amerikkalainen RV ja se kulutus...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja bandit_1, 10.6.2005.

  1. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/eBayI ... 61873&rd=1

    paljokohan vie bensaa? nää isotkin asuntoautot näyttävät olevan lähes aina bensakoneella, tässä menee ihan sanattomaks... :-?

    tommonen olis kyllä ihan kiva reissupeli, tosin joutuis ehkäs dieselöimään... :odroll:

    tollastakin on tullut mietittyä, hmm...

    mitenkäs, pitääkö asuntoautossa olla ns. kuskin ovi?
     
  2. Käkö

    Käkö Gearhead

    Juttelin kerran erään southwindin omistajan kanssa, huussi oli tota pikkusen pienempi ja 454 varustettu, ukko kehu et 32-40 litraa menee sadalla jos ei kovasti kaahaa...
    Tiedä sitten pitääkö paikkaansa...
     
  3. budweiser

    budweiser Gearhead

    Kyllä tuo kulutus on aika hyvin kohdillaan, mulla oli Winnebago 454:lla ja se meni 80 km/h nopeudella 33L/100km. Paljon ei sit taas tarvinnu nopeutta nostaa kun kulutus kasvoi taas uuteen ulottuvuuteen...
    (juu, pitihän siihen cummins laittaa...ei se pikku kutonen vaan V504 kasi).
     
  4. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    ja 1.15e litra :odroll: :lol:

    kesälomareissulla 2500km*32l=800 litraa, no tonni sinne tai tänne :lol:

    saksassa noita oli keväällä vielä myynnissä, ja dieselillä. nyt ovat vissiin lomasesongin takia kadonneet.

    tollasella olis vaan kiva perheen kanssa reissata... 8)
     
  5. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Enpä katsonut mikä siellä oli myynnissä mutta muiden kommenteista arvaan, että iso ameriikkalainen asuntoauto.

    Parisen vuotta sitten TM (tai joku muu lehti) julkaisu jonkun pariskunnan coast-to-coast retkestä jutun. SIinähän heillä oli se 8metrin ford alustainen asuntoauto 460:llä. Vetivät sitten vielä polkupyörän korvikkeena Neonia perässä. Jos nyt en ihan väärin muista, niin tekstissä mainittiin reissun keskikulutuksen olleen 15l/100km :eek:

    Ja siis Neon dollyn kanssa perässä.

    Kaivakaapa joku jolle semmoinen lehti tulee/on tullut ja tarkistakaa lukemat.
     
  6. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Olin noin 1, 5 vuotta sitten työkeikalla Winnebagon tehtaalla ja tuli tutustuttua lähemminkin noihin vehkeisiin. Onhan ne sitten hienoja! Kyllä siinä taitaisi mennä peruskateellisen suomalaisen mittari pohjaan siinä vaiheessa, kun ajaisi tuollaisen bensa V10:llä varustetun kaapin leirintäalueelle ja perässä keikkuisi traileri, missä olisi joku näpsäkkä kauppakassi. :rotfl:

    Sisustat on hienoja ja tilaa on. Siinä kun suomalainen levittää punkkaa vaunun "keittiön pöydälle", niin jenkki painaa napista ja levittää autoa n.metrin kumpaankin suuntaan. Sänky on oikea parisänky ja sen ympäriltä löytyy tilaa enemmän kun keskiverto rivitalon makuuhuoneesta.

    Alustoja oli sitten tehtaan varastossa paljon. En muista tarkasti, mutta eri mallien runkoja taisi olla tuhansissa ilmoitettava määrä. Oli noita keskikokoisia malleja (GM:n 454 V8 ja Fordin V10) ja sitten vielä isompia malleja (kokoluokkaa linja-auto), mutta ne oli jo yleensä dieseleitä. Pienempiä mallejakin oli: Fordin Econoline ja VW Transporter!!! ( :eek: ) Volkkarit tuli VW tehtaalta siten, että rungot oli katkaistu hytin takaa ja kaksi etupäätä oli pultattu yhteen (mallia Spede). Väliin oli heitetty pieni tankki ja pakoputki, eli koko kombinaatio oli ajettava. Aika hauskan näköinen systeemi.

    Mutta mutta... Hienon näköisiä, mutta se työn laatu. Hyvähän se on ryssiä, kun kaikki peitetään katteilla ja paksuilla sisustusmateriaaleilla. (ja tarvittaessa pakkelilla) Jos ei mennyt ruuvi kierteelle, niin vedettiin vierestä peltiruuveilla ja pop -niiteillä... :odroll: Karun näköistä, mutta iso maa, isot....

    Winnebagon kylä on muuten aika riippuvainen tuosta tehtaastaan. 2/3 työikäisistä oli samassa tehtaassa töissä.
     
  7. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Ai sulla oli se mikä oli V8:ssakin myynnissä sittemmin? Mitäs vei tuolla Cumminssilla? Mitäs tykkäsit koneesta muuten? Hauska pata, varsinkin kun se tungetaan henkilöauton keulalle. (on tehty Suomessa ja jopa katsastettu sille)
     
  8. pm69

    pm69 1st gear

    ai että tollanen ois herkku!! Varsinkin tällaiseen käyttöön kun mullakin on, eli koko kesän matkustelet joka vkl ympäri suomen. Mieli tekis ostaa tollaine matkalinkkari, kun niitä tuntuu saavan aika edullisesti(alle 3000€ halvimmat). millaistas kokemusta porukalla on juuri noista halpis matkalinkkareista? verot? kulutukset? ym..
     
