Amerikan takavalo kytkentä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja lucky74, 23.1.2020.

  1. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Kyllä tuo mun kaavio toimii, ollut käytössä...
    Eikä noita diodeja tartte muuten kuin silloin jos on vaan yks vilkun merkkivalo.
     
    Stang 72 ja faikku66 tykkäävät tästä.
  2. janiluo

    janiluo Gearhead

  3. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Mullakin ollut käytössä jo kohta 17 vuotta Hudsonissa,mutta ilman diodia juurikin kun on 2 merkkivaloa.Pitääkö se "väkisin" mahdollisimman vaikeeksi tuokin kytkentä miettiä;).
     
  4. lucky74

    lucky74 2nd gear

    Tällä kaaviolla tehtiin ja toimii kuin buick. Tai junan vessa. Ainoa moka minkä tein oli ostaa mätänet vilkkureleet enkä hiffannu että olivat elektruunisia. Vilkku on aika nopea näillä mutta kun vaihtaa vanhan liiton releet niin rauhoittuu. Ei käytännön merkitystä mutta ittiä häirittee.
     
  5. Ratrod34

    Ratrod34 3rd gear

    Enemmän mua häiritsisi muuttuva vilkun nopeus kun jarrua painaa samaan aikaan, kuin se et laittaa muutaman diodin, mut se on pääasia et kaikki on tyytyväisiä omiin ratkaisuihinsa.
     
  6. Essex

    Essex Gearhead

    Näin se toimii. Kaksi vilkkurelettä, ja kaksi viisipuolaista lisävalorelettä tarvitaan. Vilkun merkkivaloa vaidaan kytkeä suoraan vasemman ja oikean vilkun välistä. Kun toisella puolella vilkuttaa merkkivalo saa maan toisen puolen lamppufilamentin kautta. Käytin rodissa tämän kytkennän, kun oli euroopantapainen vilkkuviiksi.
    [​IMG]
    Kytkentäkaaviosta on jätetty parkkivalot pois, ne toimii niinkuin ennenkin.

    Toimintaperiaate:

    Jarruvalo toimii tavalliseen tapaan, virta menee molempiin takavaloihin lisävaloreleiden kautta.
    Alkuperäinen vilkkurele otetaan pois, sen sijaan vain johto navojen väliin (oikosuljeaan).

    Kun vilkkua esimerkiksi vasemmalle pannaan päälle, vasen lisävalorele vetää vasemman jarruvalon pois päältä, ja kytkee sen sijaan vasemmasta vilkkureleestä tulevan virran takavaloon. Näin vasen takavalo vilkkuu, ja oikea jää palaamaan jarruvalona.

    Releet voi sijoittaa esimerkiksi kojelaudan alle. Kytkentä vaatii kuitenkin erilliset johdot vasemmalle ja oikealle jarruvaloille.

    Eikä tarvitse diodeja.
     
    juko7 tykkää tästä.
  7. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Mites tuo merkkivalo maadottuu?
     
  8. pe-le

    pe-le 1st gear

    "käyttämättömän" vilkun puolelta, lampun läpi.
     
  9. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Joo, niinhän se tossa lukikin... :oops:
     
  10. Anza

    Anza Gearhead

    Potilaana 1989 C1500 ja valot peräkärriin. Onko kukaan toteuttanut releillä ja diodilla vaunun pistokkeelle valoja? (Joo, voisin ryöstää etuvaloista vilkut ja polkimelta jarrulle.)

    Tässä peräkärrylle amerikan mallin johtosarja valmiina. Vas ja oik vilkku sekä parkit ja peruutusvalolle piuha.

    Vilkun johdosta syttyy myös jarruvalot, eli tällä hetkellä peräkärryssä keltaiset vilkut ja keltaiset jarruvalot. Parkit toimii normaalisti punaisena.

