Amerikanrauta joka kuluttaa 10L/100km tai alle?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja JenkkiFani, 16.10.2011.

  1. rane58

    rane58 Double Gearhead

    En minäkään, enkä ole laskenut mitä kuluttaa. :rotfl: -Kaikkihan kuitenkin menee... :poff:
     
  2. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Voisin ottaa wittuiluna mutta kun EN ota 8)

    Ihan vaan tiedoksi että n.20-vuotta on ajeltu erilaisilla jenkeillä ja osin ympärivuodenkin :rotfl:

    Vaan kun meidän perheessä on 2kpl vuorotyössä käyviä ihmisiä niin tarvitsee :pinup: ajoneuvon jolla pääsee ennen aurauksia liikkeelle ja töihin...

    Ja jos joku tulee noista munkin "romuista" kateelliseksi niin siitä vaan, menköön TÖIHIN niin voi itsekkin ostaa vastaavia ja ennen kaikkea ajella niillä!!!

    :D
     
  3. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead


    milloinkas sitten? ei valiantilla tms saa kuljettaa nykysin enää "apinoita" kun niitä alkaa tupsahdella talouteen. jollei nyt kuitilla olevaa
    :pinup: kaan.

    parhaita asiantuntijoita jenkkiautolla arkiajojen suorittamisesta ja käyttiksenä pitämisestä on nää joilla on jotain velaksostettuja ranskalaisromanialaisia pikkukinnereitä eikä tää ollu sit kellekkään henkilökohtaista.

    :...[/quote]

    jos on opiskelijaikisenä ajellu itse jenkillä ja kritisoi jos joku aikoo samaa niin voisi päätellä että on joutunut syömään eloveena kaurapuuroa ku muuhun ei jääny rahaa... :eek:

    toisaalta kun miettii että aika moni ajaa uudehkolla autolla maksaa kallista vuokra tai velkaa pois ja joka viikonloppu baariin ja reissaillaan ulkoomailla syödään ja juodaan röökiä ja hyvin kallita vaateita huonekaluja yms niin ei yhden tienaajan talous äkkiä kestäis. ne kommentit 850e maksaneen dsl jenkin rehvasteluarvosta ja sopimattomuudesta on tolta pohjalta ymmärrettävissä

    toisaalta statissa pitää elää roskiksessa sillä tulotasolla millä jossain sivummalla pystyy maksaan vanhempaa ok taloa
     
  4. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Tämä yhteiskunta on vähän sellainen, että kasvatetaan pienestä pitäen pelkäämään valtavirrasta poikkeamista ellei ole satumaisen rikas, silloin sitä suorastaan odotetaan tai todetaan että onpa nuuka tyyppi. Tavalliselle kundille minkä koko lähipiirikin on tavallista väkeä, voi olla henkisesti vaikea tehdä irtiottoa. Ja vaikka se neliveto skottis ei olis hankintanakaan kovin kallis, paine on mielummin ottaa maksimaalisen suuri asuntolaina ja ajaa sillä muutaman vuoden vanhalla skodalla koska se on niin kovin järkevää... Silloin kaikki ovat hyväksyvästi hiljaa ja saat olla rauhassa. Korkeintaan joku kysyy että koskas teillä on perheen lisäystä tulossa, mutta kun ajelet korotetulla mattamustalla paholaisella niin kukaan ei edes toivo sinulle jälkikasvua.
     
  5. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Menipäs filosofiseksi tämä ketju...

    Väittäisin, että kaikkeen pystyy, tai ainakin kannattaa yrittää...

    Kannattaa elää unelmaa, eikä unelmoida elämästä (lainaus: viime viikon Iltatyttö...). Älä siis lannistu perinteiseksi lottoajaksi (kaikki lauseet alkaa Sitku... mä voitan lotossa/valmistun/saan vakityön/vaimo tai pankki antaa luvan/lapset kasvaa/mä pääsen eläkkeelle) vaan toteuta toki unelmasi, nyt on juuri se aika hommata se unelmien auto, elää sitä hedelmällistä nuoruutta kylillä cruisaillen (p__umagneetista ei ole enää sitten hyötyä, kun ei seiso).

    Osta siis auto, joka itseä miellyttää, suunnittele kaikki muu sen mukaan (onnistuu vain tuon ikäisenä ja sinkkuna).

