AN- ORB- Tuumaiset yms liittimet polttoainejärjestelmissä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja Vermilion, 27.1.2016.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hei pohjustan omaa tapaustani vähän: olen tähän asti tuunaillut polttaine liitännät ihan polttoaineenkestävällä kumiletkulla ja kuparilijalla.
    Autossa on 2x Bosch 910 loppuista polttaine pumppua peräkontissa. Niitä ennen on itse tehty "raakapolttoainesuodatin" ennen polttoainepumppua.
    Polttoaineenpaine pyörii noin 2.5bar-5 bar välillä.
    Nyt on ajeltu 98E5:lla ja tarkoitus olisi siirtyä E85:seen.
    Pa-pumput toimivat vaiheittaen toinen kytkeytyy mukaan vasta kun on 0,5 bar ahtoja on kehissä. Syynä on että en halua polttaineen liiallista kierrätystä kadulla ajettaessa. Jos molempia käyttää niin bensaa tulee liikaa takaisin ja polttoainetankki muuttuu kuumaksi => hyörystymistä yms ongelmia.

    Ilmeisesti vanhat polttoaine "mustat" kumiletkut joita itsellä on pätkä tankki => raakasuodatin =>polttoainepumpput välillä eivät kestä pidemmässä juoksussa E85. (On myös 15cm pätkä ennen polttoainetukkia
    tarkoiutus vaihtaa joskus myöhemmin klemmari liitäntä tuossa kohtaa.)

    Tarkoitus oli korvata vanha raakasuodatin Aeromotive 12304 100 micronin suodattimella ja polttoaine pumpuille tulevat letkut PTFE letkulla.

    Suodatin
    http://www.jegs.com/images/photos/0/027/027-12304.jpg

    PTFE Letku
    http://www.ebay.com/itm/5-8-16MM-NYLON- ... i0&vxp=mtr

    Mites tuo suodatin millaset välipalikat tarvin että saan tollasen letkun kiinni tuohon? Ongelmaksi nousee että polttoainetankin liitäntä on sellaisella klemmari liitännällä. Pystyykö tollaista PTFE letkua siististi klemmarilla laittamaan kiinni niin että se ei vuoda?

    Vanha kumiletku on vissiin juuri 15-16mm id mitaltaan elikä ilmeisesti
    5/8" elikä tuota samaa kokoa kuin linkin ptfe letku.

    Miten nuo AN liitännät oikein tehdää? Voiko niitä yleensä kotona ruuvipenkissä siististi tehdä. Vai riittäisikö tuolle letkulle ne kelmmari liitännät?

    Onko tuo PTFE letku parasta tässä tapauksessa? Ilmeisesti kupari polttoainelinjoihin ei tarvi koskea E85 kanssa.

    Muutenkin tuleeko tollasen Aeromotive suodattimen kanssa ongelmia?
    vuotaa tjs?

    Aeromotive suodatimessa on vissiin ORB 10 liitäntä? ja tuo 5/8" letku vaatii vissiin An10 liittimen mutta siis eihän tota suoraan siihen kierteen päälle saa... onko noi tollaset letkut pidemmässä käytössä myös hyviä, meinaan usein näkee vaan kisa/kiihdytysautoissa. Ilmeisesti tuo 5/8" letku on riittävän iso kuljettamaan tankilta pumpuille ainetta?

    Ilmeisesti noita suodattimia ja liittimiä ei saa mitenkään halvalla? Dollarin kurssi niin jyrkästi muuttunut, että ennen 99€ suodatin on nyt vissiin joka paikassa 160€ ja liittimet 10€ => 25€ jostain syystä. Vielä isompi syy yrittää välttää vääriä liittimiä.

    Samalla kysyn onko missään selviä listoja AN-ORB tuumaiset/milliset hydrauliikka liittimet. Näkyis koot molemmissa yksiöissä ja kierteet...
    Ikävää kun pelaa auton jossa on UK, USA ja Eu osia.... niin pitää olla kaikki mahdolliset. UNF-BSF-BSB hionokierre/normikierre sotkee pakan ihan vielä.... AN10 tapauksessa ei ole kyse mistään noista kierteistä taas... puhumattakaan milleistä. Jos joku sais väännettyä rautalangasta mulle tuosta... ja sitten vähän ohjeita, miten noi jatkossa kannattaa selvittää... kierretulkilla noitten katsominen on vähän hankalaa.. siitä on jo kokemusta.
     