  9. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mulla oli aikoinaan 23ft Midas 400 sbc'lla 5500kg painoilla vei 30-35L /100.
    Yritin myyda ja totesin et on kun vaaraa rahaa kun on pensapata,
    "Heitin" ,tsiisus mika homma, 6,2 dieselin nokalle, ja auton kulutus puolittu mutta kulkukin puolittu kun pera oli jotain 4,11 valityksella, nippanappa sai 80km/h lasiin helvetillisella melulla.
    No,vaihtooli siina mielessa onnistunnu etta sain auton myytya., siina vaiheessa oli ajatus et se oli viimmenen USA motor home.
    Nyttemmin olen katellu jo jonkin aikaa jotain 30-35ft esim Winnebago Vectraa Cumminssilla, ja saattaa olla et ens talven ameriikanreissulla semmonen hommataan.
    Nama integroidut tahtoo olla vaan tehty elakelaisille eli vuodepaikkoja ei oo kun se parisanky peralla ja sleepperi sohva jonka voi levittaa.
    Family mallit on tosi vaikee loytaa dieselilla, ja yleensa ovat alkovimallia.
    Mutta se "slideri" on kylla must jos tollasen aikoo hommata ja diiseloimaan en kylla alkas, auton saa pilattua helpomminkin
     
  10. pantera

    pantera Double Gearhead

  11. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    siistin näköinen peli, mikähän toi kone on, eiks fordin dieselit ollut 6,9 tai 7,3 litraisia ? :odroll:

    mulla homma vasta suunnitteluasteella, mutta hankittava kalusto tulee todennäköisesti olemaan amerikkalasta kotoisin, oli se sitten asunto-auto tai vaunu. 8)
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei toi kulutus ole kovinkaan paha kun kattoo vehkeitten kokoa. Ei tarvii olla kovinkaan ihmeellinen V-8 vene niin se kuluttaa tunnissa samoja lukemia ja silloin ollaan vasta ajettu alle 50km :oops: .
    Täälläpäin oli yhellä kaiffarilla vähänaikaa 440 kikkaralla oleva vastaava jonka merkkiä en tietenkään muista ja sillä kulutus oli ~40l molemmin puolin!
     
  13. Pande_K

    Pande_K Double Gearhead

    Muistaakseni tuo pariskunta oli Peter Geitel vaimoineen. Pitivät sapattivuoden kiertäen Pohjois-Amerikkaa.
     
  14. MadMike

    MadMike Gearhead

    Itsellä oli 350 TBI SBCllä oleva G30 paripyöräisen vanin pohjalle rakennettu Eldorado kaappi ja se vei 23-27l riippuen jalan asennosta....kuitenkin ylämäissä. esim mamma jäi jalkoihin Volvo 740 sellä joka veti kahta hevosta trailerilla :rotfl:
     
  15. Nappula

    Nappula Gearhead

    No varmaan ne jolla on rahaa tuollaiseen uutena ei mieti ekana tota polttoainen kulutusta ja toisekseen tolla ajetaan luultavasti niin vähän että ei suurempi kulutus tunnu missään.
     
  16. budweiser

    budweiser Gearhead

    Niin siitä Cummins V504:sta kun 1purehell kysyi, se on kyllä ihan OK pata, on vaan pirunpainava, jos en väärin muista niin kone ja allisonin automaatti painoivat yhteensä jotain +600 kg:n luokkaa. (orkkis isolohkon jouset meni lyttyyn...)
    Sit kun se ei kierrä kuin 3000rpm. ja tuohon GM:n 14 bolt perään ei saanu kuin 3.23 välityksen,mut kyl se sitten jo sillä meni kohtuullista marssivauhtia. Orkkis välitys taitaa usein olla se 4.11 ja se on kiisseli koneelle "vähän tiheä". kulutus putosi n.18 litran tienoille matka ajossa.

    Uskomaton juttu tuo et joku on kammennut V504 kasin henkilöautoon, mikä auto on kyseessä?
     
  17. Hd-hippi

    Hd-hippi Gearhead

    Joo osta pois. Tältä sivustolta löydät kyllä vinkit kuinka voit asentaa jonkun mustalaisenkin hylkäämän cedricin padan manuaalin kera sinne keulalle... :rotfl: :rotfl: :wc: :wc: :poff:
     
  18. freeride

    freeride Gearhead

  19. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    :rotfl: Kyllä se sitä olikin... Pelkkä muutoskatsastus muuten riitti. Auto oli `73 Buick Electra, alunperin 455:lla. (ei siis mikään pikkuauto) Hiukan piti öljypohjaa yms. soveltaa ja tehdä osia alumiinista, mutta hyvin se sinne istui. Laatikoksi tuli TH400, mutta se ei oikein tahtonut kestää sitä tolkutonta vääntöä pienillä kierroksilla.

    Auto odottaa nyt omistajan inspiraatiota ja hiukan peltihommia...
     
  20. budweiser

    budweiser Gearhead

    On siinä varmaan Puikin katsurilla silmät pullistunu...? Jos sattuu kuvaa olemaan tuosta niin laita ihmeessä näkyville.
    Kerrankin ei pääse viisastelijat vittuilemaan et on auton pilannu liian pienellä koneella...(500cid).
     

Kerro tästä muillekin!