    Helpommalla pääsee, kun ostaa omalle kukkarolle sopivan, mahdollisimman hyvän ja alkuperäiskuntoisen "rakkaan".

    Muiden neuvoja ei kannata ottaa liian tosissaan, muutenhan voisi vaikka hankkia hopean värisen Corollan (oikeasti maailman paras auto ja väri autoon...), naapurillakin on.
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Reilu puolvuotta ajellu täyspäiväsesti nyt jenkeillä työttömänä (olen 21v), ei se oo kun itestä kiinni onnistuuko se vai ei! Ei kaduta yhtään se että vaihoin sen mannelavetin farkku Capriceen vuoden alussa.

    Että ei kun jenkkiä hommaamaan!!! Kyllä se lompakkoon koskee välistä mutta on se täysin sen arvosta.
     
  7. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    Hommaa sellasen laitteen mikä ittee kiinnostaa,turha siinä on toisten mielipiteitä kuunnella.Ja tollaset Luminat,Beretat yms. voi kyllä unohtaa jos jenkkiauton tunnelmaan haluaa päästä.Ite ostin reilu parkymppisenä -66 Fairlane STW:n joka on mulla vieläkin.Ympärivuotisessa käytössä ja kilsoja takana reilu 500 000km.Jättää isot omakotitalot,kotiteatterit,kultaset noutajat,muksut,Thaimaan porttolomat,kalliit merkkivaatteet yms. hommaamatta ni saa kuluttaa vaikka yli kympinkin bensaa.Eikä tunnu missään :rotfl:
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ja sitku joskus vaihdat sen jenkin pihiin säästöpossuun, ni saat tuntee ittes hetkeks varakkaaks! Ite ajelin harrastejenkillä ympärivuotisesti ja jokapäiväisesti tonne 90 luvun alkuun kunnes puolvahingossa tuli lainaks eurokinneri. Huomas et se perse liikkuu duuniin sillä kinnerilläkin, se harrastepeli pysy paremmassa kunnossa ja sitä saatto vähän enempi laitella sillä fyrkalla mikä säästyi kehonsiirrossa eikä tarvinnu sitä ajamistakaan kärvistellä sitten kun halus fiilistellä. Asioissa on puolensa ja puolensa, ei toi kauheesti riipassu perskynälläkään vedellä sit vähän myöhemmin 20l kulutuksella ja nollalyhennyksillä.
     
  9. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Näin yleisiä auton oston periaatteita vielä evääksi...

    Auton osto on aina tunne asia, vaikka sitä kuinka joutuu muille järjellä selittelemään. Ne autolehtien palstoilta ulkoa opetellut argumentit kuten polttoaineen kulutus, kuinka paljon kaljakoreja mahtuu takakonttiin, hevosvoimat, ohituskiihtyvyys, hiilidioksidipäästöt, lisävarustetasot, jälleenmyyntiarvo, osien saatavuus jne. ovat vain järjen surkea yritys selittää miksi mies nyt hullaantui moiseen rakkineeseen. Ja jos ei itselleen oikein osaa selittää, miksi auton osti, niin varmasti löytyy maailmasta toinenkin ihminen joka ei touhua ymmärrä.

    Varsinkin harrasteautossa on tärkeintä siis löytää se tavoiteltu fiilis, ehkä jopa viesti siitä, mihin ihmisryhmään haluaisi kuulua.

    Alle kolmen tonnin löytyy laitteita moneen fiilikseen, ohessa muutama esimerkki:

    Perinteiseen Rockabillycruisinkiin, suomitaksiedustushistoriaa kunnioittaen, ts. tällä kehtaa "laulaa" sekä heittää hääkeikkoja:

    http://www.nettiauto.com/dodge/dart/4345718

    Haluatko opiskelijakaveripiirisi suosituimmaksi muuttomieheksi? Iskevätkö ruumisautot? Kunnioitatko kasariperinnettä? Sohvat, hyvät tilat ja todella perinnejenkki, missä kohtaa kaikki stereotypiät ja varsinkin jos sähköhimmelit ja muut herkut kolahtaa:

    http://www.nettiauto.com/buick/electra/4138084

    Gran Marquis, farkkujen kuningas kautta aikojen, hankalampi löytää:

    http://www.nettiauto.com/mercury/marquis/4337906

    Kuollut automerkki (iso plus!), askeettinen pikkujenkki (vielä isompi plus)
    Nappilakki päähän ja pappastelemaan:

    http://www.nettiauto.com/rambler/american/4314955

    Kallion parittajaksi:

    http://www.nettiauto.com/oldsmobile/cutlass/4205261

    Sitten olis pikkareita ja vaneja potentiaalisille junteille ja sarjamurhaajille.
    (kumpikaan ei ole huono piirre ihmisessä)