  2. Mopar

    Mopar Gearhead

    Re: AN- ORB- Tuumaiset yms liittimet polttoainejärjestelmiss

    Tuo orb on ilmeisesti ihan suora AN-kierre(o-rengas)?
    Keksineet sille hianon nimen sekottamaan ennestään sekasin olevia harrastajia.
    http://www.jegs.com/webapp/wcs/stores/s ... erm=ORB-10
    Tefloni letku ei kiristy klemmarilla, se on niin jäykkää muovia.
    AN-liittimet tefloni letkulle vaatii prässäämisen. Ralli teräspunosletkuja voi tehä ihan ite kierrettävillä liittimillä.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: AN- ORB- Tuumaiset yms liittimet polttoainejärjestelmiss

    Itse en laittaisi missään nimessä klemmareita polttoainelinjaan painepuolelle.
    Palanut auto sekä sulanut moottori pahimmassa tilanteessa.

    Noita AN-liittimiä ja letkuja pystyy itsekin rakentelemaan. Kestää 10bar painetta.

    Tuohon filsun kierteeseen hommaat sopivat AN-liittimet, Turussa Lind-Tec myy niitä.
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Re: AN- ORB- Tuumaiset yms liittimet polttoainejärjestelmiss


    Siis tuohon käy an-10 to an-10 liittimet ja siihen sitten mikä? joku liitin että saa PTFE letkun siihen kierteen päälle?

    Hyvin ne on pelannu 20 vuotta... ja auton alkuperäinenki letkun pätkä ennen polttoainetukkia on klemmarilla kiinni... mutta tässä samalla vois noita parannella.

    Mitenkä saan nyt järkevästi liittännän tankkiin nyt sitte ton PTFE letkun jos sinne ei saa klammari liitäntää ja tankkia en pysty ottamaan irti...
     
  5. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: AN- ORB- Tuumaiset yms liittimet polttoainejärjestelmiss

    Niille letkuille on omat liittimensä.

    Klemmariliitos ei meinaa pelata edes vesiletkuissa matalammilla paineilma, joten aika rohkeaa leikkiä polttoaineiden kanssa.
    Vaikka alunperin olisi klemmariliitos, sitä tuskin on tarkoitettu noille paineille?

    Tankin tulon voit jättää klemmarille, siitä haaroitus pumpuille, pumpuilta AN-liittimillä teflonit AN-liittimillä suodattimelle, josta taas AN-liittimillä ja teflonilla koneelle.
    Varmaan jonkun vesijohtoliittimen voisi saada myös sopimaan AN-liittimeen, jos haluat sitä kuparia käyttää välttämättä.
    US-partsin sivuilla on esillä niitä liittimiä,
    http://www.uspartsperformance.fi/virity ... oainelinja

    Näyttäisi olevan myös alumiinista polttoaineputkeakin, sille löytyy varmasti sopivat liittimet heiltä myös.
     
  6. Mopar

    Mopar Gearhead

    Re: AN- ORB- Tuumaiset yms liittimet polttoainejärjestelmiss


    Siis tuohon käy an-10 to an-10 liittimet ja siihen sitten mikä? joku liitin että saa PTFE letkun siihen kierteen päälle?

    Siihen suodattimeen käy tällänen:
    http://www.summitracing.com/int/parts/sum-220164b
    Siihen letkun päähän tarviit sitten vaan AN-10 letkulähdön.
    Täälläpäin maailmaan(hydrauliikka liikkeissä) nuo tunnetaan jic-liittiminä.
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Re: AN- ORB- Tuumaiset yms liittimet polttoainejärjestelmiss

    Siis moottorin on jo tehtaalta tullessa ollu EFI ja painetta ollut sen 3 bar vähän yli siellä tukin päässä. On siinä hiton iso reuna siinä rantissa.

