...muistaakseni 8 eri luokkaa vetopainoille.
     
  5. Ck

    Ck Gearhead

    Joo ei olis tullu ensimmäisenä itellekkään mieleen että myytäis heikkojakin kuulia. Enkä olis edes katellu että onko näissä jotain luokituksia mutta kun isolla lukee niin kyllä sen huomas.
    Toi tuontitukun kuula on suurella todennäköisyydellä ja ainakin ihan samannäköinen kiinalainen kuin motonetin vastaava, taitaa olla kilot ja paunat menny sekaisin.

    Tietysti tavallisiin euro ja japski kikottimiin myytävät kuulat ja raudat on mallikohtaisia ja testattuja eikä niissä mitään ruuvikiinnityksiä olekaan.
     
  6. Tuomo_

    Tuomo_ 1st gear

    Toi Teohydraulin kuula on sellanen mikä sen pitääkin oikeasti olla, D-luku pitää olla 25 tai enemmän että se kuula on luokiteltu 3,5t kytkentämassalle. Ne Motonetin yms. kuulat sopii mönkijöihin ja sellaisiin kapineisiin millä ei liikuta yleisillä teillä, tai jos liikutaan nopeudet on hitaita ja kärryt kevyitä. Laitat nyt vaan oikean kuulan siihen niin ei tartte miettiä kestääkö vai ei.

    Mä oon ostanut useamman kuulan Teohydraulista, ja välillä löytyy jopa paikallisesta varaosaputiikistakin.
     
  7. Remu63

    Remu63 1st gear

    Jari Mäeltä ainakin saa ostaa tuollaisen kuulan.
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Joo kyllä mää laitoinkin curtin karkaistun 12000paunan nupin 1" tiheellä kierteellä. Kestää ihan mitä vaan täällä saa vetää. Ajattelin vaan että vetääkö kaikki muut yleisesti vaan noilla "mönkijä"nupeilla.
     
  9. pantera

    pantera Double Gearhead

    Hitsattavalla kuulalla on vedetty , paljon ja painavaa.
    Kyl siinä joku muu pettää ennen kuin kuula.
     
  10. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Mites tollanen hitsattava kuula kestääkö se enemmän kuin pultattava lelu jos joskus maasturin hommaa niin koukku ei varmasti kevyimmässä käytössä tule olemaan :odroll:
     
  11. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Multa jää yli koko systeemi.Eli keskellä lavaa on kuula peteineen.Eikä maksa paljoo.
     
  12. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Paljonkos ja missä?
     
  13. pantera

    pantera Double Gearhead

    gooseneck kuula on 2"5/16
    Mulla olis gooseneck kärryyn uusi korkeus-säädettävä vetoaisa, muistaakseni 20000lbs kärrylle riittävä .... jos joku haluaa värkätä jotain... itte en ehdi
     
  14. RockAnA

    RockAnA 2nd gear

    Vähän ot mutta eilen piti vähän hierasta silmiä kun Hiacessa oli karjapuskurissa (siis auton keulassa) punaseks maalattu normi vetokuula. Tarkoitusperä jäi epäselväksi. Tollasia jälkiasennuskuulia olen nähnyt peräkärryn aisassa, itekkin yhtä ollut "asentamassa" polkupyörä telinettä varten. Toimiva ratkaisu.
     
  15. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Helpompi siirrellä perävaunuja keulassa olevalla kuulalla, ei tuu niska kipeeks ja on ohjaava akseli helpommassa päässä, siis jos se Yoda oli vaikka asuntovaunukauppiaan tai niinkuin mulla Comanche:ssa, kuula etupäässä, helpompi siirtää puomilla autoja pihalta sisään korjattavaksi (jos ei siis liiku omin voimin)...
     
  16. RockAnA

    RockAnA 2nd gear

    No tuota minäkin mietin vaihtoehtona. Tais olla 4-veto, joten vois olla myös venetrailerin apukuula. Mene ja tiedä
     
  17. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    myös venekorjaajilla samat systeemit.
     
  18. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

    Juu, mutta ei oo mulle niin tuttuu juttuu tuo....
     
  19. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    Tuusula-Helsinki akselilla.Mutta tosin vasta vuoden vaihteen aikoihin saan sen otettua irti.Olen siihen saakka ulkomailla.
    Mä en ole sitä kauhean tarkkaan kattonut,mutta mun mielestä se on tälläinen,galvanoituna tai muulla teräksen värisellä pinnoitteella.Eikä siinä ole mun mielestä jemmaan menevää kuulaa,mut voin olla kyllä väärässäkin.
    http://www.ebay.com/itm/CURT-Over-Bed-F ... 0933569734
    Oisko hinta vaikka 40 euroa,jos sille on silloin vielä tarvetta?
     
  20. Ck

    Ck Gearhead

Kerro tästä muillekin!