Amerikkalaisten Vetopainoista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja timppa, 21.10.2007.

  1. timppa

    timppa Gearhead

    Googlella löytyi kehnosti USA-pakujen ja pikappien vetopainoja
    (ChevyVan, Ram, Scottsdale, Astro, Blazer...)

    Onko noissa yleensä omamassa vetopainona (kuten idän ihmeissä ja euroissa) vai joku kekkoslovakkiaan alennettu 700kg jarrullisena? :odroll:

    Nelikoissahan vetopaino on enintään 1.5 x omamassa

    Suurin osa amerikan pakuistahan painaa yli 1800kg. Sitä luokkaa olisi vedettävän kärryn paino
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Jos ei otteessa lue mitä saa vetää, niin laskennassa sama kaava kuin muissakin vehkeissä...
    En tiedä mitä saisi vetää suhteessa vetoauton painoon, mutta vedän mitä tarvitsee jos tuntuu että kulkee. :mad:
     
  3. hevisevi

    hevisevi Gearhead

    Minun -86 4X4 pick-upissa ei ollut otteessa merkitty vetopainoa , -81 Jeep Wagoneerissä 1700 kg.
     
  4. onbuicks

    onbuicks Gearhead

    Meidän -96 SS Impalalla saa vetää suunnilleen saman verran kuin meidän Twingolla.
     
  5. virta

    virta Gearhead

    Euroopan markkinoille tehdyssä -96 Chrysler voyagerissa 3.3 on 1600kg vetopaino jarruin.

    USAn markkinoille tehdyissä vastaavissa autoissa(dodge caravan,Plymouth voyager) ei ole vetopainoa aina merkitty joka on hieman ongelmallista,selvitin sitten useammankin katsastusmiehen kannsa hommaa ja käskivät mun hankkia maahantuojalta selvitys.Ainakin Chryslerin maahantuojalla on mies joka maksua vastaan noita kirjoittaa ja kirjoittaa muitakin vastaavia sertifikaatteja.Se taisi maksaa n. 20 euroa.Tuon kanssa sitten seuraavan vuosikatsastukseen ja rekisteriotteeseen!
     
  6. SpW66

    SpW66 Gearhead

    Vetokoukkuahan ei tarvitse enää nykyään katsastaa, vai? Pitääkö siis rekisteriotteestä ilmetä painojakaan?
    Ja liikenteessä tapahtuvassa valvonnassa ei liene autoilija velvollinen selvittämään paljonko saa vetää, vaan valvojan on selvitettävä ettei kyseisellä ajoneuvolla saa vetää koukussa olevaa vaunua.
    Tämä ei tietty ole lakitekstiä, vaan miten olen asian ymmärtänyt.
     
  7. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Roadmaster stw:llä 2270kg jarrullista :)
     
  8. Carpenter

    Carpenter Double Gearhead

    Chevy Fleetside -93 4X4 ei lukenut otteessa niin soitin katsastusasemalle ja jarrullista saa vetää 1810kg ja jarrutonta huimat 450kg. :eek: :mad:
     
  9. SpedeX

    SpedeX 3rd gear

    Jeep Grand Cherokee 3,1 TD -01, jarrullista 3500 kg ja jarrutonta 750 kg. Tällä voi vetää myös Hondamiestä metsästä... :lol:
     
  10. TiM

    TiM 1st gear

    Eli auton kuljettajalla ei ole mitään vastuuta, kuinka vaarallinen yhdistelmä on? Luulen vähän, että jos yhdistelmä näyttää vähänkin epäilyttävältä, kottonit voi räpsäyttää sakon, koska autoilija ei pysty muuta todistamaan... :wink: Sitten voit jälkeenpäin kaivella todisteet ja pyytää sakon mitätöintiä, mutta helpompaa se varmaan olisi etukäteen selvittää.
     
  11. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ameriikan tehtaa ilmoittelee vetopainonsa alas jotta vapautuisivat vastuusta. Noilla vehkeillähän vedellään vaikka minkälaista romua trailereilla siellä emämaassa. Tehtaiden vetopainot ja kantavuudet perustuu siihen mitä voi autoon lastata ilman että sen käytös lähes lainkaan muuttuu. Eli on taatusti turvallista tehdä väistökokeita...

    Ei ole poliisit tulleet itkemään asiasta kun on asiallinen yhdistelmä ja kuorma kiinni.
     
  12. SpW66

    SpW66 Gearhead

    Ei kai kuljettajaa saada millään vastuuttomaksi, asettaahan jo lakikin kuljettajan viimekädessä vastuulliseksi kuljettamastaan ajoneuvosta.
    Tuon väitteen ettei kuljettajan tarvitse pystyä tien päällä todistamaan auton vetopainoa kuulin insinööriltä valtion konttorilla kun kävin utelemassa vetopainoja Buickiin. Ja miksi kävin? Joku on repäissyt kuljettajan ovesta painot sisältävän Certification label'in parempaan talteen. Myönnetään että paljon säästyy vaivaa ja tupakkia jos on dokumentit painoista matkassa. Nykyään ne taitaa olla monasti jo valmistajan/maahantuojan toimesta valmiiksi rekisteriotteessa?

    Olisiko niin että SS Impala ei olisi Heavy Duty varusteilla? Omaa asiaani kun olen tutkinut löysin Roadmasterin käyttöohjekirjasta vetopainoja paunoina ja kiloina.
    "Vaunu ei saa painaa yli 2000 paunaa (900kg), jollei auto ole varustettu 5000 paunan (2250kg) trailer towing packagella. Jopa tämä saattaa olla liian painava." ( Aika vapaa suomennos)
    Mielenkiintoinen ohje, ensin annetaan paino, mutta samassa hengenvedossa todetaan ettei se ehkä kuitenkaan ole turvallista.
    Hieman on amerikan insinöörillä ollut laskutikku väärin käsissä, 5000 paunaa kun on oikeasti lähempänä tuota 2270 kuin 2250. Hiusten halkomista, mutta...
    Paino on muuten lähes sama kuin auton omapaino.
     

Kerro tästä muillekin!