    Tankki => suodatin => 2 polttoainepumppua olis tarkoitus vaihtaa ylhäällä näytettyyn PTFE letkuun.....

    2 polttoainepumppua => moottori välillä on kupariputkea ja 10cm pätkä kumiletkua, joista kumiletkun vaihdan joskus....Kupari putki on paras viinatislatessa joten kyllä se E85 kanssa pelaa.... itseasissa anodisoimaton alumiini syöpyy E85 kanssa joten sitä ei saa käyttää polttoainelinjassa.
     
  8. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Re: AN- ORB- Tuumaiset yms liittimet polttoainejärjestelmiss

    Tos us-partsin putkessa on anodisointi sisä- ja ulkopuolella.
     
  9. 1/4mile

    1/4mile 3rd gear

    Re: AN- ORB- Tuumaiset yms liittimet polttoainejärjestelmiss

    Asiallista keskustelua, senverran lisään et kupari tahtoo ajankuluessa murtua tärinässä. Itse laittaisin ptfe ja kaikki liitokset AN, varmaan tankinliitokseenkin sais vaikka helmi/AN. Ja AN/milliset/npt löytyy kyllä,ainakin maailmalta(jegs,summit)
     
  10. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: AN- ORB- Tuumaiset yms liittimet polttoainejärjestelmiss

    Tosiaan, tuon laittamani linkin takaa löytyy sitä sisältä sekä ulkoa anodisoitua polttoaineputkea.

    Kuten 1/4 mile mainitsi, oikeita liittimiä löytyy kyllä ihan jokaiseen tarkoitukseen.
    Tankkilähtö voi olla hankalin, sen voi tietty jättää alkoholia kestävälle letkulle, jonka haaroittaa pumpuille.

    Tankki - pumput - suodatin
    Filsussa saattaa kavitoida jos on imupuolella.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Re: AN- ORB- Tuumaiset yms liittimet polttoainejärjestelmiss

    1. Miten se kupari putki pystyy murtumaan kun se on kiinteesti kiinni ja moottorin puolessa on pätkä letkua josta se pääsee joustamaan. Pumput ja k-putket on korissa kiinni.

    2.Tosiaan ymmärsinkö väärin ton kavitoinnin? Siis tuo 100 micronin suodatin on tarkoitettu juuri ennen polttoainepumppua. 10-40 micronin suodatin on tarkoitettu painepuolelle (aeromotive).

    3. Kuulemma jotain kloorikumiletkua olisi nyt saatavana jostain suomesta se kestää vissiin E85/metanoli. Saakohan sitä tuona 5/8" mitalla jostain tarvike liikeestä? Jos ostais nyt sitte metrin verran sitä tankki => suodatin välille, kerta PTFE ei saa kiinni. Jos sitte muut liitokset tekis sitten noilla AN paitsi toi väli.... toki moottoripuolella oleva letkun pätkä pitää vähintään vaihtaa kloorikumiksi. Vilkaisin tota polttoainetukille tulee putkea ja jos sen muuttaa An liittimeksi niin sitten pitää tehdä kokonaan polttoainetukki uudestaan... noh ehkä tuohon saa jonkun hienon viritelmän tehtyä... 3 eri kappaleesta.


    Korjaus tossa polttoainetukki
    http://1drv.ms/1PGQe2l siihen saa vissiin jonkunlaisella kombolla ihan PTFE letkunkin kiinni kumiletkun tilalle.

    Tuossa polttoaineenpaine mittari josta se tulee tukille
    http://1drv.ms/1PGQKgK

    ja tossa näkyy isompana toi polttoaineenpaine mittari
    http://1drv.ms/1PGQYER

    Peräkontin virityksistä ei oo näköjään ainuttakaan kuvaa tullu otettua vuosien varrella..
     
  12. BBC

    BBC Guest

    Re: AN- ORB- Tuumaiset yms liittimet polttoainejärjestelmiss

    Panen tuonne myyntipalstalle kuvan kanssa kisa-ajoilta jääneitä AN liittimiä ja MOON 5gal sumppu säiliön, jos jollakin on tarvetta ko kamoille.