    Oisko tuosta vilkun johdosta mahdollista ottaa peräkärryn jarruvalolle releellä ja diodilla virrat? Molemmissa vilkun johdoissa menee virta kun painetaan jarrua. Millaisella kytkennällä se ohjais jarruvaloa ja vilkku edelleen vilkkuisi?
     
  11. Aulis Hämeenkorpi

    Aulis Hämeenkorpi Gearhead Bannattu

    Minulla on käytössä semmonen "boxi" jonka tilasin jenkeistä. Jenkkiveturi, jossa jenkkipistoke (pyöreä) jenkkikärrysähköille. Boxi tökätään autoon ja toinen pää vanha Europistoke.
    Autossa toimii vilkut/jarruvalot orkkiksena punaisina ja boxi erottelee ne europeräkärryn keltaisiksi vilkuiksi ja punaisiksi jarruvaloiksi. satasen - kahden investointi ja toimii... jos tuommosta tarvii ja ei tarvi muutella auton sähköjä ja asennella europistokkeita...

    ah
     
    dallas ja Anza tykkäävät tästä.
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mun voortissa oli rosmottu koukkurasialle vilkkujen virrat juurikin etuvilkuista by previous owner, ja niin ne vissiin kytketään jatkossakin kunhan homma etenee, ja eteneehän se.
     
  13. dallas

    dallas Gearhead

    Mulla samallainen boxi Lincolnissa. Irroitettavan vetokoukun yhteyteen laitoin EU 13 napasen rasian josta jenkkipistoke alkuperäiseen foordin peräkärripistorasiaan. Toimii eikä tarvii silputa alkuperäistä johtosarjaa.
     
  14. Essex

    Essex Gearhead

    Noin minä tein Capriceen peräkärrynsähköt. Kolme johtoa edestä, eli etuvilkuista ja jarruvalonkatkaisijalta. Parkin takavalosta. Jos edestä tulevat johdot vetää letkussa auton alla, runkoa pitkin, pääsee ehkä helpommalla, kuin mattojen ja penkkien alle vetämällä.
     
    Anza tykkää tästä.
  15. Aulis Hämeenkorpi

    Aulis Hämeenkorpi Gearhead Bannattu

    Hyvä homma. Tämmönen pitäs olla jokaisella uudemman jenkkiauton omistajalla, jos on vetokoukku asennettuna.
    AH

    http://auliz.fi/image_2009.jpg
     
  16. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Näin maallikon mielestä tuollainen adapteri olis kätsy jos täällä olis myös niitä jenkkimallin kärryjä. Mut ei taida olla.
     
  17. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Ite vedin 70-lukusee Oldsiin 13-napaset sähköt. Vilkut eestä, jarruvalo polkimelta, jatkuva 12v + 12v lataus akulta ynnä maat takas omien releitten ja sulakkeitten kautta, ja loput takaata. Mattojen ja sisähelmamuovin alla alkuperästä reittiä. On siinä hommaa mut oli sen arvostaki.
     
  18. Aulis Hämeenkorpi

    Aulis Hämeenkorpi Gearhead Bannattu

    Eihän tämä adapteri liity mitenkään jenkkikärryihin.

    1) jenkkikärry liitetään suoraan jenkkiveturin pistokkeeseen.
    2) Adapteri liitetään auton jenkkipistokkeeseen ja toinen pää eurokärryn urospistokkeeseen. = saa suoraan kytkettyä eurokärryn jenkkiautoon ilman minkäänlaisia kytkentätöitä autossa.
     
  19. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu aivan, sori. Yksi vikaantuva härpäke lisää.
     
  20. Oskari

    Oskari 1st gear

    Kerrotko tarkemmin, kytkentäkaavio olis kiva.

    Laitoitko siis releet molemmille vilkuille joita etuvilkut ohjaa, rele jarruvalolle jota jarruvalokytkin ohjaa ?

    Entäs peräkärryn peruutusvalo ja takavalot, oletko niihinkin laittanut releet ?

    Montako jännitesyöttöä perävaunulle vedit ?
     

Kerro tästä muillekin!