    JA tottakai aspenit.... Kari Suomalaisellakin oli.

    Olisiko näissä sellaista fiilistä jota tavoittelet?
     
  10. Jza

    Jza Double Gearhead

    Kovasti vallalla se tuntuu olevan täälläkin käsitys, että jenkkiautoilu on yhtä kuin vetelällä lullalla ajelemista :eek: Turhaanko läksytin ison lehden päätoimittajaa asiasta, kun joskus alkoi ketuttamaan moinen asenne? :rotfl:

    Nykyjenkkiin olen ihan tyytyväinen. Alusta on vähän vastaava kuin uudehkossa vettessä (niitäkin joku joskus on jenkkiautoina pitänyt) jäykkä, tanakka mutta ei pintakova. Parin sadan vauhdissa oikeinkin vakaa, vaikka tiestö vähän pomputtaisikin ja mutkaan voi työntää kuten bemarilla.

    Sitten on tietysti täydellisenä vastakohtana joku -70 lukulainen fullsizelaitos, joka on tarkoitettu rauhalliseen cruisailuun tyylillä, niin ettei junanrataa tai mukulakiviä huomaa yli ajaessaan. Tykkään molemmista, ja molemmat on mun mielestä jenkkejä, mutta sillähän sitä ajaa mistä diggaa. Mua alkoi jossain välissä ahdistamaan jälkimmäisissä se, että rajoitusten mukaan kuin ajaa, niin meno on kuin rättisitikassa, sivupeilit raapii maata, eikä ikinä tiedä mihin suuntaan auto pompusta lähtee.

    Mutta sitähän ei tiedä, että mikä itselle sopii ennen kuin testailee eri vaihtoehtoja. Jos ei auto miellytä, niin myy sen veke ja ostaa toisen. Ei noiden kanssa mitään "niin myötä- kuin vastamäessä" -liittoja solmita. ;-)
     
  11. rautasydän

    rautasydän 2nd gear

    jos olisin kysyjän tilanteessa tarttuisin tähän noista yllä tarjotuista.

    http://www.nettiauto.com/oldsmobile/cutlass/4205261

    2d coupe jenkki, kasikoneella, siisti! Ite ajelin moisella viime talven ja kuluneen kesän. Hyvin eteni kinoksissa! Omassa tosin kone ei noin taloudellista mallia. Tuokin menee kunnossa ollessaan maantiellä siihen kymppiin..
     
  12. Ana67

    Ana67 Gearhead

    jos on opiskelijaikisenä ajellu itse jenkillä ja kritisoi jos joku aikoo samaa niin voisi päätellä että on joutunut syömään eloveena kaurapuuroa ku muuhun ei jääny rahaa... :eek:

    toisaalta kun miettii että aika moni ajaa uudehkolla autolla maksaa kallista vuokra tai velkaa pois ja joka viikonloppu baariin ja reissaillaan ulkoomailla syödään ja juodaan röökiä ja hyvin kallita vaateita huonekaluja yms niin ei yhden tienaajan talous äkkiä kestäis. ne kommentit 850e maksaneen dsl jenkin rehvasteluarvosta ja sopimattomuudesta on tolta pohjalta ymmärrettävissä

    toisaalta statissa pitää elää roskiksessa sillä tulotasolla millä jossain sivummalla pystyy maksaan vanhempaa ok taloa[/quote]

    Tästähän tuli OT huumorin kukka... Tästä ketjusta

    Sillon aikaan miekka ja kilpi kun ekan jenkin ostin mallia V8 olin jo työelämässä ollut tovin...