    AH
     
  13. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Re: AN- ORB- Tuumaiset yms liittimet polttoainejärjestelmiss

    Tuon polttoainetukin saa irti moottorista, näyttää teräksiseltä, joten siihen voi hitsata sopivan liittimen mihin saa letkun kiinni.

    Noi puristetut letkut näyttää turhilta jos vieressä on klemmariliitoksella mittari.

    Laita sitä re85 kestävää letkua, filtteriin saa nipan mihin saat myös letkuklemmariliiitoksenkin tehtyä. Tulee ihan riittävän kestävä.
     
  14. darpen

    darpen Gearhead

    Re: AN- ORB- Tuumaiset yms liittimet polttoainejärjestelmiss

    Kohta 2 on just noin. Mulla oli Aeromotiven pumpussa usit-tiivisteillä pumpun molemmin puolin suodattimet ja noihin menee juurikin tuo tavallinen AN-liitin.
    Ilman tota kartiota olevia AN-liittimiä on olemassa, mutta Aeromotiven pumpuissa ja suodattimissa niitä ei tarvi.

    Noi US-Partsin liittimet tais olla kiinalaisia??? Korjatkoon joku jos olen väärässä.
    Tuolta-> https://www.earls.co.uk/earls/index.html kannattaa kysyä jos haluaa oikeasti laadukkaita tuotteita. Muutama vuos sitten tuli briteistä lennätettynä suoraan kotiovelle halvemmalla kun mitä olis ollut partsilta.
    Noilla on myös liittimiä missä on toisessa päässä AN-liitin ja toiseen päähän saa metalliputken.
    Kannattaa kattoa noi sivut läpi niin luulis saavan ideoita. Ja vastaavia tuotteita on varmaan Suomessakin.
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Myykö kukaan muu Suomessa näitä liittimiä, kuin Biltema ja Autoracing?

    Tarvis saada jostain 1/16" npt to 1/4 liitin (siis sais alipaineletkun ilman mitään koon muokkauksia suoraan 6mm koossa tuohon tuotua).

    Siis barb 1/4" tarvis olla, että saa klemmarilla kiinni.

    Tietoa mitä eroa on Ultraflow, Fast flow ja sellaisessa missä lukee esim. swivel seal hose fitting?
    Kaikki lähes samanlaisia.
     
  16. 383

    383 Gearhead

  17. ftms

    ftms Gearhead

    omaan projektiin on löytynyt kaikki tarvittava sälä polttoainelinjoihin (ja myös jarruputkien päät) roadmachinesta asiantuntevan avun kera:odsmile:
     
  18. pontso

    pontso Gearhead

    noita alipaine liittimiä saa hydraalialan kaupoista kun vaan tiijät kierteen mihin laitat niin sieltä löytyy käyvät osat. sii paine ilma liittimiä sanot vaan ettei ole paljoa painetta niin onnistuu yksinkertaisesti
     
  19. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Hi-flex levitti kädet kun kysyin tuohon 1/8 NPT kohdalle mittaria ja sen lisäksi 1/16" NPT => 1/4" barb sovitinta.

    Roadmachinella ei ole myöskään sopivia... Hi-flexillä sanoivat että noihin saa heiltä liittimet mutta niissä on erilainen nousu ja kierteet menee paskaksi jos laittaa sellaiset ja kiristää. En sellasia kyllä tollaseen 280$ polttoaineenpaineensäätimeen laita jos menee rikki.

    http://www.ebay.co.uk/itm/Aeroflow-...175087?hash=item41a37430af:g:BAMAAOSwEOpaMT2y
    Löysin tossa ois semmoinen, mutta naurettavaa... mun tarvis maksaa tosta jos tilaan ton niin noin 50€.... postit + hinta(31€) +24% alv.. ~41€....
     
    Muokattu: 3.1.2018
  20. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Kysy porvoon mittaletkusta!!
     

Kerro tästä muillekin!