    Ja totta tosiaan asun omakotitalossa vm 42 :rotfl: Ja Stadi on nykyään "etelää". Sen verran on työmatkaa että viime talven käyttis, XJ-Cherokee, piti kulutuksen takia vaihtaa pois...
     
  13. WTF

    WTF Gearhead

    :eek:

    - Pitäiskö mun ostaa harrasteauto?
    - Harraste auto olisi aika kiva...
    - V8 pitäisi olla, mutta ne on niin kalliita
    - Ne kyllä kuluttaa aika paljon
    - Aina ne hajoaa
    - jos jostaisin niin ostaisin avon, V8, Mustang tai Charger tai...
    -

    Jos löytää itsensä tuosta -kohdasta niin tuskin ikinä ostaa mitään bensakrematoriota :lol:

    Paljon kannata miettiä, mitä muut ajattelee.

    Itse ajan purkuun ostetulla 8h (tuli ahaa elämys ja teinkin käyttiksen) vanhalla ruumisautolla 350+350, putket päättyy takarenkaiden eteen,
    tungin vanista 255 renkaat eteen ja taakse 295.

    Kulutuksesta ei hajuakaan, kun matkamittari ei toimi.
    Toukokuussa otin käyttöön ja sen jälkeen en muuta tehnyt kuin tankannut, kaikki ajot tuolla tulee ajettua.
    Hallituksella kuitenkin oma auto.

    Naistakaan ei onneksi tartte yrittää tuon kyytiin saada, kun sellainen on jo taloudessa,.
    Pitää kokeilla millainen tuo on talvi käytössä, tuulilasi pitänee kiinnittää ennen talvea, kun ei näytä olevan kuin sivureunoista kiinni.

    Huomannut että monet haluasi jonkun V8:n ostaa, mutta nykyisin taitaa aina vaan harventua määrät, kuka oikeasti noita ostaa ja ei nyt lokakuussakaan enää kovin paljon liikenteessä näy.

    Toiset harrastaa noita, toiset haluaisivat harrastaa, jotkin vaan ajaa niillä ajattelematta asiaa sen enempää.

    Kivaahan se tuollaisellakin lahnalla vetää pitkää sivuluisia märällä asfaltilla, kun joku kikkare roikkuu perässä, sen jälkeen ne yleensä ei enää ajele puskuriin liimautuneena.

    Kai meitä hulluja on joka junaan :oops:
     
  14. turismo

    turismo 1st gear

    mun eka jenkki oli ja on edelleen tuo sevivani ja vaikka tiisseli onki nii kyllähän tuokin hörsii sitä löpöä kun pittää aina painaa kaasua nii että kuulee mite veekasi ärjyy :lol: kulutusta ennoo koskaa tarkemmi mitannukku kattonu vaa että kai se jottai sinnepäi on ja seo riittäny mulle :rotfl:
     
  15. Chevy59

    Chevy59 3rd gear

    Onhan noita joskus kuultu: "Saatpahan ainakin naisia kyytiin kun tuommoisella ajelee" :eek: Jepjep...jos mä näillä ajelisin vastakkaisen sukupuolen kiinnostuksen heräämisen toivossa niin varmaan pääsisin helpommalla ostamalla valmiin kuin vuosia itse rakentamalla...
    Nämä on semmoisia juttuja että joka tajuaa niin sille ei tarvitse edes selittää ja joka ei tajua niin se ei tajua vaikka selittäisi.

    Niin,varsinaiseen aiheeseen.Nykyinen kesäkäyttis -61 Brookwood 235 kutosella ja loikkarimanuaalilla menee matka-ajossa 9 litraan ja jopa alle,pätkäajossa sen saa kertoa kahdella.Se on sitäpaitsi niin karun näköinen ettei ainakaan sen kyytiin ole jonoksi asti naikkosia ole ollut kyytiin tulossa :rotfl:
     
  16. Stetson

    Stetson 3rd gear

    Kyllähän se autoa ostaessa pitää ottaa muutkin asiat huomioon kuin se bensankulutus. Arvonpudotus, varaosien saanti, varaosien hinta, tekeekö huollot ite, onko huoltaminen miten kallista. Puhumattakaan fiilispuolen jutuista.

    Ite päädyin Capriceen kun vielä tuo tulopuoli on nuoren iän takia hiukan heikkoa eikä korjaustaidotkaan kaikkeen riitä. Näihin löytyy palikkaa ja korjaustipsejä helposti ja alla on kuitenkin täysverinen jenkki jota on aina helvetin kiva ajaa.
     
  17. simeoni

    simeoni Double Gearhead

    Kumma juttu, minulla on aina ollu kriteerinä erillispenkit ja lattiashifteri... :wink: Mut joo, ymmärsinkö oikein että opiskelet tms. eli et ole töissä?
    Siinä tapauksessa neuvoisin ostamaan jonkun perus euro/japsikikottimen ja jättää sen jenkin ostamisen myöhemmäksi, sit kun on oikeesti omaa paalua taskussa ni voi vähän valita mieleistä, ehkä kalliimpaakin. Mielestäni on se ja sama veteleekö Neonilla, astralla vai corollalla, samanlaisia kiuluja kaikki. En ehkä ostais kuitenkaan kehä kolmosen sisäpuolelle bensakasia käyttöautoksi, varsinkin jos rahat on tiukilla...
     
  18. ido59

    ido59 Gearhead

    respektit hyvästä ja realisisesta kommentista.
    ittekin aikanaan olin köyhä opiskelija, mutta silti rahat riitti v8-jenkillä liikkumiseen. jos on tahtoa, niin löytyy rahat.. jokainen saa fiiliksensä eri asioista, mutta jos jenkkiautoidentiteetti on vakavampaa sorttia, niin pitkällä juoksulla pääsee halvemmalla hankkimalla sen oikean jenkin vs ensin hankkii jonkun korvikkeen ja pian joutuu vaihtamaan... pääomakulut näissä ketjussa puhutuissa autoissa on kuitenkin mitättömiä... mutta harrastukseen toki kuuluu että romuja korjataan itte.. jos ei siihen tai sen opetteluun oo intoa, niin sit tulee turhia murheita
     
  19. Holley

    Holley Gearhead

    Edellisiä komppaan. Jotenkin ajattelen, ettei topicin aloittaja tule ostamaan sitä jenkkiään. Opiskeluaikana oli monet paikat polkupyörämatkan päässä, joten 18-26,5l/100 vievällä Chevy II:lla oli hyvin rahaa ajella aina tarvittaessa, tulotkin jotain 300 EUR/kk nykyrahassa(?) sen 8-9 kk/v. Kesätyöt olivat onneksi olemassa. Ehkä oli pienenpieni mahdollisuus, että olisi voinut löytyä pienempikulutuksinenkin auto jostain, vaikka elettiinkin '90-luvun alussa aikaa, jolloin kaikissa käytetyissä autoissa oli kaasuttimet eikä monipisteruiskuja...
     
  20. belair66

    belair66 Gearhead

    Täytyy kompata Chevy59:ä, toiset tajuaa selittämättä, toiset ei vaikka selittäisi. Parhaat asiantuntijakommentit jenkkiautoja koskien saa (ainakin minä) kuulla yleensä sellaisilta, jotka ei ole koskaan sellaista omistanut saati ajanut. "Joo ne vuotaa öljyä, joo niissä on sähkövikoja, joo sitä joo tätä..." En tiä, ei mulla oo yksikään Letukka vuotanu niin paljon esim. öljyä kuin nuo pari VW tuotetta (-99 TDI Golf ja -98 Transporter 2.5 TDI, jossa mm. automaattisesti peseytyvät etulamput....) Ihan samoja vikoja niissä voi olla kuin euro/japsikinnereissä, ei ne paljoa niitä laadukkaampia oo :D Se fiilispuoli sitten... kyllä meinaa kaipuu olla Fleetsiden rattiin (-90 Extend. cab), vaimea V8-dieselin jyminä, sohvapenkki, jossa voi ajaa rennosti, suhinaton kyyti ja... Ei perkele, ei kukaa tarttis Transporteria...? :rotfl: Aloittajalle sanoisin, että hommaa sellainen jenkki joka tuntuu sopivimmalta. Hyvässä kunnossa oleva 6.2D takavetopick-up/farkku menee alle kympillä että heilahtaa, kaupunki/Kehä 3 sisäpuoli tietysti jonkun verran enemmän.
     

Kerro tästä muillekin!